Hoevaak de Proef oefenen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

oOoKellyoOo

Hoevaak de Proef oefenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 12:18

Hallo
Aangezien ik waarschijnlijk ergens einde zomer wil gaan starten, heb ik een kleine vraag
Hoe vaak kan je het beste je proef oefenen. De een rijd hem de dag ervoor, en de ander oefend hem dagelijks.
Wat is het beste ook voor het paard,

Alvast bedankt

angelalala

Re: Hoevaak de Proef oefenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 12:20

oefen gewoon de oefeningen eens eerst,
en dan gewoon 1 keer de proef,
zelf oefenen.
het is ook maar net hoevaak je het zelf nodig vind.

Prospice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 12:21

Per klasse zijn er vier voorgeschreven proefen, als je start, rij je altijd een van die vier. Om te voorkomen, dat mijn paard zelfstandig de proef kan lopen, oefen ik vaak gedeeltes uit de proef achter alkaar ik willekeurige volgorde. Volledige proeven rij ik ook wel, maar ook altijd door elkaar, en niet specifiek alleen die ene wedstrijdproef. Maar het is ook maar net wat jou voorkeur is en wat het beste voor jou werkt. Om zelf het proefje uit je hoofd te leren kun je bijvoorbeeld ook met pen en papier de lijnen in de bak tekenen ;)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 12:26

ik oefende eigenlijk nooit de hele proef. wel de afzonderlijke onderdelen uit de proef, als die onderdelen goed gaan kan je ook je proef goed rijden

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 12:30

OKe dankjullie wel, waren mijn gedachtes toch goed. Ik had namelijk al ziets van als je de proef geregelt oefent is de kans er dat het paard het zelfstandig zal gaan lopen, en kunnen er evt ook fouten ontstaan als je een andere proef rijd.

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 12:33

jaa, daarom en je kunt ook beter de oefeningen gaan herhalen in de training waar je paard moeite mee heeft

Prospice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 12:36

Ga je B starten? Kijk eens goed naar die proefen en hoe ze opgebouwd zijn. Hak de proef eens in stukjes van 4 / 5 onderdelen, je zult zien dat die onderdelen vaak in iedere proef, op bijna dezelfde manier terugkomen. Echter zal die ene volte de ene keer bij c zijn en de andere keer bij a. Die onderdelen kun je prima regelmatig in je training rijden, als je maar variatie houdt!

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 12:43

ja ik ga idd in de B starten dan.
Dankjullie wel, is eigelijk gewoon heel logisch, maar wou net wat meer zekerheid

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 15:40

de proef zelf moet je niet te vaak oefenen..want anders ken je paard de proef en gaat hij voor je aan denken...

je kunt beter de oefeningen die gevraagt worden extra oefenen..en dan een keertje de proef om te kijken hoe het gaat..

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 15:43

Hallo,
Ik sluit me aan bij de rest. Om te voorkomen dat je paard de proef uit zijn hoofd gaat leren, en "voor gaat werken" kan je het beste onderdelen van de proef oefenen. Ik rijd overigens wel de proef voor de wedstrijd, en ga dan nog een paar keer herhalen waar ik moeite mee heb.

Veel plezier!

S_Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 15:47

Ik zou de proef sowieso uit je hoofd leren. Dat is echt heel handig!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:45

In het begin rijd ik regelmatig de proef. Daarna niet meer. Gewoon idd om te voorkomen dat ze het wel weet. Wel rijd ik inderdaad de proef in stukjes. Dat doe ik bijna elke keer wel even. Bv, als ik mindere punten op de middendraf heb, oefen ik dat wat meer. En de volgende keer weer wat anders. Maar moet zeggen, die van mij doet het alsnog vaak wel uit haar zelf bijna hoor, ze weet het precies! BEB grote volte, ok 2de helft galop toch?? Haha, dus dan draaf ik thuis mooi door!

marleenmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:35

Ik zou het de 1e dag oefen je dingetjes uit je proefje de andere dag ga je hem helemaal rijden dat heb ik gedaan en zou onthoud je het proefje ook als de gene die hem voor leest dan iets fout zegt dan weet je zelf ook wel wat je moet doen en het rijd gewoon wat lekkerder als je zelf al weet wat je moet doen dat vind ik temisten

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:10

Ik heb vanochtend proef 5 even gereden.. Die wordt nu niet gereden, maar wel van okt tot dec en van apr tot juni. Ik ben van okt tot dec 3 keer gestart, maar, ze wist het nog wel hoor!! Sprong mooi aan op X.. Terwijl ik daar zelf bv bijna nooit aanspring, en de proeven van nu is BEB volte of bij A of C.. Dus, zo slim zijn ze wel!

