mishandeling maar toch ook weer niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ojajoh

mishandeling maar toch ook weer niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 21:18

ok even bij Overige gezet omdat ik niet een duidelijk beeld heb waar ik dit moet plaatsen

Goed het volgende.....

Wat doe je in volgende situatie....of juist niet

2 paarden die je kent, die er niet uitkomen, niet los, niet aan de hand stappen....helemaal niks
Tuurlijk zou je het weer de schuld geven, maar ook de dagen dat er geen ijs/sneeuw was kwamen ze er niet uit
de eigenaresse besteed welgeteld een half uur aan het stront scheppen,opstrooien en voeren en gaat daarna weer snel weg,rotzooi laten liggen en dergelijke
dieren krijgen gewoon muesli en brok ondanks hun stilstand

de dieren mankeren medisch niks wat hun zou moeten/kunnen tegenhouden om de benen te strekken

ik heb de eigenaresse al eens aangesproken op het feit dat ik bereid ben om ze dagelijks even buiten te zetten aangezien ik hele middagen op die stal ben
tevens gevraagd waarom ze er op dat moment niet uitmochten
ik krijg een kort en afwimpelend antwoord

de staleigenaar zegt op zijn beurt: van de rotzooi kan hij wat zeggen, maar voor de rest niet, iedereen bepaald zelf wat ie doet met zn paard
Ja...daar heeft ie een punt, maar heeft dat ook niet eens een grens?

Afijn stalgenoten praten er dagelijks over onderling, iedereen vind het onwijs zielig,maar niemand durft wat te zeggen...
tevens vertellen stalgenoten dat hun overige dieren het niet veel beter hebben....

Nu ben ik niet bang om verder te gaan dan hetgeen wat ik al gedaan heb,maar anderzijds wil ik ook geen verdere problemen met hun of de staleigenaar.

Maar het gaat mij zo aan het hart om te zien hoe die dieren letterlijk staan te stuiteren in stal,hunkerent naar aandacht en er zo graag uitwillen omdat ze barsten van de energie
het doet mij gewoon zeer om dit te zien ;(

wat is wijsheid? toch maar mijn mond houden en alles voor zoete koek aanzien?
of toch die gewaagde sprong ,hopelijk ten bate van die dieren, nemen en mijn mond open trekken? uiteraard om normale toon .

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:26

Dit is een moeilijke situatie.. je hebt al geprobeerd met de eigenaar te gaan praten, maar dit heeft ook niets opgeleverd. Wij hebben ook zo iemand op stal gehad. Toen besloten wij (ik en wat stalgenoten) om het paard zelf te gaan doen. En dan heb ik het niet over rijden etcetera maar over elke dag even buitenzetten en de stal uitmesten. Natuurlijk heb je dan een risico dat er iets met het paard gebeurt waar jij verantwoordelijk voor bent.. maar dat hadden we er voor over. Arme beest stond alleen maar binnen en ging weven en luchtzuigen uit verveling. Dit lost helaas ook niets op, de eigenaar komt er te makkelijk mee weg. Maar de dierenbescherming kan je er niet voor bellen, paard heeft onderdak en krijgt eten..
Ik zou wel proberen de eigenaar nog een keer aan te spreken. Hopelijk ziet ze zelf in dat het ook niet zo kan.
Laatst bijgewerkt door noekje op 17-01-10 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:26

Mijn antwoord in snel en simpel :+ : Gaan praten, vraag waarom ze er niet uit mogen en zorg dat ze er niet omheen draait. Als ze geen tijd heeft om ze te rijden, vraag dan of ze in de wei/bak mogen en of ze niet iemand kan regelen die voor ze wil zorgen, er zijn genoeg meiden die graag een verzorgpony willen hebben!! Succes nog ;)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 21:29

Loolotte schreef:
Mijn antwoord in snel en simpel :+ : Gaan praten, vraag waarom ze er niet uit mogen en zorg dat ze er niet omheen draait. Als ze geen tijd heeft om ze te rijden, vraag dan of ze in de wei/bak mogen en of ze niet iemand kan regelen die voor ze wil zorgen, er zijn genoeg meiden die graag een verzorgpony willen hebben!! Succes nog ;)

tja hier stuit ik dus al tegen het eerste probleem
dit heb ik namelijk al gevraagd en voorgesteld om ze los te zetten
ze hebben het aangegeven niet te willen dus ik kan de dieren dus absoluut niet uit stal gaan pakken
tevens wil de pensioneigenaar dit ook niet,omdat hij vind dat iedereen met zijn eigen paard moet bemoeien
(en op zich is dat ook wel goed)

ze willen geen verzorgsters......en ze willen zoveel niet, die mensen zijn stug,houden voet bij stuk en hebben een hele rare gedachtegang

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:33

Ik zou het toch nog een keer proberen om met de eigenaar te praten. Dit keer met een iets hardere toon dat dit zo niet kan.. ookal zijn het paarden; je hebt geen paarden om ze alleen op stal te laten staan. Wat noekje ook al zei, gewoon zelf buiten zetten.. Met het risico van een uitbarsting van de eigenaar maargoed, dat zijn die paarden toch wel waard..? Krijgen ze in iedergeval hun beweging.

