Lief , of wil hij gewoon weg?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xSterreee

Lief , of wil hij gewoon weg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 21:02

Ik vraag me al een tijdje af, als ik heb gereden het paard met zijn neus tegen mij aan gaat schuren.
Wil hij weg, of vind hij me gewoon lief?
x

Unoo

Re: Lief , of wil hij gewoon weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 21:03

Meestal hebben ze dan jeuk aan hun neus ;)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 21:03

Waarschijnlijk is dit gewoon jeuk, of na het rijden, is het zweet.
Helaas pindakaas. Maar zoals in boeken en films kent een paard niet dat die bij een mens wel te verstaan aan gaat schuren als liefde bedoelt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 21:04

ja,en natuurlijk ben jij dan erg handig om even lekker tegenaan te schuren.
maar hij zal je vast ook heel erg lief vinden hoor :D

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 21:12

Want jij laat hem immers schuren! :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 21:13

hehe,jij snapt em! :D

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 21:13

Daarom zou die vast wel helemaal verlieft op je zijn! :)

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 21:21

Hahaha doet die van mij ook altijd na het rijden, is inderdaad gewoon jeuk, maar ik laat het niet toe.
Ik krabbel dr altijd zelf wel met me hand over dr hoofd.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:34

xSterreee schreef:
Ik vraag me al een tijdje af, als ik heb gereden het paard met zijn neus tegen mij aan gaat schuren.
x

Geen van beide.
Hij 'zegt' dan tegen jou dat jij lager in rang staat ;)
Never noooooit, maar dan ook echt nooit jezelf als schuurpaal laten gebruiken!

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:09

LiVetime schreef:
xSterreee schreef:
x

Geen van beide.
Hij 'zegt' dan tegen jou dat jij lager in rang staat ;)
Never noooooit, maar dan ook echt nooit jezelf als schuurpaal laten gebruiken!

Lager in rang?????
Echt niet!!!
Als er een muurtje in de nabijheid is, schuren ze daaraan. Of aan hun eigen voorbeen.
Paarden hebben onderling rangorde. Niet met mensen. Dat is een mensengedachte!

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:11

Als een paard tegen je begint te schuren is hij echt wel dominant over jou hoor :)

Maar paard zal je vast ook wel lief vinden hoor

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:13

Je paard heeft jeuk :D

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:14

MaaikeMo schreef:
Als een paard tegen je begint te schuren is hij echt wel dominant over jou hoor :)

Maar paard zal je vast ook wel lief vinden hoor

Is inderdaad zo ja.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:15

Dus dan kan een mens ook geen leider zijn als je het op die manier bekijkt. Beetje heel erg kort door de bocht, vind je niet? ;)
Als een paard tegen je staat te schuren dan vindt hij je niet lief, maar een mooie schuurpaal die toevallig binnen zn bereik staat.
Ooit een lagere in rang tegen de leider van de groep zien schuren? Dacht t niet ;)

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:16

Johanna59 schreef:

Je hebt het erg mis! }>
LiVetime heeft goed uitgelegd :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:17

Johanna59 schreef:

Paarden hebben zeker wel een rangorde in combinatie met mensen. En je merkt ook wel duidelijk wanneer je de verliezende partij bent :)

Maar schuren is in mijn ervaring niet altijd rangorde-gerelateerd. Meestal is het in situaties (zoals na de les) dat de rangorde eigenlijk al bepaald is, en ook niet zo belangrijk meer is. Bovendien zijn er genoeg paarden die schuren en toch niet aan mijn positie twijfelen (mij bv niet opzij duwen om bij hun eten te komen. Een hele aardige indicatie.)

FlowerPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:18

Gewoon jeuk dus :Y)

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:21

Shadow0 schreef:
Johanna59 schreef:

Paarden hebben zeker wel een rangorde in combinatie met mensen. En je merkt ook wel duidelijk wanneer je de verliezende partij bent :)

Maar schuren is in mijn ervaring niet altijd rangorde-gerelateerd. Meestal is het in situaties (zoals na de les) dat de rangorde eigenlijk al bepaald is, en ook niet zo belangrijk meer is. Bovendien zijn er genoeg paarden die schuren en toch niet aan mijn positie twijfelen (mij bv niet opzij duwen om bij hun eten te komen. Een hele aardige indicatie.)

