paard kan niet vast staan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

biebs007

paard kan niet vast staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 10:50

Hallo, ik hoop dat ik het hier goed heb neer gezet.

Mijn merrie van 9 borstek en zadel ik altijd op in haar stal dan zet ik haar gewoon aan het halster vast geen probleem.
nu sta ik op een stal waar je een mooie poetsplaats hebt en een afspuitplaats de afspuitplaats is gewoon een ring in de muur en de poetsplaats zijn 2 touwen zodat ze in het midden staat.
Ik vind het heel vervelend maar ze kan daar niet staan.
ik zet haar gewoon vast dat gaat op zich wel 2 minuten goed soms staat ze half te slapen en kan ik lekker mijn gang gaan. Maar dan ineens besluit ze in paniek te raken en te gaan hangen en slaan met haar hoofd zodat ze zich los trekt. Er zijn al meerdere halstertouwen gesneuveld |( . ik begrijp niet waar dit vandaan komt want als ik het touw alleen door de ring haal en er geen knoop in leg gaat het wel en reageert ze op mijn stem als ze weg wil lopen maar met een staart wassen bijv. is dit echt heel lastig..het lijkt wel alsof ze "ïneens"in paniek raakt en los wil is dit nog af te leren?

x_Maxime

Re: paard kan niet vast staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:16

Deed de mijne in het begin ook. Had de 2 touwen aan elkaar gedaan maar daar loopt ze onderdoor :p
en nu kan ze er los staan en ze staat ook vast. denk toch dat het soort van ''oefenen'' is..
Succes!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:28

je kan dit nog wel "afleren" maar het vergt tijd en handigheid van jouw kant.
je paard heeft momenteel voor zichzelf bevestigd dat daar vaststaan pijn/druk veroorzaakt, het reageert hierop door te gaan hangen en/of panikeren wat effectief druk en pijn kan veroorzaken en dat het zich uiteindelijk kan losrukken.

Eerst en vooral moet je voorkomen dat het paard nog zo'n grote druk kan zetten, dat de halstertouwen breken en de druk plots wegvalt.
Manieren het halstertouw door de ring halen en of het uiteinde vasthouden of enkele malen rond het gedeelte dat naar het halster loopt draaien, op deze manier is er "grip" waardoor als je paard gaat hangen het touw net langzaam genoeg lost om jou de tijd te geven het uiteinde vast te nemen.
Als je paard wil gaan hangen, niet aan het hoofd blijven staan, maar proberen van achter naar voor te "jagen" want door het naar voren gaan valt de druk weg.

Voor het aan weerszijden gebonden staan, misschien zoals x_maxime zegt een extra touw spannen zodat je paard ziet dat naar voren gaan niet "kan" en dan is het principe van te werk gaan bijna hetzelfde als voor het vaststaan aan een ring aan de muur.

Alleszins vergt het veekl tijd en oefening, het paard moet eerst leren dat er "niets" om voor en aan te gaan hangen, want dit veroorzaakt het eigenlijke ongemak waarvoor de meesten het doen.

Succes

biebs007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 12:56

ok daar zit wat in ja ik ga eens kijken of ze het snapt als ik een touw span :D

hijnebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 18:18

los zetten met eventueel een klein gewicht aan de touwen ( net als vroeger in stands)
is een goede oefening.
zorg dat ze wel alles om zich heen kan zien

hijnebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 18:18

l

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 18:22

Goed sterk halster en touw nemen en gewoon vastzetten, liefst aan beide kanten dan kan er relatief weinig gebeuren.

Vaak gaan paarden dit doen omdat ze ooit zijn geschrokken, van het knappen van touw/halster schrikken ze nog meer en is de paniek compleet.
Als ze doorhebben dat ze niet los komen is het probleem opgelost.

