Nieuwe cap kopen na een val met hersenschudding?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Seventje

Nieuwe cap kopen na een val met hersenschudding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 00:26

Hoi lieve Bokkers,

Weet niet zeker of het hier goed staat eigenlijk :o

Afgelopen dinsdag ben ik hoe stom ook een beetje ongelukkig van mijn merrie gevallen in de rijbak. Gewoon stom ongelukje, het blijven nou eenmaal paarden en ze schrok heel hevig van iets in de hoek. Blijkbaar gelooft ze nog in kabouters :+

Ik ben achterover geklapt en als eerste op mijn achter hoofd gevallen }:0 in het zand. Had godzijdank mijn cap op :D
Helaas een lichte hersenschudding opgelopen ;(

Vandaag heb ik heel verstandig een nieuwe cap gekocht.

Maar nu is mijn vraag: Is na een val een cap beschadigd van binnen als deze ervan buiten en binnen in nog prima uit ziet?
Misschien heel gek maar ik vind het bijna zonde om mijn oude cap weg te gooien omdat ie er nog goed uit ziet :o

Er zijn wisselende meningen over bij mij op stal. De een zegt: Joh, je viel in het zand. En mijn instructrice zei: Gelijk je cap vervangen.

Wat vinden jullie?

lovey_ou

Re: Nieuwe cap kopen na een val met hersenschudding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:29

je cap vervangen. Je hebt een lichte hersenschudding dus dan moet je toch een enorme klap hebben gemaakt ookal was het op zand. Wil niet zeggen dat het zand de klap opving.

Siets

Ik heb geleerd dat je na zo'n val in ieder geval een nieuwe cap moet kopen ja. Soms hoor je hem ook kraken als je er wat op duwt, maar helemaal te vertrouwen is ie niet meer.

Beterschap met je hersenschudding ;)

Je topic staat trouwens verkeerd, ik zal even Temmen.

Helma_Amber

Volgens mij kan de cap van binnen behoorlijk beschadigd zijn terwijl je aan de buitenkant niks ziet.
Als je een hersenschudding hebt opgelopen, heeft de cap een beste klap gehad. Voor je eigen veiligheid zou ik hem gewoon weg gooien. Je weet maar nooit.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:30

Haarscheurtjes zie je niet van de buitenkant. Plus een cap heeft hetzelfde soort werking als een brommer: de binnenkant wordt platgedrukt en de volgende keer zal een nieuwe klap niet meer zo goed geabsorbeerd worden.

Conclusie: goed dat je een nieuwe hebt gekocht. En beterschap!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:33

Misschien is je cap nog niet echt zichtbaar kapot, maar hij kan wel op de plek waarop je gevallen bent verzwakt zijn (bijvoorbeeld door haarscheurtjes). Dan biedt hij je de volgende keer dat je op die plek valt misschien niet voldoende bescherming meer.

Je hebt er dan ook zeker goed aan gedaan een nieuwe cap te kopen. En de oude - hoe mooi die ook nog is - zou ik zelf iig nooit meer dragen.

Beterschap!

Seventje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 00:35

Ok thnx :o ja ik wist zou gauw niet waar ik het topic moest plaatsen.

En ik heb inderdaad vanmiddag een nieuwe gekocht. Maar ja noem het Nederlandse zuinigheid :P die dingen zijn niet goedkoop en na een val kan je zo weer een nieuwe kopen ;)

De oude ligt naast me op tafel. Ga deze morgen naar de container brengen. Durfde hem al niet op stal in de container te gooien was bang dat ie er misschien uitgehaald zou worden en op een plank als leen cap zou verschijnen.

Dank jullie wel!

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 01:00

Misschien zou je hem eens open kunnen knippen (ofzoiets) om te zien wat de schade is vanbinnen. Gelijk ook heel interessant.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 01:01

ja indd! Ben ik ook wel benieuwd naar. Als je hem toch weggooid.. :P

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 01:04

lijkt mij ook wel erg intressant , anders heb je er ook niks meer aan..

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 13:42

LZP -> RUI

Mariekeboei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:42

Cap vervangen, miss zie je de beschadiging niet.. maar het kan er toch zijn.. als het er niet is en je hebt wel een nieuwe cap gekocht is het wel een beetje zonde.. maar het is ook voor je eigen veiligheid.. *D

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:47

zelfs al zie je er niets aan, dan nog is hij mogelijk niet zo stevig meer als ervoor. net als een motorhelm overigens.

Lis_Jolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:28

Beter het zekere voor het onzekere nemen. Ik ben een tijdje geleden samen met mijn merrie gevallen. Ik had een cap op en toch had ik een zware hersenschudding!! Heb meteen een nieuwe cap gekocht!
Als je zeker wilt weten wat er gebeurt met je cap als je goed gevallen bent; knip hem open ;) Ben benieuwd naar je resultaat!

