Macho-gedrag wegens te laat geruind ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shanelle

Macho-gedrag wegens te laat geruind ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 13:42

Hoi hoi,

Laat ik het heel kort houden: mijn paard heeft een érg hoog macho-gehalte. Hij moet over alles en iedereen de baas zijn, moet de show stelen, is redelijk aso, en kan soms 'agressief' zijn. Zou dit te maken kunnen hebben met het feit dat hij pas op 4-jarige leeftijd geruind werd?

(osteo is trouwens al geweest, probleem zit hem niet in de rug oid)

Anoniem

Re: Macho-gedrag wegens te laat geruind ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:43

Kan, maar opvoeding en grensen stellen heeft er ook veel mee te maken. Mijn beide paarden zijn laat geruind (4 en 8) zijn macho maar dat ligt ook heel erg in hun karakter. Door duidelijke grensen te stellen is het voor mijn beide paarden wel een heel stuk minder geworden.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:49

Shanelle schreef:
(osteo is trouwens al geweest, probleem zit hem niet in de rug oid)

Deze snap ik even niet helemaal?.

Hoe is hij opgegroeit in een kudde of met de hand al speeltje voor een penny meisje?.

Voor mij maakt het niet uit opvoeden van een paard kan bij iedere leeftijd. Consequent zijn is het aller belangrijkste en toch hebben de meeste mensen daar erg veel moeite mee. Ik zou eerst naar jezelf kijken tot waar je de grens stelt die lijn trekken en hem daar nooit overheen laten gaan.
Zal even stressig en lastig worden maar na verloop van tijd weten hij wel waar hij aan toe is en zal hij snel een andere gedrag tonen.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 13:50

Ja wij zitten momenteel echt even in een moeilijke periode. Ik wéét wel dat hij mij enorm hard aan het uittesten is, maar ik vind het toch moeilijk aan te nemen dat ALLES wat 'fout' loopt in zijn gedrag aan mij ligt .. Ik sta heel erg open voor tips etc en heb al allerlei dingen geprobeerd, omdat ik echt enkel maar het beste wil voor mijn paard. Maar van zijn agressieve gedrag naar andere paarden kan ik toch niet meteen de oorzaak zijn? Hij blaast zich bijvoorbeeld ook altijd héél erg hard op als er een paard in de bak is dat ook 'zelfzeker' is om het maar even zo te noemen (voornamelijk bij de volbloed paardjes, raar maar waar!)

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 13:52

Vaak wordt er hier een osteo aangeraden als een paard zich chago gedraagt wegens 'spierpijn / rugpijn / pijn hier en daar'. Die reacties wou ik even voor zijn :o

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:37

het gedrag wat hij naar andere paarden toont kan in zijn karakter liggen en te maken hebben met dat hij wat langer hengst is gebleven. als hij altijd de dominate is geweest en nooit eens op zijn plek is gezet door andere paarden dan weet hij niet beter.

het gedrag wat hij naar jou toe toont is echter de opvoeding, of een gebrek daaraan. dus daar zou ik, met begeleiding van iemand met ervaring, hard aan gaan werken.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 14:43

Waar ik hem vandaan gehaald heb was hij de enige ruin tussen hengsten en merries. Voor zover ik weet heeft hij daar van de hangst(en) wel eens op zijn donder gekregen. Ik durf hem echter bij mij niet meer met een paard samen zetten, omdat hij altijd zo zuur loopt tegen anderen. Paarden zijn toch kuddedieren, ik zou dan toch denken dat hij het juist leuk vind om met soortgenoten samen te zijn.

Kan dàt gedrag nog gecorrigeerd worden, of is dat gewoon 'de aard van het beestje' ?

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:44

Shanelle schreef:
Vaak wordt er hier een osteo aangeraden als een paard zich chago gedraagt wegens 'spierpijn / rugpijn / pijn hier en daar'. Die reacties wou ik even voor zijn :o

Vind het zeeer sneu dat je eerst bergen geld moet uitgeven voor een vraag op bokt. De Osteo had ook kunnen melden dat dit puur opvoedingsgedrag is.

