Wat voor soort paard geschikt voor lange trektocht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Atalanta

Wat voor soort paard geschikt voor lange trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 00:43

Ik heb nog geen paard, maar ben me aan het orienteren om er eventueel dit jaar of volgend jaar een te kopen. Heb ruim 10 jaar les gehad, verzorgpaarden, ben buitenritbegeleider geweest, maar wat ik op termijn heel graag zou willen is een echt lange trektocht maken te paard (minimaal een aantal weken).

Ik heb zelf wat met fjorden (mits goed voorwaarts), dravers en paarden met arabisch bloed vind ik ook leuk.. maar las bijv ergens dat paarden als een fjord lastig zijn ivm weinig schoft, dat zadel met bepakking dan snel gaat schuiven. Zou zoiets echt een probleem kunnen zijn, of valt er altijd wel een mouw aan te passen?

Wat voor paard is voor echt lange trektochten geschikt voor denken jullie (type, ras, karakter, fysiek...)
Ik denk zelf aan niet al te jong, goed verkeersmak, niet al te bang aangelegd.. niet te groot, want ik ben zelf ook zo lang niet. Qua karakter zou ik een paard willen dat open en nieuwsgierig is en met wat pit.

Ben benieuwd wat jullie ideeen zijn!

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 00:49

een volbloed :D heb ik zelf ook ;) merrie van 14 al veel gezien een mega uithoudingsvermogen, heel braaf maar erg voorwaarts en niet lui en niet groot 1,56 ;) niet bang zolang de ruiter maar zeker is (helaas schort het daar bij mij nog wel eens aan hahaha)
Laatst bijgewerkt door Mariposa11 op 06-02-10 00:52, in het totaal 1 keer bewerkt

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 00:51

tja ik zou zeggen: Merens
Niet al te groot, wel lekker stevig, fijn karakter en doorzettingsvermogen en zo kan ik nog wel even doorgaan ;) Worden in frankrijk veel gebruikt voor lange (meerdaagse)ritten.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 01:12

inkepink schreef:
tja ik zou zeggen: Merens
Niet al te groot, wel lekker stevig, fijn karakter en doorzettingsvermogen en zo kan ik nog wel even doorgaan ;) Worden in frankrijk veel gebruikt voor lange (meerdaagse)ritten.

ik heb er wel over gehoord maar nooit in het echt gezien.. zijn die in het algemeen ook goed voorwaarts of moet je daar geluk mee hebben? en hebben die wel eens last van schuivende zadels ofzo of is dat sowieso een onzinverhaal?

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 01:17

marise83 schreef:
een volbloed :D heb ik zelf ook ;) merrie van 14 al veel gezien een mega uithoudingsvermogen, heel braaf maar erg voorwaarts en niet lui en niet groot 1,56 ;) niet bang zolang de ruiter maar zeker is (helaas schort het daar bij mij nog wel eens aan hahaha)

ha ja dat is lastig! ben daar voor mezelf niet zo bang voor, als ik een paard eenmaal goed ken ben ik er wel zeker op, heb al eea meegemaakt aan maffe dingen te paard en/of op reis ;)

dat vroeg ik me trouwens ook af, of een volbloed of arabisch volbloed ook een beetje hard is als in dat ze in allerlei omstandigheden buiten kunnen staan? ik heb daar hele wisselende dingen over gehoord, de een zegt kan prima en de ander zegt ze hebben echt wel een stal nodig of hebben snel last van mok in natte weide.

mirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 09:33

Wij doen al een aantal jaren trektochten en gebruiken hiervoor dravers, arabieren maar ook een fjord, haflinger, appaloosa en welsh. Eigenlijk is elk paard er geschikt voor als je ze er maar voor traint. Als je buitenritten maakt van een uurtje en dan ineens een hele dag op pad gaat werkt niet. Maar elk paard in de natuur legt zo;n 30 km af al grazend enz. Dat maakt paarden dus allemaal wel geschikt mits gezond.

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 09:36

mirano schreef:
Wij doen al een aantal jaren trektochten en gebruiken hiervoor dravers, arabieren maar ook een fjord, haflinger, appaloosa en welsh. Eigenlijk is elk paard er geschikt voor als je ze er maar voor traint. Als je buitenritten maakt van een uurtje en dan ineens een hele dag op pad gaat werkt niet. Maar elk paard in de natuur legt zo;n 30 km af al grazend enz. Dat maakt paarden dus allemaal wel geschikt mits gezond.