Rowie1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:00

Hm, ik heb er al 4 gehad, waarvan 3 met dezelfde cap, en rij er nogsteeds mee ;) Maar hij werkt nogsteeds! Het ligt er natuurlijk ook aan hoe de cap er aan toe is.

Seventje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 22:03

Ik ben inderdaad ook benieuwd of mijn cap na de val beschadigd is van binnen. Zo niet dan is dat jammer en weet ik dat voor een volgende keer dat die niet bij de eerste de beste klap al kapot hoeft te zijn van binnen. Cap ziet er van buiten nog perfect uit en ik heb deze al zeker 5 jaar. Ben hartstikke zuinig op mijn spullen :o
Heb hem nog niet opengeknipt maar ga dat na het weekend zeker doen :P

Ik heb gelukkig al een nieuwe cap gekocht ;) maar ben ondertussen nog niet op mijn paard geklommen. Eerst van de hoofdpijn af.

We zijn vanavond er wel achter gekomen waarom ze er vorige week vandoor is gegaan :D

haffiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 07:54

Ja ik zou een nieuwe kopen. Ik ben zelf ook een paar keer gevallen op mijn hoofd, mijn cap kraakte van alle kanten en de binnenvulling/voering was verschoven. Ik wil het risico niet lopen voor een volgende val. Dus ik heb gewoon een nieuwe gekocht.

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 10:23

Ik ben 4 jaar geleden ook met een paard gevallen,
en had een zware hersenschudding, cap zag er ook idd prima uit.

maar als je zoiets hebt
moet je echt een nieuwe kopen!
stel je voor je valt nog een zo hard en je blijft er door je leven lang gehandicapt ofzo.

ellen_popey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:20

Direct een nieuwe kopen. De cap kan er van de buitenkant nog wel goed uitzien, maar misschien is de binnekant wel helemaal beschadigt. Dat kun je niet zien. Ik zou hem dus maar weggooien.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:23

Seventje schreef:
We zijn vanavond er wel achter gekomen waarom ze er vorige week vandoor is gegaan :D

Ik ben stiekem wel nieuwsgierig...Waarom dan? Hopelijk heb je nog lang plezier van je nieuwe cap :D

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:22

Seventje schreef:
Ik ben inderdaad ook benieuwd of mijn cap na de val beschadigd is van binnen. Zo niet dan is dat jammer en weet ik dat voor een volgende keer dat die niet bij de eerste de beste klap al kapot hoeft te zijn van binnen.

Ik zou dat risico zowiezo niet lopen, stel dat je cap nu niet kapot is aan de binnenkant, misschien de volgende keer dan wel,
en dan zou je met een kapotte cap gaan rijden. Als je zelf al een hersen schudding hebt, moet je eens nagaan hoe grote klap je cap heeft gekregen.

Een paar jaar geleden viel ik ook van een paard, viel eronder en heb vervolgens nog een klap van het paard tegen mijn cap gekregen,
van buiten was die nog goed, van binnen niet. Had ook een hersen schudding. Gelijk een nieuwe cap gekocht.

Sterkte met je hersen schudding.

_JY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:50

Ik zou je oude cap weggooien (wat je zo te lezen aan je posts ook gaat doen :) )

Verder nog veel sterkte met je hoofdpijn. :(:)

waldoalpha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 16:12

heej,

geloof me, die cap is niet meer veilig. ook al knip je hem open en zie je er niets aan.vergelijk het maar met een gebroken been, als dat aan elkaar is gegroeid zie je er niets meer van maar krijg je er een klap tegen zal het geheid op dezelde plek breken. die cap is nu heel zwak en zou je er nog eens mee vallen,dan kan de cap je hoofd kapotdrukken terwijl je neerkomt. zo heeft mijn nichtje een gat in dr hoofd gekregen,door de cap. heel verstandig dat je een nieuwe koopt.

SanneLeoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 16:40

Ik zou een nieuwe kopen! :o

In een ruitersport winkel is me ooit verteld dat als je, je cap 1 keer op de grond laat vallen,
je hem gelijk moet vervangen! Ikzelf vind deze uitspraak echt onzin.

Alleen als je echt een harde val hebt gemaakt, zou ik een nieuwe aanschaffen :P

luijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 16:49

nee je oude cap niet meer gebruiken... kunnen allemaal haar scheurtje inzitten en is hij bij volgende val niet stevig genoeg zou ie zo open kunnen splijten...
en als je paard dan voetje op je zet splijt ie je hoofd ipv je cap beetje jammer
maar zie dat je al verstandig een andere heb gekocht
ach om de 5 jaar een cap is 15 euro per jaar valt ook wel weer mee:-)
beterschap en doe vooral rustig aan anders heb je er nog vele maanden langer plezier van spreek uit ervaring hihihi