Petrie Elegance vs. Olympic vs. Polo

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jasterina

Petrie Elegance vs. Olympic vs. Polo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 19:04

Hallo bokkers,
Nu kom ik net van divoza af en dacht dat ik tevreden terug zou komen, niet dus!
Ik zou eigenlijk voor de olympic gaan, met rits maar toen vertelden ze mij dat die niet geschikt is voor dagelijks werk, omdat dit geen volnerf rundleer is.Afbeelding

De petrie Polo staat er eigenlijk bij in mijn keus omdat de rits niet aan de binnenkant zit. Ik ben daar erg bang voor, dat die rits mijn zadel sloopt. En heb net een nieuw duur zadel, dus eigenlijk durf ik die andere laarzen dus niet te kopen. De polo vind ik erg mooi, maar de prijs is niet niks :o ..
Afbeelding

Nou blijft er ook nog de Elegance over, maar die vind ik wel erg duur, en ik zit er weer mee met die rits.
Afbeelding

Ook vind ik een levertijd van 8 tot 12 weken wel erg lang..
Ik heb nu de petrie Anky maar die worden helaas te klein. Rekken is al gebeurt en rits vind ik zonde. Ik heb eigenlijk elk weekend wedstrijd, en hoe moet dat dan met de wedstrijden ? zonder laarzen?

Nou komen mijn vragen:
Heeft iemand ervaring met de olympic? Of dat die slijt, rits snel kapot gaat, goeie kwaliteit is en hoevaak je ermee rijd. Beschadigd de rits de sluiting ook?
Is de elegance echt zijn prijs waard? Gaat de rits niet snel kapot? En beschadigd de rits het zadel niet?
En de petrie polo is die ook zijn geld waar?(want eigenlijk vind ik die ook erg duur) Gaat de rits snel kapot?

Pfoee.. ik wist niet dat ''even'' laarzen kopen z'n gedoe was. Want ik wou eigenlijk voor de Olympic gaan, en toen zag ik die rits, en dacht ik aan mijn zadel :+ Maar bij die andere laarzen zag ik weer de prijs niet zo zitten, en de levertijd
Dus ik ben erg nieuwsgierig naar jullie ervaringen!
Ik heb al alle topics over de olympic en Elegance al gelezen maar wil deze 3 graag even met elkaar kunnen vergelijken.
Het blijkt ook dat de laarzen die ik nu heb 2 cm te lang zijn, dit wist ik zelf ook al een beetje omdat ze tot over mijn knieschijf kwamen.
Hoop graag op een paar reacties! :D

x_Milou

Re: Petrie Elegance vs. Olympic vs. Polo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 20:04

Ik heb zelf geen ervaring met de laarzen, maar waarom neem je niet weer de Anky?

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 20:07

Ik vind het zo'n raar verhaal dat laarzen voor dagelijks gebruik van volnerf rundleer zouden moeten zijn :? Wie heeft dat idee ooit de wereld in geholpen?

Mijn (Cavallo) kalfsleren laarzen houden het jaren uit onder alle omstandigheden, en kalfsleer is zowel mooier als 100x comfortabeler dan rundleer!

Ik heb zelf geen problemen met de rits op die plaats, maar dat zal per persoon afhangen van hoe jouw zadel valt en hoe je je been draagt. (Ik heb bijv. vrij korte zweetbladen)

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 20:08

Polo's zijn wel heel comfortabel. Die trek je aan en rijd je mee weg!

kim89_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 20:39

Ik heb de anky elegance in lakleer.
Ze bevallen erg goed, maar je moet ze eerst wel even goed inlopen!
Met de rits heb ik nog nooit problemen gehad.. geen krassen op m'n zadel e.d
Wel zou ik de kalfsleren nemen, je hebt dan een beter gevoel met je paard *D

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 20:41

Wauw, die Polo's zijn verreweg de mooisten! :+:

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:23

Die rits aan de binnenkant molesteert je zadel echt niet, ik heb er nog nooit last van gehad. Verder slijt kalfsleer wel sneller dan rundleer, maar met goed onderhoud kan je er best lang mee doen. Daarbij, als er slijtage ontstaat aan de binnenkant zie je dat toch niet.

