Paard mee op vakantie; leuk of stress?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Temeraire

Paard mee op vakantie; leuk of stress?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 11:42

Ik zit er over te denken mijn paard voor een weekje mee te nemen op vakantie. Ik kan zelf met vrienden in een huisje en het paard staat dan op loopafstand op een prima manege met goede buitenrijmogelijkheden.

Dit is leuk, want:
- hoef paardje niet te missen
- kunnen lekker samen lange buitenritten maken in nieuwe omgeving

maar het is ook stress voor het paard:
- onbekende omgeving
- andere stal
- ander ruwvoer
- niet eigen weidemaatjes

Zou het voor een paard niet een te grote impact hebben om een week ergens anders te staan?
Of is dit geen probleem?
Toen ik van stal verhuisde deed ze er wel vrij lang over om te wennen, aan de andere kant hangt ze wel sterk aan mij dus zolang ik erbij ben...

Meningen, ervaringen? :)

upendo

Re: Paard mee op vakantie; leuk of stress?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:43

Rijden je vrienden ook paard?
Zo ja: Waarom niet?
Zo nee: Niet doen, je bent een groot deel van de dag bij je paard en het kan zijn dat je dan te weinig tijd met je vrienden besteedt.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:47

Verschilt erg per paard. Ik heb er ooit een gehad die voelde zich echt overal thuis en stond direct in een nieuwe omgeving alsof ze er al jaren stond. Mijn huidige is een heel ander verhaal, die heeft lange tijd nodig om te wennen en is erg nerveus in het begin. Maar gaat ie met zijn maatjes verhuizen, dan is het gelijk weer een heel ander verhaal, dan vindt hij het weer geen probleem.

Probeer het anders gewoon eerst eens een dagje ergens anders, als dat geen problemen oplevert, zou ik het gewoon doen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:48

verhuizen vond mijn paard altijd wennen maar ging ik op wedstrijd ergens waar ze overnachte of niet was dat anders en vond ze dat minder erg. Maar als de rest niks met paarden heeft of niet rijd, laat je beestje lekker thuis. Die week kan je ook wel zonder hem.

Spetterrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:49

verschil van paard.
Ik ben vorig jaar ook een week weg geweest en waren nog 2 vriendinnen mee met ook hun paard.
konden dus mooi met zen 3e in de weide staan.
als je vrienden niet rijden zouden zij het wel zo leuk vinden dat je groten deels bij je paard bent?
Rijden je vrienden ook zeker een grote aanrader om het dan te doen
succes.

Linda_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:51

Het is zeker een aanrader. Ik heb het afgelopen zomer gedaan, niet met eigen paard maar met paard wat ik trainde. Paard wat ik mee had at de eerste dag slecht, maar daarna vond ze het helemaal geweldig!

Ik denk wel dat het verstandig is om goede afspraken met je vrienden te maken. Ik ging 's morgens en 's avonds naar het paard. Aangezien er geen mogelijkheid tot weidegang was deed ik twee maal per dag iets met haar (springtraining, wandelen en heel veel het bos in natuurlijk :-)) Mijn vriend die mee was wist dit vantevoren (de deal was dat hij zijn surfplanken meenam ;-)) en maakte er geen probleem van. Maar op vakantie ben je misschien wel meer met je paard bezig dan thuis en ik kan me voorstellen dat je vrienden dat niet zo leuk vinden.

el_Padrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:55

upendo schreef:
Zo nee: Niet doen, je bent een groot deel van de dag bij je paard en het kan zijn dat je dan te weinig tijd met je vrienden besteedt.

Ben ik mee eens.