Kom op zeg al je een beetje ruiter bent en je traint hard en je gaat met je paard om weet je toch ook het gedrag van je paard en weet je wanneer hij spierpijn heeft. Is de paardenkennis bij de mensen op dit moment echt zoooo slecht gesteld dat er echt altijd iemand "bij" moet komen om dit te vinden?. Zijn de instructeurs ook zo slecht dat ze dit niet zien weten?.

Als een paard zo sjaggie reageerd op spierpijn of pijn in zijn lijf had er al veeeeeeeeeeeel eerder bij de ruiter een lampje moeten branden en je had al veeeel eerder moeten merken in rijden en omgang dat er wat mis is.
Als je dit niet doorhebt ben je gewoon verkeerd bezich.

Schijnbaar gaat het tegenwoordig alleen maar om winnen van prijzen en niet de lol van het rijden en dan winnen

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 14:53

Euh ..

Ik heb de osteo helemaal niet om die reden laten komen. Mijn paard heeft ong. 3 maanden niet moeten werken na een peesblessure, waarna ik hem terug stilaan ben beginnen rijden en rustig ben beginnen opbouwen. Ik merkte echter na 2,5 maand (heb hem nu 3 maanden) dat hij het op sommige vlakken moeilijk had met rijden en daarom heb ik er iemand bij gehaald (bleek dat zijn rug helemaal vast zat). Dus nee, ik ben niet gewoon een osteo er gaan bij halen omdat ik anders geen topic kon openen hier oid ..........

Wedstrijden zijn momenteel trouwens nog nooit aan mij besteed geweest, ik rijd voor de lol. Maar als ik merk dat mijn paard een probleem heeft met zijn lijf waarmee ik hem niet verder kan helpen, nouja dan haal ik er liever iemand bij met verstand van zaken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:00

Shanelle schreef:
Ja wij zitten momenteel echt even in een moeilijke periode. Ik wéét wel dat hij mij enorm hard aan het uittesten is, maar ik vind het toch moeilijk aan te nemen dat ALLES wat 'fout' loopt in zijn gedrag aan mij ligt .. Ik sta heel erg open voor tips etc en heb al allerlei dingen geprobeerd, omdat ik echt enkel maar het beste wil voor mijn paard. Maar van zijn agressieve gedrag naar andere paarden kan ik toch niet meteen de oorzaak zijn? Hij blaast zich bijvoorbeeld ook altijd héél erg hard op als er een paard in de bak is dat ook 'zelfzeker' is om het maar even zo te noemen (voornamelijk bij de volbloed paardjes, raar maar waar!)

Klinkt als een onhandige combinatie van factoren. Een paard maakt gebruik van de mogelijkheden die jij hem biedt, maar dit klinkt niet als een gemakkelijk paard.
Ik krijg zelf een beetje de indruk dat hij onzekerheid maskeert met zijn macho gedrag. Hij is wel in een groep opgegroeid, zei je? Het klinkt alsof hij daar niet heel veel idee bij heeft.
Laat eens iemand komen die naar jullie beiden kijkt om duidelijk te krijgen waar de problemen/uitdagingen liggen. In welke regio zit je?

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 15:04

In Antwerpen :o

Weet je, deze afgelopen week vooral is het zo dat ik de indruk krijg dat mijn paard iets tegen MIJ heeft. Gisteren bv. met longeren kwam hij steeds naar me toe en begon na een tijdje naar me te schrapen, er was geen weg mee te bezeilen. Even een vriendin om hulp gevraagd en hij probeerde bij haar ook wel een béétje, maar lang niet zo erg als bij mij.

Aan de andere kant .. Als ik hem roep wanneer ik aankom op de manege vanuit de gang, staat 'ie altijd naar me te 'brommen', of als iemand hem vast houdt wanneer ik even iets vergeten ben, blijft hij me volgen met zijn ogen en lijkt het alsof hij me zoekt. Dat zou hij toch niet doen als hij iets tegen MIJ heeft denk ik dan .. ? :(:) (klinkt wel penny zo :o )

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 16:25

Ik lees even mee, maak in deze tijd iets vergelijkbaars mee met
hengst die op 5-jarige leeftijd geruind is en pas 5 maanden bij mij is en onder het zadel. Alleen heb ik niet het idee dat hij iets tegen MIJ heeft.

