Mijn dochter lesgeven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

natascha32

Mijn dochter lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 21:29

Ik weet niet zeker of het hier goed staat en anders merk ik het wel!

Wij hebben sinds een half jaar 2 paardjes die door mij en mijn man recreatief bereden worden. Mijn dochter van 11 wil ook graag leren paardrijden, en vroeg aan mij of ik haar les kon gaan geven. Nu ben ik zelf niet zo`n volleerd ruiter en vraag me af of ik daar wel de geschikte persoon voor ben. Ik weet natuurlijk wel de basisdingen en zo, maar het is lang geleden dat ik zelf les heb gehad (ongeveer 20 jaar) Misschien heb ik mijzelf in de loop der jaren wel andere dingen onbewust aangeleerd. Waar moet ik rekening mee houden en wat mag ik zeker niet vergeten??

siskeh

Re: Mijn dochter lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:31

Wil jou kind naar je luisteren :+
Meestal is het zo dat vreemde ogen dwingen nl.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:32

Als ze nog nooit paard heeft gereden, kun je sowieso de verzorging goed aanleren.
Je hebt je eigen paarden, dus die dingen weet je waarschijnlijk wel goed. (edit: deze zin wil ik even toelichten. Ik vond achteraf het ' wel goed' een beetje raar overkomen. Met wel goed bedoel ik dat de verzorging van een paard iets is wat je vaak niet vergeet als je 20 jaar geen les hebt gehad, maar wel je eigen paarden hebt. Ik bedoelde dus niks negatiefs met deze zin)
En als je de basis weet is dat denk ik al redelijk om te beginnen, je dochter zal ook met de basis moeten beginnen namelijk.
Voor de rest van de tips zou ik veel op HAW kijken, hier leer ik zelf altijd heel veel van!
Laatst bijgewerkt door Douce op 04-03-10 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

natascha32

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 21:33

Ik denk wel dat dat lukt. Ze neemt wel dingen van me aan, en kan ook serieus zijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:37

De basisbeginselen kan je haar zeker wel leren.

Zoals je in mijn profiel kunt lezen rij ik een paard van iemand die heel dichtbij me staat. Ze helpt me ook heel veel. Maar makkelijk is dat niet altijd voor mij. Ik word heel makkelijk boos al het niet lukt. Hardstikke onterecht, maar dat is echt niet leuk voor haar :n Daarom vind ik het ook heel fijn om een andere instructrice erbij hebben. Ik ben dolblij met al haar hulp, maar het is niet altijd even makkelijk..
Wat dat betreft kan het echt heel lastig zijn...

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:38

als ze van je aanneemt kun je haar gerust de beginselen aanleren(lichtrijden)sturen,komt vast goed.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 09:31

ik ben van mening dat dit niet het geval is dat je je dochter zelf de basis correct bij zou kunnen brengen, dit omdat ik van mening bentdat de grondbeginselen niet alleen met met zit en been enz te maken heeft maar dat correct paard rijden begint met de juiste teugelvoering, en het ontwikkelen van rijkunstiggevoel(de juiste teugeldruk), en ja ik ben van mening dat je een kind van 11 dit al bij kan brengen.

mol

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 23:13

Ik heb mijn kinderen alleen de basis qua verzorging geleerd.
Poetsen, opzadelen, afzadelen, links lopen, bit afspoelen e.d.
Les hebben ze gehad op een manege. Gewoon op kleine pony's in een klein beginnersgroepje.

0Annemarie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 15:12

Een kennis van probeerde dat ook,
dan zei ze tegen haar zoon, hakken laag
en hij ging dan direct in discussie ik heb ze laag etc.
Dag erop zei de instructrice van de zoon hakken laag, en hop meneer deed het!

Denk dat dat het grootste probleem zal zijn, al is ze nog 11 en vast niet zo als die jongen van 14 jaar dat is dan toch anders ;)

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 15:14

Persoonlijk zou ik het niet zo snel doen. Ik heb op stal meerdere keren gezien dat moeders de dochter les gegeven en ik merk dat de lontjes dan snel wat korter worden en de drempel voor tegenspraak een stuk lager. Staat er een vreemde naast dan wordt er ineens een stuk beter gereden.

HuppeltjeZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 19:14

Het belangrijkste waar je vooral op moet letten bij het lesgeven is de houding :P (Voeten niet te diep in de stijgbeugels, hielen naar omlaag, knik in de elleboog, handen niet te ver van elkaar af, benen niet te ver naar achter/voor, rug recht, etc...) Ik ken er zelf ook niet zo heel veel van maar help vaak bij de beginnersles op de manege met de ruitertjes hun houding :D

melissa_sil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 19:18

ik zou haar gewoon de basis dingen leren, en dan als ze nog verder wil, wel een instructrice laten komen.

spikey12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 12:09

Ik heb het ook gedaan en het ging prima. Het is wel inderdaad zo of ze dingen makkelijk van je aanneemt en niet erover in discussie gaat. Dan zou je beter iemand anders kunnen laten helpen ermee. Succes!