Ik ga dit jaar ook voor het eerst met m'n paard op vakantie, maar de vrienden die meegaan nemen ook allemaal hun paard mee. Het is dus echt een vakantie in het teken van de paarden. Ook nemen we ons eigen voer mee. Voordeeel is ook dat ik m'n eigen vervoer heb, dus mocht het om een of andere reden niet goed gaan dan ben ik zo weer thuis :D

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:55

Ligt er aan of jij en je vrienden het erg vinden dat je elke dag naar je paard moet. Ik weet niet precies wat voor soort vakantie je in je hoofd hebt natuurlijk. Het kan heel leuk zijn, maar ook heel lastig. ;)

Tammy_lover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 12:56

upendo schreef:

Precies!Je wilt natuurlijk geen ruzie met je vrienden omdat je soiso veel tijd moet besteden aan een paard!

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 13:00

Bedankt voor de reacties.

Aardig dat jullie je zorgen maken over mijn vrienden, maar de vraag was alleen of het stressvol zou kunnen zijn voor het paard.

Ik heb er eerst met ze over gesproken of het een leuk idee was en ze rijden zelf ook paard. Daarnaast ben ik juist niet van plan dag en nacht met paard door te brengen, maar juist met vrienden, en daarnaast gezamenlijk op buitenrit (en soms ik alleen op buitenrit).

Dus ik ben vooral benieuwd naar ervaringen wat betreft het paard zelf! Of het niet teveel stress is voor haar!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:14

Temeraire schreef:
Dus ik ben vooral benieuwd naar ervaringen wat betreft het paard zelf! Of het niet teveel stress is voor haar!

En dat is dus niet te beantwoorden ;) Zoals anderen ook al hebben gezegd, het hangt van het paard af. Sommige paarden hebben er veel stress van, anderen vinden het geweldig. Persoonlijk zou ik eerst een nachtje elders uitproberen om te kijken hoe het paard daarop reageert.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 13:36

Bedankt voor je reactie, het hangt inderdaad ook van het paard af :)
Ik zal het even aankijken en alles overwegen, even een nachtje proberen is waarschijnlijk geen optie.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:42

zal zeker per paard anders zijn.

Maar als ik naar mij eigen ervaringen kijk: een aanrader! hardstikke leuk :) mijn paard had opzich geen moeite met z'n vakantieadresjes, al hangt hij dan wel wat meer aan me omdat ik immers 'bekend' ben. Ik ben eigenlijk wel altijd met vrienden gegaan die ook hun paarden mee namen, we zijn nu 4x samen op vakantie geweest in verschillende samenstellingen. Bijna altijd kende hij daar wel een paar paarden van, scheelt misschien ook wel wat, plus dat er dan een vriendje is om mee in de wei of paddock te staan.

Ik zou het gewoon proberen. Heeft je paard het er moeilijk mee, dan kom je dat weekje toch ook wel door. En weet je meteen dat het niet voor herhaling vatbaar is. Als het echt absoluut niet gaat dan moet je een noodsprong nemen door het paard weer naar huis te brengen, maar dat zal wel loslopen, want z'n baasje is er toch?

Als je een moeilijke eter hebt zou ik zeker genoeg eigen voer mee nemen voor de vakantie. Dat scheelt alweer een verandering.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:45

Wij gaan al járen met paard op vakantie en geen van beide heeft hier problemen mee gehad. Ze vinden het allebei superleuk en vinden het heerlijk in een andere omgeving te rijden en andere paarden te ontmoeten. Ze hebben (naja Tjo had want die is er niet meer) echt vakantievriendjes daar.
Moet er wel bijzeggen dat we al jaren naar dezelfde stal gaan dus dat is voor hun gewoon een 2e thuis.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:48

@TS; gaat er niet een ander paard mee? Dat scheelt imo een stuk. Mijn haflinger is ook al 2 keer mee geweest en gaat van de zomer weer mee. Gaat ook steeds een ander paard mee die ze al kent dus dat scheelt, anders was ze wel zenuwachtig geweest. Kon de afgelopen keren niet merken dat ze gestresst was, maar het hangt een beetje van je paard af.
Waar ga je heen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:51

Het is van allebei een beetje :+ Ik neem mijn paard jaarlijks mee naar de Ardennen, maar dan wel voor 2 of 3 weken. Het is heerlijk dat je je paard mee op vakantie kan nemen en dus niet hoeft te missen. Ook de lange buitenritten die je kunt maken zijn erg fijn in een andere omgeving!

