Paard op naam zetten.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

123468086

Paard op naam zetten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 21:12

Hallo Bokkers,

Ik heb Macho nu al 2 jaar, maar het is eigenlijk nooit in me op gekomen om hem op mijn naam te zetten.
Hij is niet ingeschreven bij een stamboek, zijn ras is ook officieël onbekend.
Ik kan me dus niet aanmelden bij een stamboek of dergelijke.

Wie kan mij helpen?

Groetjes, Romy

Anoniem

Re: Paard op naam zetten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:15

Ik weet niet hoe het in nederland zit, maar ik neem aan dat hij gechipt is en hierbij een paspoort heeft?

Mijn pony is ook niet ingeschreven bij het stamboek, maar heeft wel een nieuw paspoort gekregen bij het chippen (een equipas) en hierbij zit een document (mutatiedocument) dat je bij wijziging van eigenaar moet invullen en opsturen. Dan maken zij een nieuw document waarin jij als eigenaar staat en dat sturen ze dan terug ;)

Maar dat is dus in België .. geen idee in hoeverre er overeenkomsten zijn..

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:23

Ik volg dit even, wil namelijk mijn paard ook nog op mijn naam zetten maar is dat ook anders als het paard wel ingeschreven staat bij het stamboek?

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:25

In het paspoort staat welke instantie hem afgegeven heeft daar kun je je paspoort na toe sturen, wel even aangetekend voor de zekerheid.
Let wel op een paspoort of stamboekpapier is geen officeel eigendomsbewijs, bewaar dus je aankoopcontract, dierenartsrekeingen, stalbetalingen enz, gewoon voor de zekerheid.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:27

als je paard/pony gechipped is heeft hij/zij een paspoort?
op de eerste 2 blz staat vaak het stamboek dit dmv een afkorting of PVE.
je belt betreffende stamboek op voor adres stuurt paspoort op(wel kopie achter de hand houden) met begeleidende brief met jouw adres dan zetten ze hem over.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:30

monica08 schreef:
Ik volg dit even, wil namelijk mijn paard ook nog op mijn naam zetten maar is dat ook anders als het paard wel ingeschreven staat bij het stamboek?

Ja is heel anders, veel stamboeken geven nog geen officeel paspoort af, tot nu toe alleen het Fps en het Kwpn voor zover ik weet (corrigeer me als ik het fout heb)
Een paspoort is nog steeds niet hetzelfde als een stamboekpapier en helaas hebben de meeste niet de zaken zo goed op orde als bovengenoemde stamboeken.

Ook als je paard een stamboek heeft maar geen paspoort kun je gewoon contact opnemen met een chipper bv het fjordenstamboek noem maar iets, je moet die papieren echt los van elkaar zien.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:32

Hoe oud ben je? Volgens mij moet je namelijk wel 18 plus zijn om je paard op naam te kunnen zetten..

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 21:43

Ik ben bijna 19, hij heeft gewoon een paardenpaspoort en een chipnummer.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:45

Cynthiaaapje schreef:
Hoe oud ben je? Volgens mij moet je namelijk wel 18 plus zijn om je paard op naam te kunnen zetten..

ne hoor niet nodig .

er zijn een heeeeeeeelehoop stamboeken die eigen paspoorten uitgeven ics hvtk aes nrps nps kwpn ga zo maar door..
paarden waarvan ouders /afstamming onbekend is worden via de PVE ingedeeld in stamboek (lijkt je paard op kwpn dan gaat de aanvraag daaarheen is het appalosa dan gaat ie daarheen.
ik denk als je de pve even belt zij je verder kunnen helpen.
http://www.pve.nl/pve?waxtrapp=znvFsHsuOpbPREcBLP&context=hfMsHsuOpbPREY
:D

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:47

Cynthiaaapje schreef:

Ik weet niet of dit wel 100% waar is, want volgens mij heeft mijn vriendin haar paard ook gewoon op haar naam (17 jaar)

@ eppie38: Ik heb van mijn paard gewoon een stamboek papier en het paspoort. (kwpn)
Moet ik dan het paspoort naar het KWPN sturen ofzo? Mijn moeder zal telkens nog eens bellen, maar het komt er maar niet van.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:49

monica08 schreef:
Cynthiaaapje schreef:

Ik weet niet of dit wel 100% waar is, want volgens mij heeft mijn vriendin haar paard ook gewoon op haar naam (17 jaar)

