Afkeuren paard kosten verkoper?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LOCA_SA

Afkeuren paard kosten verkoper?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 01:06

Ik vind het logisch dat wanneer je een paard wilt gaan kopen de kosten bij afkeuren voor de verkoper zijn. Echter kom ik in mijn zoektocht naar een leuk paard bijna alleen maar verkopers tegen die bij afkeuring niet willen betalen. Dat is allemaal wel leuk, maar als ik 10 paarden heb bezichtigd die allemaal worden afgekeurd, ben ik 4500 euro lichter en heb ik nog steeds geen paard!

Ik ben erg benieuwd hoe jullie dat geregeld hebben en het lijkt me ook prettig om bijvoorbeeld van verkopers op bokt te horen waarom zij wel/niet willen betalen bij afkeuring. Op deze manier wordt het bijna onmogelijk om een goedgekeurd paard aan te schaffen omdat je elke keer toch weer een risico moet nemen door op eigen kosten te keuren!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 01:11

en als ik als verkoper telkens de keuring moet betalen zonder dat de koper zijn verplichting nakomt en het paard daadwerkelijk koopt ook alis het paard goedgekeurd, ben ik na 10 aspirant kopers ook 4500 lichter en heb het paard nog steeds op stal staan...

immers roept een ieder: ook al is het paard gekeurd over laten doen.... prima, maar dan wel kosten koper... immers opdrachtgever betaalt :D

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 01:12

Het is maar wat je afspreekt, maar als ik een paard koop laat ik hem keuren. Afgekeurd of goedgekeurd het is mijn keuze. Vindt het dus eigenlijk voor de koper uiterlijk 50-50.
Ik ga ervan uit dat ik geen 10 paarden achter elkaar uitkies die allemaal afgekeurd worden. Dan doe je zelf toch ook iets fout.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 01:13

Er is geen officiële regel voor.
Het is iets wat je van te voren moet overleggen met de verkoper.

Ik heb ooit eens een paard (voor iemand anders) verkocht die alleen klinisch gekeurd zou moeten worden. Als de DA nav die keuring, foto's aan zou raden, zouden we overleggen.
Mensen hebben beestje helemaal (zonder overleg) laten keuren (ook met veel!! foto's) en wilde bij 2x een 2tje het paardje niet meer hebben. Zaten wij met een dure rekening.
Die heb ik dus gewoon doorgestuurd (hun waren de opdrachtgever) en dat vonden ze toen niet grappig. De DA had geeneens een negatief aankoopadvies gegeven.

Voor mij geldt: Klinisch wil ik wel voor opdraaien, maar volledig op de foto niet (komt ook bij dat ik geen dure paarden heb die ik voor de hogere prijsklasse zou verkopen).

Nietje_

Re: Afkeuren paard kosten verkoper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 01:17

Wij deden altijd met verkopen en kopen:

Paard goedgekeurd, kosten koper
Paard afgekeurd, kosten verkoper

Ik vind dit zelf een hele goede afspraak, als het paard goed is betaald de koper en koopt deze het paard. Wanneer het paard niet goed is, weet de verkoper dit en de volgende koper weet dan al dat het paard niet goed is...

LOCA_SA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 01:18

Alane schreef:
en als ik als verkoper telkens de keuring moet betalen zonder dat de koper zijn verplichting nakomt en het paard daadwerkelijk koopt ook alis het paard goedgekeurd, ben ik na 10 aspirant kopers ook 4500 lichter en heb het paard nog steeds op stal staan...

immers roept een ieder: ook al is het paard gekeurd over laten doen.... prima, maar dan wel kosten koper... immers opdrachtgever betaalt :D

Die stelling begrijp ik aan de ene kant ook wel daar zou ik dan wel een contractje maken dat bij een positief advies het paard uiteraad verkocht is.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 01:28

en dat contractje is dan niet rechtsgeldig.... als je het niet nakomt kan de verkoper zwaaien naar de centjes en wil de volgende koper wederom laten keuren...

Stel de DA keurd goed voor de sport, maar met een kleine bemerking, jij wilt zonder bemerking...wie betaald er dan?
paard is goedgekeurd.. ..