Natuurlijk ligt het ook voor een groot deel aan jezelf hoe je ermee omgaat. Ik kan daarin best stresserig zijn en dat is voor mij erg vervelend. Je moet wel je paard vervoeren, veel voorbereidingen treffen en eenmaal daar aangekomen komt alles helemaal op jou neer. Ik heb iig de eerste paar dagen veel zorgen om mijn paardje. Er is helemaal niets aan de hand met haar en ze vermaakt zich altijd prima in de wei met haar 'oude'-nieuwe vrienden. Maar ik zit daarintegen helemaal in de stress over of alles wel goed gaat: Stel je voor dit, dat, zus, zo en dat gaat van onderwerpen van omheining (waarvan ik weet dat die goed is) tot onweer en 'giftige' plantengroei :+ Pas na een klein weekje kan ik het loslaten en ben ik eraan gewend: Jouw paard zal er denk ik ook niet veel moeite mee hebben, het is echt hoe je er zelf mee omgaat ;)

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:52

Die van mij gaat dit jaar mee (voor het eerste) ik maak me er niet zo druk om. heb een leuke camping met weiland waar hij zowel binnen als buiten kan staan.

De stress met verhuizen??. Nee maak ik mij niet zo druk om paard gaat ook veel mee op wedstrijd en staat hij soms oom 2 uur of langer op de wagen. Plus in zijn verleden bij Gomir ging hij ook veel op pad. Die van mij vind het super leuk en voelt zich overal thuis.

Als ik hem thuis hou moet ik meer regelen wat ook niet handig is.

Denk dat de mensen tussen hun oren moeilijker doen dan het werkelijk voor het paard is.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:54

Temeraire schreef:
Bedankt voor je reactie, het hangt inderdaad ook van het paard af :)
Ik zal het even aankijken en alles overwegen, even een nachtje proberen is waarschijnlijk geen optie.

En dan de hele nacht erbij blijven om te kijken hoe het gaat?. Dat geeft veel stress gewoon doen wat je normaal ook doet. Je paard moet ook maar leren te wennen.
Kan zijn dat je hem misschien gedwongen moet verkopen dan zal hij ook moeten wennen.

En zeg nooit nooit want dat bestaat gewoon niet.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 13:56

Bedankt voor jullie ervaringen! :)
Er gaat geen ander paard mee, vriendinnen willen paarden huren.
Manege Bergemo zat ik aan te denken :)
Het is inderdaad waar dat het maar voor een weekje is dus ze zal er inderdaad wel overheen komen als ze het wel vervelend vind. En het is niet eens zo heel ver rijden van huis dus terug brengen kan inderdaad ook nog, al denk ik niet dat het zo'n vaart zal lopen. We zijn een goed team en ik denk dat als ik rustig ben zij dat ook is. Het enige is dat ik er natuurlijk maar een paar uur per dag ben en ze de rest van de tijd toch uit zichzelf rustig moet zijn.
Maar als ik jullie reacties zo lees denk ik dat het wel de moeite waard zou kunnen zijn om haar mee te nemen!

@Prisca; was niet van plan er de hele nacht bij te blijven idd :+

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 14:03

Temeraire schreef:
@Prisca; was niet van plan er de hele nacht bij te blijven idd :+

hahah geef ze de kost die het doen.