Wat je iig niet moet doen is een panieksluiting gebruiken, dat kan je je vingers kosten door de spanning die erop staat en het is bovendien erg gevaarlijk voor je paard omdat die achterover kan slaan.

biebs007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 19:04

maar wat word er bedoeld met een paard hangt zichzelf op :o dat kan dan gebeuren of niet? het klinkt zo rot maar heb het eigenlijk nog nooit gezien

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 20:11

Ik heb er nog nooit van gehoord en ik denk ook niet dat het kan.
Als het paard achteruit trekt blijft zijn luchtpijp altijd vrij dus kan hij nooit zichzelf ophangen.
Het zou misschien wel kunnen als het touw heel lang is en hij steekt zijn hoofd er eerst onderdoor en gaat dan hangen maar dan heb je als eigenaar ook al wat fout gedaan.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 21:33

Mijn paard is ook een rilkikker in de poetsplaats. Wat ons al wel op gang heeft geholpen, is om niet te lang in een keer op de poetsplaats te blijven staan. Al is het dat je gewoon de hoeven daar netjes uitkrabt en ff met een harde borstel erover. De rest kan je dan nog in de stal doen. Maar normaal gezien is die tijdspanne klein genoeg om échte paniek voor te zijn. En gewoon van daaruit stilaan opbouwen en het ALLER belangrijkste: zelf altijd heel kalm zijn - er is namelijk helemaal niks eng! (en een klein snoepje oid als hij flink is geweest wordt ook wel gewaardeerd!)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 21:38

Halster gebruiken en ook nog een halsband.Dan krijgen ze het niet meer los en leren ze het wel af.
Ik doe dit echter nooit en leer ze los staan,zet er nooit 1 vast.
Ze trekken heel hun nek kapot als ze gaan hangen.Als ze vast staan ,altijd aan 2 touwen met een muur achter zich,nooit aan de muur zelf,dood eng

biebs007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 23:24

ambre wat moet ik met die halsband doen dan? heb er wel zo een voor koeien maar daar kan je ze toch niet aan vast zetten...blijft jou paardje netjes stilstaan dan? dat lijkt me best fijn :-)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 23:32

Mijn merrie flipte al als ze aan een ring vast stond, ik ben begonnen met de koorden vast te houden, dus door de tralies/ring (in jouw geval worden het dan wel twee koorden) en zo borstelen dat ze kan wennen aan het idee van aan twee kanten gebonden te staan. Als ze dan flipt kan je mee geven en haar gerust stellen, dit voorkomt dat ze constant een negatieve "ervaring" heeft op die plek. Ze moet eerst weten dat er niets eng is, pas als ze dat weet kan je verder gaan met haar losjes aanbinden met veiligheidsknopen, als je zorgt voor een heel lang touw, kan je ze zo binden dat je eigenlijk altijd aan het uiteinde kan (desnoods steek je de uiteindes in je broek oid dat je ze niet hoeft vast te houden maar dat ze wel altijd in je buurt zijn), ook als je staat te wassen, dan kan je haar dus gewoon "lostrekken" zodat ze geen negatieve ervaring heeft.
Ik snap dat dat niet gemakkelijk is maar zulke dingen kosten tijd.... :)

Elke keer dat ze nu flipt en druk voelt (druk = niet fijn) bind ze een nieuw negatieve ervaring aan die plek.. :) Haar gewoon "laten hangen".... Tja, je kan met een gerust hart van me aannemen dat dat niet werkt bij elk paard... :) Dan heb je kans dat ze zichzelf gaat verwonden. :) Zeker als ze echt in paniek raakt... Dan wordt ze enkel erger als ze voelt dat ze echt niet los komt.

En vooral: is ze braaf, belonen!!! Beloning en positieve dingen bevestigen werkt beter dan afstraffen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 02:42

Ayasha schreef:
Elke keer dat ze nu flipt en druk voelt (druk = niet fijn) bind ze een nieuw negatieve ervaring aan die plek.. :) Haar gewoon "laten hangen".... Tja, je kan met een gerust hart van me aannemen dat dat niet werkt bij elk paard... :) Dan heb je kans dat ze zichzelf gaat verwonden. :) Zeker als ze echt in paniek raakt... Dan wordt ze enkel erger als ze voelt dat ze echt niet los komt.