Verder de levertijd, tsja, ik denk dat het bij veel laarzen die gemaakt moeten worden rond die tijd zit. En kan je die 8 tot 12 weken echt niet deze nog redden?

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 21:49

Bedankt voor de reacties!

Hoelang doen jullie ongeveer dan met kalfsleren laarzen?
Ik vind de laarzen die ik nou heb ook al heel erg stijf, is kalfsleer een stukje zachter? Of even stijf?
Ik neem de anky eigenlijk niet meer omdat ik graag een rits in mijn laars wil, want ben het uit trekken zo zat, ben ook altijd afhankelijk of dat er iemand thuis is, die mij helpt :+
Ik denk dat ik eventueel de laars nog een keer laat oprekken als ik een andere laars kies die een levertijd van 8 tot 12 weken heeft. En dat ik maar even moet pijnlijden met de wedstrijden. Maar nu moet ik nog even over nadenken of ik rundleer of kalfsleer wil, en de rits moet ik tog nog even over nadenken(voor of binnenkant) :') want ik heb lange zweetbladen en flinke wrongen, maar aan de ene kant, je houd je been wel heel stil...

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 01:28

zoiezo ff proefzitten in de winkel, zie je glijk of die rits schuinvoor in de buurt van je zadel komt. (zou er zelf ook wel bang voor zijn)

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 09:27

Ik heb ook lange zweetbladen en behoorlijke wrongen, maar geloof me, je merkt er niks van!
Ik had eerste bruine kalfsleren laarzen van Konigs waar ik zelf ongeveer 2 jaar mee gedaan heb en waar mijn nichtje nu alweer een tijdje mee verder rijdt. Ze worden dus al 2.5 jaar dagelijks gebruikt en amper slijtage.
Op dit moment heb ik zelf dat model van Petrie dat kalfsleer aan de binnenkant heeft en rundleer aan de buitenkant. In het blauw, maar die heb ik nog niet zo lang. Tot nu toe nog geen slijtage. Goed onderhoud doet wonderen. En gewoon vlak voor het rijden aan doen, na het rijden weer uit.

Kalfsleer is inderdaad wel een stuk zachter/soepeler.

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 10:21

ik denk dat ik erover uit met dat ik voor de olympic ga, of de polo kalfsleer. Ik ben erg zuinig op mijn spullen dus ik denk wel dat als ik het zo hoor dat ze een poosje mee kunnen gaan. En het lijk mij dus ook vele malen lekkerder zitten!
dankjewel voor de reacties :)

bokkenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 10:24

Alle drie de modellen worden ook gemaakt door Königs.
De kwaliteit is veel beter, de levertijd veel sneller.
Misschien iets om te overwegen? Qua kosten zitten ze ongeveer
gelijk.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 10:27

Ik heb de Polo in kalfsleer (is er alleen in kalfsleer te krijgen, bij rundleer heeft de laars een andere naam). Deze bevallen mij buitengewoon goed!

Kalfsleder is gevoeliger dan rundleder. Dat is wel waar. Je moet ze goed onderhouden, en bij dagelijks gebruik zal een laars van kalfsleder naar verwachting minder lang meegaan dan een laars van rundleder. Het is ook niet onlogisch, want het huidje (en het vlees) van een kalf is gewoon minder stug en dik dan dat van een volwassen koe.

Met de rits heb ik geen probleem. Heb wel gehoord dat bij de Elegance de rits nog wel eens langs de beugelriem wil schuren en zo stuk gaat. Dan heb je dus geen schade op je zadel, maar op je laars.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 10:28

Waarom geen Lipica?
Dan kan je alles helemaal zelf beslissen en het prijskaartje is ook een stuk aangenamer! :D

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 10:30

ik heb de olympic en ben er super tevreden over na 3 dagen mee gaan rijden en na een week reden ze heerlijk. rijd er iedere dag minstens 2 paarden mee geen problemen geen slijtage aan mn zadel of aan de rits en geen kale plekken. iedere keer na het rijden poetsen met de cleaner en cream en lege flesse erin. heb ze nu3 maanden en zien er nog als nieuw uit!

