heeft iemand tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

azaro

heeft iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 10:29

hallo iedereen,
ik ben net begonnen met les te geven
woensdag was mijn eerste lesje was heel tof
maar heeft er iemand nog wat tips wat ik zeker wel en niet mag doen?
alvast bedankt!!
Groetjes Tascha

Urielle

Re: heeft iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:54

Nee, ik vraag me af wat je daar in de baan staat te doen als je dat soort tips nog nodig hebt. Als het goed is weet je wat je rijtechnisch wilt zien van mensen, hoe je problemen oplost en waar je je prioriteiten legt als er veel werk aan de combinaties is, dus ik zou niet weten wat iemand nog toe zou moeten voegen.

azaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 21:43

Urielle schreef:
Nee, ik vraag me af wat je daar in de baan staat te doen als je dat soort tips nog nodig hebt. Als het goed is weet je wat je rijtechnisch wilt zien van mensen, hoe je problemen oplost en waar je je prioriteiten legt als er veel werk aan de combinaties is, dus ik zou niet weten wat iemand nog toe zou moeten voegen.

ik vind het jammer dat jullie zo onrespectvol reageren!

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:48

Hmm, ik ben het eigenlijk wel met Urielle eens...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 00:07

Wat is er zo 'onrespectvol' aan de post van Urielle? Ben het volkomen met haar eens; als je les geeft dan weet je toch waar je het over hebt, anders ga je toch geen les geven?

Neem bovendien aan dat je een ORUN-opleiding tot instructrice hebt gevolgd en vanuit die opleiding behoor je toch te weten hoe of wat, of zie ik dat nu helemaal verkeerd??

azaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 16:08

nee ik ben zelf nog jong ik geef beginnerslesjes
aan kindjes juist de basis
voor een opleiding daar ben ik voor aan het zoeken
ik vraag namelijk ook echt niet veel vandaar dat ik nog wat tips wou
voor met die kindjes te doen.
maar jullie reageren altijd zo cru en kortaf
precies of jullie gunnen andere mensen niets
maar ja dat is mijn mening
had namelijk een ander idee over bokt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 16:11

Er heeft één persoon gereageerd en jij praat gelijk over jullie(?)

Nouja, wat je in ieder geval niet moet doen is onverantwoorde oefeningen laten uitvoeren.
Bij de basis blijven en rustig aan beginnen, niet teveel vragen, geduldig zijn en op een vriendelijke manier aanmoedigen. :)

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 16:12

Volgens mij valt het cru en kortaf best wel mee.
Laten we het op verstandig houden.

Ze bedoelen er niks gemeens mee, maar van een instructeur word er eigenlijk wel verwacht dat ze een ORUN diploma hebben.
Niet dat je zonder geen les kan geven, maar daarmee heb je ook verzekering en is het allemaal geregeld met aansprakelijkheid, mocht er een ongeluk gebeuren.

Wat je met die kindjes zou doen, ik zou het niet weten, les is les toch? Ligt eraan wat voor les je geeft ;)

Lien_dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 16:13

bedoel je hoe je de kindjes op een leuke manier dingen kunt aanleren?
Of wat bedoel je net met tips geven?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 16:15

Ik kan me enkel aansluiten bij Urielle. Als je zelf nog te onervaren bent, dan moet je je niet met dergelijke belangrijke zaken bezig houden. Hoe kan jij nu iemand de basis bijbrengen als je ze zelf niet onder de knie hebt?

Het is juist zo belangrijk dat iedereen vanaf het begin de juiste basis aangeleerd krijgt.

Ben je verder in orde met diploma's? Met je verzekeringen?
Lesgeven is leuk, maar buiten wss een leuk zakcentje horen er ook plichten bij. Als iemand valt onder jouw toezicht ben jij verantwoordelijk en kan je dus ook als dusdanig verantwoordelijk gesteld worden. Indien je dan niet in orde bent zal je dus voor alles zelf kunnen opdraaien.

