Gouden tip om te voorkomen dat paard over de voorstang komt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Rosa

Gouden tip om te voorkomen dat paard over de voorstang komt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 11:58

Hallo Bokkers,

ik heb een probleempje met mijn lieve bijna 5 jarige merrie.
Ze loopt braaf de trailer in en uit (kan alleen laden) onderweg vraag ik me af of ik me paard heb meegenomen zo stil is het. Voor de stoplichten hoor je ook niks. Tot.. ze op vreemd terrein op de trailer moet wachten, ze schraapt zo fanatiek met haar voorbenen dat ze een been over de voorstang krijgt. Dit is me nu 3 keer gebeurd, gelukkig blijft ze rustig en kan ik de stang er uit draaien. Nu is het een fanatieke schraper ook op stal/poetsplaats. Als we op bekend terrein staan, geeft ze geen kik. Het is dus puur spanning en stress en ongeduld. Dat zal wel minder worden op den duur.. maar hoe kan ik voorkomen dat ze met een been over de stang komt.. het gaat een keer fout!

Het schrapen heeft ze altijd al gedaan, al vanaf veulen af aan ook tijdens het eten of in de paddock. Het is al wel minder geworden door heel conciquent te zijn maar ik denk niet dat ik het er helemaal uit ga krijgen.

We hebben de achterstang al naar voren verplaatst zodat ze minder ruimte heeft, het leek toen even goed te gaan maar helaas :n
Ook staat ze niet aan een te lang touw maar heeft wel voldoende bewegingsvrijheid.
Het is een super lenig paard, kan zich helemaal dubbel vouwen en ontzettend handig met haar benen.

Ik kreeg een keer het advies op een kleine rubberen mat onder de stang te hangen, op het moment dat het paard hier tegen aan trapt, komt deze terug.. helpt dit? Iemand ervaring mee?

Bedankt voor jullie tijd en voor het lezen.
Wie oh wie kan mij helpen en heeft de gouden tip? ;)

Uppojono

Re: Gouden tip om te voorkomen dat paard over de voorstang komt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 12:00

Ik zit met hetzelfde probeelm, naja, komt niet over de stang heen, maar schraapt wel enorm.. Vanmorgen schoot toevallig ook de gedachten door mn hoofd om een rubberen mat op de hangen. Die nieuwere Mustang trailers hebben dat ook en rij wel geregeld met iemand mee, en daar heb ik de paarden nog nooit op horen klauwen. Ik ga het dus wel proberen..

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 12:05

Uppojono schreef:
Ik zit met hetzelfde probeelm, naja, komt niet over de stang heen, maar schraapt wel enorm.. Vanmorgen schoot toevallig ook de gedachten door mn hoofd om een rubberen mat op de hangen. Die nieuwere Mustang trailers hebben dat ook en rij wel geregeld met iemand mee, en daar heb ik de paarden nog nooit op horen klauwen. Ik ga het dus wel proberen..

Serieus?? zit dat er gewoon standaard in dan en hoe zit dat bevestigd? Eens kijken of ik daar wat over kan vinden op internet. Of heb jij toevallig een foto?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:23

Als je haar kort genoeg vast zet kan ze toch niet over de voorstang heen komen?

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 13:38

Daan_Ordeal schreef:
Als je haar kort genoeg vast zet kan ze toch niet over de voorstang heen komen?

Ja, wel dus..
Ze is zo lenig/soepel in haar benen schouder, dat ze haar been er gewoon op borsthoogte dan doen en zo dus over de stang komt, ze komt niet met haar lichaam omhoog, enkel met haar benen.

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 13:38

Uppojono schreef:

Afbeelding

Bedoel je niet toevallig het veulenschot?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 00:19

Uppojono schreef:

Ik denk dat jij dezelfde bedoelt als ik.
Hij heeft mij vorig jaar wel eens verteld dat het schrapen toen direct over was.
Hij heeft mij dit toen ook geadviseerd toen mijn paard zo schraapte op de trailer.
Gelukkig doet ze het nu eigenlijk niet meer.