Helemaal mee eens. :j
En goed passend tuig natuurlijk. Ook voor een fjord is er prima tuig te vinden dat niet schuift. ;)

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 09:37

siskeh

Re: Wat voor soort paard geschikt voor lange trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 09:49

Een getraint paard wat zichzelf niet al te veel opfokt, wat jouw gewicht goed kan dragen.
De "goede" leeftijd als je al meteen wilt beginnen met trekken.(IMO minstens 5, liever 8+ )

Wil je echt in de zomer rijden?
Dan lijkt me een paard wat niet zo gevoelig is voor warmte ook wel handig!(snel zijn warmte weer kwijt, geen kleurtjes die het wat snel warmer krijgen)
Daarnaast zou ik hem echt rontgenlogisch laten keuren, en wees er dan ook zeker van dat hij/zij geen ZE heeft.

Sjongejonge :+ klinkt haast onmogelijk :')

Zadels/tuig moet bijna altijd wel te doen zijn, dat is meer een questie van wat je er voor over hebt.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 10:11

ik heb een engels volbloed en die zou best het hele jaar buiten kunnen staan als ze maar wel een schuilstal hebben ;) en dan heb je altijd nog paarden die er minder goed tegen kunnen maar ja das denk ik niet per ras te noemen...

Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 10:13

Ik heb zelf een Fjord waar ik deze zomer 3 dagen mee op trektocht ga, zeer voorwaarts en vindt buitenrijden het leukste wat er is, dus persoonlijk vind ik fjorden gewoon het leukste. :D

Die staat ook het hele jaar door buiten, behalve als het sneeuwt dan zet ik hem binnen ivm hoefijzers enzo, maar het is echt een buiten beest ook al is het -10 het maakt hem niks uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 10:21

Een paard wat een beetje koel is in zijn hoofd, dus niet snel van slag is als er dingen veranderen. (overnachten in een vreemde omgeving e.d.) Een paard wat voorwaarts is maar goed aan de hulpen en doorzettingsvermogen heeft.

Een draver of arabier kunnen hier prima geschikt voor zijn, maar in alle rassen zou je een geschikt paard hier voor kunnen vinden. :) Alle rassen kunnen trouwens prima 24/7 buiten staan als je maar een schuil gelegenheid hebt en goed kijkt naar het voer wat ze nodig hebben.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 10:25

Pretpet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 10:25

Ik ga deze zomer met mn fjord een week op trektocht.

Ze zijn idd lekker voorwaarts.

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 10:28

Wat denk je van een Welsh Cob? Zelf geen ervaring, maar een vriendin van mij (woont in Engeland) had er twee en maakte ook lange dag tochten met ze (+30km per dag). Misschien kan je meer info over deze ras vinden, zelf weet ik niet zo veel van, alleen dat ze meestal goed voorwaarts zijn.

Ik heb zelf een tijdje een Tinker buiten gereden, deze is super voorwaarts een heeft een super uithoudings vermogen voor dag tochten. Maar je zal mensen vragen die echt in de Tinker wereld zit denk ik.

In iedere gevaal success!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 10:34

Elk paard is geschikt voor lange tochten, mits niet te jong (7+ want uitgegroeid), goed getraind en bereden door een verantwoordelijke en goed getrainde ruiter (M/V). Met name dat laatste is het punt waarom zoveel paarden het uiteindelijk niet redden. Alles met mate, ook het rijden van lange tochten.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 10:41

Ik denk dat elk paard geschikt kan zijn mits het karakter ook goed is. Conditie kun je opbouwen.

Ymke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 15:58

ik zou een arabier nemen. heeft goede uithoudingsvermogen. en heeft fijne gangen en is lekker vlot. maar elk paard kan wel geschrikt zijn als je maar conditie opbouwd. :+

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 16:37

siskeh schreef:
Een getraint paard wat zichzelf niet al te veel opfokt, wat jouw gewicht goed kan dragen.
De "goede" leeftijd als je al meteen wilt beginnen met trekken.(IMO minstens 5, liever 8+ )

Wil je echt in de zomer rijden?
Dan lijkt me een paard wat niet zo gevoelig is voor warmte ook wel handig!(snel zijn warmte weer kwijt, geen kleurtjes die het wat snel warmer krijgen)
Daarnaast zou ik hem echt rontgenlogisch laten keuren, en wees er dan ook zeker van dat hij/zij geen ZE heeft.

Sjongejonge :+ klinkt haast onmogelijk :')

Zadels/tuig moet bijna altijd wel te doen zijn, dat is meer een questie van wat je er voor over hebt.

