wandelgedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

westernjo

wandelgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 21:31

Hoi hoi,
Ik vroeg me af of jullie paardjes als je aan het wandelen bent altijd braaf meelopen, of ook wel eens bokkensprongen maken, of buiten zinnen raken als ze een ander paard zien etc.
En wat is jullie reactie hier dan op? Streng of juist rustig blijven, etc.

AngelofLove

Re: wandelgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:33

Mijn 1 1/2 jarige tinkerhengst loopt braaf mee aan de hand. Laat zich weleens horen als hij andere paarden in de wei staat maar meer ook niet. Heel soms schrikt hij ergens van maar als hij doorheeft dat ik het niet eng vindt dan blijft hij meestal wel rustig.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:38

Mijn paard loopt braaf mee.
Als we een ander paard zien gaat ze alleen lopen hinniken.
Gekke bokkesprongen maakt ze alleen als we ff gaan rennen, maar dan mag (ze bokt ook niet richting mij) het en blijft ze superbraaf naast me.
Alleen als ze écht hyper is, is de enige manier om haar rustig te houden door naast haar kont te lopen. Dan heb ik nog wel alles te sturen en te stoppen. gek beest...

Maar op het streng blijven of rustig... Allebei.
Wel je grenzen stellen dus consequent zijn als ze irritant gaan doen. Maar ook rustig, je moet niet gaan stressen omdat je paard het doet. Dan bevestig je het nogal :D

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:53

Mijn bijna 3jarige gaat wel redelijk. Op het erf weinig problemen mee maar zet 1 stap in de bak en de bom barst. En dan zodra ik weer buiten de bak ben is de bui weer over. Maar dat is echt gewoon gevaarlijk wat ze doet ze steigerd, bokt en springt met 4 benen de lucht in en als je niet uitkijkt walst ze je plat.
Maar zodra je er weer uitbent is het weer een engeltje die alles intressant vind maar geen gekke dingen.
Ze heeft er niet zoveel mee als de paarden roepen of rennen door de wei. Gelukkig niet.
Mijn reactie streng en rustig proberen te blijven. En wat meer oefenen is ook wel handig.

Nienkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:39

Heb het wel eens gehad.
Toen was ik aan het lopen met een pony vliegt er ineens een los paard voorbij :+
Ik doe zelf altijd gewoon rustig blijven.
En meestal hou ik hem dan wel

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:43

metde verzorg pony's lopend langs de weg om veulen aan auto's te wennen bij de eerste keer dat er een auto aan kwam was ze bambie

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:46

Mijn paard is super braaf. Loopt eigenlijk altijd braaf mee in stap en draf en ik kan ook heerlijk in diverse tempo's met hem hardlopen. Echt ideaal. :D Soms als we langs paarden komen, die zelf extreem gaan rennen en hinniken maakt hij zich groot en gooit hij zijn staart en koppie in de lucht en gaat heel langzaam draven. Gelukkig is hij dan wel altijd weer makkelijk naar stap te krijgen.

Mijn pony is wat lastiger, maar als je én rustig blijft en je duidelijk bent wat wel en niet mag is dat ook zo opgelost.

Vooral wanneer ze schrikken is het belangrijk rustig te houden. Jij bent de 'kuddeleider' en als jij er van schrikt, hebben zij dus écht een reden gevonden om te schrikken.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 23:15

mijn jonge paarden raken nog wel eens afgeleid. Mijn merrie loopt eigenlijk altijd los met me mee. Als ze te ver achterop raakt is fluiten genoeg dan komt ze er weer aan.

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 07:53

Mijn paardje blijft gelukkig altijd bij mij, maar ik vind het soms nogal spannend als ie druk gaat doen, want als ie een keer besluit te gaan dan is ie weg denk ik.. Vooral in de buurt van een weg is dat altijd spannend.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 08:17

Ja heb ik ook altijd
Maar altijd als ik denk dat ze iets eng vindt is ze superbraaf, en omgedraaid ook.
:D

Als ik naar mijn huis ga met der, moet ik ook langs een vrij drukke weg met ook vrachtwagens, bussen en soms tractoren. (fietspad is gescheiden door een stenen ophoging). Altijd spannend dus...
Paar weken terug gedaan, komt zo een vrachtwagen langs die een psssj geluid maakt, ik schrok me zo dood he.
Zij bleef gewoon braaf naast me alsof ze niets doorhad
Toen ik haar kreeg kon je niet eens langs fietsers lopen dan flipte ze 'm!