Maar een zware rubberen mat, of zo'n stuk tussenschotzeil wil vaak wel helpen.
Volgens mij hangt het los zodat het wel heen en weer kan, dus alleen aan de bovenkant is het bevestigd.

vlaaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 00:22

klusteren.haar voorbenen aan elkaar vast zetten kan ze niet klauwen.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 00:24

vlaaia schreef:

Dat is wel het gevaarlijkste wat je kunt doen, en is in mijn ogen alleen als laatste redmiddel te gebruiken.

Wat als het paard hiervan in paniek raakt en valt?
Of juist omhoog springt en compleet over de voorstang klettert?
Juist, dan is het in vele gevallen einde paard!

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 00:29

Mijne schraapte ook veel in de trailer, bij haar helpt het juist haar ze veel mogelijk ruimte te geven. Ze wordt ongeduldig als ze helemaal vastgeketent staat en geen kant op kan. Ik heb bij haar het luikje open staan bij het stilstaan, haar aan 1 kant vast, zodat ze naar buiten kan kijken, veel hooi in de trailer (hooinet&berg op de grond) en, je zult het niet verwachten, de voorstang láger gedaan.
Doordat hij lager zit kan ze makkelijker naar buiten kijken en als ze schaapt komt ze met haar been er continu tegenaan.
Laatst zat ze even met het klipje van het halster vast aan het hooinet, wát een tekeergaan weer, was blij dat ik er bij was gebleven, sommigen willen wat meer ruimte en wat te zien hebben + te kauwen.

Ik zou als ik jou was niet zelf een rubberenmat in elkaar knutselen, ik hou er nooit zo van, straks laat het iets los met alle gevolgen van dien ;) Dus als je een mat voorin laat doen, laat hem maken bij een dealer.

Ik heb bij de mijne ook maar wat geprobeerd, maar heb ook wel gemerkt dat als ze maar vaak genoeg mee gaan, en dat is dan ook 2-3x per week, het steeds makkelijker wordt.

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 12:24

annastasia schreef:
Uppojono schreef:

Ik denk dat jij dezelfde bedoelt als ik.
Hij heeft mij vorig jaar wel eens verteld dat het schrapen toen direct over was.
Hij heeft mij dit toen ook geadviseerd toen mijn paard zo schraapte op de trailer.
Gelukkig doet ze het nu eigenlijk niet meer.

Maar een zware rubberen mat, of zo'n stuk tussenschotzeil wil vaak wel helpen.
Volgens mij hangt het los zodat het wel heen en weer kan, dus alleen aan de bovenkant is het bevestigd.

Ja dat was ook eventueel mijn bedoeling om het alleen aan de bovenkant vast te maken zodat het terug komt.

vlaaia schreef:

Nee, dat is absoluut niet mijn bedoeling :n Dat vind ik een laatste noodmiddel maar ik denk dat er daardoor meer paniek komt :n

Casca schreef:
Mijne schraapte ook veel in de trailer, bij haar helpt het juist haar ze veel mogelijk ruimte te geven. Ze wordt ongeduldig als ze helemaal vastgeketent staat en geen kant op kan. Ik heb bij haar het luikje open staan bij het stilstaan, haar aan 1 kant vast, zodat ze naar buiten kan kijken, veel hooi in de trailer (hooinet&berg op de grond) en, je zult het niet verwachten, de voorstang láger gedaan.
Doordat hij lager zit kan ze makkelijker naar buiten kijken en als ze schaapt komt ze met haar been er continu tegenaan.
Laatst zat ze even met het klipje van het halster vast aan het hooinet, wát een tekeergaan weer, was blij dat ik er bij was gebleven, sommigen willen wat meer ruimte en wat te zien hebben + te kauwen.

Ik zou als ik jou was niet zelf een rubberenmat in elkaar knutselen, ik hou er nooit zo van, straks laat het iets los met alle gevolgen van dien ;) Dus als je een mat voorin laat doen, laat hem maken bij een dealer.

Ik heb bij de mijne ook maar wat geprobeerd, maar heb ook wel gemerkt dat als ze maar vaak genoeg mee gaan, en dat is dan ook 2-3x per week, het steeds makkelijker wordt.

