Welsh A of Shetlander?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjaM74

Welsh A of Shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 23:40

Ik zoek een maatje voor mijn ijslander die ik binnenkort krijg.
Nu is er iemand die voor haar dochter een pony wil kopen. Het meisje is al 7 dus op een shetlander is ze al vrij snel uitgereden lijkt me.
Maar goed gezien de plek bij mij beperkt is lijkt me groter niet haalbaar.
Alleen vroeg ik me dus af, hoe zit het met eetgedrag en gewoon gedrag van bijvoorbeeld een welsh pony ten opzichte van een shetlander.
Shetjes staan bekend om hun eetlust, dus zou een kleine welsh wellicht toch slimmer zijn?

Maartje1990

Re: Welsh A of Shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 23:42

Ik denk dat een welsh inderdaad beter is en dan kijk ik vooral ook naar 't 'dwarse' karakter dat shetlanders kunnen hebben. Over 't algemeen zijn shetlanders ontzettend pienter en ontzettend eigenwijs, dus dan raad ik je inderdaad een welsh aan.

mizzpoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 23:49

Maartje1990 schreef:
Ik denk dat een welsh inderdaad beter is en dan kijk ik vooral ook naar 't 'dwarse' karakter dat shetlanders kunnen hebben. Over 't algemeen zijn shetlanders ontzettend pienter en ontzettend eigenwijs, dus dan raad ik je inderdaad een welsh aan.

Haha, als het er andersom zou staan dan zou ik zeggen dat het ook klopte :D

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 23:57

owwh zijn welshjes net zo koppig? ik heb een kruising trouwens.. van allebei dus dan heb ik van beide kanten 't gedonder' :')

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 10:40

Welshjes zijn vaak pittige, vinnige pony's, vergis je niet!

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 10:44

Ik heb een welsh, maar daar zit ook echt een kop op. Ik ken haar inmiddels wel door en door, maar naar andere mensen/kinderen kan ze echt een 'draak' zijn;). Desondanks is het ook een 'scheet' van een pony.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 21:39

welshjes zijn vaak wat minder eigenwijs.
er zijn uitzonderingen.
welsh a eet wel meer.

maar ligt er natuurlijk aan wat je met de pony doet,
als je een shetlander goed opvoed is hij super lief net zo braaf als welshjes vaak zijn

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 21:41

Ik heb een A Welshje en dat is echt een geweldig beestje!
Ik denk dat dat leuker is, ook voor dat meisje.
Ze kunnen geweldig koppig zijn, maar er zitten ook hele brave exemplaren tussen.
En mocht ze toch na een tijdje als ze wat ouder is wat serieuzer willen gaan rijden, dan is een welsh heel geschikt! :D

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:53

een shet is niet echt om op te rijden he, maar de maat die jij voorsteld is veel te klein voor iemand die al 7j is. minstens een B of zelfs een C als ze ermee verder zou willen gaan.

Pebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:25

Ik denk dat de Welsh beter is want op een shetje ben je toch sneller uitgereden :)

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:32

ik heb een ijsje en een shet .

ligt eraan hoe groot het meisje is , mijn dochter is ook bijna 7 maar erg klein en net 16 kilo
zij kan dus nog jaren op der shetje , ze is 93 cm .

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 18:16

Een shet word vaak aangezien als 'schattig' en niet behandeld zoals een paard behandeld zou moeten worden, daardoor krijg je een ongemanierd 'kreng' :P Maar dat krijg je met ieder paard!

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 18:18

Heb je wel eens aan een dartmoor gedacht?
Dit ras schijnt erg pony vriendelijk te zijn heb ik gehoord.
Weet het dus niet uit eigen ervaring 8-)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 18:24

Ibalia schreef:
Heb je wel eens aan een dartmoor gedacht?
Dit ras schijnt erg pony vriendelijk te zijn heb ik gehoord.
Weet het dus niet uit eigen ervaring 8-)

Zat ik net aan te denken.

Onze buren van vroeger hadden dartmoor ponies... echt hele leuke beestjes waren dat :j

En eerlijk gezegd ben ik meer welshjes tegengekomen die niet geschikt zijn voor kleine kindern, dan die wel geschikt zijn.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:10

Op shetjes kun je vrij lang doorrijden hoor. Je moet alleen wel goed zoeken naar een grote met een stevige bouw.
Zou dan op z'n minst naar een shet van minimaal 1.05m kijken, liefst groter. Hoe kleiner hoe eerder je er uit groeit.

