Dag voor wedstrijd: vrij of rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DinoBanani

Dag voor wedstrijd: vrij of rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 16:37

Wat doe jij de dag voor een wedstrijd? Ga je gewoon rijden of geef je je paard vrij? Mijn paard krijgt meestal vrij, maar ik vroeg me af of dit goed/slecht voor haar is.

EllyC

Re: Dag voor wedstrijd: vrij of rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 16:39

Ik rij altijd want mijn paard is de dag na een dag rust niet op zijn best.
Het hangt dus een beetje van je paard af.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 16:40

Ik train meestal veel lang en laag voor de wedstrijd, en wat galop werk, rust doe ik zeker niet anders is ze op concours net te druk..

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 16:41

Dat is afhankelijk van je paard. Mijn paard is niet op zijn best na een dag rust, dus die rijd ik altijd gewoon. Maar sommige zijn beter als ze de dag van te voren niks hebben gedaan, gewoon een kwestie van uitproberen.

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 16:49

Nu heb ik zaterdag een wedstrijd waar ik als ik goed rijd, finale moet rijden. Maar dat is wel later op de dag dus dat zou betekenen dat ik eerst naar huis ga en dan weer terug omdat het niet zo ver rijden is.

In dat geval lijkt het me beter om haar dan een dag rust te geven zodat ze de volgende dag wat frisser is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 16:51

Ik deed de dag voor de wedstrijd vaak ff een tandje terug, dus gewoon licht trainen en eventueel nog wat dingetjes uit de proef..

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 16:52

De zilveren ui?
ik heb zaterdag ook wedstrijd, de zilveren ui dressuur, donderdag ga ik springen en vrijdag invlechten en longeren.
Want anders is ze niet braaf :P
Moet vrij vroeg starten zaterdag.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 16:52

Voor mijn paard maakt het niet uit, ik neem hem vlot mee als ik de dag ervoor niet kan rijden of ik ga in het bos rijden etc.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 26-01-10 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 16:54

irissahorse schreef:
De zilveren ui?
ik heb zaterdag ook wedstrijd, de zilveren ui dressuur, donderdag ga ik springen en vrijdag invlechten en longeren.

Ik had even in je profiel gekeken maar je komt me niet bekend voor ;) Igg veel succes!

ecco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 16:55

mijn lichte tour paard gaat altijd standaard de dag voor een wedstrijd mee op een buitenrit!! Lekker zijn hoofd weer fris maken...

ponygekje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 16:56

Ligt inderdaad aan je paard. Ik rij meestal altijd de dag van te voren maar wel veel laag en ontspannen werk. Veel stappen en licht werk.

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 16:56

DinoBanani schreef:
irissahorse schreef:
De zilveren ui?

Ik had even in je profiel gekeken maar je komt me niet bekend voor ;) Igg veel succes!

Jij ook veel succes ;)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 17:00

Ik geef haar of vrij of ik longeer, ligt eraan hoe ze de dag daarvoor was

_Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 17:02

Ik longeer de mijne altijd de dag voor een wedstrijd, word ze altijd lekker los van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 17:03

ecco schreef:
mijn lichte tour paard gaat altijd standaard de dag voor een wedstrijd mee op een buitenrit!! Lekker zijn hoofd weer fris maken...

Dat deed ik standaard de dag erna :D Buitenritten vond ie iets te spannend om er een ontspannen ritje van te maken ;)

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 17:05

Ligt eraan of ik tijd heb :+ als ik vrij ben rijd ik meestal wel, de ene keer beetje licht werk, andere keer neem ik nog even proefjes door. En als ik tot laat naar school moet heeft hij rust :)

Voordeel van een makkelijk paard, zelfs na 2-3 dagen op rust kan je met een gerust hart op cc gaan :)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 17:08

