Verzorgster betaald alle kosten paard, wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

arabcarla

Verzorgster betaald alle kosten paard, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 22:17

Weet eigenlijk niet zo goed waar ik het neer moet zetten dus als ie verkeerd staat sorry mods... Zet em dan maar goed?!

Er is een paardje op stal bij ons en die is van iemand?? Maar die iemand komt nooit opdagen, al 6 mnd niet. Nu is het zo dat een vriendin van me dit paardje nu ook al 6 mnd verzorgd en alles voor het beestje betaald. Hoefsmid-tandarts-stalling noem het maar op, alles wat erbij komt kijken. Nu is er contact geweest dat ze (eigenaar) in januari zou komen en dan ging betalen, en de spulletjes mee zou brengen die ze nog voor het paardje had. Maar jah tot op heden is er dus niks betaald en gebracht door de eigenaar.....
Er word nu al 6 maanden niet betaald (eigenaar)......

Wat zouden we hier tegen kunnen doen, kan ik ergens terecht om te zorgen dat het paardje van mijn vriendin word. Weet dat de officiele eigenaar dat niet zit zitten want die wilt het paardje houden, vraag me niet waarom maar goed.... Misschien is er een wet of iets dergelijks wat ik zou kunnen gebruiken voor mijn vriendin. Zodat het beestje weer een echte eigenaar krijgt.

Nu is de vraag aan jullie.... HELP.... wat kan ik doen?
Ondertussen is er dus al 6 mnd betaald a 200,- per maand.

Hoop op veel reacties

Thnx
Laatst bijgewerkt door Tanja op 17-02-10 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Prospice

Re: Even een vraag voor jullie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:20

Hoe banketstaaf het ook klinkt, je vriendin neemt een verantwoordelijkheid op zich, die niet bij haar hoort. Dus tevens is ze zelf verantwoordelijk voor de kosten en het krijgen van een vergoeding daarvan. Echter had ik w.s. voor het welzijn van het beestje hetzelfde gedaan. Misschien goed om dit bespreekbaar te maken bij de pension/stalhouder o.i.d. Wordt het stalgeld betaald? Zijn er contracten? Wat zegt de rechtbijstand?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:22

Officieel is de eigenaar verantwoordelijk van het dier. Ik zou de DB inlichten en eventueel de politie. Is strafbaar om een paard medische zorgen na te laten.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:23

Officieel is de de regel (geloof ik dan) die gene die alle kosten voor een paard op neemt is na een aantal maanden de eigenaar. Maar ik denk dat ze het beste hiervoor aan bv een rechts loket kan vragen...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:24

Dat is wel erg dom van je vriendin :=
Die eigenaar komt straks misschien wel doodleuk opdagen, paardje in de trailer laden en wegewezen. Hoppa, ruim een half jaar een gratis paard en nou mag ie mee...
Je staat pas sterk als je meer dan een jaar, meen ik?, alles voor dat paard betaald hebt en dit kunt overleggen en bewijzen.
Ik zou contact opnemen met de rechtsbijstand of een advocaat en kijken wat zij er van zeggen.

arabcarla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 22:26

Jah het stalgeld word betaald door die vriendin van mij... Net zoals alle andere kosten.... Medisch-dekens-wormenspuiten-en alles.... Dus tjah... Dus het paard krijgt wel alle verzorging die die nodig heeft, maar ik vind het niet leuk dat als er word afgesproken om in januari geld te krijgen dat het niet gebeurd.. Vandaar de vraag is er misschien ook iets waardoor het paardje van haar word. Omdat ze al 6 mnd betaald....

arabcarla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 22:27

Misschien wel dom van mijn vriendin maar als jij een paardje ziet weg kwijnen zou je ook wat doen, en er is in het begin duidelijke afspraken gemaakt maar nooit nagekomen... Bewijs is er dat ze betaald, gaat allemaal automatisch

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:29

Waarom is ze er mee begonnen? Is zij de stalhouder?

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:29

Ga eens naar een rechtsbijstand, of een rechts loket en vraag daar hoe lang je moet betalen voor een paard voordat het de jouwe word...?

arabcarla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 22:30

nee ze is niet staleigenaar. Ze staat samen met haar moeder... moeders heeft eigen paard en zij verzorgt het paardje waar we het over hebben...

