Mag ik met mijn auto een paardentrailer trekken ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

boef85

Mag ik met mijn auto een paardentrailer trekken ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 21:07

Hey ,

Ik heb een vraag .
Heb een citoen C5 die weegt 14oo kg.(1.8 benzine en lpg 3)
Mag ik daar een paardentrailer mee trekken ???Zo'n ander halfspaard trailer .
Bezit alleen een B rijbewijs , wil wel mijn E achter B gaan halen maar het is net even iets te duur .

Bedankt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:19

Bouwjaar, uitvoering (sedan/stationwagon), automaat of handbak?
Wat vindt het instructieboekje van trekgewicht en kogeldruk?

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:29

Voor je B rijbewijs mag je met deze auto een paardentrailer trekken die een totaal gewicht heeft tot 1399 kg, dus onder het gewicht van je auto. Voor wat betreft de auto, wat die mag trekken moet je even op je kentekenbewijs kijken.
Bouwjaar en uitvoering van je auto doen niet terzake. Het staat gewoon op je kentekenbewijs vermeld.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:53

Dat doet wel ter zake; anders kan ik 'm niet opzoeken op I-net voor een betrouwbare uitspraak. Het maakt soms veel uit omdat bij wijzigingen aan het model soms ook deze waardes veranderen en niet altijd ten goede!
Bovendien staat de kogeldruk niet in het kentekenbewijs; enkel in het instructieboekje en soms bij http://www.autoweek.nl

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 10:45

Dat doet wel ter zake; anders kan ik 'm niet opzoeken op I-net voor een betrouwbare uitspraak. Het maakt soms veel uit omdat bij wijzigingen aan het model soms ook deze waardes veranderen en niet altijd ten goede!
Bovendien staat de kogeldruk niet in het kentekenbewijs; enkel in het instructieboekje en soms bij http://www.autoweek.nl[/quote]

Ok dat snap ik dat jij het dan niet op kunt zoeken, maar voor haar is het allemaal niet relevant. Zij moet gewoon op het kentekenbewijs van haar auto kijken, daar hoeft zij al die informatioe niet voor te hebben, kogeldruk hoef je ook niet te weten, juridisch gezien, en zal technisch gezien wss ook geen probleem zijn bij een trailer onder de 1400 kg.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:27

Ik heb enkele C5's opgezocht en kwam niet verder dan 62kg kogeldruk. Dat is erg krap, om niet te zeggen onvoldoende voor een 1,5 paards trailer.
Als chauffeur ben je verantwoordelijk voor het rijdn met een correcte combi en kogeldruk is er daar eentje van!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:28

Waar staat eigenlijk wettelijk vastgelegd welke kogeldruk een auto moet kunnen hebben voor respectievelijk een 1.5- en een 2-paards?

Ook dat is namelijk iets wat ik niet heb geleerd toen ik bezig was voor mijn BE-examen, maar je schijnt het wel te moeten weten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:32

Nergens. Het is een constructieve opgave van de fabrikant. Op de koppeling staat de maximaal toegestane kogeldruk. Wanneer je auto met de toegestane kogeldruk in dezelfde range zit, zit je dus goed in de richting. Uitraard ben je als chauffeur eindverantwoordelijk (slecht geladen trailer).

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:34

Nergens.
Op het plaatje naast de trekhaak staat de maximum kogeldruk van deze en op de papieren van de aanhanger staat de maximum druk onder de koppeling van dat ding.
Natuurlijk zouden ze het kunnen wegen, bij controle maar ik waag te betwijfelen of dat ooit voor zou komen. ;)

O, ik zie dat Ikke ook al had gereageerd.
Zeg Ikke; hoe kun je een paard of paarden 'slecht' op een trailer laden en daardoor teveel kogeldruk krijgen? :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:19

sflj schreef:
Op het plaatje naast de trekhaak staat de maximum kogeldruk van deze

Ligt er ook aan of de trekhaak achteraf geplaatst is.
Dat was bij mijn vorige auto het geval, auto werd nl. geleverd zonder trekhaak, en het plaatje gaf aan wat de trekhaak mocht hebben maar dat stond los van wat de auto mocht hebben. Best verraderlijk want de auto mocht minder hebben dan de trekhaak zelf!

