Opstijgen: Hoe snel gaat het bij jullie??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DJZ
Blogger

Opstijgen: Hoe snel gaat het bij jullie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 01:32

Ik geef 5 dagen in de week manegelessen.

Wat mij heel erg opvalt, is dat het zo lang duurt voordat iedereen er echt goed op zit. Dus de beugels op maat, aangesingeld en opgestegen. Gemiddeld duurt het bij mij 10 minuten voor de groep (8 ruiters) goed en wel op het paard zit.

Wanneer de eerste groep naar binnen komt, begin ik gelijk met de eerste aan te singelen. Meestal hebben ze de beugels nog niet op maat gemaakt, dus laat ik ze dat eerst doen, voor ze opstijgen. Tegen de tijd dat de eerste dat gedaan heeft, heb ik de deur dicht gedaan. Dan stijgt de eerste op. Meestal zijn de beugels nog niet op de juiste lengte. Dat veranderen is dan vaak wel snel gegaan. Maar dan moet je er nog 7. Dan heb je er nog een aantal tussen zitten die niet zo lenig zijn en dus ook nog hulp nodig hebben om op te stappen. (Wordt binnenkort veranderd, doormiddel van een opstapje). Tegen de tijd dat ik iedereen erop heb zitten, is er al 10 minuten van de les af en dan moet je nog iets van losstappen doen....

Soms heb ik hulp van iemand, maar die kan niet altijd erbij zijn...

Wat ik wel belangrijk vind, is veiligheid tijdens het opstappen. Wanneer ze willen opstappen, wil ik de singel in ieder geval gecontroleerd hebben.

Hoe doen jullie dat als instructeur/instructrice ??

Priscilla_90

Re: Opstijgen: Hoe snel gaat het bij jullie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 01:34

dat is idd wel erg lang
kzal vagen of ze van te voren al hun beugelsop maat willen maken
en voordatzeopstappen nog even aansingelen

ze moeten het eens zelf eeen x leren ?
en voordat de les echt begint ken je nog even vragen of iedereen goed is aangesingeld

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 01:47

Ik liet vaak ouders of oudere meiden helpen bij de lessen waar de kinderen het nog niet zelf kunnen. Afhankelijk van wie er dan helpt had ik wel de voorwaarde dat ik toestemming moest geven voordat ze erop gingen.
Ook kan er vaak al in de gang aardig aangesingeld worden (door bijvoorbeeld ouders of iemand op stal), maar dat is een beetje afhankelijk van de manege.

Maar ja, op de ene stal lopen nu eenmaal meer (behulpzame) mensen rond dan op de andere

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 22:43

bij de manege wara ik ''werk'' doen we dat meestal met 2 woensdags en zaterdags meer. en duurt het ook vrij lang voor dat iedereen er goed opzit.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 22:47

Hier ook altijd drama, opstijgen en boel op maat doen kost echt veel tijd :n
vooral de kleintjes hier van 7/8 jaar oud, die kunnen echt nog niet zelf bij de grote dieren de stijgbeugels doen, en moeten dus wachten tot ze geholpen worden.

meestal rijden de kinderen op een redelijk vast dier, dus ze moeten het verplicht onthouden welk gaatje/hoeveel slagen ze hebben.
van ongeveer 50% weet ik het uit m'n hoofd of kan ik het wel inschatten als ze het zelf even niet weten.
toch maak ik dankbaar gebruik van een helper, die ondertussen ook beugels op maat maakt, ( singels doe ik ALTIJD zelf uit veiligheids overwegingen)
ben meestal zo'n 5 minuten kwijt aan 3 ruiters om ze allemaal correct klaar te krijgen voor ze eenmaal allemaal de rijbaan doorstappen.

Anya

Ik heb doorgaans maar 1 persoon tegelijk, want ik geef af en toe iemand les als ik zin heb, maar ik begin ALTIJD met mensen leren zadelen (en poetsen). En daarna mensen leren opstappen. Aan twee kanten. En ik leer ze dat een paard stil moet blijven staan en dat lopen niet gewenst is. Dus als het paard wel loopt, al zit je bijna: eraf, terugzetten en weer opnieuw proberen.

