Paard in panisch bij aanraking in mond, hoe op te lossen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xChevalover

Paard in panisch bij aanraking in mond, hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 12:14

Ik heb eens een lollig vraagje :P
Hebben jullie soms moeite met het nemen van je paard zijn tong? Ik steek soms mijn vinger eens in de mond van mijn paardje, maar echt zijn tong kunnen vastpakken, zit er niet in :o Hebben jullie misschien tips om zijn tong te kunnen vastnemen EN vasthouden? Ik heb het eens bij een ouder paard geprobeerd, maar dat is echt glibberig aan de onderkant :+ :=
Laatst bijgewerkt door Tanja op 19-02-10 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:15

Waarom wil je zijn tong vasthouden als ik vragen mag? :roll:

Gentlegiant

Re: Hèhè, tong pakken :P

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:16

Verder alles oke?

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:16

ja, idd, waarom zou je dat willen? Lijkt me ook niet echt prettig voor t paard!

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:18

Sommige paarden doen het als spelletje :P maar inderdaad waarom wil je zn tong pakken als hij het zelf niet wil?
Het heeft niet echt een meerwaarde ofzo lijkt me :P

Mossel

uhmm waarom zou je dat willen, voor de lol? De tong pak je alleen maar vast voor een rede en niet voor de lol

Thokkadisje

Niet moeilijk; aan de zijkant van de mond waar geen tanden zitten (waar het bit ligt) hand in de mond steken, tong pakken en er aan de zijkant uittrekken.

Uiteraard niet voor de lol doen!! Ik doe het alleen op verzoek van DA/tandarts.
Laatst bijgewerkt door Thokkadisje op 19-02-10 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

annebe

Enig idee wat er anatomisch in een tong zit?
Als jij de tong eruit trekt kunnen 2 hele fragile botjes (het tongbeen) breken.
Dierenartsen deden dit vroeger ook, maar zijn er meegestopt.. niet voor niets lijkt me.

xChevalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 12:22

Ik heb eens gelezen dat het een 'oefeningetje' was die je kan uitvoeren :P Waarom zou ik het niet kunnen proberen? Als de tandarts komt is die ook in z'n mond bezig en aangezien mijn paard altijd hysterisch doet als je zijn mond wil open doen, wil ik het op die manier proberen... Door de tong eens vast te pakken... :) Ik ga hem er niet uitpakken!! Ik had meer een gedacht van in zijn mond een beetje vast te nemen... Ik zie vaak eigenaars zo wel eens met hun paard bezig dat wanneer het paard aan het likken is, ze ineens het tipje van hun tong vastnemen en die paarden zijn het zo al gewoon geworden. En behalve mijn vinger eens in zijn mond steken heb ik nog niets anders met hem gedaan...
Weten jullie misschien andere dingen die ik dan wél kan doen om hem te leren dat als er aan zijn mond word gezeten dit dus NIET eng is?

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:24

Sorry maar dit vind ik echt niet kunnen....

Ga andere leuke dingen met je paard doen en laat z'n zaken als dit aan je DA of Tandarts over die hebben er niet voor niets voor geleerd

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:28

De TA kan daar wel mee omgaan hoor, ondanks dat paarden het minder tof vinden als ze in de mond zitten..

Hoef jij niks mee te oefenen ;)

xChevalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 12:30

Gentlegiant schreef:
Sorry maar dit vind ik echt niet kunnen....

Ga andere leuke dingen met je paard doen en laat z'n zaken als dit aan je DA of Tandarts over die hebben er niet voor niets voor geleerd

Oké, ik moet nog steeds leren hé!! :)
Maar weet jij misschien een oefening die ik kan doen, want ik weet niet waarom, maar toen de DA zijn jaarlijkse spuit kwam geven en wou kijken naar zijn tanden, had mijn paard dus een angst om zijn lippen omhoog te doen. En daarvoor had ik nooit aan zijn mond gezeten (en andere mensen denk ik ook niet) dus waarom hij daar stond te zweten weet ik ook niet. DA zei dat hij zich een andere keer wel met hem zou bezighouden, maar ik vind het wel irritant dat de mijne zo raar doet op zijn lippen?