De mijne ook! :D handig he!? Ik had vier dagen niet gereden vorige week, zaterdag opstappen weg rijden :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 17:09

sharonalover schreef:
Ligt eraan of ik tijd heb :+ als ik vrij ben rijd ik meestal wel, de ene keer beetje licht werk, andere keer neem ik nog even proefjes door. En als ik tot laat naar school moet heeft hij rust :)

Voordeel van een makkelijk paard, zelfs na 2-3 dagen op rust kan je met een gerust hart op cc gaan :)

Mijne was ook makkelijk, maar toch vond ik het niet eerlijk om na 2-3 dagen niks doen meteen een goede M (of hoger) proef van hem te verwachten.. :n

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 17:12

Dat ligt er aan vind ik :)
Ik verwacht dan ook zeker niet dat het meteen perfect gaat :n .
Maar aangezien ik gewoon soms met school zit kan het niet anders.
Hij is gewoon makkelijk en pakt dan heel fijn op :) Als hij ergens last van heeft laat hij dat echt wel merken en laat hij gewoon niet los. Meestal is hij na 2-3 dagen niks juist lekker voorwaarts en heeft hij weer zin om er tegenaan te gaan zeg maar :)

Maargoed, het ene paard is het andere niet. Sommige paarden zullen wat stijver zijn na 2-3 dagen niks, de mijne heeft daar gewoon weinig last van :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 17:16

Ik rij zeker, anders zo heet als een ui op wedstrijd. Sommige durf ik zelfs 's ochtends voor concours nog een half uurtje aan hun mieter te zitten om te zorgen dat ze zich gedragen ;)

bonnielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 17:19

Dag voor de wedstrijd wel altijd even rijden.
Meestal gewoon even loswerken en dan 2 proefjes rijden en dan klaar..
Vaak dag na de wedstrijd wel even lekker los longeren aan het halster.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 17:20

Urielle schreef:
Ik rij zeker, anders zo heet als een ui op wedstrijd. Sommige durf ik zelfs 's ochtends voor concours nog een half uurtje aan hun mieter te zitten om te zorgen dat ze zich gedragen ;)

Zo zie je maar hoe paarden daarin kunnen verschillen. Ik moet er juist de dag van te voren op, omdat hij anders van gedachten is dat hij vakantie heeft. Zo lui als een steen, hij heeft ritme nodig om een beetje te blijven lopen.

Bloem10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 17:23

Ik rij altijd dag van te voren en de dag erna... laag en lang. Licht en ontspannend werk. Zo blijven de spieren wel bezig maar krijgen ze ook de tijd om te herstellen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 17:31

sharonalover schreef:
Dat ligt er aan vind ik :)
Ik verwacht dan ook zeker niet dat het meteen perfect gaat :n .
Maar aangezien ik gewoon soms met school zit kan het niet anders.
Hij is gewoon makkelijk en pakt dan heel fijn op :) Als hij ergens last van heeft laat hij dat echt wel merken en laat hij gewoon niet los. Meestal is hij na 2-3 dagen niks juist lekker voorwaarts en heeft hij weer zin om er tegenaan te gaan zeg maar :)

Maargoed, het ene paard is het andere niet. Sommige paarden zullen wat stijver zijn na 2-3 dagen niks, de mijne heeft daar gewoon weinig last van :)

Mijn paard is nooit stijf ook niet na twee weken op vakantie zijn. Een paard wat goed in elkaar zit en los in het lijf is van nature kan ook dan juist de oefeningen makkelijk lopen. Mijn paard heeft ook nergens last van, hij zal dan echt wel iets laten merken als het te zwaar wordt. Maar gewoon een Z proef lopen...een paard wat in conditie is heeft daar dan echt niet na 3 dagen ineens het moeilijk mee. Maar sommige paardne moet je ELKE dag rijden om los te houden maar die zijn dan van nature ook niet los in het lijf.

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:05

Als ik springen heb laat ik dr staan.
Met dressuur rij ik dr wel :)
Dan is ze met springen wat frisser is altijd wel fijn ;)