Dat kost in het begin veel tijd maar het verdient zich terug.

Anya

Maar jij hebt wel weer speciale klanten Lowara.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 22:49

Het valt mij inderdaad ook op! Laatst nog wezen kijken op de manege en pas na 15 minuten kon er begonnen worden met les geven (gevorderde les met 11 volwassenen).

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 22:56

Anya schreef:
Maar jij hebt wel weer speciale klanten Lowara.

de Equiklanten die een PGB hebben kunnen gelukkig wel allemaal zelf de beugels op maat doen. helaas veel inloop van 10 lessen clienten, tegen de tijd dat ze het snappen, stoppen ze alweer omdat de sessies klaar zijn :7

Maar ook de leerlingetjes thuis kunnen voor 70% niet zelf opzadelen en beugels op maat maken }:0
paarden zijn er domweg te groot voor.
alleen de shetlander kunnen ze zelf doen,maar de rest van de dieren kunnen ze niet bij ( boven hun macht werken) of zijn ze niet sterk genoeg om de singel vast te krijgen. oftewel.. veel extra werk voor mij.

dus als iemand een gouden tip heeft, graag :j

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 23:01

Is het niet mogelijk een zadelblok te maken?
En er bestaat een aansingel-ding. Daarmee kun je ook zonder kracht aansingelen. Ik heb het een tijd gebruikt toen ik helemaal geen kracht in de handen had.

Zal even kijken of ik het kan vinden.
edit:

zo'n ding :j
Aansingel houtje.

Afbeelding

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 23:03

mmm misschien is dat een optie :j
maar kun je dat ook gebruiken voor jongere kinderen? ( ivm teveel of te hard trekken waardoor je singeldwang kan krijgen? )

lintje1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 23:06

bij ons in de les moeten we alles zelf doen naja in beginners natuurlijk niet maar in gevorderd en ver gevorderd moeten we alles zelf doen ook aansingelen. dat wordt veder ook niet meer gecontroloeerd wel moeten we na een paar rondjes zelf controleren of het strak genoeg zit en als het echt niet lukt doet de instructuur het maar wij zijn hier eigelijk maar een paar minuutjes mee bezig omdat iedereen het dus zelf doet

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 23:06

Ja als je met kracht gaat trekken kun je te stevig aansingelen. Moet je wel kracht hebben. Mij is het nooit gelukt en je kent Lan, die geeft dat echt wel aan. Kortom: ik denk dat kinderen niet zo gauw te strak singelen met zo'n ding. En ze zijn ook niet zo duur. Deze is te koop volgens mij. Ik heb hem uit een advertentie op bokt geplukt (of het moet een heel oud topic zijn, niet op gelet).

En voor het zadelen: bijvoorbeeld 'yfande' krijgt mijn zadel niet op Lan vanaf de grond. Of met een plof die Lan niet zo leuk vindt. Dus die zadelt vanaf het houten Ikeatrapje nu. Nu kan ze het wel alleen en zonder ploffen.

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 23:08

Bedankt voor jullie reacties :) Het is bij ons op de manege dus niet als enige het probleem :P

Ik heb nu 1 keer gehad met 1 les, afgelopen maandag, dat we na 20 minuten!!!!!!! pas konden beginnen...

Dinsdag werkoverleg, dus kijken of we er wat aan kunnen doen...

Ik ben benieuwd naar tips :P :)

Prospice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 00:10

20 minuten opstijgen? Dan 10 minuten losrijden en 10 minuten uitstappen, dan blijft er van een uurtje les, nog een half uurtje over :O
Hier ongeveer in ruim 5 minuten alles op het paard, op maat, aangesingeld en stappend. Iedereen die het kan, doet het zelf en ik controleer. Iedereen die het niet zelf kan, help ik of wordt geholpen door iemand die het wel kan. Ook die controleer ik.