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 12:15

Ik heb een 7 jarig meisje op stal, die is ook al zo eigenwijs..
Naar moeder luistert ze af en toe, maar als ze les krijgt van iemand anders gaat het natuurlijk heel anders ;)

lovesdanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 16:50

De basisbeginselen wel denk ik, stappen, sturen, lichtrijden,
vindt ze het dan nog leuk? Dan zou ik toch lessen nemen op een manege, of prive-instructie. :)

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 12:18

Ik heb het bij ons op de manege vaak fout zien gaan, kinderen willen niet luisteren of beginnen meteen 'ja maar...." te roepen als moeder iets zegt. Of moeder wordt ongeduldig als het niet goedgaat. Maar je kent je dochter natuurlijk zelf het beste.
Als ze naar je wil luisteren dan zou je haar zeker de beginselen van het rijden/verzorgen kunnen leren. En anders misschien 1x in de week op les en verder thuis met jou oefenen.

Ik heb zelf mijn vriend de beginselen van het rijden geleerd, maar dat is niet altijd makkelijk!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 12:26

Is idd de vraag of ze wat van je aan blijft nemen, jij kent haar tenslotte het beste.
Onze dochter is nog klein, 5,5 en heeft vanaf haar derde een pony, gelukkig luistert ze, tot nog toe, prima tijdens het rijden, ze is ook heel erg serieus. Als we echt een stapje verder gaan, gaat ze op les en zal ik vast en zeker nog wel wat aanwijzingen geven, langs de kant, maar ik kan me, in ons geval, heel goed voorstellen dat dit in de toekomst nog wel wat frustraties zou kunnen gaan opleveren.

Verder denk ik dat het wel een groot verschil is of je zelf les hebt.
Je kunt haar een goede basis bij brengen denk ik, maar afgaand op jouw verhaal, denk ik dat je zelf ook weer even les moet nemen of lessen bijwonen, om weer even scherp te staan en te weten waar op te letten.

Succes iig!

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 12:42

ik denk dat de basisbeginselen makkelijk kunnen maar dat het misschien toch handig is om der iemand anders bij te halen omdat ze natuurlijk over een tijdje ook zal gaan puberen en dus misschien minder goed naar je zal luisteren (spreek uit ervaring heb precies het zelfde gedaan tegen mijn moeder)

Maar alles zoals poetsen en dergelijke moeten makkelijk kunnen in mijn ogen!

natascha32

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 13:38

Nou, we zijn van het weekend lekker bezig geweest. we hebben het paard gepoetst en opgezadeld. Haar zoveel mogelijk zelf laten doen en af en toe wat opbouwende kritiek gegeven. Met het rijden ging het ook goed. Ze luistert direkt en gaat niet in discussie. Zolang je de goede dingen aanmoedigt en voor de minder goeie dingen een alternatief hebt, zoals stand van benen en handen neemt ze het zo aan. Ik ga er nog even mee verder!
P.s, binnenkort krijg ik ook priveles om mezelf verder te ontwikkelen.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 13:53

Fijn dat het zo goed is gegaan!
Het leukste is natuurlijk als je als moeder en dochter samen van de hobby kan genieten. Maar houd alsjeblieft in je achterhoofd dat het wel eens averechts wil werken en mocht blijken dat ze iets teveel weerwoord gaat bieden blijf er dan alsjeblieft niet te lang mee soebatten. Voor het behoud van jullie moeder-dochter band kan je dan beter op zoek naar andere instructie voor je dochter ;)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 15:53

Dit is niets rijtechnisch maar meer iets voor JI.
Daarom van RT-->JI.

CharlotteCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 16:03

Basisdingen van verzorging kun je haar natuurlijk aanleren. Zelf zou ik mijn dochter niet zelf les gaan geven zonder dat er proffesionele begeleiding bij is. De kans dat er foutjes insluipen is dan namelijk vrij groot, zeker omdat je zelf al een tijdje geen les hebt gehad. Wat je wel zou kunnen doen is een 'echte' instructeur/instructrice regelen en dan bij elke les aanwezig zijn, zodat je weet waar aandacht wordt besteed. Als je dochter rdijt zonder dat ze les heeft kan je dan aandacht besteden aan deze punten, zodat ze er wel aan werkt. Kans is namelijk dat je dochter weer dingetjes vergeet en jij kan haar dan helpen herinneren.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:31

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 22:04

Mijn ervaring is dat familie en kennissen les geven niet echt lekker werkt omdat ze een hele andere band hebt met zulk soort mensen. Maar misschien dat het best goed kan werken.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 22:08

Mijn dochter gaat 1 keer in de week naar de ponyclub en 1 keer in de week krijgt ze privé les. De rest van de dagen ben ik er bij. Ze is ook 11 en mag van mij niet alleen rijden.

Ik doe het zo dat de aanwijzingen die ze in de privé les krijgt, daar ga ik die week mee door. Dus als ik dingen zie die ik anders wil, maar haar instructeur heeft haar dat nog niet geleerd, ik dit ook niet zeg. Anders wordt het wel heel ingewikkeld voor haar.