Edit; lees net je post.. Als ze echt voet bij stuk houden, dan kun je er ook niks tegen beginnnen. Pensionstaleigenaar doet er ook niks mee. Aan de ene kant heeft hij wel gelijk. Maar als niemand dus verder meewerkt, afgezien van de andere stalgenoten kun je er niet veel tegen beginnen..
Laatst bijgewerkt door MyHorseGirl op 17-01-10 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:34

Moeilijk pakketje Natas...

In dit geval zou ik haar apart roepen en zeggen dat je serieus met haar praten wilt, omdat iets je heel erg dwars zit.

Je doet je verhaal en wilt daar een serieus antwoord op!
Eerlijk is eerlijk
Dit is te gek voor woorden!
Zelf zou ik er in elk geval niet tegen kunnen om te doen alsof m'n neus bloed, maar dat weet je wel.

Denk dat ik ze eigenhandig elke dag naar buiten had gezet, maar dat kan eigenlijk ook niet, want als er wat gebeurd dan bij jij verantwoordelijk...

Praten is de enige oplossing in dit geval

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:38

Hele vervelende situatie dit.
Zeker omdat je al eerder gevraagd hebt of je ze buiten mocht zetten.

Tuurlijk geef ik de pensionhouder gelijk dat iedereen moet weten wat hij/zij met zijn paarden doet maar snap ook dat dit voor jou heel naar is om aan te zien.

Ik zou zeker niet zomaar de paarden buiten gaan zetten hier krijg je allleen maar ellende van en daar hebben de paarden ook niks aan.

Wat ik zelf zou doen en dat is misschien heel kinderachtig maar gewoon elke keer als ze er is vragen of ze naar buiten mogen en als het antwoord nee is vragen waarom niet.
dag in dag uit.

Een goed gesprek zou ik eerder zeggen maar goed als je elke keer een kort antwoord krijgt schiet het ook niet op

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:40

Waar staat dat dit mishandeling is, is dat een wet?

Natuurlijk is het fijner en leuker voor die dieren dat ze buiten staan overdag, maar als de eigenaar hier niet voor kiest dan houdt het op, je kan ook niet zeggen dat ze ze niet goed verzorgd aangezien ze toch elke dag langskomt...

Je kan natuurlijk nog een keer vragen of het een optie is om ze zelf buiten te zetten, maar als de eigenaresse dat niet wil hebben dan houdt het op denk ik.

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:40

Bovenstaande typte ik toen er nog geen enkele reactie was en nu maakt jou antwoord het nog moeilijker..
Ze wil niks en vind het prima als haar paarden in hun stal weg rotten..

Heel lastig, moet ik over na ga denken, maar hopelijk komt iemand met de juiste oplossing!

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:41

Tsja , mijn mening weet je al , en ik zou graag een keer die eigenaar willen spreken.
Toch kan je helaas niet veel meer doen dan praten met de eigenaar. Je haalt een hoop ellende op je hals als je ze toch de benen laat strekken. Zowel met de eigenaar van de stal als de eigenaar van de paarden.

Hele lastige situatie , ieder paard moet er natuurlijk uit en hoort niet opgesloten in een hokje te zitten.
Wellicht idd wat MyHorseGirl al zegt, ga een stapje verder en flink uit je naat ;)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 21:41

mja idd ik heb dus ook het idee dat ik alleen nog maar kan zeggen wat ik vind (want ik vind het reinste dierenmishandeling)
en hopen dat ze er wat mee nee (weinig kans)
en daar sta je dan met je goed gedrag :\ ;(

dat soort mensen zouden ze het moeten verbieden om dieren te hebben

ik ben niet van plan elke dag dit te gaan vragen
ze zijn er maar een half uur per dag en ik heb niet altijd zin om met die mensen (met waanideeen) te praten :n
zolang je het over koetjes en kalfjes hebt zijn ze heel aardig hoor
maar wat betreft hun dieren hebben ze hun eigen visie en die klopt van geen kant :n

ik weet namelijk uit hun eigen verhalen dat ze ook broodfokkers zijn, zo noemen ze zichzelf niet,maar zijn t dus wel

montana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:42

weet inmiddels hoe en wat ikdoemaarwat laat et los wijffie snap heel goed wat je bedoeld ziet en voelt maar je kan er niks aan doen

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:44

maaruuhh als ze er maar een half uurtje per dag zijn , zou ik zeker de stoute schoenen aandoen en ze lekker even in de paddock knallen als deze vreselijke mensen al geweest zijn.
Dan maar een hoop ellende als ze er achter komen , maar wellicht duurt dat dagen voordat ze door hebben dat hun paarden lekker de benen strekken.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:44

Moeilijk natas.. Wij hebben iemand op stal met een prachthengst alleen deze vrouw komt dus helemaal nooit. Ze verwacht dat wij haar paard mesten enz, enz.
Het enige voordeel is dat de hengst wel naar buiten gaat als de staleigenaar er is, andere mensen kunnen de hengst absoluut niet pakken omdat er geen overwicht is.
Ik vind het vreselijk om te zien hoe sommige voor hun dieren kunnen zorgen.

