@ Kiwoko: Dat wordt lastig, wij hebben geen drachtige merries hier... 
Als mens zijnde moet ik hier toch verbetering in kunnen brengen, anders lijkt het of ik verdoemd ben tot het hebben van een dominant of onzeker paard waar niets mee te beginnen valt???
@ Ellepel: We zijn toen begonnen in een groep van 3 ruinen waarin de rangorder reeds duidelijk was. De dominante ruin leek op slag verliefd op haar, echter trok zij naar 1 van de andere ruinen. Daardoor wed de dominante ruin jaloers en bleef haar opjagen, zodat zij uiteindelijk door de draad ging...
Daarna heeft zij ongeveer een maand alleen gestaan, toen een maand met een shet en een veulen, wat beiden goed ging... Echter gingen die 2 verhuizen. Toen hebben we haar bij een 15-jarige merrie gezet, die lager in de rangorde stond. Dit ging 2 maanden goed, totdat ik een telefoontje kreeg dat mijn paard dat andere paard helemaal lens had geslagen en dus stond ze weer alleen...
Van de week hebben wij haar 1 op 1 bij de dominante ruin gezet, en dat ging wel hard tegen hard. Toch merkte ik wel dat mijn paard de dominante ruin over het algemeen uit de weg ging... Waar ik alleen bang voor ben is dat deze ruin haar toch weer op blijft jagen... Nu deed hij dat niet omdat hij wat ziekjes is dus een stuk rustiger...
Andere stalling is op dit moment geen optie, omdat dit de enige stal in de wijde omtrek is, waar ze in de winter ook weidegang hebben. Dat vind ik toch erg belangrijk. Wil mijn paard geen 24 uur per dag op stal hebben staan...
Hengstigheid heb ik nog niet gezien, ik heb ze sinds augustus en sindsdien is ze nog niet hengstig geweest.
Gisteren ben ik op de wei gaan staan met alleen een touw en mijn krukken (ze heeft me van de week omver getrokken, dus ik loop met krukken
)
Elke keer als ze te dichtbij kwam, zwaaide ik met mijn leadrope om me heen om aan te geven dat ze te dichtbij kwam. In 1e instantie werd het een machtsstrijd waarbij zij zelfs een keer gericht naar mij trapte...
Maar na een tijdje ging het beter. Ze kwam nog wel maar bleef op afstand en keek me aan alsof ze wilde vragen :"Is het zo goed?"
Dus ik heb wel het idee dat dit helpt...