Onze voorstang zit niet overdreven hoog, maar ook niet heel laag, maar wel laaggenoeg dat ze er zat overheen kan met haar hals.
Als die van mij lang zal moeten wachten krijgt ze hooi maar als ze maar 2 minuten hoeft te wachten omdat ik even naar de mange loop om de deur open te doen moet ze gewoon kunnen wachten vind ik.
Verder staat ze niet overdreven strak en ook niet opgesloten tussen de stangen.

Als ik er een mat in doe, blijf ik erbij ik ben niet van plan om er mee te gaan rijden, dan heen en weer gewapper lijkt me niks.

Die van mij gaat zeker 4 a 5 keer per week mee, dus dat is het niet.
tuurlijk is ze wel rustiger geworden maar zodra er veel andere paarden zijn en veel trailers e.d. (denk aan parkeerplaats tijdens lessen/concour) dan wordt ze heel druk.
Is ook wel een natuurlijke reactie natuurlijk, ze wil gewoon graag naar die paarden

Allemaal bedankt voor de reacties :)
Hopelijk volgen er nog meer!

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:31

ik zou proberen kijken of de voorstang niet hoger kan geplaatst worden zodat ze gewoon niet meer met haar been erover kan...

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 12:35

Wirobelgje schreef:
ik zou proberen kijken of de voorstang niet hoger kan geplaatst worden zodat ze gewoon niet meer met haar been erover kan...

Dat zou kunnen, net als dat ik hem eruit zou kunnen halen, maar daar is het probleem niet mee opgelost, dan blijft hij verschikkelijk schrapen, en dan echt schrapen in de vorm van het voorbeen ontzettend hoog en ver naar voren gooien.
En mocht ze dan er alsnog overheen kunnen komen, weet ik niet of ze er zonder blessures vanaf komt als die stang zo hoog hangt..

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 19:52

Als je een echt zware rubberen mat er in hangt (dus niet het type deurmatje), dan gaat dat niet heen en weer flapperen. Of je moet wel een hele wilde rijstijl hebben, maar ik neem aan van niet.

Een vrij simpele tijdelijke oplossing is een stevige stro-baal nemen, hier sterk dik touw doorheen/omheen te halen en deze aan de voorstang te hangen.
De baal 'prikt' als ze er tegenaan trapt, en dat zal ze al als minder prettig ervaren. Daarnaast beweegt zo'n baal minimaal, maar geeft ie toch genoeg mee om geen blessures te krijgen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 19:53

gewoon kort genoeg vastzetten aan twee touwen........ een links en een rechts........

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 19:54

PB _PSM_ even...die heeft het haar paard ook afgeleerd.

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 19:56

Divine schreef:
Als je een echt zware rubberen mat er in hangt (dus niet het type deurmatje), dan gaat dat niet heen en weer flapperen. Of je moet wel een hele wilde rijstijl hebben, maar ik neem aan van niet.

Een vrij simpele tijdelijke oplossing is een stevige stro-baal nemen, hier sterk dik touw doorheen/omheen te halen en deze aan de voorstang te hangen.
De baal 'prikt' als ze er tegenaan trapt, en dat zal ze al als minder prettig ervaren. Daarnaast beweegt zo'n baal minimaal, maar geeft ie toch genoeg mee om geen blessures te krijgen.

Ja misschien is dat inderdaad wel zo dat als de mat zwaar genoeg deze stil blijft hangen.

Ja de "stro-tip" kreeg ik inderdaad ook al via pb. Dat zou ik inderdaad kunnen proberen, al hoe wel ik me afvraag of ze er echt van onder de indruk zou zijn.

KiWiKo schreef:
gewoon kort genoeg vastzetten aan twee touwen........ een links en een rechts........

Nee dat helpt niet :n

NatasjavE schreef:
PB _PSM_ even...die heeft het haar paard ook afgeleerd.

