paard hapt in alles, als het ff kan met ze tanden erbij!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roxy_K

paard hapt in alles, als het ff kan met ze tanden erbij!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 19:00

hoi, wat kan ik hier aan doen?
echt in alles! halster kleding, gewoon alles wat hij tegen komt!
straffen heb ik geprobeerd, terug bijten ook gedaan.
negeren gedaan, ik weet het ff niet meer!
en het is dood eeritand, je kan nooit ff met hem knuffelen!
o en het zijn ook niet zijn tanden, dat is al na gekeken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:20

Straffen heb je geprobeerd schrijf je... blijkbaar niet hard genoeg, niet consequent genoeg.

Mariska_28

Re: paard hapt in alles, als het ff kan met ze tanden erbij!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:23

mijn idee ook.. Idd goed consequent elke hap, zelfs het denken daaraan al, afstraffen.. Bij andere paarden doet hij het toch ook niet?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:24

Mijn merrie heeft singelnijd, die kon ook gemeen inkomen. Die heeft een paar jaar geleden kennis gemaakt met mijn elleboog op haar tanden toen ze wilde happen... Nu dreigt ze nog wel, maar happen is er niet meer bij...

ps, het kan ook hengstengedrag zijn dat is blijven hangen, is ie laat gecastreerd?

Miranda_Loui

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:33

Ik heb hier ook last van,, mijn shetlander ruin (gecastreerd op anderhalf jaar leeftijd) doet dit ook,, maar ik denk dat dit komt omdat hij aan het wisselen is, hij is nu twee en een half (hij is ook met lopen aan het halster af en toe erg lastig, gewoon mij ondersteboven lopen en niet meer op mij letten, dit is maar heel af en toe). Hebben jullie hier ervaring mee, met bijten in alles tijdens het wisselen?

Miranda_Loui

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:57

Is er niet iets anders waar hij last van kan hebben..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:59

Zweep in je handen en iedere keer als je ziet dat hij ook maar gáát bijten een ontzettende klap verkopen en een flinke brul geven. Hij mag jou NIET bijten. Klaar. Dus ook niet nog snel ff nahappen als jij wegloopt, ook niet met aansingelen, ook niet als je opstapt, nooit.

En ik zou ook absoluut niet meer uit de hand voeren. Alle eten gaat in de voerbak. En dat ook duidelijk comminuceren naar je stalgenoten.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:59

Mijn jonge paard (4) doet dit ook. Alles is medisch in orde. Met consequent afstraffen heb ik hem nu al zo ver dat hij loslaat als ik dit 'zeg'. Het is al een stuk minder, maar nog niet over!

Miranda_Loui

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:01

Mijn pony laat ook wel los als ik duidelijk 'nee' zeg. Hij weet ook wel dat het niet mag.. maar hij doet het nu wel meer en ik denk toch dat dit door het wisselen komt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:10

Miranda_Loui schreef:
Mijn pony laat ook wel los als ik duidelijk 'nee' zeg. Hij weet ook wel dat het niet mag.. maar hij doet het nu wel meer en ik denk toch dat dit door het wisselen komt?

Ik denk het niet. Eerder in dit topic schreef je over omver lopen enz. Dat heeft meer te maken met niet goed opgevoed zijn.
Een paard hoort niet te bijten, ook niet wanneer die wisselt.
Consequent op het goede tijdstip afstraffen.

Miranda_Loui

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:17

Dat 'omver lopen' is zelden. Normaal gesproken volgt hij me gewoon netjes.. zonder voor me uit te lopen.. maar zo af en toe lijkt het wel alsof ik niet besta.. het maakt dan ook niet uit wat ik doe om te zorgen dat hij me wel ziet staan..erg frustrerend, vooral als je weet dat hij normaal gesproken heel braaf mee loopt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:20

Miranda_Loui schreef:
Dat 'omver lopen' is zelden. Normaal gesproken volgt hij me gewoon netjes.. zonder voor me uit te lopen.. maar zo af en toe lijkt het wel alsof ik niet besta.. het maakt dan ook niet uit wat ik doe om te zorgen dat hij me wel ziet staan..erg frustrerend, vooral als je weet dat hij normaal gesproken heel braaf mee loopt...