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:31

Leuk voor de eigenaar wel... Helaas kan je niets ondernemen. Je vriendin neemt de zorgen vrijwillig op zich zonder contract, niet gevraagd. Ze heeft dan ook geen recht op vergoeding of terugbetaling. Ze kan niets beginnen. Het is niet omdat ze al enkele maanden onderhoud betaalt voor dat paard en de eigenaar dat oogluikend toelaat dat dat haar recht geeft aanspraak te maken op een eigendomstitel.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:56

Leuke verondertellingen allemaal, maar dit is een gevalletje rechtsbijstand voor de stalhouder. Hij en hij alleen kan het traject inzetten om met juridische dwang de eigenaar tot betalen te dwingen, of om het paard af te staan. Daar hoort echter een vastgesteld traject bij en wanneer je dat niet correct afhandeld heb je meer problemen!

Laat de stalhouder dus even bellen met z'n bedrijfsrechtbijstand en dat traject starten.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:02

Wat heeft de stalhouder hiermee te maken dan, hij krijgt zijn geld toch gewoon?

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:13

het regeltje van "geen pension betalen is paard afstaan in ruil" is niet meer toepassing. Het enige wat je een eigendomstitel geeft is een aankoopfactuur. Je móet een bewijs hebben van aankoop of je mag het vergeten, hoor. Spijtig van het weggegooide geld dan maar zo is nu eenmaal de wet. Het is niet omdat de eigenaar in gebreke blijft dat hij zijn paard kwijt is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:21

BrittKitt schreef:
Wat heeft de stalhouder hiermee te maken dan, hij krijgt zijn geld toch gewoon?

Dat die stalhouder de enige persoon is die juridisch iets kan met deze situatie. Dat iemand zo stom is om stalgeld betalen voor andermans paard, dat is de stommiteit van die persoon. De stalhouder kan een juridische procedure starten verder niemand. Stoppen dus met betalen van stalgeld en de stalbaas op laten draaien voor dat risico. HIJ kan namelijk eisen stellen, verder niemand!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:52

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:55

Ik zou dit als ik jouw vriendin was nooit doen. Niet alleen omdat ik andermans paard niet zou betalen, maar stel je voor dat er iets mis gaat tijdens zo'n behandeling (paard reageert bijvoorbeeld helemaal verkeerd op een inenting) en het paard komt te overlijden. Dan kan jouw vriendin nog eens een flinke schadeclaim van de eigenaar krijgen.

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:27

Goed bedoeld van je vriendin maar niet zo slim nee. Ik volg dit even ben benieuwt hoe het afloopt.

Lauss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:31

Als je kan aantonen dat die vriendin alle financiele kosten voor het paard betaald, dan is zij toch de eigenaar? Dat is mij ooit verteld..

arabcarla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 20:43

Jah vandaar, het is me allemaal een beetje onduidelijk. Maandag ga ik als de tijd er voor is naar een rechtsloket. Ben benieuwd wat daar uit komt. Ben bang namelijk als de eigenaar hier achter komt dat ie het paardje weg haalt en dan weet ik niet waar die terecht komt.....

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:45

Lauss_ schreef:
Als je kan aantonen dat die vriendin alle financiele kosten voor het paard betaald, dan is zij toch de eigenaar? Dat is mij ooit verteld..

Dat zou wel een heel vreemde regel zijn ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:49

Lauss_ schreef:

Dat ligt in de praktijk ietsje minder simpel. Gevalletje rechtbijstand, zoals al eerder gemeld.........

Lauss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:57

haha oke, weer wat geleerd dus! :)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:00

Die bestaat soort van wel, maar dat is niet al na een half jaar het geval hoor :n
Met een beetje pech weet die eigenaar precies hoe hij het speelt en haalt hij hem net voor die tijd op..

arabcarla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 22:26

nou jah we gaan t zien ga zo snel mogelijk informeren.... tot die tijd alle tips trics zijn welkom.... Wie weet zit hier iemand die van t rechtloket zit :P maar houd jullie op de hoogte