@ eppie38: Ik heb van mijn paard gewoon een stamboek papier en het paspoort. (kwpn)
Moet ik dan het paspoort naar het KWPN sturen ofzo? Mijn moeder zal telkens nog eens bellen, maar het komt er maar niet van.

alleen paspoort met begeleidende brief

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:51

Oke, en weet je ook toevallig hoe lang dat dan ongeveer duurt? En wat er in die begeleidende brief moet staan? Want heb al even op de knhs site gekeken, maar daar werd ik niet echt wijzer van.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:54

KNHS heb je in dit geval ook niks aan .KWPN wel :D
overzetten is ong 2/3 weken ligt aan drukte daar.
in begeleidende brief moet je schiftelijk aangeven dat jij met naam adres enz de nieuwe eigenaar bent en het paard dus wil omzetten op naam.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:56

Oke, nou mijn moeder zal van het weekend de brief maken etc. en dan gaat het op de post! :)

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:58

Ik lees ook even mee, ik wil mijn paard na 2 jaar ook overzetten op naam. Ik ben 16, kan dat dan al? Anders laat ik hem op naam van mijn moeder oid zetten. Moet er bij die begeleidende brief een bewijs dat het paard van jou is? Want dat heb ik verder niet :\
En mijn paard is een Appaloosa maar bij bevoegde instantie (ik neem aan dat ze daar het paspoort dus hebben afgegeven) staat Nederlands Fjordenpaarden stamboek? Moet ik de brief en het paspoort dan ook daarnaartoe sturen?

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 22:01

Je kan je paard niet op je naam zetten. Degene die de kosten betaald is wettelijk de eigenaar.

Je zou volgens mij wel een acte kunnen laten opstellen bij de notaris.

Maargoed eigenlijk is dat niet nodig, als je zelf alle kosten betaald en dit kunt bewijzen.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 22:04

ja dan moet het paspoort daarheen en ja jekan dat al als je 16 bent..
hoeft geen koopbewijs bij te zitten alleen jouw gegevens en handtekening.(paard van mijn vriendin is 177 mtr en ouders onbekend dit paard staat ingeschreven bij nwcps oftewel nederlands welsh cop pony stamboek :o

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 22:04

Dus Elke87 heeft het volgens jou helemaal geen zin om alles op te sturen etc?

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 22:07

bonte_bente: bedankt, haha ik zat al te twijfelen want het klopte niet echt :P maar bedankt, dan zal ik het binnenkort opsturen.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 22:07

Elke87 schreef:
Je kan je paard niet op je naam zetten. Degene die de kosten betaald is wettelijk de eigenaar.

Je zou volgens mij wel een acte kunnen laten opstellen bij de notaris.

Maargoed eigenlijk is dat niet nodig, als je zelf alle kosten betaald en dit kunt bewijzen.

uuuhm ik weet niet waar je deze info vandaan hebt gehaal maar paspoort is GEEN rechtmatig bewijs van eigendom dit kan gewoon op naam gezet worden. ik had mijn eerste paard op naam staan toen ik 15 was. mijn ouders betaalde alles.
heb er nu 7 op mijn naam staan!!!!!! en nooit een notaris bijgeweest!!!!

wanneer je een eigendomsakte wil hebben moet je bij een notaris zijn ja

Rotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 22:08

Je kan het stamboekpapier opsturen,zij schrijven het papier over en je krijgt het stamboek papier en een sticker voor in het paspoort terug.Stuur je papier wel aangetekend op!En er zijn kosten aan verbonden,hoeveel precies weet ik niet!

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 22:09

Mijn shetlander staat bij andere mensen. Ik wilde toen ook bewijs hebben dat hij van mij was. Ik heb toen gebeld met degene waar hij ook zn paspoort van heeft.

Zij vertelde mij dat het inprincipe onmogelijk is om je paard op naam te zetten. Sowieso is degene die betaald wettelijk eigenaar..

Waar zou je dat dan heen willen sturen? Om je paard wel op naam te zetten?

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 22:10

Ik zeg ook nergens dat een paspoort eigendomsbewijs is. Dat weet ik dat dat niet zo is.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 22:11

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 22:12

elke heeft wel gelijk maar zegt het verkeerd, het paspoort is GEEN eigendomsbewijs.

Om je paard bij de notaris vast te laten leggen is zo gek nog niet, het is jammer dat het zo duur is maar wettelijk is dat het enigste eigendomsbewijs wat teld, dus niet zo mekkeren direct iedereen want ze heeft wel gelijk.