Paard is niet te poetsen en aan te raken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IceQueen

Paard is niet te poetsen en aan te raken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 22:05

Op het moment ben ik bezig met een 4 jarige merrie. Er is nooit veel mee gedaan en ze is erg weinig in handen geweest. In het begin was ze ontzettend onberekenbaar. Beet en sloeg zowel maar haar voor als achterbenen.
Ik heb haar nu zo ver dat ze me niet meer bijt. Ik mag (met een beetje moeite) haar halster om doen. Ze volgt me aan het touw en ze doet een pasje achteruit op commando. Hier ben ik al ontzettend trots op. Nu zit ik met het volgende. Ik kan haar niet aanraken voorbij haar hals. Poetsen is al helemaal not done. Ze begint zenuwachtig te draaien of slaat met haar voor/ achter benen
Heeft iemand tips om het wel voor elkaar te krijgen (natuurlijk met wat tijd en geduld).

Tigra_

Re: Paard is niet te poetsen en aan te raken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 23:40

Rustig beginnen met aanraken. Op de hals beginnen als ze dat goed toelaat en rustig blijft ga je iets verder wordt ze daar gespannen van ga je weer terug naar de plek waar ze wel ontspannen was en wordt ze weer rustig weer terug opnieuw wordt ze weer onrustig weer terug gaan. En vooral niet te lang blijven doorvragen. Stapje voor stapje. Mijn voorkeur heeft het wel om het paard gewoon los te hebben. Dus niet vast zetten maar gewoon in de wei. Zo kan ze zelf weg lopen als het genoeg is.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 09:19

mijn jaarling laat zich ook van geen enkele kant aaien of borstelen. Ik verplicht hem tot niets omdat anders aaien of borstelen verkeerd geassociëerd kan worden.

Ik maak er gebruik van als hij wat kuil staat te eten, hij komt dan automatisch met zijn hoofd omhoog en dan laat ik mijn hand langs zijn hoofd afglijden. Geen enkel probleem en werkt goed. Ik praat tijdens het eten en het "stiekem" aaien ook rustig tegen hem zodat hij zal merken dat het aaien geen enkele kwaad in de zin heeft.

Het is een geduldskwestie maar ik probeer onder geen beding mijn jaarling te verplichten om geaaid te worden. Ook deze zal vertrouwt moeten raken aan mensen handen blijkbaar.

IceQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 10:06

Bedankt voor jullie tips. Ik ben gelukkig al een heel eind. Mag al aan haar hoofd zitten en haar hals. als je haar los laat lopen tijdens het aaien moet je alleen ontzettend goed opletten. Ze kan zo met haar voorbenen slaan of razend snel omdraaien.

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:49

Ik zou de borstels in eerste instantie even achterwege laten.
Misschien kun je een een of ander verlengstuk gebruiken om haar aan te raken, zodat je wat afstand bewaard.

Bij tteam en parelli gebruiken ze bv een soort verharde zweep. Natuurlijk wel eerst ervoor zorgen dat deze stok geen angst oproept.

Zo kun je haar langzaam aan laten wennen aan aanrakingen over haar gehele lijf. Dit moeten liefdevolle en zachte aanrakingen zijn. Jouw intentie moet ook bij het paard zijn. Is het paard hypergevoelig dan leg je je intentie juist niet op het paard.

Wanneer ze hier overheen is kun je langzaam aan met je handen verder. Begin eerst bij punten waar ze het prettig vindt en ga zo verder. Voel je weerstand dan wacht je even, ga je terug naar plek waar ze het niet erg vindt en zo ga je eerdere keer terug en weer heen.

max_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:51

ik hoop voor je, dat je niet te maken hebt met een pismerrie.

Is ze veder niet vals in de stal, of tijdens het lopen?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:51

Goeie tips worden hier gegeven:) Je kunt haar ook in de bak loslaten en wachten tot ze naar je toekomt. Een beetje neus kriebelen, hals, alle plekken die ze wel toelaat. Tot je 'per ongeluk' een keertje de schoft aanraakt en meteen weer terug.