Nou het is natuurlijk wel zo dat het paard op dat moment in jou persoonlijke ruimte komt, daarin dominant is en dan nog gaat schuren.. :)
Kijk het is dan wat anders als het paard wacht, bij die van mij, die wacht tot ik klaar ben met mijn spullen weghangen en dan pas kom ik zijn hoofdje even kriebelen, maar hij zal nooit proberen om uit eigen initiatief tegen mij aan te schuren..

Snap je? :P

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:22

Shadow0 schreef:
Johanna59 schreef:

Nee, paarden hebben geen rangorde met mensen!
Dat hebben soorten onderling.
Mensen hebben overwicht op dieren, dat moet ook wel, anders delven ze het onderspit.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:27

Jaja.. dus eigenlijk is het hele Natural Horsemanship gebeuren gebaseerd op een hele hoop lucht..
Mwa denk daar dan toch iets anders over hoor ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:34

LiVetime schreef:
Dus dan kan een mens ook geen leider zijn als je het op die manier bekijkt. Beetje heel erg kort door de bocht, vind je niet? ;)
Als een paard tegen je staat te schuren dan vindt hij je niet lief, maar een mooie schuurpaal die toevallig binnen zn bereik staat.
Ooit een lagere in rang tegen de leider van de groep zien schuren? Dacht t niet ;)

Wie bepaalt er wie ranghogere is?? Ik zie met grote regelmaat paarden waarvan WIJ DENKEN dat ze "ranglagere" zijn, schuren aan een paard waarvan WIJ DENKEN dat ze "ranghogere" zijn. Dus of klopt jou theorie niet over rangordes of het inzicht in rangordes van het NH-wereldje deugd nergens heen.

En ja, mijn paard mag aan mij schuren, in mijn persoonlijke ruimte komen en voor mijn part dominant wezen, zolang ze maar doet wat ik vraag als het er opaan komt.
Weleens bedacht dat een paard domweg de behoefte niet heeft om ranghogere te zijn? What doesn't kill you, makes you stronger en als een paard eenmaal geleerd heeft dat lief zijn voor je baas veel oplevert, dan kunnen ze daar ook voor kiezen; die van mij heeft dat in ieder geval wel gedaan. En nu ga ik eerst met dat "dominante" paard in het bos wandelen.........
Laatst bijgewerkt door ikke op 31-01-10 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:35

Johanna59 schreef:
Mensen hebben overwicht op dieren, dat moet ook wel, anders delven ze het onderspit.

Sommige mensen hebben overwicht op dieren, en andere mensen niet. En ja, dan delven mensen inderdaad wel eens het onderspit :) De manieren waarop paarden onderling de rangorde bepalen (en da's in eerste instantie meestal met veel subtielere signalen en acties dan een flinke schop) zijn dezelfde die ook bij contact met mensen kunnen voorkomen, en door je als mens gebruik te maken van signalen die hoog in rang staande paarden ook gebruiken, kun je dat overwicht krijgen. Waarom vind je 'rangorde' geen geschikt woord daarvoor?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:44

@ Ikke, ik bouw graag een band met mijn paard op, zodat ze voor mij werkt omdat ze daar plezier in heeft en niet omdat het moet. Ik wil graag een paard dat mij voor 100% vertrouwd en dat kan alleen als ik naar haar toe zo duidelijk en consequent mogelijk ben. In mijn persoonlijke ruimte komen mag van mij alleen als ik haar daar toe uitnodig, maar écht niet vanuit een dominantie van haar kant.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:50

LiVetime: dat is natuurlijk een keuze die je als eigenaar helemaal zelf moet maken. Maar het is niet de enige manier om een goede omgang met je paard te hebben.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:53

ikke schreef:
Wie bepaalt er wie ranghogere is?? Ik zie met grote regelmaat paarden waarvan WIJ DENKEN dat ze "ranglagere" zijn, schuren aan een paard waarvan WIJ DENKEN dat ze "ranghogere" zijn. Dus of klopt jou theorie niet over rangordes of het inzicht in rangordes van het NH-wereldje deugd nergens heen.

Misschien heb je dan niet goed genoeg gekeken naar de rangorde?