Echt een nutteloos berichtje zonder toevoegende waarde haha, maar ik moet wel even kwijt hoe trots ik ben ;)

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 09:06

Mijn 4 jarige merrie kan soms ook helemaal flippen tijdens het wandelen. Vorige week kwam ik een ander paard tegen (voor het eerst tijdens het wandelen) en ze begon te blazen, dribbelen en te showen. Ik heb het gedrag gewoon genegeerd en ben doorgaan lopen, ze stopte er overigens niet mee, pas toen het andere paard uit beeld was :D

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 09:14

sommige bokken, sommige maken zich druk. kijken naar hetgeen ze zich druk om maken werkt tegen je. Gewoon doorlopen en zorgen dat je paard niet voor komt (als hulpmiddel kun je draaien met je touw, trekt gelijk ook de aandacht. Ga je stilstaan wordt het erger. Je kan ook je paard wat oefeninen geven (stoppen,lopen, snel lopen, langzaam lopen, etc)

met bokken doe ik niet veel, zolang het een enkel bokje is, wordt het te gek, dan een flinke schreeuw en eventueel een stuk achteruit oid.

kortom, bij beide problemen aandacht bij het probleem proberen weg te halen.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 09:16

Hallo,
Mijn tinker is over het algemeen erg braaf met wandelen. Hij wil wel eens schrikken als er bv een fietser van achteren komt. Maar dan ga ie nooit aan de race. Gewoon paar pasjes naar voren en klaar.
Waar ik wel een uitdaging met hem heb, dat is als ik dan een ander paard tegen kom. Dan gaat ie lopen dansen/staart de lucht in, wordt 10 cm hoger etc. Heb een soort lompe arabier naast me lopen :D Het ziet er prachtig uit, maar de controle voelt dan wel een stukje minder. Krijg dan ook moelijk zijn aandacht erbij.

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 19:43

Andere paarden buiten lijkt dus bij meer paarden lastig te zijn. Wat doen jullie als jullie iets tegenkomen wat je paard spannend vind, bijvoorbeeld een rare putdeksel of iets dergelijks. Laten jullie je paard eraan snuffelen, of lopen jullie gewoon door?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 19:56

hangt van het paard en de situatie af. Vandaag met merrie en veulen gelopen en banjerde ze overal meteen langs, gister wilde ze af en toe kijken, en dan geef ik haar die gelegenheid maar vraag iets van haar voor ze zelf iets bedenkt. Ze bouwen vaak spanning op en dan komt er een explosie, voor die explosie vraag ik dan naar mij te kijken en mee te lopen, of stapje terug, etc.

Kirsten_19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 19:59

Mijn ruin reageerd bijna nergens op. Hij gaat ook niet lopen showen als andere paarden naderen.
Als ik terug kom van een korte wandeling reageerd hij ook niet als de andere paarden in de wei proberen zijn aandacht te trekken door sprongetjes te maken of te gaan rennen.
Bij vreemde voorwerpen laat ik hem wel even stoppen en laat ik hem zien dat het niks voorsteld.

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 20:03

hangt bij die van mij sterk van het weer af... mijn pony loopt keurig mee soms als ze het zat is draait ze haar hoofd om maar al geef je een zacht duwtje terug gaan we gewoon weer lekker verder... maar bij mijn E pony is het wel was anders... komt ook wel omdat ze het lastig vind om alleen te zijn, maar als het uitproberen is en dat merk je goed aan haar zie je eerst dat ze haar spieren spant dan geef ik een klein rukje aan het touwtje en met een rustige maar duidelijke stem rustig! maar als ze echt vervelend doet om jou uit te proberen zou ik haar wel een tik(je) hangt van de situatie af. geven....

maar ik weet niet wat het bij jouw is uitproberen of echt schrikken.... misschien vind ze het lastig om bij andere paarden weg te gaan???? dan zou je daarmee moeten gaan oefenen steeds een stukje verder weg bij bak/stal/paddock

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 20:25

hoi westernjo !

weet je wat ik altijd doe?
heb ook veel gedoe met mijn paardje gehad, en soms nog steeds.
ik heb veel geoefend in de bak totdat duidelijk was dat ik de leider was in plaats van andersom ( de verhouding was verkeerd) en als dat duidelijk is , weet ze zelf wat ze kan maken en niet . zo niet , wijs je haar daar rustig , maar duidelijk op . door stem verheffen en rukje aan het touw.

je weet meestal wel wanneer het spelen is of over je heen lopen. spelen mag gewoon soals suus_ al zegt.

