Pony's bijten langslopende paarden op stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DinoBanani

Pony's bijten langslopende paarden op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 22:39

Onze 2 pony's staan tegenover elkaar op een pensionstal. Ze kunnen gewoon naar buiten kijken en ik vindt dat ook belangrijk voor mijn paard. Alleen als er iemand langskomt met een paard proberen ze allebei het paard te bijten. Natuurlijk is dat voor andere paardenbezitters niet leuk, maar ik heb al een paar keer gezien dat ze eerst onze pony's naar binnen slaan en dan langslopen. Wat kan ik hieraan doen?

friesiszwart

Re: Pony's bijten langslopende paarden op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 08:43

Ik denk dat als jouw paarden proberen te bijten dit een logische reactie is van de personen die met een paard langlopen. Is het niet mogelijk je paarden te verhuizen naar een gedeelte in de stal waar niemand (of minder mensen met paarden) langs moeten?
Zo niet zou ik toch ervoor zorgen dat zij niet meer met hun hoofd naar buiten kunnen. Jammer maar helaas nodig.

Magic_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 08:55

Ik denk ook niet dat je dat kan voorkomen, wat zou je zelf doen als je met een paard langs pony's liep en ze gingen zo bijten.
Het is toch een beetje een instinctieve reactie van je pony's, wat territoriumbescherming of irritatie.
Kunnen ze het weefrek niet dicht doen als ze langslopen? of wellicht een andere stal waar geen paarden langs hoeven?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 10:03

Dat zou dus voor mij: jammer maar helaas, geen open bovendeur zijn.
Ik heb het ook gehad, maar dan van de andere kant, een paar paarden van mij durfden alleen nog maar in volle draf langs die stallen te rennen. Helaas konden bij ons de bovendeuren niet eens dicht, dus ik parkeerde ook die paarden eerst achterin door te dreigen met mijn dressuurzweepje om er daarna langs te draven maar ben er wel altijd over geërgerd geweest. Ik vind het toch echt de verantwoordelijkheid van de eigenaar om te zorgen dat een paard dat bijt niet aan andere mensen of paarden kan komen. Dus zeker geen open bovendeuren of anders een hoekbox waar niemand langs hoeft.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 10:44

kan je ze niet verplaatsen naar een andere box waar ze bv in de hoek staan dat er niemand langs hoeft of dat er in ieder geval minder mensen langs hoeven. en anders inderdaad geen open bevenkant. kan me voorstellen dat mensen zich eraan ergeren als jou paarden bijten en dus is het een logische reactie om ze naar binnen te jagen zodat je in ieder geval er veilig lnags kan met je paard.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:56

Ik zou kijken voor een andere stal waar dus zo weinig mogelijk paarden voor bijkomen en anders inderdaad bovenluik dichdoen indien mogelijk. Het is best irritant als je er elke keer een zweep moet mee nemen om de paarden op afstand te houden helemaal als er aan beide kanten zo'n happer staat. Ik zou zoiezo een van de paarden wel in een andere stal plaaten zodat als je niets dicht kan doen de mensen meer aan de andere kant voorbij kunnen lopen.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:15

VSW-->OPG

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:20

het is inderdaad een logische reactie van diegene die langs loopt,
ik zou dat ook doen.

Misschien helpt het om de stal wat te vullen met speeltjes/zoutblok.
Dat die wat te doen heeft.

Of je paard wat meer buiten laten staan.
Ik zou me tenslotte ook kapot vervelen, als ik de hele dag tussen 4 muren zou staan, niet dan ??

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 13:10

Als ze hooi hebben gebeurt het niet want dan hebben ze wat te doen. Maar ik kan ze niet de hele dag volproppen met hooi want ze krijgen al heel veel. En zoutblok hebben ze ook allebei.

Ik snap de reactie wel van langslopende mensen, maar dan nog een paard op zn hoofd slaan met een zweep? Vraag me af of je dan wel een paardengek bent. En diegene die dat bij ons doet laat haar paarden loslopen, dat mag ook niet dus is ze zelf net zo goed fout.

Naar een andere stal verhuizen kan niet. Ga dan toch maar rekjes doen denk ik.

xxberdienxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 18:23

als je het ziet moet je hem een tik geven[url]niet hard[/url] dat die weet dat hij het niet mag doen

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 18:26

Misschien kan je het hooi in een net doen dan zijn ze er wat langer mee bezig. Ik snap best dat mensen jou paarden weg jagen als ze bijten, je zou het zelf ook vervelend vinden als je paard gebeten word denk ik.

mieckeymouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 19:21

Hoevaak komen jou ponny's buiten?
Misschien vervelen ze zich?
Ik vind het wel logisch dat ze je ponny's naar binnen slaan als ze bijten. Ik zou ook voor mezelf opkomen als ze me bijten.

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 12:29

Rare logica dan.. Je kan de pony toch bij de neus pakken en dan naar binnen duwen? Pony's staan deze winter vaak binnen maar het is niet seizoensgebonden, 's zomers doen ze het ook.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:42

Een paard bij ons op stal heeft ook die neiging.
Erg vervelend en lastig om te negeren (manege, veel kinderen).