jij_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 16:37

Dit wil ik even volgen, ben benieuwd. -:)

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 16:55

Wat ik me echter wel afvraag, als een paard 'afwijkend gedrag' vertoond nav te laat geruind te zijn geweest, zou hij dan ook niet meer naar merries neigen? Mijn paard kijkt namelijk helemaal niet om naar merries, hengstig of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 17:04

Shanelle schreef:

Weet je, deze afgelopen week vooral is het zo dat ik de indruk krijg dat mijn paard iets tegen MIJ heeft. Gisteren bv. met longeren kwam hij steeds naar me toe en begon na een tijdje naar me te schrapen, er was geen weg mee te bezeilen. Even een vriendin om hulp gevraagd en hij probeerde bij haar ook wel een béétje, maar lang niet zo erg als bij mij.

Aan de andere kant .. Als ik hem roep wanneer ik aankom op de manege vanuit de gang, staat 'ie altijd naar me te 'brommen', of als iemand hem vast houdt wanneer ik even iets vergeten ben, blijft hij me volgen met zijn ogen en lijkt het alsof hij me zoekt. Dat zou hij toch niet doen als hij iets tegen MIJ heeft denk ik dan .. ? :(:) (klinkt wel penny zo :o )

Had je geen longeerzweep bij je op dat moment?? Zorg dat je die altijd bij je hebt, het is gewoon een heel handig attribuut dat dienst kan doen als aanwijsstok, aanmoediging en eventueel als correctie. Met behulp van die zweep had je hem kunnen vertellen wat je van hem wilde en had je ook voldoende duidelijk kunnen zijn. Volgens mij ligt daar ook een beetje jouw probleem, je durft niet echt duidelijk te maken wat je wilt met de bijbehorende opvolging. Uit de dingen die je vertelt blijkt een beetje dat de relatie tussen je paard en jou iets te vrijblijvend is geworden en het is echt aan jou om in te grijpen. Je moet vanaf nu duidelijker zijn naar je paard. Dat betekent niet dat je hem nu overal maar voor moet gaan slaan, want dan raak je verder van huis, maar je moet wel zorgen dat je zelf weet wat je wilt en zorgt dat dat ook gebeurt. Als je gaat longeren dan is de opdracht heel simpel: rondjes om de baas lopen in het tempo dat de baas wil. Vervolgens ga je zorgen dat je je zin krijgt en dat er geen ruimte meer is voor creatieve oplossingen van je paard. Alles wat dus niet valt onder 'rondje om de baas' corrigeer je direct, net zolang tot je wel hebt wat je wilt. Kies 1 of 2 commando's voor elke boodschap en blijf daarbij. Voorbeeld: kies ' vooruit' als je wilt dat hij gaat lopen en daar kun je best een keer bozig 'schiet op!' van maken als hij niet wil(!) luisteren, maar niet van vooruit, naar hup, naar ga lopen, naar huppakee, hop, toe, aaaah, ga nou, enzovoort; gewoon 1 woord kiezen en een extra voor je weet maar nooit. Stap is stap, draf is draf en galop is galop, ho is ho en niks anders. Ga op je punt staan en je zult zien at je paard makkelijker wordt. Niet twijfelen overal aan, als jij wilt dat hij draaft, dan zorg je dat hij gaat draven :).

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 17:12

Ik wou echt dat ik een longeerzweep zou kunnen gebruiken, want zijn gedrag van gisteren was trouwens behoorlijk gevaarlijk. Hij kwam echt in 'mijn zone' en begon te dreigen zodra ik hem daarover aanpakte.

Ik kan echter geen zweep gebruiken aangezien hij echt begint te flippen als hij er eentje ziet, groot of klein, wit of zwart! En met flippen bedoel ik niet dat hij angstig wordt zoals menig paard, neen hoor, mijn meneer wordt echt boos op de zweep. Hij begint meteen met zijn voorbenen op de grond te slaan en brengt zijn hoofd tot aan zijn knieen. (Als ik hem los zette en hij bewoog niet, ging ik een zweepje halen en droeg dat 'omhoog' om drijvende kracht uit te oefenen zoals dat dan heet. Paard draait zich naar de zweep en begon op den duur met zijn beide voorbenen te slaan naar de zweep.

