Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

, probleem opgelost, paard steekt inmiddels zelf zijn hoofd in het hoofdstel ! Succes . maras schreef:Dat deed mijn paard ook, tot ik op het geweldige idee kwam om eens te proberen om bitloos te rijden, probleem opgelost, paard steekt inmiddels zelf zijn hoofd in het hoofdstel ! Succes .
beantsje schreef:Je houdt het hoofd toch naar beneden met je rechterhand?
) en dan doe ik het kopstuk achter de oren. Toen ik met haar begon was ze nogal kopschuw en ze vindt het nog steeds niet fijn als ze om haar hoofd wordt vastgehouden. Met halster om is geen enkel probleem, maar ze houdt gewoon niet van dat "kleffe gedoe" aan haar hoofd.
dan is het net een ezel
liesje23 schreef:Ik heb er ook eentje staan, wisselt op dit moment. En ook erg lastig met het bit in doen.
Ik maak aan de ene kant het bakstuk los.
Doe eerst het kopstuk om, dan zn neus vastpakken en bit aan laten nemen, en dan het bit weer vastmaken aan het bakstuk.
Als hij eenmaal met zn hoofd omhoog staat, kan ik ook niets beginnen hoor.
En als hij iets niet wilt![]()
dan is het net een ezel
![]()
Dus ik ben hm nu gewoon wat slimmer af, dan heb je geen strijd en geen stress.
Waratje schreef:Bij een paard dat wisselt en er last van heeft zou ik even geen bit gebruiken, maar ofwel niet rijden ofwel bitloos rijden.
Als je weet dat hij het bit als onprettig ervaart met een goede reden, vind ik het eerlijk gezegd bijzonder lomp naar je paard om het compleet te negeren. Dat is net zoiets als tegen jou zeggen dat je maar gewoon flink op je boterham moet kauwen als je gruwelijk kiespijn hebt
liesje23 schreef:Dan kan ik twee jaar wel stoppen met rijden![]()
Als hij zn voortand wisselt of een kies, dan hoeft hij maar geen bit in?
Daar heeft hij echt geen last van.
Tuurlijk 'ontzie' ik hm wel, en longeer hm vaker met kaptoom.
Bovendien is het net een zadelmak paard, en ga ik na net acceptatie bit, niet bitloos rijden, en kan je midden in dit traject een paard niet even stilzetten, en zul je het dus anders oplossen.
Bovendien ben ik van mening dat een paard wat de hogere sport in moet uiteindelijk, net bitloos opgetoomt wordt.