Bitloos naar buiten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Femkex

Bitloos naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 15:14

Ik ben ongeveer nu 1,5 maand bezig met bitloos rijden en dat doet m'n verzorgfjordje super! Ik rij met een sidepull en ze luistert heel goed naar de hulpen. Als het weer wat beter is wil ik graag met der naar buiten, maar dat deden de eigenaren eigenlijk nooit, omdat ze bang waren dat ze ervan door ging, omdat ze dat vroeger deed. (gewoon met bit) Ik mag wel met der naar buiten, maar zou ik dan gewoon bitloos gaan? Want ze reageert er in de bak en buiten op de straat gewoon hetzelfde als met bit. Ik wil zelf gewoon bitloos proberen of is dat een groot risico?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 15:17

Ik heb het gewoon gedaan, het hoofdstel los in een tasje mee en naar buiten maar. Ik ben wel blijven stappen. had het hoofdstel niet nodig. Daar komt wel bij dat ik totale controle heb als ik ernaast sta, dus ik wist dat zodra het fout dreigde te gaan ik alleen af hoefde te stappen voor controle.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 15:17

Ik zou dan zeker de eerste keer niet alleen gaan!
Probeer of iemand mee wil gaan,te paard of te fiets of te voet.
Het kan goed gaan maar als ie de kletter op gaat heb je weinig bij te zetten.Niet dat een bit ozo het juiste middel is hoor maar ik bedoel zolang je niet weet welke kunsten je pony uithaald buiten zou ik zeker niet alleen gaan of je nu bitloos rijd of met bit!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 15:20

galley schreef:
Ik heb het gewoon gedaan, het hoofdstel los in een tasje mee en naar buiten maar. Ik ben wel blijven stappen. had het hoofdstel niet nodig. Daar komt wel bij dat ik totale controle heb als ik ernaast sta, dus ik wist dat zodra het fout dreigde te gaan ik alleen af hoefde te stappen voor controle.

O, ik zie nu pas dat hij eer eerder vandoorging, dan zou ik het eerst met bit proberen goed te krijgen voor je aan zoiets begint. Mijn paard is namelijk bomproof..

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 15:20

Gewoon doen, als ze luistert luistert ze. Dat bit is een garantie voor een veilig buitenritje natuurlijk ;)

Femkex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 15:21

Bedankt voor de snelle reacties! Ja ik was al van plan om sowieso iemand mee te nemen, :) Ik dacht er ook aan om eerst er naast te stappen om te kijken hoe ze op het bos reageert en als dat goed gaat er de volgende keer op en dan zo steeds een stapje verder?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 15:21

AnnebelleVD schreef:
Gewoon doen, als ze luistert luistert ze. Dat bit is een garantie voor een veilig buitenritje natuurlijk ;)

Nee, maar het is net iets dwingender, als hij er eerder al vandoor ging denk ik niet dat het echt verstandig is..

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 15:27

Femkex schreef:
Bedankt voor de snelle reacties! Ja ik was al van plan om sowieso iemand mee te nemen, :) Ik dacht er ook aan om eerst er naast te stappen om te kijken hoe ze op het bos reageert en als dat goed gaat er de volgende keer op en dan zo steeds een stapje verder?

Dat zou ik niet doen,aan de hand heb je zelfs minder controle dan wanneer je erop zit.
Neem gewoon iemand mee die een heel rustig paardje heeft en maak er een gezellige staprit van de eerste keer.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Bitloos naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 15:46

Ik verplaats dit van NA naar BRT omdat het over buitenrijden gaat.

Ensueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 15:48

funnyhorses schreef:
Femkex schreef:

Dat zou ik niet doen,aan de hand heb je zelfs minder controle dan wanneer je erop zit.
Neem gewoon iemand mee die een heel rustig paardje heeft en maak er een gezellige staprit van de eerste keer.

Dat hangt helemaal van het paard af, bij mijn paard heb je op buitenrit soms helemaal geen controle over hem (ik rijd er ook geen buitenritten meer op) maar er naast heb ik nog nooit de controle verloren. Maar ik denk dat TS wel weet hoe ze het meeste controle over haar verzorgpony heeft :)

Arlette1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 15:51

Is het geen idee om gewoon je sidepull om te doen en daaronder gewoon bakstuk en kopstuk met bit en knoop in die teugel?
Dan kan je altijd nog die teugel erbij pakken of niet.

Als ze dan niet reageert op je sidepull heb je nog een noodrem.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 15:51

Ik rij ook bitloos, altijd en overal.
Heb zelfs al bitloos gement ook, 1 keer ff in de bak daarna hup de weg op.

Als je paard er goed naar luistert kan het prima.
Zou in jou geval idd wel ff iemand meenemen desnoods halstertouw eraan voor de zekerheid.

Weet je ook waarom hij/zij ervandoor ging buiten??

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 15:54

fladdelover schreef:
funnyhorses schreef:

Dat hangt helemaal van het paard af, bij mijn paard heb je op buitenrit soms helemaal geen controle over hem (ik rijd er ook geen buitenritten meer op) maar er naast heb ik nog nooit de controle verloren. Maar ik denk dat TS wel weet hoe ze het meeste controle over haar verzorgpony heeft :)

Ik denk dat ze vooral bedoelt.
Als je ernaast loopt en je paard gaat er vandoor ben je hem kwijt mischien met dodelijken afloop voor je paard en mischien niet.
Als je erop zit en hij gaat ervandoor ga jij mee waardoor je weer de controle terug kunt nemen.

Ensueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 15:56

Ja zo, dan heb ik er denk ik wat verkeerd naar gekeken :) Mijn paard is een ander geval, maar TS heeft er niet zoveel aan als ik het daarover ga hebben :))

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 15:57

Ik rijd op mijn paard alleen nog maar bitloos buiten. Teugels fungeren bij mij alleen maar als 'poging tot noodrem' (nog nooit nodig gehad), en om ff een ophouding te geven als we terug naar huis gaan omdat ze de neiging heeft wat enthousiast te worden.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 16:26

het is het verzorgpaardje van ts,ze geeft aan dat de eigenaren zelfs niet meer naar buiten gaan omdat de pony op de loop ging.
Dus ze weet geneens waarom de pony dat gedaan heeft.
dan zeg ik ga nooit de eerste paar keren alleen op pad met een paard waarvan je behalve wat bakrijden niks van weet.

Ongelukken zijn zo gebeurd en het moet wel leuk blijven ;)

en dit staat los van bit of bitloos,want ik denk dat je met bit in een paniek reaktie meer "aanricht" dan zonder bit.

Femkex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 17:37

Ik weet niet waarom ze ervandoor ging, maar ik weet wel dat de eigenaar toen heel zenuwachtig was, omdat ze al bang was dat ze er vandoor zou gaan. Dus ik denk dat het ook komt, omdat paarden best wel gevoelig zijn dat ze sneller ergens van schrok. Dit is inmiddels al ongeveer 3 jaar geleden.

Over het ernaast stappen is idd misschien niet heel handig dus dan probeer ik het gewoon als ik erop zit. Deze 2 jaar heb ik echt een band met der gekregen dus ik denk dat dat ook al heel erg scheelt. Ik neem iig iemand mee en als het weer rustig is.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:41

Goedzo ts,niks zo leuk dan een fijne buitenrit op je trouwe viervoeter.
Ik rij ook een fjordje,echt een schat van een dier maar soms is ze ineens van dr apropo af en heb ik er mn handen aan vol.
Das dan allemaal geen probleem als je je dier goed kent maar ik kan je zeggen dat ik tijdens mn eerste ritje wel even schrok toen ik merkte dat er geen "rem" op zat,pffff
Als je dan samen rijd dan blijven paarden meestal wel bijelkaar lopen dat geeft je zo veel meer rust en ontspanning,want als ze eenmaal op dreef zijn heb je als je pech hebt een uur lang gestuiter.

Ik wens je in ieder geval alvast een super mooie leuke rit toe!!!
Laat even weten hoe het is gegaan. ;)

Femkex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 18:01

Dankjewel, zal ik zeker doen, :)
Ook bedankt voor alles reacties!

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:01

Ik ging ook altijd gewoon met die van mij bitloos naar buiten.
En die was buiten zeker niet de makkelijkste maar bitloos bleek ze rustiger en makkelijker te zijn dan met bit.
anders kan je van te voren afentoe gaan wandelen dat je een kleine inzicht krijgt van hoe ze zich gedraagt buiten?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:05

Het maakt echt niet uit of je nu met bit of bitloos rijd hoor. Het is allebei even veilig of onveilig. Is maar net hoe je 't bekijkt. Als je paard echt de benen wilt nemen krijg je 'm echt niet eerder gestopt omdat je 'toevallig' een bit hebt oid. Integendeel als jij dan gaat lopen 'trekken' dat is dat 'pijn' en signaal.. RENNEN!!

Ik heb gewoon uit 't niets gewoon m'n haflinger touwhalster omgehangen en er gewoon opgeklautert. Niks geen probleem hoor :D

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 22:22

Rij eerst even een half uurtje in de bak dan is de eerste fris er wel af. En vraag anders of iemand met de fiets mee rijd. Dan kan die je als je het niet vertrouwd altijd aan een halstertouw vast zetten.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 00:32

Vjestagirl schreef:
Ik rijd op mijn paard alleen nog maar bitloos buiten. Teugels fungeren bij mij alleen maar als 'poging tot noodrem' (nog nooit nodig gehad), en om ff een ophouding te geven als we terug naar huis gaan omdat ze de neiging heeft wat enthousiast te worden.

Precies, zo rijd ik dus ook. En ik kan ermee crossen en een beetje bijremmen als hij iets te enthousiast wordt en gister schrok hij zichzelf een hartverlamming van een mountainbiker die uit het niets kwam en hij wilde er als een haas vandoor gaan maar toch heb ik mijn kleine touwhalstertje gewoon als noodrem kunnen gebruiken hoor :j

Zoals ik eerder zei, een bit is echt geen garantie, echt waar niet. Een neus is nog gevoeliger als een mondhoek en het komt vooral uit een hele grote pot vertrouwen, als je dat vertrouwen hebt met je paard en andersom dan kun je ooit zonder zadel met een halsring naar buiten en dan komt het gewoon helemaal goed. Dat garandeer ik je, ALS het vertrouwen maar goed zit :j

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 01:16

ik rij ook altijd bitloos buiten maar dan wel met een kingekruisd (soms kaak). Misschien is het persoonlijk maar als mijn paard dan echt niet luisterd heb ik nog wat te vertellen. sidepull vind ik dan weer net te vriendelijk, vooral als het paard van de ts in het verleden er ook wel eens vandoor piepte.
ik zeg trouwens niet dat kingekruisd onvriendelijk is maar vind wel dat die net wat meer inwerkt als dat echt nodig is.

Femkex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 11:55

Bedankt voor de reacties.
Het vetrouwen tussen mij en m'n verzorgpony zit zeker goed! En bij mij is ze iig nog nooit er echt vandoor gegaan, ik heb het alleen maar gehoord van de eigenaar. Ik ga het gewoon doen en dan zien we wel! :)