Dus bezint eer ge begint, en vooral als de kennis er nog niet is blijf er dan aub van weg.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 16:18

azaro schreef:
voor een opleiding daar ben ik voor aan het zoeken
ik vraag namelijk ook echt niet veel vandaar dat ik nog wat tips wou
voor met die kindjes te doen.
maar jullie reageren altijd zo cru en kortaf
precies of jullie gunnen andere mensen niets
maar ja dat is mijn mening
had namelijk een ander idee over bokt

Poe, ja als je zo'n toon aanslaat kun je maar beter niets vragen....
Men reageert hier volkomen normaal, helemaal niet cru en kortaf; jij vraagt tips, en wij vragen ons heel normaal af waarom je die dan nodig hebt. Nogmaals, er is niets onrespectsvols aan deze posts, enige die onrespectvol, cru en kortaf reageert ben je zelf.

Als je je zo aan bokt ergert, wat doe je hier dan?

Maakt niet uit hoe oud ruiters zijn, maar die horen imo les te krijgen van een gediplomeerde instructrice. Als je zelf nog zo jong bent en niet gediplomeerd, hoor je geen les te geven, heel simpel.

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:27

Ik kom zo vaak mensen tegen die ongedilpomeerd lesgeven en ja daar zitten hele goede bij die al jaren zelf op niveau meedraaien. Maar er zitten ook zoveel jonge meisjes bij die denken 'kom we gaan even lesgeven en verdienen wat geld bij'.

Mag ik vragen wat jou motivatie is om les te willen geven?
(waarom wil je lesgeven, wat wil je er mee bereieken, hoe wil je jezelf presenteren, etcetc)

op het moment dat er nu een keer iets gebeurd, neemt men je nu, maar ook in de toekomst minder snel serieus en daarbij; wat doe je als een kind van een pony afvalt en een arm breekt. Wie is er dan verantwoordelijk? Als je een paar ouders hebt die daar moeilijk over gaan doen, kun je goed in de problemen komen...

Weten de ouders van de betreffende kinderen dat je ongedilpomeerd les geeft? Ik zou mijn kind (heb ze niet, maar dat buiten beschouwing gelaten) daar nl niet willen laten lessen. Niet direct omdat je jong bent, maar meer omdat paardijles kwalitatief goed moet zijn (waarbij ik niet zeg dat jou lessen slecht zijn, maar ik wel twijfel aan de kwaliteit ivm je openingspost), kinderen op een verantwoorde manier begeleid moeten worden, een instructrice in moet kunnen schatten wat (geestelijk en lichamelijk) mogelijk is, maar ook verzekeringstechnisch speekt hier een rol in.

Op welk niveau heb je zelf gereden en waar heb je leren rijden? Wat doe je op het moment? Op welke vlakken liggen je interesse, wat kun je zelf? Heb je ervaring met kinderen?

--> nee, mijn mail is niet op je af te kraken, ik ben geen held in het typen van berichten en ze de juiste intonatie te geven. Dus kan onbedoeld wat bot overkomen. Sorry daarvoor.

Wil niet zeggen dat ik het niet eens ben met WC007... Ongedilpomeerde mensen horen gewoon niet in de rijbaan te staan... Quite simple

edit: toevoeging

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:29

ik persoonlijk denk dat je zeker met beginners en de basis meer moet weten dan linksaf en rechtsaf.........

Ik zou het lesgeven even laten als ik jou was

azaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 20:37

KoudbloedKim schreef:
Er heeft één persoon gereageerd en jij praat gelijk over jullie(?)

Nouja, wat je in ieder geval niet moet doen is onverantwoorde oefeningen laten uitvoeren.
Bij de basis blijven en rustig aan beginnen, niet teveel vragen, geduldig zijn en op een vriendelijke manier aanmoedigen. :)

dankje,
aan dit heb ik tenminste iets :)
groetjes

Izaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 20:46

Citaat:
Poe, ja als je zo'n toon aanslaat kun je maar beter niets vragen....
Men reageert hier volkomen normaal, helemaal niet cru en kortaf; jij vraagt tips, en wij vragen ons heel normaal af waarom je die dan nodig hebt. Nogmaals, er is niets onrespectsvols aan deze posts, enige die onrespectvol, cru en kortaf reageert ben je zelf.

Als je je zo aan bokt ergert, wat doe je hier dan?

