Paard loopt weg met aansingelen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LisaDijk

Paard loopt weg met aansingelen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 16:10

Hallo :)

ik heb sinds kort een verzorgpaard van 3 en een half, maar als je haar aan gaat singelen dan loopt ze weg, ik had haar laatst opgezadeld in stal en toen ik ging aansingelen ging ze rondjes lopen, ik had hem op het eerste gaatje gedaan (wat al amper ging want ze zet haar buik heel erg uit) en in de bak wou ik haar rustig verder aansingelen maar ook daar liep ze steeds weg en met opstijgen loopt ze ook weg.
is het misschien een idee dat iemand haar vasthoudt met aansingelen en opstijgen en dat die persoon op een gegeven moment er alleen maar naast staat zonder haar vast te houden en steeds verder weg gaat staat ofzo? dat was namelijk wat ik had bedacht om dit af te leren maar er is ook bijna nooit een tweede persoon aanwezig die haar even kan vasthouden dus dat is ook wel lastig.
dus ik dacht misschien hebben jullie een beter idee?

Mvg. Lisa

NewYork

Re: Paard loopt weg met aansingelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:14

Dit probleem heb ik ook,
Ik lees even mee, ben benieuwd wat voor oplossingen er gegeven worden ;)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:17

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 16:20

Ohh sorry ik dacht dat die wel bij praktijkproblemen hoorde haha :P
dat topic had ik idd al doorgelezen :) maar vond niet echt een oplossing :) maar toch bedankt! :)

Morfeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:23

Hetzelfde probleem hier.
Krijg het niet afgeleerd!

cYn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:31

mijn bijna 6 jarige merrie doet dit ook. Tja ik treed hard op tegen haar, en zij kent haar grenzen. Met lieve woordjes leert ze het niet, en ik laat geen loopje met me nemen. Mijn merrie is al zeer onder de indruk als ik haar een grote mond geef, het is en blijft een mama's kindje :o .. ze staat me dan heel scuhldig aan te kijken en probeeeert dan ook heel lief stil te blijven staan, ze haat het nu eenmaal om die singel om te krijgen (geef haar eens ongelijk)...
Ik kan je geen tip geven, probeer het even in overleg te doen met de eigenaar, misschien heeft zij een goede tip voor je!

Groetjes

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 19:00

de eigenaar zelf rijd niet, maar ik verzorg haar samen met een ander meisje en die heeft der ook last van en die vroeg zich ook af hoe we het af konden leren ;) maar bedankt! :)

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 19:03

streng zijn ho is ho en staan is staan!
kun je makkenlijk leren door in het begin iemand je paard vast te laten houden,of zet je paard met het hoofd tegen een muur.

Loveskyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 20:00

Mijn paard doet het ook :(
Ik zet gaar gewoon strak tegen het hek aan zodat ze geen kant op kan en gewoon streng zijn. Moet er zelf ook nog flink mee bezig gaan..

Abrikoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 20:03

ik volg dit even..

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 08:41

wel veel met hetzelfde probleem zeg haha :P iemand misschien een oplossing?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 08:46

je krijgt de singel al niet eens op het eerste gaatje?
zou dan in elk geval beginnen met een langere singel te halen..

kijk es bij jezelf,doe een korte riem om je buik en trek die meteen strak aan.
voelt niet fijn,dus wil je wel een langere riem hebben.

dus langere singel kopen,zodat de singel echt eerst flink los zit.
dan echt gaatje voor gaatje aansingelen.laat er maar wat tijd tussen zitten.

verder kan het zadel niet goed liggen.
ligt je zadel wel achter de schoft en achter de schouders?
als je gaat aansingelen trekt een zadel namelijk strak op de plek waar de schouders liggen.
als het zadel niet goed ligt of te smal is doet dat dan pijn en gaan paarden vervelend doen...

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 08:54

de singel past makkelijk, alleen ze zet haar buik enorm uit in het begin, maar als je dat stukje naar de bak heb gelopen kan er alweer een gaatje bij, en als je aan het rijden bent zit de singel best wel los, en als je der op zit kan je wel weer een gaatje of 2 aansingelen. maar het probleem is dus juist dat ze wegloopt als je aansingeltm maar zou in dit geval een elastische singel beter zijn? dat dat misschien al scheelt ofzo?

dat van het zadel zou inderdaad ook kunnen :) ik zal dat even navragen en kijken hoe het zadel ligt :)
Laatst bijgewerkt door LisaDijk op 29-01-10 08:56, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 08:55