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 10:51

De elegance valt voor mij denk ik zowiezo wel af. Aangezien de prijs en ervaringen.
De Lipica vind ik zelf geen mooie rijlaars, niet echt mijn smaak :+

Ik dacht dat de königs veel duurder waren dan de petrie, dat is dus niet zo?
Maar waar zou je die dan eventueel kunnen kopen?
want ik heb al een beetje lopen googlen maar kan niet echt nederlandse winkels vinden die ze verkopen.

_Fieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 11:57

Ik heb de olympic en ik vind het super laarzen.
Ik rijd ongeveer 4 keer in de week en ze blijven super. En echt alleen voor het rijden gebruiken, niet met uitmesten of lesgeven aanhouden.
Dat is mij ook verteld bij aankoop :)
Verder beschadigen ze je zadel echt niet! En ik kon er meteen vanaf de eerste dag dat ik ze had mee rijden :)

Dus ik zeg doen! Als je de polo's te duur vind maar het model wel erg mooi kan je ook nog voor de athene gaan :)
zelfde model alleen ander leer!

bokkenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:03

Wij hebben ze hier gekocht. Ze komen door het hele land om ze op te meten en af te leveren heel erg handig. Super service, ook als er iets vervangen op gerepareerd moet worden.

www.ruitersportjoviehoff.nl/

La_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:05

Als het goed is komen volgende week mijn polo's binnen. Maar er is nu ook een goedkopere versie van de polo, de Petrie Athene, alleen is die wel in rundleer. :j

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:09

Ik heb de olympics. De rits komt niet echt in de buurt van mijn zadel. (dressuurzadel). Verder is de kwaliteit van het leer prima. Ik rijd er 4/5 keer in de week mee en ze houden het prima uit met mijn schoonmaakkunsten (1/2 x per week). Daarbij zitten ze erg fijn en zijn ze snel soepel. Niet te vergelijken met de petrie perfect kachelpijpen.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:26

bokkenootje schreef:
Alle drie de modellen worden ook gemaakt door Königs.
De kwaliteit is veel beter, de levertijd veel sneller.
Misschien iets om te overwegen? Qua kosten zitten ze ongeveer
gelijk.

Dat klopt niet helemaal hoor, laarzen die voor jou gemaakt moeten worden zitten ook met een levertijd van 8-12 weken en kwalitatief gezien doet Petrie echt niet onder. Daarbij, Königs heeft geen dressuur laars waar de rits standaard in zit en dus betaal je extra als die erin moet komen. Het polo model van Königs heeft amper een boog en dus zou je moeten vragen om een hogere dressuurboog waar je ook weer extra voor betaald.

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 12:57

Ben er denk ik uit :o
Ik denk toch dat het de Petrie olympic word. Of de Petrie Athena.
Ik vind de petrie olympic mooier en dat leersoort is ook zachter dan de athena, maar ik ben nog steeds een beetje bang voor die rits :P
Ik denk dat ik eventueel daar even op een zadel ga zitten om te kijken hoe dat het zit.
En tja.. die levertijd moet ik er dan maar voor over hebben denk ik..
Bedankt voor de reacties :D

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:58

Hyposjuhhh schreef:
Ik heb zelf geen ervaring met de laarzen, maar waarom neem je niet weer de Anky?

Petrie Elegance is een Petrie Anky. ;)
Ik heb de Elegance en ben er heel tervreden mee.

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 13:44

ik zit even op internet te zoeken, maar als je ergens königs zou willen laten opmeten, waar kun je dat dan laten doen ? Alleen in Duistland?

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:59

Königs is in NL moeilijk. Brockx sport doet het, dat weet ik zeker. Verder vooral Duitsland ja.