Maakt niet uit hoe oud ruiters zijn, maar die horen imo les te krijgen van een gediplomeerde instructrice. Als je zelf nog zo jong bent en niet gediplomeerd, hoor je geen les te geven, heel simpel

Sorry hoor, maar dit vind ik echt wel grof ( zie vetgedrukt gedeelte)
Ik heb heel lang les gehad van mensen die geen énkel diploma hadden. Tegenwoordig hangt alles af van je diploma, het is toch niet dat je een super diploma hebt, dat je ook echt goed bent. Zie school diploma's, ik kan na 5 jaar blijven zitten er ook eentje halen,toch? Dat betekend toch niet dat ik een supergenie ben?
Net hetzelfde met een instructrice diploma, ik heb ooit les gehad van een mevr die 25 jaar ervaring had met paardrijles geven, en die een top dressuur paard had. Die had haar diploma van rijles geven, maar man wat was die bruut en slecht zeg! Als je op je paard zat te zagen,trekken,sleuren en zodat hij toch maar in de krul kwam kon je super rijden en was haar les 'geslaagd'. En dit is maar een voorbeeld.
Ik heb persoonlijk liever iemand die geen diploma heeft en erg vriendelijk en juist lesgeeft dan iemand mét diploma die je knol verpest door fout les te geven. En zo kan ik nog uren blijven doorgaan..... :z

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:11

PP --> JI

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:16

je kan dingetjes voor evenwicht gaan doen, met de armen zwaaien zonder beugeltjes stappen (bij hele jonge kindjes alleen als je ernaast loopt) zijn het prive of groepslesjes?
een molentje draaien (in rondje in het zadel) balkjes stappen,
wij moesten altijd met linkerhand je rechter teen aan proberen te raken, de oren en de staart van de pony aan raken.
Beetje spelenderwijs dingetjes leren...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 15:35

Ik vind dat TS best wel even mag inbinden, dit is je eerste topic op Bokt, en dan gelijk heel Bokt afkraken, door te zeggen dat je er meer van verwacht had. Meid, ga dan niet zo'n topic openen.
Maar goed, je vroeg om tips, ik heb er een: ga eens bij een manege langs, en kijk daar eens een paar keer mee bij de kinderlessen. Vraag of je mag helpen, af en toe onder toezicht lesgeven. Dan zie en hoor je zoveel. Een kind heeft er niets aan als de instructeur een uur lang staat te verzinnen wat ze nu weer moet zeggen...(volwassenen ook niet natuurlijk ;-))

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 15:26

azaro schreef:
Urielle schreef:

ik vind het jammer dat jullie zo onrespectvol reageren!

Nee hoor, pure nuchterheid.
Als instructeur weet jij hoe iemand op zijn paard moet zitten, hoe de hulpen gegeven moeten worden, met welke hulpen of oefeningen je bepaalde problemen op moet lossen. Je ziet mensen voor je rijden, iedereen die rijdt maakt ergens fouten in en dat ga je verbeteren.
Hoe moeten wij nu zeggen wat je allemaal kunt en moet doen? Je past je toch aan per combinatie?
En, hoe lager het niveau, hoe moeilijker het lesgeven, want daar zitten zoveel verbeterpunten in! Soms weet je gewoon niet waar te beginnen :+

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 18:47

En toch moet je je ontwikkelen in het les geven. Hebben we allemaal gedaan. Ik denk zomaar dat iedereen die terug denkt aan zijn/haar beginperiode van het lesgeven dat je geleerd hebt van fouten. En zeker met het geven van beginnerslessen, dan heb je echt een doos vol didactische mogelijkheden nodig die je niet altijd uit jezelf bij je hebt of op de instructeurscursus leert. Lesgeven is net als leren autorijden: je hebt een stukje gevoel nodig, je leert technisch gezien hoe het moet en dan... uren maken. Héél veel uren maken. Ontwikkelen. Stoer dat TS vragen durft te stellen.
Misschien kan TS haar eerste les beschrijven? Wat heb je allemaal gedaan met je leerlingen? Wat was het doel? Hoe heb je je voorbereid? Is je les ook uiteindelijk volgens je plan verlopen? Wat zou je een volgende keer anders doen? Dat zijn de vragen die ik mezelf nog voor, tijdens en na elke les stel. Om elke keer beter te worden in mijn werk.
Edit: ik las zojuist een ander topic over een manege les en ik zou willen dat de instructrice die die les gaf wat vragen had gesteld...
Laatst bijgewerkt door Ilja000 op 21-03-10 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

lalalauraaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 18:49

kijk een keer bij een ervare lesgever :o

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 18:50

Zowiezo :) Ook altijd blijven doen als je al jaren les geeft. Ook altijd kritisch blijven op je eigen lesgeven. Als het goed gaat, kan het beter. Edit: kijk ook bij verschillende instructeurs. Leer je eigen stijl kennen en ontwikkelen. Wat past bij je en wat niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 22:43

azaro schreef:

Ik weet dat veel maneges het zo doen; laat de grotere meiden de kleintjes maar lesgeven. Maar.... JUIST daar wordt de basis gelegd voor hun verdere ruitercarrière... Dus dat betekent dat je behoorlijk didactisch onderlegd moet zijn, veel moet weten over houding en zit, om moet kunnen gaan met angst, twijfels maar ook overmoed of over-onbevangenheid...

Mijn advies is dus: niet doen. Hoe leuk het ook is. Laat het aan de professionals over, en ga zelf eerst een cursus volgen en stage lopen danwel beginnen met lesgeven onder begeleiding.

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 01:54

Ikblijf gewoon bij mn standpunt... De basis is niet alleen belangrijk voor de toekomstige ruitercarriere, maar heeft ook invloed op de lichamelijke en geestelijke ontwikkeling van het kind. Daar dien je goed mee om te kunnen gaan.

Kun je dat nu al niet... zorg dat je dat eerst onder de knie krijgt en probeer het daarna (gediplomeerd!!), nog een keer.

Vind t wel wat jammer en tegenvallen dat je EN gelijk heel bokt afkraakt EN alleen reageerd op de reacties die jou uitkomen en geen kritiek bevatten....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 08:23

Ilja000 schreef:
En toch moet je je ontwikkelen in het les geven. Hebben we allemaal gedaan. Ik denk zomaar dat iedereen die terug denkt aan zijn/haar beginperiode van het lesgeven dat je geleerd hebt van fouten.

Dat eerste klopt helemaal, maar ik ben ook van mening dat je als instructeur zelf veel begeleiding gehad moet hebben (gehad) en je lesgeven verandert ook door begeleiding van verschillende instructeurs, van clinics die je meerijdt, van clinics die je gaat bekijken,.. omdat je dan vaak toch gedachten hebt als 'o ja, dat punt heb ik de laatste tijd zelf een beetje laten verslonzen,' of 'goh, die oefening kende ik nog niet om dit probleem op te lossen.' Het reflectieproces wat je aanhaalt, vind ik idd ook heel positief. Als ik les gegeven heb, ben ik vaak in de avond in gedachten nog de les aan het overlopen idd, zeker als er dingen niet lekker liepen en een paard niet reageerde zoals ik had ingeschat.

Fouten maken is ook niet erg, niet in het zadel, niet langs de kant van de bak. Het is niet leuk om te moeten erkennen dat je ergens de mist in bent gegaan, maar het is wel heel leerzaam.

En erkennen dat je nog niet alles weet is ook positief, we zijn allemaal lerende want het kan altijd beter. Of je nu bezig bent met ervaring opdoen bij kennissen of dat je al twintig jaar langs de bakrand staat als gerenommeerd instructeur, je bent altijd bezig met een leerproces. Dus ik vind ook hulp vragen aan collega-instructeurs EN ruiters heel positief. Het gaat niet altijd om dat je echt geen notie hebt wat je ergens mee aanmoet maar soms is het fijn om met andere mensen te kunnen brainstormen voor nieuwe invalshoeken en soms... gewoon bevestiging!

Maar... bij een ongerichte vraag als TS stelt, dan vraag ik me af of iemand echt wel de flauwste notie heeft wat hij daar in de bak staat te doen :?
Ik vind het neerkomen op 'heeft iemand een tip voor mij over paardrijden?'
Iedereen heeft vast tips in overvloed, mits je maar enig idee hebt op welk niveau iemand rijdt, in welke tak van sport, met wat voor type paard en welke problemen diegene tegenkomt en bij voorkeur wordt de vraag nog ondersteund met foto's en video's.
Zo is het met lesgeven ook. Waar geef je les, aan hoeveel mensen, hoe oud zijn die mensen, wat willen ze bereiken, met wat voor paarden rijden ze, welke mogelijkheden heb je op de locatie waar je lesgeeft, wat loopt er nu niet fijn dat je advies vraagt..?