Wel sneu dat nu z'n bovenluik dicht blijft. Dus onze oplossing: met een touw het luik zo vastmaken, dat het op een kiertje staat. Dan kan-ie wel naar buiten spieken, maar er niet met z'n hoofd door en dus niet happen. Wel opletten dat het maar een klein stukje is, je wil natuurlijk niet dat-ie klem komt te zitten.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:46

Wij hebben ook wel paarden gehad die dit deden. Gelukkig hebben wij een breed gangpad en kunnen ze er niet bij, blijft het bij dreigen. Als het gangpad niet zo breed is, zou ik ook het rekje dichtdoen.

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 13:16

Ik heb een houten rekje gehad maar dit heeft mijn pony helemaal doorgevreten en kon zo met de mond bij het schuifje en deed het vanzelf weer open. Gevolg: pony duwde het hekje open als er iemand langskwam. En dit deed ze niet bepaald zachtjes (heb 'm een keer keihard tegen mn hoofd gehad)

@ Rumpleteaser: goed idee van je, een ander (jong) paard heeft dit ook bij ons. Ik ben alleen bang dat mijn pony haar hoofd er tussen steekt en niet meer los kan komen, ze is nogal slim :o

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:21

oe! heel irritant ja! wij hebben er ook zo 1 op stal. krijgt van mij ook een tik als ie bijt maar meestal hoef ik maar mijn stem te gebruiken en deinst hij al terug dit komt echter wel omdat ik t in t begin al afstraften

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:22

op de stal waar ik eerst stond, maakten we ons hier niet zo druk over. ff stem verheffen voordat je langs desbetreffende paard liep was meestal genoeg om hem naar achter te laten lopen. kwam geen zweepje of wat dan aan aan te pas. dat doen ze...

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:24

Ochjee,hier zijn er ook een paar die bijten als je met je paard langs komt lopen.
Heel vervelend, want mijn paard dendert als een idioot door en loopt je omver om maar weg te kunnen komen van de bijtende paarden.
Een grote mond geven is genoeg om ze te doen stoppen. Slaan vind ik niet eerlijk.

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:26

Hier is het zelfs zo erg dat iedereen ze deken eraan gaat... Eigenaar wilt luikje niet dicht.

Helaas doen meerdere het, wat ik het zieligt vind is dat mensen gaan slaan, terwijl de paarden dit zijn gaan doen! En ja wat kan je er wel aan doen, een ander pad nemen?

Ik ken het, ik weet nogsteeds niet wat ik moet doen maar heb mijn bange paarden daardoor vele malen op mijn kuiten gehad wat erg zeer doet.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:27

_Sammy_ schreef:
Hier is het zelfs zo erg dat iedereen ze deken eraan gaat... Eigenaar wilt luikje niet dicht.

Helaas doen meerdere het, wat ik het zieligt vind is dat mensen gaan slaan, terwijl de paarden dit zijn gaan doen! En ja wat kan je er wel aan doen, een ander pad nemen?

Ik ken het, ik weet nogsteeds niet wat ik moet doen maar heb mijn bange paarden daardoor vele malen op mijn kuiten gehad wat erg zeer doet.

Om maar over je hielen te zwijgen toch?
Ik vind dit toch het probleem van de eigenaar van het paard dat bijt.Die hoort ervoor te zorgen dat het niet meer kan gebeuren.

CharlotteCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:29

Misschien een voetbal of iets dergelijks in hun stal, zodat ze iets te doen hebben? Weet niet of dit werkt, maar je kan het proberen.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:42

Ik zou het ook niet leuk vinden om met mijn paard langs jouw bijtende pony's te moeten. Volgens mij is de beste oplossing tralies in het bovengedeelte. Zo kunnen je pony's nog naar buiten kijken en hebben ze licht en lucht maar bijten is er niet meer bij.

Morfeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 16:06

Ik heb dat heel vaak gezien op de manege bijvoorbeeld.
Ik zal als ik jou was inderdaad proberen van stal te wisselen, waar het wat rustiger is.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 16:20

TS
Ik zie het van een andere kant.
Ik ben pas zelf gebeten (halve duim eraf) door een vreemd paard wat in zijn stal stond.

Jij zegt dat je liever niet hebt dat iemand je paard met zweep de stal in dreigt, maar ze het beter zo op kunnen lossen: "Je kan de pony toch bij de neus pakken en dan naar binnen duwen?"
Ik vind van niet, je kan andere mensen geen risico's laten lopen met jou paarden. Dat jij de risico's neemt met je eigen paard ok (bedoel het niet banketstaaf).

En daarbij je paarden worden kniftig van deze situatie.
Ik zeg een stal op een hoek waar geen paarden langskomen, of een touw spannen zodat ze niet meer over de staldeur komen, of een dichte stal.
En ik raad je aan een bordje op te hangen.