( voor mij heeft een bit trouwens geen meer waarde hoor;) maar daarover zijnd e meningen verdeeld.)

bij mij mag ze naast of achter me lopen , alles eigenlijk behalve voor me . maar dat weet ze vaak ook wel , en anders houd ik har bij haar halster op haar plaats.
liefs femke

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 20:33

mijn paardje loopt altijd rustig mee en loopt ook los mee (heb wel altijd een touw bij me ;)) alleen als ik in de omgang al merk dat ze onrustig is dan doe ik een hoofdstel in.. maar als ze iets eng vind dan doe ik net of ik het niet merk en loop gewoon door, dan loopt ze gewoon mee ;)

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 20:36

Bij mijn paardje zijn het echt de zenuwen, tis niet om over me heen te lopen of zo (figuurlijk dan, letterlijk heeft ie gelukkig nog nooit gedaan haha). En vandaag weer even gaan wandelen. In de bak is het net een machine zo goed luistert ie. Dus denk dat het gewoon een beetje de nieuwigheid is en misschien ook wel de lente in z'n bol als we gaan wandelen. Tis tenslotte lange tijd ook geen wandel weer geweest..

Lab_iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:10

ik heb ook met buitenlopen met mijn jonge hengst problemen.. hij is ten 1e erg speels, maar dat is het probleem nog niet.. want dat is niet heelerg .. maar ten 2e is hij doods bang voor motoren brommers en tractoren ( eigenlijk alles wat een zwaar brom geluid maakt ) waarop tegen weer niet bang voor auto`s ens. en t probleem is dat mijn hengst dus echt vóór het gevaar wilt springen en zo dus ook al 2 keer bijna verongelukt is ( onder vrachtwagen gedoken met zn kont en voor een brommer gesprongen ) dit doet hij telkens op het laatste moment net voordat het naast hem is.. het is niet vantevoren aan hem te zien.. ik loop altijd met andere volwassen ervaren paarden buiten mee zodat hij daarbij kan afkijken hoe het moet, maar het gaat niet veel beter.. maja mijn paardje is dan ook nog maar 1,5 jaar..

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 21:29

jee das helemaal lastig als ie zich op het gevaar wil werpen! Misschien een keer ergens zetten waar het vertrouwd is voor em en dan zorgen dat je er met een squad of trekker of wat dan ook voorbij kan rijden, dan went ie er misschien eerder aan?

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:57

mijn merrie van 26 loopt netjes mee.
wil soms nog wellis met mij lopen dan word ik even streng zo van he hallo en dan staat ze weer naast me.

mijn 3 jarige ruin is loopt ook netjes mee kan nogwellis een sprong of een bokje doen, maar luisterd heel goed en is nooit sterk.
als hij een paard ziet wil hij nog wel spelen en hij is nog niet lang hengst af dus dat telt ook mee maar blijf gewoon rustig en corrigeer hem

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 23:03

Tja ik verwacht van mijn paarden dat ze netjes meelopen. Als je zelf met die attitude vertrekt, is het grootste werk al gedaan. Zelfzeker de leiding pakken en paard is dolblij dat hij niet moet opletten. Enge dingen zien ze hier dus nauwelijks en als ze er al een zien dan krijg ik ze er altijd langs, zeker als ik tussen het enge ding en hun gaan staan. Ze blijven ook bij me en bokken niet. De ponys deden dit automatisch eigenlijk, maar met mijn paard heb ik wat grondwerk nodig gehad eer hij ontspannen schuin achter me liep en niet aan het touw trok.
Als ze een ander paard zien mogen ze even kijken maar dan is het gedaan. Als ik erop zit is het een ander paar mouwen, dan zijn ze zo mak niet meer maar ik heb stom genoeg te weinig tijd om met hen buiten te oefenen.

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 08:23

Als je erop zit ben je natuurlijk een klein beetje leiderschap verloren, want de leider loopt voorop.