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:32

nou je paard is heus niet de enigste!
laat dat aub ver aan je da want die heeft er voor geleerd jij betaalt hem om zijn werk te doen en hij heeft veel meer van z'n paarden in z'n hand dat komt wel goed

ga dan mijn part lekker vd of freestylen als je niets beters te doen hebt

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:32

wist je dat er in de tong een botje zit, en als je dan de tong pakt kan dat breken, ik zou het zelf nooit doen!
Laatst bijgewerkt door DDW1190 op 19-02-10 12:36, in het totaal 2 keer bewerkt

xChevalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 12:35

DDW1190 schreef:
wist je dat er in de tong een botje zit, en als je dan de tong pakt kan dat breken, ik zou het zelf nooit doen!

Na alles wat ik gelezen heb hier ga ik het ook niet proberen denk ik ;) Ik moet het dan ook eens tegen de eigenaars bij ons op stal zeggen, die pakken wel meer de tong van hun paard, dus ik dacht; misschien is het wel normaal? Ik denk nu wel anders :o

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:35

xChevalover schreef:
Maar weet jij misschien een oefening die ik kan doen, want ik weet niet waarom, maar toen de DA zijn jaarlijkse spuit kwam geven en wou kijken naar zijn tanden, had mijn paard dus een angst om zijn lippen omhoog te doen.

Leer je paard flemen op commando! :)*

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:35

ach zo heeft ieder paard zijn ding..

Zou hem er niet teveel mee lastig vallen... tis maar 1 x per jaar dat hij zijn mondje moet laten zien.. Zou ik t er gewoon bij houden, en zoals ik zei een TA kan er wel mee omgaan

xChevalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 12:39

Hannah_Menno schreef:
xChevalover schreef:
Maar weet jij misschien een oefening die ik kan doen, want ik weet niet waarom, maar toen de DA zijn jaarlijkse spuit kwam geven en wou kijken naar zijn tanden, had mijn paard dus een angst om zijn lippen omhoog te doen.

Leer je paard flemen op commando! :)*

Haha, hoe leer je dat?! :D Tis geen hengst meer, dus veel flemen doet ie eigenlijk niet meer :P

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:40

hoezo moet een paard hengst zijn om te flemen?
heb er hier genoeg staan die dagenlijks flemen

zelfs 1 merrie die meer fleemt als de hengst

Ik zou niet weten hoe je het anders kunt aanleren
mijn ruin die fleemt als ik in de buurt kom en parfum op heb

maar er zijn ook paarden die daar hartstikke gek van gaan doen (ons hengstje bijvoorbeeld)

WhiteWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:41

Ik vind het eigenlijk niet zo vreemd om bij een paard zijn tong vast te pakken. Zeker niet als een paard panisch wordt als je alleen al je vinger in zijn mond doet.
Ik heb dan niet erover om er aan te trekken of iets, maar gewoon even vast pakken of je vinger op de tong leggen. Zo leren ze er wel aan wennen dat er iets "vreemds" gebeurt in de mond.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:42

ik snap niet echt waarvoor het nodig is. Mijn paard doet het als spelletje, dan komt ze met der tong aan mijn handen en moet ik ze proberen te pakken te krijgen, maar als ze er genoeg van heeft is het spelletje ook gedaan.. Als je paard dit zelf niet wil, waarom zou je het dan doen?

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:43

DDW1190 schreef:

In de tong een botje? Lijkt me niet.

xChevalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 12:54

WhiteWoman schreef:
Ik vind het eigenlijk niet zo vreemd om bij een paard zijn tong vast te pakken. Zeker niet als een paard panisch wordt als je alleen al je vinger in zijn mond doet.
Ik heb dan niet erover om er aan te trekken of iets, maar gewoon even vast pakken of je vinger op de tong leggen. Zo leren ze er wel aan wennen dat er iets "vreemds" gebeurt in de mond.

Inderdaad dat is wat ik bedoel!! Als hij ooit een bitje moet indoen, ga ik toch ook met mijn vingers in zijn mond en komt er een bit op zijn tong! Ik denk dat de mensen denken dat ik elke dag zijn tong een meter uit zijn mond ga trekken ;) Ik wil hem alleen gewoon maken dat het dus niet eng is als iemand in zijn mond zit, en behalve tanden aanraken kan je ook de tong aanraken en dat wou ik dus eens testen..

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:57

Een tong (van welk zoogdier dan ook) is een spier. Zit echt geen botje in :+

Tallie1979

Re: Paard in panisch bij aanraking in mond, hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 13:00

Ik zou ook hysterisch worden als iemand continue mijn tong uit mijn mond zou willen trekken :+