Hij is er dus niet bang van, waaruit ik opmaak dat hij dus niet bepaald een negatieve ervaring heeft met een zweep .. Ik geloof wel dat hij in het verleden showtraining heeft gehad, maar dit is geen show meer, dit is agressief (macho) gedrag, toch ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 17:23

Het is inderdaad macho gedrag, maar ook omdat hij dat allemaal zomaar mag. Je kunt ook contact opnemen met de vorige eigenaar en vragen hoe je dat showgedrag kunt omzeilen, anders zit er toch echt niks anders op dan (ook met zweep) respect afdwingen bij je paard. Op dit moment bepaalt hij een beetje wat er allemaal gebeurt en het lijkt mij echt beter als je dat weer een beetje omdraait zodat jij weer bovenaan het lijstje komt te staan. Zet hem maar aan het werk en slik zijn gedrag niet zomaar meer voor zoete koek, werken met zijn stoere derriere ;).

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 17:25

Die van mij is ook op 4 jarige gecastreerd totaal geen promelen meer

Tamara81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 17:32

Shanelle schreef:

Gisteren bv. met longeren kwam hij steeds naar me toe en begon na een tijdje naar me te schrapen, er was geen weg mee te bezeilen. Even een vriendin om hulp gevraagd en hij probeerde bij haar ook wel een béétje, maar lang niet zo erg als bij mij.

Hoi Shanelle,

Ik heb een bijna 5 jarig paard dat ook pas 9 maanden geleden geruind is (en zolang heb ik hem nu ook).

Bij mij was hij tijdens het longeren ook erg dominant en dreigend richting mij terwijl hij altijd wel heel blij is om me te zien en zich verder prima gedraagt alleen dus dat dreigen tijdens het longeren. Waar het bij mij door kwam was dat ik mezelf gewoon niet dominant genoeg opstelde waardoor hij zoiets had van, ik hoef helemaal niet aan het werk en de wilde hij wel de baas over mij worden.

Het heeft mij geholpen om vooral aan mezelf te werken en hem te laten merken door bijvoorbeeld mezelf "groter" te maken tijdens het longeren dat ik de baas was en niet hij. Nu haalt hij het echt niet meer in zijn hoofd om zich dominant naar mij te gedragen en is hij ook tijdens het longeren een super braaf paard.

Hopelijk heb je hier iets aan!

Groetjes,
Tamara

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 17:17

Wat ik me echt echt écht afvraag is het volgende: als een paard zich nou plots naar je toekeert en met zn benen begint te slaan en je kunt GEEN ZWEEP gebruiken, hoe zouden jullie het dan proberen aanpakken?

Ik probeerde namelijk om met het overschot van het touw te zwaaien om hem zo vooruit te krijgen, maar dat mocht dus niet baten. Ging ik wat achteruit om van daaruit te drijven, kwam hij gewoon mee een paar passen naar me toe. Hetzelfde met armen zwaaien, boze stem, etc ... En dit op beide handen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:18

Toch een zweep pakken dan maar?

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 17:40

Dat zou misschien werken als hij al in beweging is, maar als hij stil staat krijg je weer dat valt-de-zweep-aan-gedrag.

Ik heb er al eens aan gedacht om met hem in de piste te gaan en hem met die zweep zachtjes aan te raken totdat hij stopt met schrapen en hem dan belonen oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:42

Als ik het zo lees dan denk ik dat je er meer aan hebt dat je hem echt aanpakt met behulp van de zweep en hem niet zachtjes aanraakt, maar eerder zo stevig dat je haast zou denken dat het pijn deed. Maak je maar een keer boos, wie weet leert hij dan dat je geen speeltje bent.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 17:51

Heb hem zo eens één keer een echte tik met de zweep gegeven nadat hij al 10min. stond te schrapen (ja, echt!) en toen movede hij nog niet :+ Hij werd er alleen maar bozer van ..

In het begin dacht ik nog dat het misschien iets met showtraining te maken had, maar stilaan wordt het wel duidelijk dat dit gewoon agressie is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 18:07

Ik snap het, maar dit is wel iets waar je doorheen moet, anders ben jij straks het speeltje van je paard en dat wil je ook niet.