Er zijn veel paarden die het doen gewoon omdat het werkt of uit gewoonte.
Ik heb al veel paarden met dit probleem gehad en er is er nog nooit een geweest waarbij het niet werkte.
Als ze niet los kunnen komen is de paniek vaak heel snel over, zo niet dan krijgen ze een tik met een bezem oid onder hun kont waardoor ze weer voorwaarts gaan en ontdekken dat er niets aan de hand is.

Het is 9 v/d 10 keer juist de schrik van het loskomen en achterover slaan waardoor ze het blijven doen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 03:21

Of een paard in paniek raakt of het doet omdat het werk zie je. :) Als je gewoon mee geeft dan hebben ze ook niet de schrik van het "ineens loskomen" :) Je geeft immers mee, ze hoeven geen inmense hoeveelheid kracht te zetten die dan ineens losschiet. Dat losschieten is net het probleem als je gaat werken met halsters en koorden enz die er niet in slagen om 500kg te houden....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:40

En als je gaat meegeven heb je dus een paard wat zo ineens beslist dat ie aan de wandel gaat, kan ook niet vaststaan dus je hebt altijd iemand nodig om hem vast te houden.

En het verschil tussen paniek en gewoonte is moeilijk te zien omdat ze op het moment dat ze hangen allemaal in paniek zijn, het doet namelijk zeer en druist in tegen zijn natuur (= loskomen als ie vastzit) en ook een paard wat het uit gewoonte of ondeugendheid doet is daar niet ongevoelig voor.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:20

Dan heb jij andere paarden dan ik want die van mij blijven sowieso netjes staan. Dat heet opvoeding. :) De manier waarop ze het doen zegt veel over of het paniek is of kloterij. Als je dat niet kan zien moet je je paard beter leren kennen... :) Als je zulke signalen mist dan zit daar waarschijnlijk al een groot deel van je probleem. Net doordat je mee geeft gaat ie niet tegen zijn natuur in, hij komt immers los, je hebt hem zelf nog steeds vast dus hij gaat niet wandelen maar hij heeft ook niet het "ik zit vast! Help!" gevoel. Dus je hebt niet de kans dat ie er bang voor gaat worden of dat ie bevestigd wordt in zijn of haar angst. Kordaat terug zetten en doen alsof er niks is om idioot op te doen. :)

vivrelavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:42

Jaren geleden ook een ruin gehad die niet stil kon staan, blijven oefenen oefenen en oefenen en het gaat vanzelf lukken.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:51

bambi007 schreef:
ambre wat moet ik met die halsband doen dan? heb er wel zo een voor koeien maar daar kan je ze toch niet aan vast zetten...blijft jou paardje netjes stilstaan dan? dat lijkt me best fijn :-)

Dat deed onze smid altijd:een halsband(zoals die van de koeien) en een halster.Komt de druk van het hangen niet alleen op de atlas te staan.
Zo komen ze nooit los want ze staan aan 4 touwen.Dan is de schrik vaak snel over.

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:00

Wat het ergste is wanneer je paard tussen twee touwen gaat hangen ? ALs hij achter overhangt en uitglijd of grip verliest, is een gebroken bekken en einde paard.
Vandaar de angst bij veel mensen bij een paard dat gaat hangen.

annttje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:04

petitparis schreef:
je kan dit nog wel "afleren" maar het vergt tijd en handigheid van jouw kant.
je paard heeft momenteel voor zichzelf bevestigd dat daar vaststaan pijn/druk veroorzaakt, het reageert hierop door te gaan hangen en/of panikeren wat effectief druk en pijn kan veroorzaken en dat het zich uiteindelijk kan losrukken.

Eerst en vooral moet je voorkomen dat het paard nog zo'n grote druk kan zetten, dat de halstertouwen breken en de druk plots wegvalt.
Manieren het halstertouw door de ring halen en of het uiteinde vasthouden of enkele malen rond het gedeelte dat naar het halster loopt draaien, op deze manier is er "grip" waardoor als je paard gaat hangen het touw net langzaam genoeg lost om jou de tijd te geven het uiteinde vast te nemen.
Als je paard wil gaan hangen, niet aan het hoofd blijven staan, maar proberen van achter naar voor te "jagen" want door het naar voren gaan valt de druk weg.

