Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Tiets schreef:Natural horsemanship lijkt me inderdaad een hele goede optie. Ik zou daar mee doorgaan en zoek iemand die het goed aan jouw kan overbrengen zodat hij ook op jouw gericht raakt. Uit jouw verhaal blijkt dat het wel werkt. Neem gedurende een periode een aantal lessen. Je leert het niet in 1 keer.
KiWiKo schreef:tjongejongejonge.........
zie mijn onderschrift.............
haal er iemand bij die je kan helpen een prof....... kost wel wat centjes maar dan heb je ook wat!
MarcR schreef:Een driejarig paard kan je vergelijken met een puber, hij denkt dat hij alles beter weet en veegd zijn voeten aan jou.
Jou paard heeft opvoeding nodig. Hij moet leren dat jij de leider en hij de ondergeschikte is binnen zijn "kudde". Ga opzoek naar hoe het gedrag is binnen een kudde, maak een lijst met het gedrag van een ondergeschikte, dit is gedrag dat je bij hem moet aanmoedingen en moet jij vermijden = wit en een lijst van het gedrag van een leider dit gedrag moet jij gebruiken tegenover je paard en moet je corrigeren als hij het doet tegenover jou = zwart, een paard denkt in zwart - wit hij kent geen grijs.
Elke seconde dat je bij je paard bent en zolang dat je je paard hebt moet je dit wit - zwart in gedrachten houden. Aanmoedigen en corrigeren gebeurt steeds op dezelfde wijze, bijvoorbeeld aanmoedigen met zacht gesproken langere woorden "goed gedaan", corrigeren met krachtig, korte "neen".
Als iedereen die je paard in de hand neemt consequent dit toepast zal je paard, niet op enkele dagen, veranderen maar je zal geleidelijk een wijziging in zijn gedrag zien.
Als je hulp nodig hebt ga dan opzoek naar een goede western riding trainer of ruiter, zij besteden veel meer aandacht aan deze opvoeding, dit hebben we zelf ondervonden toen we enkele jaren geleden naar western zijn overgestapt en opvoeding heeft niets te maken met rijstijl.
Baileys748 schreef:[
zijn gedrag in de kudde is angstig hij rent voor ze allemaal weg omdat hij alleen maar getrapt en gebeten word, als ik zelf ook in de wei sta dan komt hij achter me staan zodat die andere niet aan hem komen..
Nolana schreef:KiWiKo schreef:tjongejongejonge.........
haal er iemand bij die je kan helpen een prof....... kost wel wat centjes maar dan heb je ook wat!
Hier ben ik het dus niet mee eens,ze kan het zelf ook en daar heeft ze geen prof voor nodig en als je beter had gelezen dan
had je gezien dat er al een prof bij is geweest en dat dit dus heel goed ging alleen bij haar vertoont hij dit gedrag.
Voor elk wissewasje een prof erbij halen vind ik echt onzin,zoek eerst de oorzaak bij je zelf en kom je er zelf niet meer uit en
heb je alles geprobeerd tja dan is het een ander verhaal maar dat is in dit geval niet aan de orde
MarcR schreef:Baileys748 schreef:[
zijn gedrag in de kudde is angstig hij rent voor ze allemaal weg omdat hij alleen maar getrapt en gebeten word, als ik zelf ook in de wei sta dan komt hij achter me staan zodat die andere niet aan hem komen..
Dit wijst erop dat hij laag in de rangorde tov de andere paarden staat maar zegt niet veel over de verhouding tussen jullie. In de weide voelt hij zich veilig bij jou maar als de dreiging van de andere paarden weg is komt zijn puber zijn terug.
Met gedrag binnen een kudde bedoelde ik : zoek op hoe een leider zich gedraagt tov een ondergeschikte en omgekeert. Dit gedrag moet je dan gebruiken om leider over jou paard te worden.
Nolana schreef:KiWiKo schreef:tjongejongejonge.........
Hier ben ik het dus niet mee eens,ze kan het zelf ook en daar heeft ze geen prof voor nodig en als je beter had gelezen dan
had je gezien dat er al een prof bij is geweest en dat dit dus heel goed ging alleen bij haar vertoont hij dit gedrag.
Voor elk wissewasje een prof erbij halen vind ik echt onzin,zoek eerst de oorzaak bij je zelf en kom je er zelf niet meer uit en
heb je alles geprobeerd tja dan is het een ander verhaal maar dat is in dit geval niet aan de orde
Baileys748 schreef:Het probleem is, ik kan het gedrag van de leider niet bekijken omdat de leider van de groep wel normaal tegen baileys doet, en die wel goed met elkaar op kunnen schieten.
ze hinnikt ook altijd na hem als ze staan te knuffelen. want zij kwam ook als eerste na hem toe toen hij voor de eerste keer na die groep in ging, en toen ze aan elkaar waren aan het ruiken aan elkaar, gaf ze een klein hinnikje ef, en bleef ze constant bij hem in de buurt..

Monica_1987 schreef:Nolana schreef:
Zegt eigelijk al vrij veel. Iemand bij halen die de ruiter begeleid inplaats van het paard.
Als het bij de prof goed ging dan lijkt het me wel zo handig dat je advies aan ze vraagt hoe je dat zelf als ruiter zou moeten doen.
Want als het paard het alleen bij de eigenaar doet is er toch iets mis met de communicatie tussen beide en juist een derde persoon kan je beter helpen aangezien je zelf misschien niet eens in de gaten hebt wat je fout doet.
Daarbij kan je het probleem beter in een keer goed oplossen met een prof dan eerst zelf 100den dingen uitproberen en je nog verder van huis bent.
) En ik denk Nolana, dat dit iets verder gaat dan een wissewasje. Steigeren, slaan naar mensen met het voorbeen vallen bij mij in elk geval niet onder wissewasjes.