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:35

Ik begin altijd een week van te voren te oefenen met het lezen van de proeven
die ik moet rijden. Dit omdat ik dan zelf vaak al de gehele proef uit mijn hoofd
weet. (Dit is makkelijk en fijn, vooral als de voorlezer een keer in de mist gaat,
dan weet je zelf wat je moet rijden.)

Met het oefenen en het paard, pak ik vaak de moeilijkste dingen uit de proef
die ik dan goed oefen. De gehele proef oefen ik zo'n 2 tot 4 keer. Ik doe dit
niet te vaak, want anders wordt het paard zowat een automatische piloot. :Y)

Tebaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:07

Ik oefende het ook vaak voor mezelf een weekje van te voren dmv de proef goed door te lezen en af en toe bij de bakrand te gaan staan en dan de proef even door te lezen.
Op het paard deed ik af en toe eens de gehele proef voor mijzelf zodat ik wat wist wat er ging komen en verder zoals velen al beschreven, de moeilijkste stukjes eruit halen en de proef in gedeeltes hakken.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 23:42

Nieuwe proeven oefen ik meestal 1 keer thuis, maar ook niet veel vaker.
Idd wat de rest al zegt, ik wil niet dat ze de proeven uit hun hoofd kennen...

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 23:45

ik oefen ieders keer een andere proef,
maar ik doe wel dagelijks oefenen,
ikzelf vind dat belangrijk.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 00:16

Ik oefen mijn volledige proef bijna nooit. Alleen wanneer ik een proef moet rijden die ik nog niet eerder heb gehad of vlak voor ik overstap naar een andere klasse. Ik rijd ze dan alleen in mijn les zodat ik direct feedback krijg op hetgeen ik laat zien. Wanneer ik de proef redelijk aan elkaar kan rijden oefen ik telkens op willekeurige volgorde en nooit dagelijks stukjes uit de proef. Dit om te voorkomen dat ze de proef gaan weten en in de proef voor mij uit gaan denken en dus ook voor mijn hulpen kunnen gaan lopen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 10:50

ik ben nog niet vaak gestart,maar ik oefen ook stukjes afzonderlijk uit de proef. soms vlak voor de wedstrijd doe ik weleens de complete proef,maar ik heb nu proef 3 en 4 al 2x gereden,dus die hoef ik ook niet perse helemaal te oefenen.
en idd om te voorkomen dat je paard gaat meedenken,is het handiger om gewoon stukjes mee te pakken in je training.

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:13

Ik zou de proef iig niet te vaak oefenen, op een gegeven moment toen ik hem bij mijn pony te vaak geoefend had, begon ze verschrikkelijk vervelend te doen omdat ze al wist wat er ging komen. ;)

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:29

Ik zou hem wel een keertje ver van te voren rijden in zijn geheel om te weten waar de moeilijkheden zitten voor je. Daarna alleen maar stukjes oefenen, zodat je paard niet te ver vooruit gaat denken.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:37

Ik train de verschillende oefeningen wel allemaal door elkaar, maar de proef zelf eigenlijk hooguit 1 of 2 keer. Je moet iig zorgen dat je hem zelf goed kent, dan hoef je hem niet persé te oefenen. Paarden gaan hem zelf dan namelijk ook uit hun hoofd leren ahw en aangezien je hem ook steeds op wedstrijd rijdt...

Moreill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:25

je hoeft het niet perce te oefenen, maar het is wel makkelijk als je het een beetje kent, het kan de -2 zijn van 180/181 naar 178/179 als je voorlezer het perongeluk verkeerd zegt..

Wat ik altijd deed is de proef met het boekje voor je neus zelf in de bak lopen, kende hem na 1x lopen helemaal..

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:53

Als je te vaak oefent wil je paard bv niet meer verder galopperen na de F-A-K zijde. Omdat hij daar altijd uit de galop moet.. Tsja, en dan heb je eens een andere proef waarbij je daar niet een overgang moet maken naar de draf en dan valt hij daar uitzichzelf terug.. Niet handig! Net zoals van hand veranderen in middendraf, dit hoeft niet altijd, maar dat denken ze na een tijdje van wel!