Zelf een zadelkamer in trailer maken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bokkiebok66

Zelf een zadelkamer in trailer maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 21:24

Heeft iemand ideeën over hoe je een losse zadelkamer in de trailer kan maken?
Ik heb zelf zitten te denken aan een plastic afvalcontainer (zo een die de gemeente op komt halen) of een grote plastic regenton en daar een gat in te zagen om een deurtje te maken.
Er hoef niet per sé een zadel in te kunnen. Het is meer voor de andere rommeltjes (deken, cap, zweep, poetsspullen, e.d....)
Iemand nog betere ideeën, ervaringen en liefst ook foto's.
Misschien zijn er ook wel losse simpele zadelkamers te koop. Dat hoor ik dan ook graag (en waar), maar ik ben bang dat dat te duur gaat worden.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 22:25

ifor williams heeft de tackpack. een soort van kliko maar dan voor tuigrommel. een beetje paardenzadel zal er niet in passen. die dingen zijn nogal lomp gebouwd.
http://www.universal-trailers.co.uk/horse_tackpack.htm

om zadels op te hangen, heb ik zelf voor in de trailer een stalen strip met 2 schuin omhoog stekende ronde buizen erop gelast, tegen de wand geschroefd. ter bescherming tegen paardentanden een dikke plastic flap aan een aluminium hoekje gemaakt. is dus niet afgesloten, dus borstels enzo kan ik er niet in kwijt. wel 2 flinke zadels die dan niet in de auto hoeven. (gemaakt uit nood: bij een toyota rav4 kan de achterdeur/klep niet open met een trailer er achter)
als je wilt, kan ik er wel een fototje van maken
Laatst bijgewerkt door frankiej op 01-02-10 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Re: Zelf een zadelkamer in trailer maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 22:28

Past dat wel in je trailer? Lijkt me nogal krap in de meeste trailers, zeker als je er zelf ook nog in moet kunnen staan en aan je spullen moet kunnen komen. Het lijkt me handiger om die losse spulletjes gewoon in je auto te leggen. Of wil je echt aan de buitenkant van de trailer een deurtje maken om in de zadelkast te komen?

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 22:31

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:36

Ifor Williams heeft ze inderdaad los, deze kunnen óf bevestigd worden aan de zijdeur, óf staan op wieltjes en worden los in de neus van de trailer geplaatst. Deze zijn wel prijzig.

Houd er wel rekening mee dat je voor een zadelkamer behoorlijk wat ruimte nodig hebt voorin je trailer, wil je er ook nog met goed fatsoen in kunnen staan.

Zag een tijdje terug bij iemand (Had overigens ook een Ifor Williams, met veel ruimte voorin) een losse tuinkussenbox er in staan. Die stond op z'n kant, met de deksel/deur richting de paarden. Ze hadden daar provisorisch 2 legplanken in gemaakt, ook voor een deken en borstels ed.
Dit idee, maar dan dus op z'n kant gezet:
Afbeelding

bokkiebok66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 14:12

Frankiej: Ik wil juist de losse spulletjes in de trailer laten liggen. Het zadel haal ik er toch elke keer uit. Dat is geen probleem bij onze auto. Er moet wel een deken in kunnen, want die stinkt zo als die in de auto ligt.

MysticTinker: Ik wil geen deurtje aan de buitenkant maken, want de punt van de trailer is ruim genoeg.

Armani: Dat kastje aan de deur ziet er handig uit, maar ik weet daar geen prijs van en ik weet niet of het deurtje sterk genoeg is bij de scharnieren. Ik houd het in gedachten.

Divine: Is ook een goed idee! Moet ik even kijken of dat gaat passen. Ik weet de maten van de kist nog niet.

bokkiebok66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 14:16

http://www.betanco.nl/index.php?page=it ... &item=529#

Dit ziet er ook heel leuk uit, maar dat zal wel heel duur zijn ben ik bang, en ik weet niet of ze die los verkopen en dan moet het ook nog eens passen in onze trailer.
Je hebt niet eens zo heel veel ruimte nodig als ik dat zo zie.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:21

Toen wij onze trailer(tweedehands) kochten. Heeft de trailerboer zelf een kastje erin gebouwd. Gewoon met houten planken enz. Passen 2 zadels en allemaal rommel in! (van mn vader mogen er geen paarden spullen in de auto haha) Ik weet alleen niet precies hoe die het heeft gedaan...maar kan wel 'tekenen' hoe het er ongeveer uitziet?