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 00:12

ja dat was echt van de zotte....Ik heb ze ook gezegd dat dit de eerste, maar gelijk de laatste keer was dat het zo lang duurde...

Helaas heb ik niet altijd hulp ter beschikking....

Prospice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 00:17

Ik heb ooit eens met een vergelijkbaar probleem een beloningssysteem ingesteld, dat werkte als een gek :P
Een ieder die binnen vijf minuten zijn paard correct voor elkaar had en klaar was kreeg een stikker. Bij vijf stikkers mag die persoon een verzoekje doen voor 10 minuten lesvulling (bijv. tikkertje of een ander spel). Verbazingwekkend om te zien dat kids die eerst altijd linker handen hadden, ineens wel hun paard voor elkaar kregen.

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 00:20

Hee, dat is idd wel een goed plan :)
Ik ga het eens voorleggen op de manege :) Thnx

Joonas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 09:43

Op de stal waar ik les geef heb ik altijd in ieder geval 1 hulp met opstijgen. Vaak zijn er ook nog ouders die helpen.
Beugels op maat maken naast de pony kun je op stal laten doen. Hier stijgt iedereen op met een krukje. Als je niet je beugels omlaag doet (beginners) en alvast de singel aantrekt(gevorderden) kom ik niet langs met het krukje. Voordeel van een krukje is ook dat je niet in 1 keer helemaal hoeft aan te singelen. Bij de beginners stijgen ze op singel ik na en help met de beugels. De andere lessen mogen ze alles zelf doen en controleer ik tijdens het instappen de singels. Het duurt tussen de 5 en 7 minuten voordat iedereen erop zit en stapt.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 09:46

Beugels worden voordat ze de les in gaan op gemaakt en opstappen is vaak voordat ze de bak in gaan via een kruk of ik geef ze een voetje.
Voor speciale mensen die geen kracht hebben e.d. singel ik graag zelf aan of help ze daarbij.

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 09:51

Ik zou misschien overwegen een soort 'regel' in te stellen... Zorg dat je paard zo goed mogelijk gesingeld is en de beugels al zo goed mogelijk op maat als je binnenkomt.. Erbij vermelden dat het van de lestijd af gaat is misschien zinvol.. Want ze komen om te rijden, en rijden is leuk.. Op de manege hechtte ik er altijd wel waarde aan dat we de volle tijd in de bak waren.., ik weet niet hoe dat is?

Een soort beloningssysteem kan inderdaad ook werken.. Hoeft niet eens met stickers, maar kan ook gewoon met een stift (stip op de handen zetten) voor als je binnen de 5 minuten erop zit en weg kan stappen.. En de tijd gaat gewoon in vanaf het moment dat ze in de bak mogen en aansingelen etc.. Tussendoor kan je gewoon rondje lopen en singels (en evt al beugels) controleren en je stift zit gewoon in je broekzak.. :)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 09:52

Ik ben daar heel makkelijk in.

Bij de jongsten laat ik de ouders meehelpen, die leer ik ook aan hoe je moet aansingelen en hoe je kunt zien of de beugels goed zitten.
Zo zitten hun dus binnen 5 minuten allemaal erop en in stap.

Bij de ruiters vanaf 12 jaar heb ik de afspraak dat ze zelf opstijgen, ze kunnen allemaal ver genoeg aansingelen om te kunnen opstijgen, en ik kijk ze alleen na (de singels) als ze op de hoefslag aan het stappen zijn.
Die groepen hoef ik zelden te helpen, ik heb ze allemaal geleerd hoe de pony vast te houden etc etc.

Volwassenen heb ik ook geen problemen mee, sommigen hebben hulp nodig dmv een krukje oid, dan help ik ze even mee.