Zo komt ze naar jou toe, krijgt kriebels en kan weglopen wanneer ze wil. Ipv dat jij haar vast hebt en je bewust gaat kriebelen.

Het is meer zo: Ooh, hallo paard! Gezellig, kom je ff knuffelen? Jaja, alleen de neus, ik weet het. Mag je nekje ook? Vind je dat ook lekker? Oooh toch wel ja?

Eerste paar keer zou ik nog niet proberen verder te gaan. Pas als ze lekker rustig blijft staan als je d'r hals kriebelt kun je een keertje verder gaan.
Je moet er natuurlijk wel tijd in steken, maar niet te veel op gaan focussen het moet een beetje natuurlijk gaan.

Succes ermee!

Edit: Of als je haar schoft aanraakt, meteen een snoepje of wortel oid voor d'r neus hebben. Zo gaat ze de aanraking aan iets leuks verbinden ipv iets engs.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:55

Vervelend probleem...
Ik ben het wel eens met de andere adviezen..
Ik heb er niet veel verstand van maar misschien kun je wat nepbont en andere zachte fluffy stoffen op de markt kopen. Die lijm je dan op plekken in der box, waardoor ze als ze in der box staat gewend raakt aan aangeraakt worden door iets zachts op haar hele lichaam. En zo kun je dan zelf na een tijdje ook met een wollen poetshandschoen haar lichaam verder aanraken, omdat ze dan gewend is aan die zachte aanraking.

Borstels indd achterwege laten, die zijn vaak wat steviger, groter en ruiken minder snel naar het paard.

Ik weet niet of dit helpt maar je zo zoiets kunnen proberen.

Gamiani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 22:07

Sassol schreef:
Edit: Of als je haar schoft aanraakt, meteen een snoepje of wortel oid voor d'r neus hebben. Zo gaat ze de aanraking aan iets leuks verbinden ipv iets engs.

Ik reed een tijdje op een paard en die beet en schopte ook heel wat in de stal. Als ik dr dan een snoepje gaf werd ze nog valser [alsof ze zeurde om meer :P ] dus of dat werkt, ik weet het niet..

Ik heb heel veel geduld gehad denk ik, ze is er nooit mee opgehouden [kan ook bijna niet, het was een manegepony] maar na 2 uur lekker poetsen en laten lopen in de buitenbak was het nooit oortjes naar achter of wat dan ook. gewoon een goed aan te raken paard, niks vals.
Misschien was ze claustrofobisch :'D

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 22:35

Wij hebben lang geleden bij onze toen nog trappende en bijtende pony ook wel met een rijzweep gewerkt om haar zachtjes aan te raken op plaatsen waar we niet mochten komen. Zij had gelukkig geen angst voor de zweep, verder voor bijna alles. Ze was gevaarlijk agressief.

Uiteindelijk waren er twee belangrijke dingen die hielpen, het eerste was vertrouwen opbouwen door 'leidoefeningen', aan de hand van Klaus Hempflings boek... het tweede was, rustig en zachtjes aanraken en weglopen. Ze ervoer dat nooit als bedreigend, want het hield altijd op voor ze het vervelend kon gaan vinden en we deden het vanaf haar hals (wat ze goed vond) langzaam stukje bij beetje naar achter. Inderdaad, los met haar in de bak.

Heel in het begin kwam ze met platliggende oren en ontblote tanden op me af, heb haar vaak alleen door als een idioot op en neer te springen en te gillen van me af kunnen houden. Ze was zo gevaarlijk dat de hoefsmid haar niet meer wilde bekappen. Wij konden aanvankelijk geen hoeven uitkrabben of wat dan ook. Nadat ze vertrouwen in ons kreeg is het een absoluut lieve en betrouwbare pony geworden, die alles heel kalm toelaat. Dat heeft al met al wel een paar jaar geduurd, maar al na een aantal maanden dagelijks oefenen was de verbetering enorm.

IceQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 23:19

Heb haar vandaag op de was plaats gezet en voorzichtig haar beentje met water afgespoten. Ze stond niet vast maar kon ook niet echt weg. Dit ging super goed!! Ze vond het wel spannend en was erg aan het snuiven maar liet het toe. Ik helemaal trots. Morgen maar weer proberen.

Tiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 23:27

Wat een overwinninng, gefeliciteerd! Die aanrakingen met een zweep lijken me heel goed. Je moet heel voorzichtig zijn, vooral als het angst blijkt te zijn. Misschien kun je er wat over lezen hoe je het het bestte kunt doen op een N.H. site.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 23:41

Monica_1987 schreef:
Rustig beginnen met aanraken. Op de hals beginnen als ze dat goed toelaat en rustig blijft ga je iets verder wordt ze daar gespannen van ga je weer terug naar de plek waar ze wel ontspannen was en wordt ze weer rustig weer terug opnieuw wordt ze weer onrustig weer terug gaan. En vooral niet te lang blijven doorvragen. Stapje voor stapje. Mijn voorkeur heeft het wel om het paard gewoon los te hebben. Dus niet vast zetten maar gewoon in de wei. Zo kan ze zelf weg lopen als het genoeg is.

Ohw! dat is precies wat een haptonoom doet bij mensen. Steeds zachtjes de grens zoeken en zodra je spanning merkt weer terug gaan naar waar het nog wel vertrouwd was. Zo leer je (en het paard dus ook waarschijnlijk) dat je er op kan vertrouwen dat je grenzen gezien en gerespecteerd worden.
En voor je het weet ga je je steeds veiliger voelen en op jezelf en die ander vertrouwen.

Werkte bij mij als mens heel goed ;)

Heel grappig en eigenlijk ook logisch dat het met paarden ook zo werkt.

Janike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:07

dit is gewoon aanstellerig gedrag !
zodra ze met voorbeen begint te slaan , laat merken dat je dit niet waardeert ! , ze is je gewoon de baas ,,, en nadat , proberen haar helemaal te longeren laat hemhaar moe worden , en dan ligtjes aanraken , en laten merken dat je geen vijand bent ! , maar tolereer geen slecht gedrag !

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:09

Ik blijf dit even volgen..... ben momenteel ook met een paard bezig die zodra je de stal in komt totaal flipt, meelopen aan een halster kan ie inmiddels wel, deken wisselen lukt inmiddels ook maar poetsen is not done.... :n Bij dit paard is het overduidelijk angst, de reden ervan is niet bekend.

Wij doen het nu standaard nadat ie los is geweest, dan is ie al wat moe. Maar het enige wat hij doet is draaien, schrikken zodra je z'n lijf raakt, hoe voorzichtig je het ook doet.....

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:19

ik heb een tip misschien nog niet voor gelijk maar als je zover bent en dr mag aanraken ed.

laat haar voor je de borstels gaat gebruiken er goed aan ruiken.
vaak "schrikken" ze omdat de aanraking anders is dan ze verwachten.
als je dit elke keer doet met elke borstel weten ze wat er gaat komen en worden ze niet verrast met bv een trap of slaan reactie.

m'n ouwe verzorg pony van de manege was er ook schrikkerig voor gelukkig lang niet zo heftig als bij jou maar als ik dr liet ruiken niets aan de hand vergat ik t een keer gaf ze duidelijk kenbaar dat ze dat niet fijn vond!

ook kun je de borstels die nieuw zijn en nog niet dr eigenluchtje aan zit ff in bv een handdoek waar je haar met hebt droog gewreven wikkelen en een poos zo laten liggen.

heel veel succes en heel veel geduld gewenst

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:25

wat ik doe bij zulke paarden is hun wens respecteren.........

Ik laat het los, dan geen aanraking.... heel simpel......

en hoe minder ik er een probleem van maak hoe minder het een probleem is

laurentius

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:40

Mijn jonge merrie en ik hebben er anderhalf jaar over gedaan maar nu vindt ze het heerlijk als ik de modder van haar af borstel. Ik ben het ook steeds voorzichtig blijven proberen. Als eerste ontdekten we dat ze het wel lekker vond als ik rond haar oren kriebelde. En we hebben grote sprongen gemaakt elke keer als ik haar kon helpen als ze ergens kriebel had. Voor de rest denk ik dat de tijd en vertrouwen de rest hebben gedaan. Een echte knuffel wordt ze nooit maar we kunnen rustig poetsen nu.

IceQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 17:37

Janike schreef:
dit is gewoon aanstellerig gedrag !
zodra ze met voorbeen begint te slaan , laat merken dat je dit niet waardeert ! , ze is je gewoon de baas ,,, en nadat , proberen haar helemaal te longeren laat hemhaar moe worden , en dan ligtjes aanraken , en laten merken dat je geen vijand bent ! , maar tolereer geen slecht gedrag !

Dit vind ik wel erg zwart wit gedacht. Deze merrie is echt bang en kent helemaal niks. Ik tolereer het zeker niet als ze me bijt of wil slaan maar ze is me zeker niet de baas.

Gister weer een stapje verder gekomen. Het afspuiten heeft geholpen want ik mag nu haar benen aanraken. Ze tilt hem nog wel op of draait een beetje maar lang niet zo erg als het was. Ze begint ook steeds aanhankelijker te worden. Heb van de week voor de stal op een baal stro gezeten zonder haar aandacht te geven. Nou ze was niet bij me weg te slaan. Steeds kriebelen in mijn haar een duwtjes geven om aandacht te krijgen....Het gaat de goede kant op.

Pindanootje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 18:24

heb zelf ook met een verzorgpaard dat probleem gehad.
Wat ik dan deed was er een spel van maken,
ding wat ze leuk vond haar mee aanraken, borstels even achterwegen gelaten.
Als ze het dan met dat ding toeliet, dan met de hand, en zo verder,
en uiteraard natuurlijk veel belonen, op een gegeven moment word het een gewoonte en merkt ze dat het normaal is en niet om bang of eng te vinden.

Alex_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 20:02

Misschien heeft ze daar een blessure of is het gebied pijnlijk. Dat kan de reactie verklaren. Probeer eens spierspul uit, ik heb bijvoorbeeld ervaring met sensi flex (product voor mensen en paarden).

maggie101

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 20:36

wij hebben ook een veulen op de manege dat heel erg schuw was in het begin. kon geen halster om en niemand kon der aanraken in het begin.

na heel veel geduld en veel verwennerijeren is ze toch gaan wennen aan haar verzorgster..

dus mijn tip is dan ook veel geduld, niet te vaak achter elkaar te veel proberen en haar vertrouwen te winnen door snoepjes en veel tijd bij haar door te brengen.

IceQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 20:39

Alex_horse schreef:
Misschien heeft ze daar een blessure of is het gebied pijnlijk. Dat kan de reactie verklaren. Probeer eens spierspul uit, ik heb bijvoorbeeld ervaring met sensi flex (product voor mensen en paarden).

Ik denk niet dat een bepaald gebied pijnlijk is. Dit paard is namelijk nog bijna nooit in handen geweest en nog helemaal groen.

Ben inmiddels zo ver dat ik haar benen, haar hals en een deel van haar rug en buik mag poetsen. Nu langzaam naar de achterkant gaan werken :o

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 20:42

Had hier al iemand geschreven dat je het sensibiliseren ook met een stick of zweepje of iets dergelijks kunt doen? Gewoon rustig mee aaien overal. Dan blijf je alvast zelf uit de gevarenzone als je probeert de grens wat te verleggen.
Zo te lezen gaat het wel de goede kant op :-)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 20:43

Wat je ook zou kunnen doen als ze vaststaat is:

Langzaam rustig met uitgestrekte hand naar haar toelopen, kijken hoe ze reageert, en even aanraken bijvoorbeeld op haar hals. Slaat ze weg of laat ze merken dat ze het niet fijn vind, loop dan gauw achterwaarts en wacht tot ze naar je kijkt. Dan loop je weer naar die plek en zo ga je verder.

Kost veel tijd maar je geeft haar wel ruitme.
Zo heb ik een draver ook kunnen laten wennen aan het oren aanraken.