Alleen trailerladen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

Alleen trailerladen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 15:04

Ik heb inmiddels zelf mijn E gehaald en dat betekend ook dat ik nu in mijn eentje op pad kan. Nu is het trailerladen op zich geen probleem, maar dat deden we altijd met 2 mensen. 1 liep met het paard de trailer in en de ander deed de stang erachter. Nu wil ik het dus eigenlijk zo hebben dat het paard er zelf in loopt en ik de achterstang dicht kan doen. Vraag is alleen, hoe gaan we dat trainen?

Wie heeft daar ervaring mee?

Edit: we hebben een 1,5 paards trailer.
Laatst bijgewerkt door fjordnina op 07-03-10 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

liefhelietje

Re: Alleen trailerladen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 15:07

Ik doe het tegenwoordig ook vaak alleen. Loop met het paard erin (2-paardstrailer) paard links, en ik loop rechts. Dan zet ik haar neer (maar nog niet vast!) doe de stang vast en dan pas zet ik haar vast.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 15:10

Gewoon zorgen dat er wat te eten in de trailer ligt? (hooinet, bak met voer?)
Dan blijft ie lekker rustig staan knabbelen terwijl jij alle tijd hebt om alles dicht te maken :)

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 15:14

Ik deed het eerder heel vaak alleen. Hooi in de trailer, paard er gewoon in * niet vastzetten* omlopen en de stang erachter en klep dicht en paard vastzetten. In het begin deed ik voor de zekerheid nog wel eens de longeerlijn eraan, zodat ik nog wat vasthad. Mocht zij ineens achteruit eruit denderen terwijl ik net buiten naar de achterkant aan het lopen was.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 16:10

Ik zet ze erin, loop langs de flank er weer uit, hou een hand op hun kont en zet dan de stang vast. Dan zet ik ze pas vast.

Bij paarden die makkelijk achterwaarts lopen, draai ik het halstertouw 1 keer rond de voorstang, dat geeft niet zoveel druk of houvast dat ze gaan hangen, maar geeft wel even een remmetje van 'ho, blijf nog even staan!' (daarna glijdt hij er wel gewoon af!)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 16:19

Longeerlijn eraan, gewoon erin lopen, longeerlijn mee door het deurtje naar buiten nemen, omlopen, stang erachter, klep dicht, terug naar voren, paard aan een halstertouw vastzetten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 19:07

Paard leren voor je uit de trailer in te lopen. Kan jij achter blijven staan en de stang er achter doen.
Hoe doe je dat? In eerste instantie nog half mee naar binnen lopen, maar zodra je zelf half in de trailer bent stoppen. Paard zal ook waarschijnlijk stoppen, dus die moet je met wat aanmoediging vertellen dat hij/zij die laatste stap ook door kan lopen. Dan de afstand dat je paard door moet lopen steeds groter maken.
Ik blijf bij mijn paarden gewoon halverwege de klep staan, met de stang onder handbereik. Ik laat ze los met het halstertouw over de rug op het moment dat ze met hun hoofd binnen zijn en de voorbenen nét nog op de klep hebben.

Overigens zijn er legio topics over...
[TAO] Hoe paard leren alleen trailer in te gaan?
[TAO] hoe paard laden in je 1tje?
[TAO] Hoe haal jij je paard uit de trailer als je alleen bent?
[TAO] Alleen laden

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 19:56

@ Ibbel: bedankt voor de linkjes. Ik heb er in het verleden inderdaad een aantal voorbij zien komen en heb de zoekfuctie dan ook gebruikt. Blijkbaar met net de verkeerde zoekwoorden om de topics te vinden. Ik kwam voornamelijk uit bij paniek icm trailer.

Bedankt allemaal!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 23:40

mijn paard wordt geladen in een tweepaardstrailer zonder tussenschot, was een moeilijke lader
nu echter totaal niet meer (nu en dan een uitspatting daargelaten)
ik zorg dat al de stangen los zijn, en zet vooraan in de trailer een emmer met wat voer in.
ik loop gewoon naast het paard de trailer in, tot ze aan het voer kan, gooi het touw over haar hals, en ga zelf terug naar achter om de achterstang en de klep dicht te doen.
daarna ga ik via het deurtje vooraan, zet ze vast met twee halstertouwen, en doe de stang terug goed...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 23:46

Mijn manier, die voor mij en Sjol werkt.

Lang halstertouw.
Zet achter stang voorin trailer klaar.
Wandel met paard trailer in, sla touw slag om stang (dan kan je of vasthouden of loslaten, afh. van wat nodig is)
Pak achterstang, loop naar achteren (door de trailer), hang stang erin, nog steeds halstertouw vast houdend (moet dus echt een lange zijn)
Ik loop dan weer naar voren (alles door de trailer) en zet paard vast aan de touwen links en rechts van de trailer.
Doe knipjes vast van achterstang..

Eruit.. hetzelfde.. andersom..
doe knipjes los van achterstang..
doe halstertouw aan halster, maak touwen van trailer los, sla slag halstertouw om voorstang. (en hou vast)
Door trailer naar achteren, haal stang eruit.
Loop weer naar voren, geef commando terug en laat halstertouw vieren.