Voor het aan weerszijden gebonden staan, misschien zoals x_maxime zegt een extra touw spannen zodat je paard ziet dat naar voren gaan niet "kan" en dan is het principe van te werk gaan bijna hetzelfde als voor het vaststaan aan een ring aan de muur.

Alleszins vergt het veekl tijd en oefening, het paard moet eerst leren dat er "niets" om voor en aan te gaan hangen, want dit veroorzaakt het eigenlijke ongemak waarvoor de meesten het doen.

Succes

mee eens ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 23:36

Ayasha schreef:
Dan heb jij andere paarden dan ik want die van mij blijven sowieso netjes staan. Dat heet opvoeding. :) De manier waarop ze het doen zegt veel over of het paniek is of kloterij. Als je dat niet kan zien moet je je paard beter leren kennen... :) Als je zulke signalen mist dan zit daar waarschijnlijk al een groot deel van je probleem. Net doordat je mee geeft gaat ie niet tegen zijn natuur in, hij komt immers los, je hebt hem zelf nog steeds vast dus hij gaat niet wandelen maar hij heeft ook niet het "ik zit vast! Help!" gevoel. Dus je hebt niet de kans dat ie er bang voor gaat worden of dat ie bevestigd wordt in zijn of haar angst. Kordaat terug zetten en doen alsof er niks is om idioot op te doen. :)

Haha, mijn paarden staan doodstil op commando, waar ik ook ben, ook op een druk concours terrein.
Maar dat is niet altijd zo geweest, gelukkig heeft de beschreven methode daar goed aan bij gedragen ;)

En ja, ik kan prima inschatten waarom een paard iets doet maar niet iedereen kan dat en ik geloof dat het hier niet over mijn paarden gaat. Als je als eigenaar lekker bezig bent met poetsen oid heb je niet altijd door waarom iets gebeurd, je staat tenslotte niet continu strak je paard aan te kijken.
Bovendien zijn er veel paarden die met zo'n ruk gaan hangen dat 'meegeven' niet haalbaar is en je zelfs je vingers kan kosten. En dan zijn er ook nog veel paarden die het niet perse gaat om het vaststaan maar om de druk opzich en dus ook terugtrekken als jij je paard weer 'kordaat terug wilt zetten'. Ik hou er niet van als ze kunsten uithalen die mij mijn handen kan kosten of zelfs meer (je zult maar net achter je paard staan als ie begint te hangen).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 23:43

Ik heb het ook niet over jou. Ik denk enkel dat als TS niet eens kan uitmaken of het paniek is of rotzakkerij, dat ze dan sowieso niet met het probleem aan de gang kan gaan. Als je de oorzaak niet weet kan je het niet oplossen. :) Sowieso vind ik stilstaan een basis iets.... Een paard dat niet kan stilstaan, moet je niet verwachten dat ie fijn gaat reageren op vast staan. in En er achter gaan staan vind ik al evenmin een goed idee, die drie thuis staan perfect stil maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om er achter te gaan staan, ten alle tijde er naast. Dan kan je vrijwel altijd weg van de hoeven.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 00:24

De meeste poetsplaatsen zijn veredelde boxen met een tuinslang erbij dus als je daar met achterhoeven of staart bezig bent en je paard besluit ineens te gaan hangen kan dat toch verkeerd aflopen, ookal sta je er niet recht achter.
En er zijn trouwens genoeg paarden die alleen stil kunnen staan als ze vaststaan, heb er genoeg gezien die hun baas begeleiden naar de wei ipv andersom. Maarja, dat is idd een opvoedingskwestie.
Bedenk overigens wel dat veel 'rotzakkerij' voorkomt uit een paniekreactie en vervolgens geconditioneerd wordt door de eigenaar.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 00:26

Maar dan heb je IMO al te veel signalen gemist... :) Als je het geconditioneerd hebt dus.