Eetgedrag van shetjes. Tja, ze zijn dol op eten. Welk paard of pony is dat niet?

Pindanootje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 00:49

beide kan makkelijk.
als je een grote shet hebt,kan dat meisje er lang op rijden.
ligt er ook aan hoe snel dat meisje groeit.

beide zijn net als paard natuulijk gek op eten :P

Mel19974

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:58

Shetlands zijn kleiner, schattiger maar ze hebben een sterk karakter.
Welsh zijn dan veel beter van karakter maar dan soms niet zo schattig als een Shetland.
Een Tip: INNERLIJK IS BELANGRIJKER DAN UITERLIJK. DAT GELDT VOOR ALLES !!!!

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:24

Mel19974 schreef:
Shetlands zijn kleiner, schattiger maar ze hebben een sterk karakter.
Welsh zijn dan veel beter van karakter maar dan soms niet zo schattig als een Shetland.
Een Tip: INNERLIJK IS BELANGRIJKER DAN UITERLIJK. DAT GELDT VOOR ALLES !!!!

Vaak leer je snel genoeg door die schattigheid heen kijken als je een shetlander heb meegemaakt ;) Een shetlander is kwa hoofd ook nog steeds gewoon een paard, dat moet je altijd in gedachte houden

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:40

Mijn ervaring is dat shetlanders weliswaar eigenwijs zijn, maar wel een stuk rustiger.
Welshjes kunnen behoorlijk fel zijn en sommige zijn echte "draakjes". *spreekt uit ervaring*
Als het meisje echter verder in de sport wil kan ze misschien beter voor een welsh kiezen.
Overigens kunnen grote shetlanders en kleine welshjes volgens mij ongeveer evenveel gewicht dragen.

Uiteraard is de ene welsh de andere niet en de ene shet de andere ook niet.
Rasloze beestjes zijn trouwens ook leuk!

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:36

Een welsh is vaak wel feller, dan een Shetje. Je kan ook gewoon een grote Shet nemen van 1.07. En een Shet hoeft niet dwars te zijn en kan ook als goed dressuur paard dienen. Neem onze Shet die kan gewoon aan de teugel lopen, wijken etc. En dat terwijl ze ook heel lief is. Natuurlijk is zij een uitzondering, maar er zitten echt leuke goede Shets bij. En ik weet niet of je nou langer op een Welsh door kan rijden. Volgens mij zijn die veel ranker en ben je daar snel te zwaar voor.

Irene18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:22

Ik denk dat een welsh toch handiger is. Je ziet toch vaak dat shetjes snel hoefbevangen raken. Wel heeft een welshje idd vaak pit, maar er zijn ook genoeg hele makke diertjes bij. En als je zo'n braaf pony'tje kunt vinden denk ik dat dit verstandiger is. Maar een grote shet rond de 1.10 kan ook prima zijn. Let wel op dat meisjes rond 7 jaar wel een groeispurt gaan krijgen!! :oo

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:29

Irene18 schreef:
Ik denk dat een welsh toch handiger is. Je ziet toch vaak dat shetjes snel hoefbevangen raken. Wel heeft een welshje idd vaak pit, maar er zijn ook genoeg hele makke diertjes bij. En als je zo'n braaf pony'tje kunt vinden denk ik dat dit verstandiger is. Maar een grote shet rond de 1.10 kan ook prima zijn. Let wel op dat meisjes rond 7 jaar wel een groeispurt gaan krijgen!! :oo

IJslander is net als shet een zeer sober ras, dus gras en voermanagement ontlopen elkaar niet zoveel. Denk dat welsh en ijslander op dat punt meer verschillen.

ZesSpan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 22:36

Tja, shetjes willen wel veel eten maar kunnen prima toe met weinig. Welshjes zijn behoorlijk fel, maar shetjes eigenwijs. Een mengelmoes a-pony kan erg leuk zijn! Met een beetje geluk vind je er 1 met de rust van een shet maar wat minder eigenwijs! Wij rijden zelf met een aantal van dit soort pony's, erg leuk!

Alexandra__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:51

Urielle schreef:

Niks van te merken :n

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:42

Jester_LeX schreef:
Urielle schreef:

Niks van te merken :n

Het verschilt heel erg, Janneke is een schat van een beest maar kan af en toe best pittig zijn, maar er staat ook een andere welsh, Sidney en dat is echt een super kinderpony. Kan je zo allemaal rondjes op hobbelen zonder zadel etc. en dat vindt ze niks erg. :)