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:22

bokkiebok66 schreef:
http://www.betanco.nl/index.php?page=it ... &item=529#

Dit ziet er ook heel leuk uit, maar dat zal wel heel duur zijn ben ik bang, en ik weet niet of ze die los verkopen en dan moet het ook nog eens passen in onze trailer.
Je hebt niet eens zo heel veel ruimte nodig als ik dat zo zie.

Die zou ook in onze trailer komen(zelfde trailer:P haha) maar bockmann wilde het niet los leveren :( en dat je zadel zo naar het paard draait vind ik helemaal niks.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:22

Ik lees even mee! Ga zo naar een trailer kijken en mijn vader gaat er een zadelkamer inbouwen, zo kan ik mooi ideeen op doen!

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:29

Afbeelding
Rood is het kastje zwart de trailer en grijs de voorste balk.
Het kastje komt ongeveer ter hoogte van de balk. En heeft een klein opstaand randje(2 of 3 cm) zodat niet alles er direct af gaat. en ja ik kan gewoon normaal in en uit de trailer maar er is niet mega veel ruimte om te lopen nee. Maarja in een 1,5 paards heb je naast het paard al genoeg ruimte :)

bokkiebok66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 16:34

M_Vainqueur: Is ook handig gedaan. Ook dat neem ik mee als idee. Ik wil er van het voorjaar denk ik aan beginnen, dus tot die tijd kan ik mooi ideeën op doen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 16:50

Bij mijn oude verzorgpony hadden we zelf vooraan de trailer van houten planken een kast gemaakt. Hier konden 2 zadels in en de hoofdstellen, de rest ging in de achterklep.
Als je dit wil doen, houd er dan wel rekening mee dat je achterklep nog open kan, als je de trailer er achter hebt hangen.

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 16:56

Vriendin van mij heeft het idee van Vainqeuer toegepast op haar 2 paards trailer. De kist is zo breed als 1 paarden plaats en loopt tot aan de stang. Je kunt dus niet meer voor het paard staan. Moet je even je paard leren naast je mee te lopen terwijl jij in het andere deel loopt. Nooit problemen mee gehad en er kan mega veel in! Trailer is er alleen wel aanzienlijk zwaarder door geworden, maar dat ligt denk ik ook aan het materiaal.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:19

Merel_Brit schreef:
Trailer is er alleen wel aanzienlijk zwaarder door geworden, maar dat ligt denk ik ook aan het materiaal.

Daar moet je ook zeker naar kijken, vooral als je voorin of voorop gaat 'bouwen'. De kogeldruk kan ongemerkt ineens flink hoger worden...

bokkiebok66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 21:35

Daarom heb ik ook zitten denken aan een regenton (zo'n grote blauwe) of kliko. Die zijn van plastic, dus niet zo zwaar en je kan het ook zo maken dat het er uit kan worden gehaald.
Maar ik weet nog niet of dat past. Als dat wel lukt, wil ik er een deurtje uitzagen en daar scharnieren en een slotje aan maken.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:52

Nou ik heb vanmiddag een trailer gekocht, mijn vader gaat een ontwerp maken voor een zadelkamer aan de deur, zoals de foto in dit topic. Dit is de mooiste oplossing en neemt niet veel ruimte in beslag.
Ben benieuwd, nog even geduld hebben in elk geval :D

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:05

leuk topic, hier zit ik ook weleens aan te denken. Vooral voor mijn dekens, die stinken zo enorm na een wedstrijd! (trec)

Ik dacht ook aan een voerton, niet handig om je spulletjes uit te pakken. maar ik zou hier geen deurtje in gaan zagen, wordt ie niet steviger van denk ik.