ZE, waar staat dat voor?

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 16:41

ikke schreef:
Elk paard is geschikt voor lange tochten, mits niet te jong (7+ want uitgegroeid), goed getraind en bereden door een verantwoordelijke en goed getrainde ruiter (M/V). Met name dat laatste is het punt waarom zoveel paarden het uiteindelijk niet redden. Alles met mate, ook het rijden van lange tochten.

daar ben ik wel benieuwd naar dan, wat zijn tekortkomingen in de ruiter waardoor het paard het niet redt, bedoel je dan slechte zit, conditie bijv of andere dingen?
ik was zeker wel van plan het eea op te bouwen ja, en ook alle materiaal van tevoren goed uit te proberen. ik ben me nu echt alleen nog maar aan het inlezen en bedenken wat ik precies wil gaan doen. kan in ieder geval een hoop bruikbare informatie halen uit de reisverslagen die zo her en der op internet staan.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 16:55

ZE is zomereczeem :o Ging er even van uit dat alle bokkers die afkorting kennen, maar dat is natuurlijk niet zo :+

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 16:57

SaraB schreef:
Wat denk je van een Welsh Cob? Zelf geen ervaring, maar een vriendin van mij (woont in Engeland) had er twee en maakte ook lange dag tochten met ze (+30km per dag). Misschien kan je meer info over deze ras vinden, zelf weet ik niet zo veel van, alleen dat ze meestal goed voorwaarts zijn.

Ik heb zelf een tijdje een Tinker buiten gereden, deze is super voorwaarts een heeft een super uithoudings vermogen voor dag tochten. Maar je zal mensen vragen die echt in de Tinker wereld zit denk ik.

In iedere gevaal success!

ik ken maar 1 welsh cob en dat was echt zo'n eigengereide merrie, die liever geen pas verzette als het niet hoefde en ook nog eens dreigend haar kont toekeerde als je iets van haar vroeg, dat was voor mij niet zo'n goeie 1e indruk ;) maar het zal ongetwijfeld per individu verschillen!
ik ken bijv wel veel fjorden en die verschillen onderling ook nogal. vond ze wel allemaal heerlijk zitten. en prettig in de omgang ook.
dus ja als er idd passend tuig voor te vinden is, zie ik een fjordje best zitten :)

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 16:59

siskeh schreef:
ZE is zomereczeem :o Ging er even van uit dat alle bokkers die afkorting kennen, maar dat is natuurlijk niet zo :+

ahja tuurlijk. ja hey ben hier nog maar net he :P
ik zat in de richting van de botten of gewrichten te denken, dacht dat het sloeg op dat rontgenologisch keuren :o

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 19:09

Bij ons op stal heeft er iemand een fjord en dat is degene die op het einde van een lange dagtocht nog steeds energie te over heeft om nog een lekker sprintje te trekken over de wei!!

Je hebt tegenwoordig in fjorden ook een oud en een modern type. Het oude type zijn de kleinere ronde geblokte met weinig tot geen schoft, hier vind je moeilijker passend tuig op, en het moderne type is wat groter en slanker, over het algemeen hebben zij ietsje schoft en vind je dus makkelijker passend tuig. Hoe het met de karakterverschillen zit tussen deze 2 types weet ik niet.

Maar eender welk ras je neemt, je zal ze altijd moeten trainen en goed voorbereiden om niet in de problemen te komen op lange trektochten.

Mereltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:14

Ik denk dat het voor iedereen verschillend is wat voor paard ze geschikt vinden voor trektochten, en wat bij je past. Maar zelf hou ik qua buitenrijden veel van fjorden en tinkers. Ze vinden het buiten erg leuk en zijn voorwaarts, maar ze maken zich niet te druk; ze zijn meestal niet rennerig of springerig.

Ik verzorg nu een fjord en hij is buiten bijna niet moe te krijgen, hij is erg voorwaarts en maakt liever langere ritten dan korte. En als je hem even wat minder hebt kunnen rijden en dan iets met hem gaat doen is hij nog steeds braaf maar wel lekker vlot. Fjorden zijn ook lekker hard en kunnen goed buiten staan.

Citaat:
Eigenlijk is elk paard er geschikt voor als je ze er maar voor traint. Als je buitenritten maakt van een uurtje en dan ineens een hele dag op pad gaat werkt niet. Maar elk paard in de natuur legt zo;n 30 km af al grazend enz. Dat maakt paarden dus allemaal wel geschikt mits gezond.

Hier sluit ik me ook bij aan;)

Succes met het vinden van een paard!