Ik ga naar Groot Bartje Drenthe dus flink stukje rijden :D.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 14:16

Wij hebben een vakantiehuis voor mensen die met hun paarden op vakantie willen (Javayo was vorig jaar ook bij ons :D ) en uit ervaring kan ik zeggen dat eigenlijk alle paarden die bij ons geweest zijn ook echt vakantie hebben gehad. Sommige kwamen als een dolle stier uit de trailer , maar gingen na een weekje super relaxed weer naar huis.
Er waren er wel een paar die wat slechter aten, (dat was meestal de 2e dag wel al over) maar om dat te voorkomen kun je natuurlijk altijd je eigen voer meenemen.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 14:22

Onze paarden hebben er nooit problemen mee gehad, maar nou moet ik erbij zeggen dat ze altijd met dezelfde groep paarden gingen waar ze dagelijks bij staan. Oftewel onze kudde ging gewoon mee op vakantie en kwamen daar , net als thuis, in een weide. Hebben al diverse plaatsen in Nederland aangedaan, zonder dat de verhuizing voor een week of korter van invloed was.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 15:06

Noppert schreef:
Wij hebben een vakantiehuis voor mensen die met hun paarden op vakantie willen (Javayo was vorig jaar ook bij ons :D ) en uit ervaring kan ik zeggen dat eigenlijk alle paarden die bij ons geweest zijn ook echt vakantie hebben gehad. Sommige kwamen als een dolle stier uit de trailer , maar gingen na een weekje super relaxed weer naar huis.
Er waren er wel een paar die wat slechter aten, (dat was meestal de 2e dag wel al over) maar om dat te voorkomen kun je natuurlijk altijd je eigen voer meenemen.

En dat was ons ook prima bevallen :D

Onze paarden hadden het ook stuk voor stuk prima naar hun zin, zowel op stal als in de wei. We hadden er inderdaad ook 1 die een dagje of wat iets minder at, maar dat loste zich wel op, en 1 paard die extreem aan mijn paard hing, maar dat paard ging ook voor het eerst op vakantie en zijn thuis ook elkaars weidemaatjes. Die kwam juist rustig aan en ging als een dolle weg, (omdat die een dag eerder terug ging en dus zonder z'n vriendje, al waren ze ook met aparte trailers gekomen) maar dat was een geval apart ;)

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 19:30

Michellette schreef:
Onze paarden hebben er nooit problemen mee gehad, maar nou moet ik erbij zeggen dat ze altijd met dezelfde groep paarden gingen waar ze dagelijks bij staan. Oftewel onze kudde ging gewoon mee op vakantie en kwamen daar , net als thuis, in een weide. Hebben al diverse plaatsen in Nederland aangedaan, zonder dat de verhuizing voor een week of korter van invloed was.

Dat scheelt zeker wel, fijn hoor! :j

Ik heb mijn tinker en shet vorig jaar een weekje mee op vakantie genomen. Ik vond het fijn dat ze op een vreemde plek elkaar hadden. En ik persoonlijk neem ze niet mee op vakantie, als ze niet buiten kunnen staan. Dus dat was wel een voorwaarde, dat ze 24/7 buiten konden, zodat ze er niet op achteruit gingen en het voor hun ook leuk bleef. Het was wel allemaal een beetje spannend voor ze, maar het is me reuze meegevallen :j qua gekheid/drukte van paardjes. Toen ik terugkwam, is mijn tinker wel erg afgevallen (doet hij van omgevingsverandering) dus het heeft hem toch wel wat stress opgeleverd... Maar ik vind het wel goed voor zijn ervaring. Hij is nog jong.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 20:16

Noppert schreef:

Dat verbaast me niks, maar niet iedereen wil dat zien.....

Ik zeul mijn paarden het hele land door, You name it, I was there. Ik kan niet zeggen dat ze dat stressvol vonden. Mijn oude sok heeft het eens gepresteerd om een half dorp af te richten in haar vakantie! Ze had een weitje pal tegenover de supermarkt. Die zag de omzet worteltjes behoorlijk stijgen :D :D

Het is vooral ook hoe je er zelf mee omgaat. Wanneer je er zelf relaed instaat, zal het paard er minder moeite mee hebben.