Ik zou aanspreken erop, zeggen wat jou dwars ligt.. Misschien kun je ook wat conseqenties noemen? Wie weet krijgen die paarden wel een giga medisch probleem.. Van dat stilstaan in een box zullen de benen er niet beter op worden.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:45

mickydo schreef:
maaruuhh als ze er maar een half uurtje per dag zijn , zou ik zeker de stoute schoenen aandoen en ze lekker even in de paddock knallen als deze vreselijke mensen al geweest zijn.
Dan maar een hoop ellende als ze er achter komen , maar wellicht duurt dat dagen voordat ze door hebben dat hun paarden lekker de benen strekken.

En het paard vliegt door de draad heen en dan heb je de poppen pas echt aan het dansen, dat zou ik zeker niet doen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 21:46

mickydo schreef:

ruzie met hun heb ik er dik voor over dat is het probleem ook niet
maar ruzie met de staleigenaar is wel het laatste wat ik wil want ik sta veels te fijn!

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:48

Tsja Henkjan , een paard 24 uur in een hokje is in mijn ogen mishandeling, Ik zou dat doen en de risico's voor lief nemen.
De paddock daar is goed te doen en hoe vaak gebeurd er nou iets ernstigs met een paard wat de benen kan strekken ?

mickydo

Re: mishandeling maar toch ook weer niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:49

Ja dat wil je zeker niet Natas, het is ook jammer dat je de stalhouder in dit geval niet achter je hebt staan.
Tuurlijk moet iedereen zelf weten wat hij met zijn paard doet ,maar ik vind dat er wel grenzen moeten zijn.
Je stalhouder kan best eisen dat hij wilt dat ieder paard op zijn erf krijgt wat deze behoeft, dus ook naar buiten.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:49

Het paard kan wel compleet uit ze dakkie gaan en bijv. ze been breken maarja dat kun je ook zeggen dat als ik nu naar buiten loop en ik glijd uit en ik breek me arm.. dat kun je nooit van te voren zeggen.

ik ga met mickydo mee.. 24 uur in een stal en dat dagen achter elkaar is dierenmishandeling..

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:51

Dus het gaat ook niet altijd goed...
Ik vind het ook niet goed hoor, maar zelf de paarden buiten gooien is het laatste wat ik zou doen zeker bij zulke mensen. Voordat je het weet heb je een rechtzaak aan je broek hangen als er wat fout gaat.

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:53

Lastige situatie idd.
Ik zou ze er niet stiekem uit gaan halen, komen alleen maar problemen van...
Ik zou idd gewoon nog eens met de eigenaren gaan praten.
En desnoods stuur je ze een email/sms/brief dat je wel bereid bent om ze soms eens los te gooien!
Ik zou wel blijven volhouden! Want 24 uur p/d is idd niet goed nee.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:54

Ik zou het op een hele andere toer gooien. En gewoon eens zeggen: als ik er morgen weer ben, zal ik jouw paarden ook even buiten zetten. Zegt die persoon dan niet van "nee dat wil ik niet", nou dan heb je toch een (halve) goedkeuring.

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:56

Naja dit is zeker mishandeling. Maar helaas gaat het er op veel stallen zo aan toe. Het lijkt mij dat de staleigenaar ze gewoon kan verplichten om de paarden een tijd uit de stal te laten voor bijvoorbeeld ten behoeve van zijn stal. De staleigenaar heeft ook meer te vertellen dan iedereen denkt. en anders gewoon even bij anoniem de dierenbescherming vragen hoe en wat. Hoe lang staan die beestjes wel niet op stal dan weken lang? of worden ze nog gereden of iets ooit?

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:57

HannahFrouk schreef:
Ik zou het op een hele andere toer gooien. En gewoon eens zeggen: als ik er morgen weer ben, zal ik jouw paarden ook even buiten zetten. Zegt die persoon dan niet van "nee dat wil ik niet", nou dan heb je toch een (halve) goedkeuring.

Dies ook goed :+

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 21:58

nogmaals...ik heb het al voorgesteld
en er is overduidelijk nee gezegd

ik waag me kwa losgooien zonder toestemming mij er dus absoluut niet aan
laat dat duidelijk zijn

DB heb je niks aan als de dieren eten en een schone box krijgen en daar baal ik dus van!!
want ik vind dit ook 2 schrijnende gevallen

de dieren staan nu echt al een aantal weken op stal.....praat er echt niet over 2 ofzo...
1 is een rijdier maar wordt niks mee gedaan...de ander is een "veulen"