Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
)zij schreef:men neme een sprayfles met water (is goedkoper om mee te spuiten)
spuit van je paard af en stop met spuiten zodra je paard niet meer reageert. dat is de beloning. zo kun je dat later uitbreiden door naar je paard te sprayen. en je stopt pas met sprayen als je paard rustig is. anders beloon je haar voor het `vluchten`.

Carmen2 schreef:zo´n paard hadden wij ook!, je kunt ook gewoon de spray op een spons spuiten en dan met de spons over de manen, dat wil niet zeggen dat het de angst weg haalt maar je maakt het paard zo niet elke keer panisch als die alleen de fles al ziet
x,,kelly,,x schreef:dat is opzich ook wel een optie.. maar mijn paard poept in haar staart (is echt heel vies). Ik heb wel een oplossing hoe ze dat niet meer doet maar ik vergeet het aldoor te doen. Maar als ik dat ga doen word ten eerste die hele spons vies en ten tweede ik vind het best wel onhandig.
Vliegenspray doe ik ook niet aan
. Ik ging gewoon elke dag even oefenen met een spray bus met water. Eerst op afstand, paar keer in de lucht spuiten, reactie afwachten. Braaf ? Dan doen we een ini mini pasje dichterbij. En nog een keer weer, dan nog een paar keer, dan stoppen. En volgende dag opnieuw, net zo lang tot dat je heel dichtbij mag komen. En uiteraard heeeeel veel belonen. Nu kan iedereen haar in sprayen
. Lydia_ schreef:x,,kelly,,x schreef:dat is opzich ook wel een optie.. maar mijn paard poept in haar staart (is echt heel vies). Ik heb wel een oplossing hoe ze dat niet meer doet maar ik vergeet het aldoor te doen. Maar als ik dat ga doen word ten eerste die hele spons vies en ten tweede ik vind het best wel onhandig.
Staart wassen, uitborstelen ect? Gewoon goed onderhouden? Daardoor is de staart van mijn pony ook een stuk schoner door..
Daarnaast zou je eventueel eventjes de radio keihard aan kunnen zetten zodat ze het geluid niet kan horen?
Carmen2 schreef:wil ze het bij haar staard ook niet hebben dan ?
dat ging namelijk bij ons wel goed, maar bij de manen zou ik gewoon met een spons doen. Waarom zou je moeilijk gaan doen en het paard steeds weer die angst geven als het makkelijk kansucces ermee
lovis schreef:mijn paard is er ook erg bang voor. Ik kan nog wel z'n staart met anti-klit doen, maar het moet dan niet perongeluk op z'n benen of billen komen (dan gaat tie bijna zitten van schrik). in de zomer met vliegenspray lukt dus ook niet, maar daar heb ik nu gel of roller voor. manen doe ik nooit met anti klit. gewoon iedere dag met een borstel er door heen is voldoende. maar volgens mij is anti-klit tegenwoordig toch ook in gel verkrijgbaar?
Kirr__ schreef:Ik oefen al maanden, mijn paard vindt de spray verschrikkelijk doodeng (en dat is heel zacht uitgedrukt), voor alle andere dingen vertrouwd ze me en kan ik haar gerust stellen. Maar de mensen die haar op de wei zetten, wilden haar eens insprayen met vliegenspray en toen is het helemaal fout gegaan.
Ik hoop nog altijd op een goed idee dat werkt.
Ik oefen ook met water, met veel geduld en beloning, heb al zowat alles geprobeert, maar voorlopig kan ik niet meer insprayen dan haar staart... verschrikkelijk hoe ze reageert als je op haar lichaam of zoiets spuit.
Ze flipt echt, maar ik blijf proberen

'. Maar doordat je dat zegt, merken ze niet dat je ook echt aan het sprayen bent. Klinkt heel gek maar het werkt meestal echt...heb het laatst nog bij een jong paard moeten doen die normaal nooit helemaal betutteld wordt, dus die vond de anti-klit spray heeeuul eng. Toen ben ik ook maar psssshhhhhtttt gaan zeggen en het lukte gelijk. Vaak lukt dit zelfs op de voorpluk, maar niet altijd natuurlijk, niet ieder paard trapt daar in. Wel doen we dat meestal met z'n 2en als we tijd hebben. Ook bij bijv. acederm en andere wondspray's lukt dit meestal goed bij bange paarden.