Eigenlijk volledig off topic omdat een andere TS dit topic heeft aangemaakt... Misschien beter dat je met dit probleem een nieuw topic maakt?
Je schreef dat het een shetlander was. Die kunnen sterk zijn. Maar een flinke afstraffing kan er toch wel voor zorgen dat hij je wel weer ziet staan. Dat lukt zelfs met mijn forse haf!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:39

Miranda_Loui schreef:

Zweep in je hand en hard uithalen? Flinke maat 40 onder zijn kont? Touw voor zijn neus 'draaien' dat zodra hij te hard doordenderd een klap krijgt? Moet je eens zien dat ze weten dat je er bent!

Miranda_Loui

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:42

Heb ik al geprobeerd.. maar dat is niet echt mijn manier om met paarden om te gaan..daar voel ik me niet lekke rbij.. maar ik zal er ff een andere topic voor maken.. want ik heb het helemaal van onderwerp veranderd.. sorry!!:P

Kellsterrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:44

Mijn shetlander hengstje deed dat ook zo erg
laatste keer dat die me beet zat ik met me gezicht bij ze hoofd toen beet die in me voorhoofd
toen heeft die toch echt ff een goeie tik gehad.
nu gaat het steeds beter, af en toe bijt die in me jas omdat die weet dat er snoepjes in zitten, voorderest bijt die eigenlijk niet zo erg meer.
Een meisje die ik ken haar paard deed het ook enorm erg toen heeft ze hem een keer flink in ze neus gebeten tot bloedens aan toe.
daarna heeft die nooit meer gebeten.
overigens vind ik tot bloedens aan toe wel erg, zou het zelf nooit doen!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:41

Misschien een heel gek ide, maar blaas eens naar je paard in plaats van te slaan. Net zoals je een kaars zou uitblazen. Dat vinden paarden héél gek en het helpt.
Moet je wel op tijd zijn natuurlijk en het maar heel zelden gebruiken om te voorkmen dat je paard er aan went.

Is je paard jong?
Als dat zo is zou ik denken om het paard iets anders aan te boeden waar het op mag bijten, een stukje touw ofzo. Voral jonge paarden happen meer,in paardentaal onderling is dat heel normaal, maar voor ons is het nogal hinderlijk.
Het effect is hetzelfde, en je paard hoeft geen klappen of trapen te krijgen.

pippieenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:02

Nou vjestagirl jij bent nogal van de harde hand.
Ik denk dat als je hem geen dingen meer uit de hand voert dat het veel minder zal worden. Een paard onderzoekt net als een baby alles met zijn mond(heeft ook geen handjes he) en dan wordt hij nog beloond ook. Een lichte correctie heeft alleen zin als je erg consequent bent, als dat niet zo is heeft het geen enkele zin. Natuurlijk heeft dit ook met respect te maken maar respect moet je verdienen, en heel hard corrigeren worden ze alleen maar bang van en dan kiezen ze zeker voor zichzelf en krijg je andere problemen zoals niet meer kunnen pakken. Geduld en consequent zijn is het belangrijkste. Alle paarden vertonen dit gedrag dus ook mijn 5 paarden en deze doen het bijna niet meer dus het is af te leren. Succes ermee.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:05

Paardentango schreef:
Misschien een heel gek ide, maar blaas eens naar je paard in plaats van te slaan. Net zoals je een kaars zou uitblazen. Dat vinden paarden héél gek en het helpt.
Moet je wel op tijd zijn natuurlijk en het maar heel zelden gebruiken om te voorkmen dat je paard er aan went.

Is je paard jong?
Als dat zo is zou ik denken om het paard iets anders aan te boeden waar het op mag bijten, een stukje touw ofzo. Voral jonge paarden happen meer,in paardentaal onderling is dat heel normaal, maar voor ons is het nogal hinderlijk.
Het effect is hetzelfde, en je paard hoeft geen klappen of trapen te krijgen.

En dan hap in je mond :') ??

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:06

Mijn 4jarige is ook graag met zijn mondje bezig, gelukkig zet hij zijn tanden zelden nog maar ergens in. Maar als hij te bijdehand word wat gegarandeerd dan uitloopt op happen is dat ik hem gewoon terug ga irriteren, dan ga ik aan zijn lippen zitten, over zijn neus e.d. en dan vind hij het irritant en stopt ie ook met mij.