Asciugamano

Re: Mag ik met mijn auto een paardentrailer trekken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:25

Dat kan. Daarom schrijf ik ook dat het de maximum druk van de haak aangeeft.
Er staat nergens wat de maximum kogeldruk is van de auto.
Hooguit in het instructieboekje maar er is geen controleur die daarnaar vraagt. ;)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 00:50

Ik zou persoonlijk geen trailer achter een citroen hangen.
Dit ivm de vering van citroens.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 00:55

Alles over dit onderwerp kun je vinden in de Wiki, er zijn hier namelijk al zoveel topics over geweest. Ik tem even ;)

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 00:59

Ik rij ook met een B-rijbewijs met een trailer.
Auto moet zwaarder zijn dan de trailer+laadvermogen (vermogen, dus niet wat er daadwerkelijk in zit). Plus dat de auto het gewicht van de trailer+laadvermogen mag trekken. Tezamen mag de auto+trailer+laadvermogen van de trailer niet meer wegen dan 3500 kg.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 01:00

Kleine aanvulling:
De totale massa van de auto, dus ledig gewicht + max te laden gewicht

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 01:05

Klopt annastasia, je hebt gelijk.

Vaak kun je dan wel met een personenauto de trailer trekken, maar met bijv. een busje wordt het al moeilijk, omdat het laadvermogen van de bus vrij hoog is. Dan kom je al gauw boven de 3500 kg

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 01:12

sflj schreef:
Nergens.
Op het plaatje naast de trekhaak staat de maximum kogeldruk van deze en op de papieren van de aanhanger staat de maximum druk onder de koppeling van dat ding.
Natuurlijk zouden ze het kunnen wegen, bij controle maar ik waag te betwijfelen of dat ooit voor zou komen. ;)

Zeg Ikke; hoe kun je een paard of paarden 'slecht' op een trailer laden en daardoor teveel kogeldruk krijgen? :)

Die paarden zal wel los lopen, maar weleens gezien hoeveel zooi sommigen in hun zadelkamer storten?

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:48

wij hebben ook een C5, daar hebben we 1 keer mee naar de manege gereden..wij hebben een 2 paards trailer..
auto had er geloof ik geen moeite mee, maar als paard zich ging verzetten merkte je dat wel heel goed :=

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 19:06

ikke schreef:
sflj schreef:
Nergens.

Die paarden zal wel los lopen, maar weleens gezien hoeveel zooi sommigen in hun zadelkamer storten?

Ehm.. als ze er beton in storten misschien? :)

Maar nee. Heb ik zelf ook niet. Gooi alles in de auto.
Maar inderdaad; dan wordt de kogeldruk wel hoger. ;)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:40

De meeste C5 kunnen max 1500 kg trekken, alleen kogeldruk en pk's red je meestal niet

boef85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 21:57

Silly1972 schreef:
De meeste C5 kunnen max 1500 kg trekken, alleen kogeldruk en pk's red je meestal niet

Daar heb ik wat aan :P
Het ging er om dat ik een paar keer een 1,5 paardstrailer zou kunnen trekken .
Kan in het boekje niks vinden over kogeldruk .

Bedankt

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 11:43

Benzzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:13

WeCo schreef:
Voor je B rijbewijs mag je met deze auto een paardentrailer trekken die een totaal gewicht heeft tot 1399 kg, dus onder het gewicht van je auto. Voor wat betreft de auto, wat die mag trekken moet je even op je kentekenbewijs kijken.
Bouwjaar en uitvoering van je auto doen niet terzake. Het staat gewoon op je kentekenbewijs vermeld.