Maar voor wat betrefd de beugels, je moet duidelijk wat meer discipline in je lessen brengen.
Mensen dienen op stal de beugels op maat te maken, alvorens ze de bak inkomen.
In de bak meteen hoefslag volgen en op AC lijn opstellen.
Ouders leren hoe ze moeten helpen ,en de groteren zelf laten doen.
Door altijd maar te helpen leren ze het namelijk nooit.
En ik zeg botweg dat ze het zelf in de hand hebben en dat het van hun rijtijd afgaat.
Let maar eens op hoe vlug ze na een paar weken worden.
Ik ben ook heel streng op het goed zitten van tuig, goed liggen van de dekjes, en houd vaak poetscontrole.
Niet goed gepoetst? Dan draaien ze om en moeten ze naar stal om te poetsen.
Orde en discipline zorgt voor een sneller begin van de les.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 09:54

Karin_88 schreef:
Ik zou misschien overwegen een soort 'regel' in te stellen... Zorg dat je paard zo goed mogelijk gesingeld is en de beugels al zo goed mogelijk op maat als je binnenkomt..

Dat zou ik dus weer niet doen, als alle mensen als een gek op stal die singel aantrekken, worden de paarden alleen maar chagerijnig ervan.
Aansingelen pas in de bak.

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 10:03

Ik weet niet of er een stalhulp is om dat in de gaten te houden, maar goeie dat je dat zegt.. Probeer een beetje mee te denken als niet-instructeur om het toch in goeie banen te leiden.. Maar dat zou ik dan in de bak doen inderdaad.. Hoewel ik vroeger al wel voor hoever het kon, mocht singelen, maar idd niet te strak en snel.. 15 of 10 min voor de les mochten we het zadel erop leggen zodat we tussendoor dus nog tijd hadden om gaatje bij te singelen tussendoor..

Blijf er wel bij dat je al zo goed als mogelijk de beugels wel te doen, en die beloning in te stellen o.i.d. En daarbij gaat het gewoon van de lestijd af.. Jullie willen paardrijden ;) Of maken we er een op- en afzadel-les van :P

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 11:32

Bij mij duurt het eigenlijk nooit zo heel erg lang, maar ik zal de volgende keer eens opletten of het ook 10 minuten duurt. Ik heb 6 kinderen in een leeftijd tussen de 6 en 10 jaar, waarvan er twee nog echt klein zijn en weinig zelf kunnen omdat ze er gewoon niet bij kunnen.

Ik laat de kinderen, met ouders, de bak inlopen en opstellen op de AC-lijn wanneer de andere les de beugels aan het opsteken is om de bak te verlaten. De kinderen moeten de beugels omlaag doen, aansingelen en de beugels op maat maken.
Ik weet welke pony's een moeilijke singel hebben, of altijd te los worden aangesingelt, dus daar loop ik meteen heen. Bij de meesten weet ik ook op welke maat de beugels moeten, dus als de ouders/het kind bezig zijn met de linkerkant, doe ik alsvast snel de rechterkant goed.
De kinderen moeten zelf dubbel checken of de beugels op maat zitten en zodra ze erop zitten en alles zit goed, stappen ze aan op de hoefslag. Het komt niet zo heel erg vaak voor dat de beugels nog écht niet goed zitten wanneer ze erop zitten.
Voor mijn gevoel is alles binnen 5 minuten gedaan. Eén meisje is altijd wat langzamer, maar die heeft dan gewoon pech en dat weet ze ook. Ze komt vaak al wat laat de bak in, staat te dagdromen enz... enz... bij haar duurt het wat langer, maar zodra zij opstapt, ben ik gewoon al een beetje met mijn les begonnen terwijl ik haar ook in de gaten houd.

Ik heb trouwens altijd maar 1 les achter elkaar, dus ik controleer onder het opzadelen al of ze wel goed geborsteld hebben en alles goed zit. Dat scheelt alweer als ze de bak inkomen.
Wanneer ruiters heel snel klaar zijn met opzadelen, of de vorige les uitloopt, laat ik ze de beugels al in de stal op maat maken.