Bijt ie wel, dan krijgt ie een klap terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:07

@ pippieenco. Ik heb liever één keer een harde aanpak dan tien keer van die vervelende ongecontroleerde tikjes die veel eigenaren continu geven. Dat is even hard, maar gelijk wel duidelijk.. Ook zo bij bijten dat erg gevaarlijk gedrag is.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:08

Mijn allereerste paard deed dit ook. Ik werkte toen op een manege en daar was een man die vroeger in de stallen van een of andere rijke sjeik gewerkt heeft. Die gaf dus als tip een hete aardappel. Paard heeft nooit meer naar iemand gehapt of ergens zonder reden zijn tanden in gezet. Had ook van alles geprobeert. Heb natuurlijk geen kokend hete aardappel gebruikt maar hij was nog wel goed warm.

pippieenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:20

Ik vind een maat 40 en een zweep wel erg veel vh "goede" en het is echt niet nodig als je gewoon consequent bent. Ik ben echt geen watje en als het een gevaarlijke situatie is zal je wel moeten maar in dit geval vind ik de reactie overdreven. Ook als je een paard aan de hand leid is het vaak al genoeg om eens een paar keer stil te gaan staan zodat ze weer op je letten. Mijn paarden zijn netjes opgevoed op een rustige manier dus dat kan ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:27

Enerzijds heb je natuurlijk gelijk... elke overtreding heeft een eigen straf nodig. Maar wanneer mij een paard echt omver gaat lopen of gaat bijten straf ik wel hard. Dat om dat gedrag gelijk voor eens en voor altijd niet meer voor te laten komen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:28

pippieenco schreef:
Ik vind een maat 40 en een zweep wel erg veel vh "goede" en het is echt niet nodig als je gewoon consequent bent. Ik ben echt geen watje en als het een gevaarlijke situatie is zal je wel moeten maar in dit geval vind ik de reactie overdreven. Ook als je een paard aan de hand leid is het vaak al genoeg om eens een paar keer stil te gaan staan zodat ze weer op je letten. Mijn paarden zijn netjes opgevoed op een rustige manier dus dat kan ook.

Mijn paard liep over me heen. En niet zo'n beetje: compleet, zowel letterlijk als figuurlijk. Ik heb haar op haar 5de gekocht, en toen was ze al zo. Mevrouw heeft een ontzettend dominant karakter en heeft het nodig om zo nu en dan op haar plek gezet te worden.

En blijkbaar heb jij makkelijke paarden, want als ik stil ging staan liep ze door. Heel simpel. En als ik geblazen zou hebben denk ik dat ze me uitgelachen had... Bij sommige paarden werkt dat gewoon niet. Vjesta heeft veel meer duidelijkheid nodig dan een keer blazen of een keer stoppen. En ze krijgt nogsteeds weleens een borstel naar haar hoofd gegooit (vaak mis) of een schop als ze loopt te klieren. Mijn jaszakken slaan terug (neus naar mijn zak + erin bijten = knal voor je neus door de stof van de zak heen). Ik duld geen gezeur en gezeik van haar. Vjesta viel handen aan. Gewoon oren naar achteren en vol in de aanval, in de hoop dat er eten uit zou vallen. Dat krijg je er niet uit met alleen niet meer uit de hand voeren en blazen...

Daarbij heb ik nu het alle makkelijkste paard ooit, ze luisterd perfect, als ze begint te lopen en ik zeg nee dan staat ze direct stil, of zet een stap naar achteren. Ik ben gek op haar, en gezien ze in volle gallop naar me toe gestoven komt vanachter uit het land als ik roep vermoed ik dat het andersom ook geldt. Ze kan tegenwoordig ook langs de straat los naast me lopen. Als ik sneller ga lopen draaft ze aan, als ik stop stopt ze ook. Maar ze had wel opvoeding nodig. En ik merk nogsteeds dat als ik een tijdje niet geweest ben ze het tóch weer probeerd.

pippieenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:14

Ik heb absoluut geen makkelijke paarden. 2 hele dominante kwpnrs , 2 lusitanos en een fries, waarvan er 3 3jr oud zijn.
Ze hebben allemaal een ander karakter en de lusitanos kwamen uit de opfok in portugal en daardoor nogal verwilderd en van nature pittig, dus niet echt gemakkelijk.Mijn kwpn ruin is zeer dominant. Doordat ik veel met ze aan de hand werk is er een goede duidelijke relatie ontstaan. Als je eenmaal met een grove correctie begint is het moeilijk naar minder te gaan en moet je hem ook op het juiste moment geven. Omdat veel mensen toch wat huiverig hiervoor zijn en niet het goede moment pakken komt de correctie niet door en ga dan maar eens naar minder. Ik vind het dan ook een risico om dit te adviseren. Dus als het met minder kan waarom niet? Als zo,n paard per ongeluk van iemand weer een snoepje krijgt is het kwaad geschied en kun je weer opnieuw met de zweep of maatje 40 beginnen en waar is dan het eind.