Bedankt voor de tip, zal ik doen ;)

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 20:01

Zo'n stro-baal is zwaar. Het is niet zo zeer dat ze van zo'n ding of het geprik onder de indruk raken, maar de combinatie van prikken en steeds zo'n zware baal weg moeten trappen.... daar wordt je vanzelf moe van! :D

Er was hier een tijdje terug ook een topic over, als je even de zoekfunctie gebruikt.... daar stonden ook veel nuttige tips in.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 20:04

dat moet helpen.......... dan moet je haar nog korter vastzetten....... als ze de ruimte niet heeft om omhoog te komen kan ze ook niet over de stang heen ;)

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 20:07

Divine schreef:
Zo'n stro-baal is zwaar. Het is niet zo zeer dat ze van zo'n ding of het geprik onder de indruk raken, maar de combinatie van prikken en steeds zo'n zware baal weg moeten trappen.... daar wordt je vanzelf moe van! :D

Er was hier een tijdje terug ook een topic over, als je even de zoekfunctie gebruikt.... daar stonden ook veel nuttige tips in.

Ja dat klopt wel natuurlijk!
Ja heb al wat gezocht voor ik dit topic openende, maar kon niet echt wat vinden.

KiWiKo schreef:
dat moet helpen.......... dan moet je haar nog korter vastzetten....... als ze de ruimte niet heeft om omhoog te komen kan ze ook niet over de stang heen ;)

zoals ik al eerder een keer uitlegde, ook al staat ze bij wijze van met haar hoofd naar beneden krijgt ze haar been met gemak in de lucht, en dan zo hoog dat ze over de stang kan, ze is erg lenig in de schouder ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 20:08

En als het een beetje groot paard is...nee snap ik wel.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 20:48

_Rosa schreef:
Hallo Bokkers,

ik heb een probleempje met mijn lieve bijna 5 jarige merrie.
Ze loopt braaf de trailer in en uit (kan alleen laden) onderweg vraag ik me af of ik me paard heb meegenomen zo stil is het. Voor de stoplichten hoor je ook niks. Tot.. ze op vreemd terrein op de trailer moet wachten, ze schraapt zo fanatiek met haar voorbenen dat ze een been over de voorstang krijgt. Dit is me nu 3 keer gebeurd, gelukkig blijft ze rustig en kan ik de stang er uit draaien. Nu is het een fanatieke schraper ook op stal/poetsplaats. Als we op bekend terrein staan, geeft ze geen kik. Het is dus puur spanning en stress en ongeduld. Dat zal wel minder worden op den duur.. maar hoe kan ik voorkomen dat ze met een been over de stang komt.. het gaat een keer fout!

Bedankt voor jullie tijd en voor het lezen.
Wie oh wie kan mij helpen en heeft de gouden tip? ;)

Emh, niet op de trailer laten wachten? Kwestie van je logistiek op orde hebben?

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 23:24

Merrie die ik op wedstrijd reed deed dit ook, een been over de stang heen en blijven klooien onderweg. Zelfs over het touw wat boven haar hoofd aan de ring zat vastgeknoopt. Gelukkig een camera in de trailer, dus zagen het op tijd. Na een aantal keer touwen/halsters slopen was ik het beu en heb ik haar voor gekluisterd, met d'r hoofd zo goed als op de stang geknoopt en het gesodemieter was klaar...Mijne deed het trouwens onderweg, wat gewoon levens en levensgevaarlijk was, dat geklapper/gebeuk in de trailer.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 10:23

Amanda_T schreef:
Merrie die ik op wedstrijd reed deed dit ook, een been over de stang heen en blijven klooien onderweg. Zelfs over het touw wat boven haar hoofd aan de ring zat vastgeknoopt. Gelukkig een camera in de trailer, dus zagen het op tijd. Na een aantal keer touwen/halsters slopen was ik het beu en heb ik haar voor gekluisterd, met d'r hoofd zo goed als op de stang geknoopt en het gesodemieter was klaar...Mijne deed het trouwens onderweg, wat gewoon levens en levensgevaarlijk was, dat geklapper/gebeuk in de trailer.

Daar heb ik rigoreuze oplossingen voor. Gewoon even kort en krachtig op de rem trappen, waardoor je even een schok in je combinatie krijgt, waardoor je het paard dwingt op z'n pootjes te blijven staan. Werkt erg doeltreffend, is mijn ervaring.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 10:39

Dat doe ik ook idd, als ik hoor dat er een aan het klooien is, gooi ik de auto een keer op de rem. Devdan was vroeger ook zo aan het klauwen en trappen aan het stoplicht, maar die staat nu zelfs op wedstrijden enzo braaf met vier voetjes aan de grond op de trailer.