Dan komt de volgende: peerd is goed gekeurd maar met bemerking, die wil eigen DA laten keuren, die maakt van een 1 een 2... paard nog steeds goed voor de sport, maar die wil geen 2 op het rapport... en dan?

en aan het eind van het liedje zit ik met een paard met een verkoopprijs van 5000 euro en onkosten van 4500 euro, werk nog niet meegerekend en andere onkosten om paard telkens van hot naar her te vervoeren...

en welke meerwaarde heeft het? over laten keuren als paard recentelijk gekeurd is?
moment opname, en geen garantie voor de toekomst.

grapsig is dat een DA een paard goedkeurd voor de sport en de verzekering het dier niet wil verzekeren nav diezelfde foto's....
en dan zeg ik, recentelijk gekeurd, stuur de foto's naar de verzekering, zegt die oke.... waarom dan over laten keuren?
verzeker het paard dan, desnoods voor 1 jaar, is niet veel duurder dan een keuring, en als peerd na 1 jaar weet ik wat heeft, is dat vaak niet eens te herleiden aan de foto's die 12 maand oud zijn.

1031717

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 08:38

Ik vind dat als je een paard wil laten keuren dat voor de kosten van de koper is.
De verkoper is er namelijk van overtuigd ( neem ik aan) dat het paard goed is en weet voor welke prijs hij zijn paard te koop zet met welke gebreken.

De koper maakt zelf de keuze of hij de verkoper vertrouwt of niet. Al dan niet met een keuring. Het risico om een paard te kopen met of zonder gebreken ligt ook bij de koper. Als deze het risico wil verminderen middels een keuring moet hij of zij ook de kosten dragen.. Immers heeft deze er voordeel van....

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 08:48

Ik weet niet in welke prijsklasse je een paard zoekt, maar toen ik 3 maanden geleden een nieuw paard zocht ben ik sowieso gaan kijken bij paarden die al bij de verkoper was goedgekeurd (rontgenologisch). Uiteraard heb ik de keuring over laten doen door mijn eigen DA.

Het is inderdaad maar net wat je afspreekt, maar veelal zijn paarden van handelsstallen al gekeurd door de DA van de verkoper.

Je meot trouwens een hoop pech hebben wil je 10 paarden afgekeurd zien worden...

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 09:51

De paarden die ik heb gekocht heb ik ook voor eigen rekening laten keuren. Als deze kosten voor de verkopende party kent de keurend DA het paard wellicht.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 10:47

Ik heb pas mijn paard verkocht en tegen de koper gezegd dat alle keuringen toegestaan waren op eigen kosten. Koper is er mee accoord gegaan.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 10:53

Alane schreef:
en dat contractje is dan niet rechtsgeldig.... als je het niet nakomt kan de verkoper zwaaien naar de centjes en wil de volgende koper wederom laten keuren...

Stel de DA keurd goed voor de sport, maar met een kleine bemerking, jij wilt zonder bemerking...wie betaald er dan?
paard is goedgekeurd.. ..

Dan komt de volgende: peerd is goed gekeurd maar met bemerking, die wil eigen DA laten keuren, die maakt van een 1 een 2... paard nog steeds goed voor de sport, maar die wil geen 2 op het rapport... en dan?

en aan het eind van het liedje zit ik met een paard met een verkoopprijs van 5000 euro en onkosten van 4500 euro, werk nog niet meegerekend en andere onkosten om paard telkens van hot naar her te vervoeren...

en welke meerwaarde heeft het? over laten keuren als paard recentelijk gekeurd is?
moment opname, en geen garantie voor de toekomst.

grapsig is dat een DA een paard goedkeurd voor de sport en de verzekering het dier niet wil verzekeren nav diezelfde foto's....
en dan zeg ik, recentelijk gekeurd, stuur de foto's naar de verzekering, zegt die oke.... waarom dan over laten keuren?
verzeker het paard dan, desnoods voor 1 jaar, is niet veel duurder dan een keuring, en als peerd na 1 jaar weet ik wat heeft, is dat vaak niet eens te herleiden aan de foto's die 12 maand oud zijn.

Dat kun je ook vooraf afspreken.
Heb ik ook gedaan toen ik mijn paard kocht heb ik gezegt ik zoek een paard zonder bemerkingen.
Dus goedgekeurd kosten voor mij (zaten al bij de afgesproken prijs in) en afgekeurd of met een bemerking hoef ik haar niet en zijn de kosten voor jou.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 10:56

Wij hebben vorig jaar een pony klinisch laten keuren. Daar kwam hij doorheen, maar op advies van onze DA foto's laten maken ivm beenstand. En afgekeurd op 3-tjes. Wij hebben de kosten betaald, paard liep niet kreupel, maar wij wilden geen risico nemen, omdat wij net daarvoor een paard hadden laten inslapen door ongeneeslijke kreupelheid.
Verkoper was zeer verbaasd, pony liep vrij hoog in de sport, bood hem nog aan voor de helft omdat hij hem nu niet meer kon verkopen voor een hoge prijs, nu hij dit wist.
Wij hebben het toch niet gedaan, om ons het verdriet te besparen.
Al blijft een keuring ook een momentopname.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:02