Stukje opvoeding. Kan ze uberhaupt stil blijven staan op commando? ZO nee dan zou ik dat eerst aanleren, totdat je een stukje van haar af kunt lopen zonder dat ze in beweging komt. Dan kun je een stapje verder gaan en het bij het aansingelen gaan leren. Als ze wegloopt terug zetten op haar plek, desnoods een paar extra stapjes naar achteren. Dat vinden ze vaak vervelend. En houd vooral vol! Niet eerder verder gaan dan dat ze keurig stil is blijven staan. Al duurt het een uur voordat je het zadel heb aangesingeld. Beschouw het dan maar als een uurtje algemene opvoeding ipv rijden. Is voor de langere termijn minstens zo nuttig. Maar het staat of valt met jouw volhouden en consequentheid, dus de volgende keer ook niet verder gaan als ze niet stilstaat.. Je hoeft niet heel hard straffen (afgezien van achteruit laten lopen wat de meeste paarden irritant vinden) mits je maar consequent bent.

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 08:58

Bedankt voor de tip :) daar heb ik wat aan! :) ik ga dat denk ik wel proberen :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 09:00

ja gewoon opvoeden,het valt me op dat best veel paarden niet stil kunnen staan ,dat hoort bij de basis africhting! kan je m ook niet op een poetsplaats zetten om op te zadelen,dan leert ie ook dat stilstaan hoort als het zadel erop gaat.
Als het niet anders dan in de stal kan,je paard parkeren met zijn neus naar de muur aan de achterkant vd box en ho is ho!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 13:01

Trek je niet ineens de singel heel strak aan? Is ze ook boos of doet ze de oren naar achteren met aansingelen of valt dat wel mee? Ik zou zeggen, wees consequent, singel eerst (voorzichtig) aan als je haar nog vast hebt staan en als je aan gaat singelen voordat je op stapt, haar gewoon stil laten staan, doet ze een stap, eerst weer stil zetten. Zet haar desnoods tegen de bakrand aan of probeer het idd als iemand haar vast houdt zodat ze wel leert dat ze stil moet staan! Maar vooral consequent zijn en blijven, want als je het 1 keer weer toe laat heeft het ook geen zin. :)

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 13:08

Wat ik altijd doe als ik aansingel dan geef ik daarna meteen een snoepje! Dan vinden ze het vaak niet vervelend ze weet alleen dat ze dan een snoepje krijgt! Werkt goed hoor! En je moet heel langzaam aansingelen eerst 1 gaatje en als ze een beetje gewend is dan wat strakker aansingelen.

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 13:33

ik singel gaatje voor gaatje aan, dus ik denk niet dat dat het probleem is, ze loopt ook gewoon weg, niet oren naar achteren niets ze heeft denk ik gewoon geen geduld om stil te blijven staan ofzo haha :P maar bedankt voor de tips! ik denk dat ik hier wel wat aan heb :)

snuffel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:10

LostEscape schreef:
ik singel gaatje voor gaatje aan, dus ik denk niet dat dat het probleem is, ze loopt ook gewoon weg, niet oren naar achteren niets ze heeft denk ik gewoon geen geduld om stil te blijven staan ofzo haha :P maar bedankt voor de tips! ik denk dat ik hier wel wat aan heb :)

ik volg ook even

sarahhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:59

tegen een hek aanzetten zodat of iemand erbij laten staan zodat ie niet weg kan lopen ;D

Kelperpau

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:32

vraag of iemand hem wil beethouden en als hij/zij dan ook maar 1 dingetje goed doet gelijk belonen

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 23:59

Een singel met beiderzijds elastiek kan al schelen voor je paard :j .

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 17:46

Nu de bak het weer toeliet heb ik vandaag weer op der gereden, ik had haar opgezadeld in stal met iemands hulp en dat ging goed :) alleen nu liep ze steeds weg met opstappen, maar toen heb ik haar steeds achteruit laten lopen als ze weg liep, en uiteindelijk stond ze stil en kon ik opstijgen :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 00:25

Past het zadel wel goed?
Misschien eens een aparte oefening van maken, en niet telkens gelijk gaan rijden , maar tussen door eens oefenen,
Maar als ze ook gaat weglopen met opstappen zou ik echt denken aan het zadel, hoe stap je op?
Leer het paard ook naast een opstapje stil te staan en misschien ook eens fijn om zonder zadel te rijden , het paard vind duidelijk het zadel niet fijn en ook het opstappen niet als ze nu daar ook voor gaat weglopen.
Dus de oorzaak zoeken zou ik zeggen.