JeanS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:08

Ik heb er zelf één gemaakt in 10 mm dikke PVC-schuimplaat. Dat is lekker licht en je kan het mooi rond plooien nadat je het met een verfschroeier hebt opgewarmd. Bovendien kan je de plaat makkelijk met houtbewerkingsgereedschappen of een breekmes bewerken.
Mijn trailer heeft een ronde polyester neus. De wanden zijn een beetje dikker, zodat er een hoekje is tussen wand en neus. Eerst in karton een mal gemaakt die netjes achter die hoekjes haakt. Daarna in de PVC uitgewerkt. Doordat de top en de bodemplaat achter die hoekjes haken staat de zadelkast zonder 1 schroef in mijn trailer te hebben gevezen rotsvast.
Een deurtje erin dat van buiten naar het tussenschot opendraait zodat je rechtstreeks door de trailerdeur en door het deurtje je zadel kan opbergen.
Ik kan er twee zadels en hoofdstellen in kwijt met nog wat kleine spullen. De rand tussen de opstaande wand en het "dak" van de zadelkamer heb ik afgewerkt met een brede aluminium lat, zodat de paarden de hoek niet kunnen kapot bijten. Het rondzetten van dat aluminium L-profiel (d.m.v. inkepingen) was nog het moeilijkst van al (heb ik een tweede voor moeten maken). Boven op de zadelkamer gooien wij wat hooi en weg zijn we...
Ik was aanvankelijk bang dat de paarden de PVC zouden stuk stampen. In dat geval zou ik er een aluminium plaat opkleven. Maar we gebruiken de trailer zo al bijna 6 maanden. Flink tegengestampd maar nog niet stuk.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:10

JeanS schreef:
Ik heb er zelf één gemaakt in 10 mm dikke PVC-schuimplaat. Dat is lekker licht en je kan het mooi rond plooien nadat je het met een verfschroeier hebt opgewarmd. Bovendien kan je de plaat makkelijk met houtbewerkingsgereedschappen of een breekmes bewerken.
Mijn trailer heeft een ronde polyester neus. De wanden zijn een beetje dikker, zodat er een hoekje is tussen wand en neus. Eerst in karton een mal gemaakt die netjes achter die hoekjes haakt. Daarna in de PVC uitgewerkt. Doordat de top en de bodemplaat achter die hoekjes haken staat de zadelkast zonder 1 schroef in mijn trailer te hebben gevezen rotsvast.
Een deurtje erin dat van buiten naar het tussenschot opendraait zodat je rechtstreeks door de trailerdeur en door het deurtje je zadel kan opbergen.
Ik kan er twee zadels en hoofdstellen in kwijt met nog wat kleine spullen. De rand tussen de opstaande wand en het "dak" van de zadelkamer heb ik afgewerkt met een brede aluminium lat, zodat de paarden de hoek niet kunnen kapot bijten. Het rondzetten van dat aluminium L-profiel (d.m.v. inkepingen) was nog het moeilijkst van al (heb ik een tweede voor moeten maken). Boven op de zadelkamer gooien wij wat hooi en weg zijn we...
Ik was aanvankelijk bang dat de paarden de PVC zouden stuk stampen. In dat geval zou ik er een aluminium plaat opkleven. Maar we gebruiken de trailer zo al bijna 6 maanden. Flink tegengestampd maar nog niet stuk.

Heb je foto's hiervan? :D ben wel benieuwd!

bokkiebok66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 22:32

Ja, dat wil ik ook wel eens zien. Klinkt interessant!

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:40

2misty2 schreef:
JeanS schreef:

Heb je foto's hiervan? :D ben wel benieuwd!

ik ook, ik ook! :D

JeanS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:42

Ik heb geen foto's, maar wil er gerust enkele maken. Zal wel voor morgen of overmorgen zijn, de trailer staat niet aan huis. En dan moet er iemand me wel vertellen hoe ik die foto's hier zichtbaar krijg... :o

bokkiebok66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 22:57

Je mag ze dan wel naar mij toe sturen, dan zal ik ze er wel op zetten.
Maar ik kan het ook uitleggen:

Je moet de foto's eerst opslaan in 'mijnalbum.nl'
Dan klik je met de rechtermuisknop op de foto, klik dan op 'eigenschappen' en kopiëer het url-adres.
Plak dit url-adres tussen deze code in [img]................[/img] en dan zou het moeten lukken hoop ik.

Fijn dat je foto's wil maken!

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 23:11

jeej wat een ingewikkelde beschrijving JeanS, klinkt goed maar het plaatje erbij heb ook ik nog niet.

Het lijkt mij handig om evt een kastje te maken waar vervolgens ook hooi goed op kan liggen en evt wat muesli.