Klinisch keuren vind ik bij goedkeuring kosten koper, bij afkeuring kosten verkoper. Ben eigenlijk niet met een ander systeem bekend.
Rontgenlogisch keuren zal ik kosten koper doen. Met de afspraak dat jij een kopie van de foto's krijgt mochten ze hem toch niet nemen. Dan kun je die foto's aan een volgende klant laten zien en evt meegeven voor hun eigen DA.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:05

wij deden goedkeuren kosten voor ons. Afkeuren kosten 50/50 en zou ze de foto's over kunnen nemen.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:06

De verkoper wil het paard verkopen en is ook verantwoordelijk voor wat hij verkoopt. De kosten zou ik bij afkeuring niet betalen. Die afspraken maak je uiteraard vooraf.

Wil je het paard erg graag, kun je nog voorstellen 50/50 (of het paard nu goed of niet goed gekeurd wordt).

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:11

Klinische keuring is normaal dat dat door de verkoper wordt betaalt bij afkeuring, röntgenologisch is meestal wel voor de koper omdat je paard dan niet echt wordt goed/afgekeurd, alleen bemerkingen aangegeven en als hij klinisch dan wel goed is, wil de verkoper dit vaak niet betalen!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:16

44Myrthe44 schreef:
Klinische keuring is normaal dat dat door de verkoper wordt betaalt bij afkeuring, röntgenologisch is meestal wel voor de koper omdat je paard dan niet echt wordt goed/afgekeurd, alleen bemerkingen aangegeven en als hij klinisch dan wel goed is, wil de verkoper dit vaak niet betalen!

Men vind het normaal, opdrachtgever betaalt, en dat is de koper...uiteraard kunnen koper en verkoper afspraken daarover maken.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:16

Ik vind dat de kosten voor de koper moeten zijn.
Asl je een auto koopt en je wil hem ANWB laten keuren, dan moet je het ook zelf betalen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:26

Bramasole schreef:
De verkoper wil het paard verkopen en is ook verantwoordelijk voor wat hij verkoopt. De kosten zou ik bij afkeuring niet betalen. Die afspraken maak je uiteraard vooraf.

Wil je het paard erg graag, kun je nog voorstellen 50/50 (of het paard nu goed of niet goed gekeurd wordt).

Nou vind ik daar ook nog een nuancering inzitten. Het paard wat ik verkocht was bijna 16. En paarden van 16 heb je gewoon meer kans dat je iets vind. Vandaar dat ik heb gezegd dat zij mochten keuren, maar dan op eigen kosten :)

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:27

Tallie1979 schreef:
Bramasole schreef:

Nou vind ik daar ook nog een nuancering inzitten. Het paard wat ik verkocht was bijna 16. En paarden van 16 heb je gewoon meer kans dat je iets vind. Vandaar dat ik heb gezegd dat zij mochten keuren, maar dan op eigen kosten :)

Ben ik met je eens. Maar ik neem aan dat de kopers de leeftijd ook mee nemen in hun afweging.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:30

Jazeker :) Zij hielden er al rekening mee :D Paard werd overigens wel afgekeurd op 1 been in de buigproef en ze hebben hem alsnog genomen :)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:32

chocobroodje schreef:
Het is maar wat je afspreekt, maar als ik een paard koop laat ik hem keuren. Afgekeurd of goedgekeurd het is mijn keuze. Vindt het dus eigenlijk voor de koper uiterlijk 50-50.
Ik ga ervan uit dat ik geen 10 paarden achter elkaar uitkies die allemaal afgekeurd worden. Dan doe je zelf toch ook iets fout.

Nou bij mij waren er echt tien afgekeurd en dat waren echt niet paarden type geit.
Je kan er nu eenmaal niet inkijken.
Als ik op eigen kosten mag keuren dan doe ik het niet.
Ik wil best betalen als het paard goed is gekeurd bij een door mij gekozen dierenarts.
Mochten er resente foto's zijn wil ik die beoordeeld hebben door mijn eigen dierenarts.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:36

Ik probeer als ik koper ben het ook altijd zo af te spreken dat bij afkeuring de kosten voor de verkoper zijn, maar dit is me maar 1 keer gelukt ;-) Dus normaal gesproken betaal ik ook gewoon zelf. Kan ik best inkomen.

Als verkoper betaal ik echt geen röntgenologische keuring als het paard wordt afgekeurd. Klinisch, oke, maar röntgenologisch, nee. Ik kan toch ook niet raden hoe het paard er van binnen uit ziet en de koper wil graag een uitgebreide keuring, dan betaalt die het ook maar.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:38

Dus als het paard dan zo rot als een mispel is op de foto zit de koper zonder paard en een hoge rekening?