Met Tobago ben ik nog niet zo ver, maar die zal het ook moeten leren.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 00:30

en als je paard eigenwijs voor de klep blijft staan? :o

WhiteWolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 00:50

We hebben twee paarden en een pony, het de oude merrie zetten we ervoor, gooien het touw over haar nek en ze loopt erin en de pony doet dit ook. De jonge merrie, nou ja jong, ze is 12, zet ik erin, dan blijft ze op commando staan en dan loop ik via de andere kant (tweepaardstrailer) naar de klep om deze dicht te doen. Bij haar hebben we het haar zo geleerd: alleen bewegen wanneer daar toestemming voor is gegeven. :)

WhiteWolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 00:51

@ onely: ik heb dat ook een keer meegemaakt en toen gewoon mijn vriend gebeld ....

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 15:19

Gelukkig heb ik een makkelijk paard.

Doe trouwens niets met voer dit is vragen om problemen als het een keer op is.

ik heb een kleine vrachtwagen ik loop gewoon de klep op en paard ook. Hij loopt door touw op de rug en zet hem vast aan de achterkant en dan doe ik de voorkant vastzetten. Ik moedig hem flink aan met mijn stem zodat hij goed doorloopt.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 15:43

WhiteWolf schreef:
@ onely: ik heb dat ook een keer meegemaakt en toen gewoon mijn vriend gebeld ....

haha het is niet 1 x maar ieder x zodra die erop staat is het goed
maar voordat die erop staat :o

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 16:51

liefhelietje schreef:
Ik doe het tegenwoordig ook vaak alleen. Loop met het paard erin (2-paardstrailer) paard links, en ik loop rechts. Dan zet ik haar neer (maar nog niet vast!) doe de stang vast en dan pas zet ik haar vast.

Zo doe ik het ook.
Had eerder een 1 3/4 trailer, maar helaas lukte het me niet haar alleen te laden.
Toen heb ik besloten een 2-paards aan te schaffen omdat ik niet continu van anderen afhankelijk wil zijn.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:28

Samen met pony er op. Pony vooraan vastbinden, dan langs haar door naar achteren en stang erin. Pony blijft rustig staan. Ik bind haar meteen vast andesr heeft ze de neiging om haar in de trailer om te draaien.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:31

Ik zou idd er voor kiezen om paard de trailer op te laten lopen, samen met jou. Dan zonder het paard vast te zetten, de stang dicht doen en daarna vast zetten.
Dan kun je iig vooruit en kan je via de linkjes die gegeven zijn je paard leren om gewoon zelf te lopen.
Mijn paard kan ook alleen geladen worden (loopt ook voor je uit de trailer in), echt super handig, heb nooit hulp nodig met laden, maar ik denk dat je daarvoor gewoon een erg braaf paard nodig hebt.

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:41

Ik weet niet of je een braaf paard nodig hebt om hem voor je uit de trailer in te laten lopen. Mijn paard was nooit te laden, toen heb ik hulp gezocht. Die leerden ook het paard voor je uit de trailer in te laten lopen. Nu weet ik niet beter meer en kan in in mn eentje met mn paard op stap. Heb het mijn andere paard ook geleerd. Ik denk dat het een kwestie is van aanleren en veel oefenen. Werkt heel handig want als ze het eenmaal doen moet je ze er alleen insturen en dan kan je zo de stang dicht doen. Succes ermee.

Buddy87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 13:55

Even een stipje voor tips!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 13:59

onley schreef:
haha het is niet 1 x maar ieder x zodra die erop staat is het goed
maar voordat die erop staat :o

Haha klinkt erg bekend dit probleem _O- Als eenmaal de 2 voorvoetjes erop staan is het goed. Maar voordat die erop staan, jeetje zeg! Helaas heb ik nog geen gouden tip gevonden behalve voetjes optillen. Maar in je eentje is het best lastig :=

Huppelkut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 16:47

ik laad ook altijd alleen op, is lastig en ik raad je aan om veel te oefenene! en er zijn altijd wel mensen die je willen helpen. vind het fijner om alleen te zijn.

Vernon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 16:56

Hebben wij dan zulke makkelijke paarden? :oo Ow, zie dat er ook al meer zijn waarbij het kan! Kon het ook al bijna niet geloven! ;) Al onze paarden slaan we het touwtje om de nek en lopen naast de klep een stukje mee dat hun hoofd in de trailer staat en de rest lopen ze er zelf in. Dan gaan we op de klep staan en doen de stang dicht. Gaat tot nu toe bij alle paarden goed, haha! :P Soms lopen ze niet gelijk door, dan kloppen we zachtjes op hun kont en lopen ze verder. Maar vaak weten ze het na 1 a 2 keer wel. En ras maakt bij ons niet uit, alles loopt er zo in! ;) Maar kan me voorstellen dat dit niet met alle paarden kan. Braaf de trailer oplopen is toch wel een must. Succes met de goede methode uitvinden! ;)

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:15

Ik doe t ook zoals Vernon, stukje meelopen en touwtje om de nek gooien. Als ze er af moet maak ik haar natuurlijk eerst los, doe het touw over de hals, haal de stang erachter weg en op mijn 'Ja, kom maar!' gaat ze achteruit, en pak ik t touw vast als ze langs me komt.

elisabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:18

ja ik doe het ook zo als vernon en concorde. gaat prima,