Een paarde trailer, mag je NOOIT en tenimmer met een B rijbewijs achter je auto hebben hangen. ( al is hij leeg)
er stata voor dierlijke transportvoertuigen (aanhang wagens ) verplichting van BE.
dit aangezien je max 3500 kilo mag hebebn aan auto en voertuig.
een 2paards gezien wordt met maxlast 2000 mag er max auto voor van 1500 kilo,
anders is er een C rijbewijs benodigt.
1.2 paards trailer 1600 kilo,kan er een auto van max 1900 kilo voor.

BE is benodigt als de Aanhanger meer mag laden dan het voertuig weegd.
Lege Paarden Trailer heeft een gemiddelt gewicht van 550/600 kilo
gemidelt paard ook 600 kilo.
samen 1200 op de trekhaak. ( dit wordt gezien als 1600 )
paard van 900 kilo met een aanhanger van 600 kilo maakt dus 1500.
je kan dus een opaard in eens 1.5 trailer plaatsen van max 1000 Kilo aangewicht.
echter moet je auto op De drukkende As minimaal 1600 Kilo moeten kunnen ophangen.

Het E achter B is speciaal voor aanhangwagens die zwaarder geladen worden dan de Auto weegt.
waar onder ook paardenTrailers.
die vol bijna altijd zwaarder wegen dan het voertuig.
je max max 10% overgewicht trekken. ( om doort temogen rijden) maar krijgt wel een boete.

Hoop hier mee genoeg van dienst tezijn geweest.

BRON
www.rdw.nl

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:19

Benzzie schreef:
WeCo schreef:

Een paarde trailer, mag je NOOIT en tenimmer met een B rijbewijs achter je auto hebben hangen. ( al is hij leeg)
er stata voor dierlijke transportvoertuigen (aanhang wagens ) verplichting van BE.
dit aangezien je max 3500 kilo mag hebebn aan auto en voertuig.
een 2paards gezien wordt met maxlast 2000 mag er max auto voor van 1500 kilo,
anders is er een C rijbewijs benodigt.
1.2 paards trailer 1600 kilo,kan er een auto van max 1900 kilo voor.

BE is benodigt als de Aanhanger meer mag laden dan het voertuig weegd.
Lege Paarden Trailer heeft een gemiddelt gewicht van 550/600 kilo
gemidelt paard ook 600 kilo.
samen 1200 op de trekhaak. ( dit wordt gezien als 1600 )
paard van 900 kilo met een aanhanger van 600 kilo maakt dus 1500.
je kan dus een opaard in eens 1.5 trailer plaatsen van max 1000 Kilo aangewicht.
echter moet je auto op De drukkende As minimaal 1600 Kilo moeten kunnen ophangen.

Het E achter B is speciaal voor aanhangwagens die zwaarder geladen worden dan de Auto weegt.
waar onder ook paardenTrailers.
die vol bijna altijd zwaarder wegen dan het voertuig.
je max max 10% overgewicht trekken. ( om doort temogen rijden) maar krijgt wel een boete.

Hoop hier mee genoeg van dienst tezijn geweest.

BRON
http://www.rdw.nl

Die RDW is wel aardig, maar wanneer je eerst eens terdege artikel 15 van het reglement rijbewijzen op www.overheid.nl/wetten had gelezen, had dat weer een post vol onzin gescheeld op Bokt.
Er zijn hier mensen die daar een studie van hebben gemaakt en dat hier in de FAQ hebben geplaatst. Het siert je niet om dan een dergelijke post vol onzin als eerste post neer te poten.......

de FAQ: [TAO] FAQ TAO

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:29

Is die 1400 het ledige gewicht of de maximum massa van je auto? Dit staat op je kentekebewijs.. Kijk naar kentekenbewijs van je trailer en dan het maximum massa. Je telt de maximum massa van je trailer en maximummassa van je auto bij elkaar op. Is dit minder dan 3500 kilo moet je e rijbewijs hebbe en daaronder mag je rijde! Neem dit aub van mij aan want ik kan het egt weten! Als je meer info wil kan je ff pb sturen!! Als je rijd zonder e rijbewijs ben je niet verzekerd.. En rijd je als het ware zonder rijbewijs.. Dan word je verdachte en dan kan je een mooi proces aan je broek krijge!