Waarom bij opstijgen beginnen met rug naar paardenhoofd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EllyC

Waarom bij opstijgen beginnen met rug naar paardenhoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 19:28

Laatst keek ik naar een eerste les van een vriendin en die moest bij het opstijgen eerst met haar rug naar het hoofd van het paard staan, voet in de beugel, paar keer omhupsen en opstijgen.

O ja, zo hoort het eigenlijk (doe dat zelf nooit :o, stap meestal op met krukje).
Maar waarom moet dat eigenlijk?

Het einige wat ik kan bedenken
- als je haaks gaat staan, schop je paard eerder
- als je met je rug naar billen gaat staan, kom je dichter bij de (gevaarlijke) achterbenen
Maar of dat ook echt de reden is.

Weten jullie het?

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 19:32

Zo moet je opstijgen voor het ruiterbewijs, dat is het enige wat ik kan bedenken.
Mij is het gewoon zo geleerd heeeel vroeger al en ik kan het niet anders.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 19:33

ik vind dat zo'n onzin.
ik stijg altijd gewoon op. voet in de beugel, en dan omhoog. vind dat beugel half draaien en met rug naar het hoofd alleen maar irritant.
heb eens iemand gehoort die zij: dan zie je als hij gaat schoppen ( en is het meteen te laat) ik zie liever zijn oren.

ik vind bij opstijgen belangrijk dat ik mijn paard niet hinder en niet in zijn buik schop. hoe ik dat verder doe maakt me niet zoveel uit. :D

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 19:34

Ik wou m'n ruiterbewijs nog wel gaan halen (een keertje) maar dan heb ik een probleem :S
Stap ook altijd met een krukje!
Ik dacht dat het was voor het minder belasten van de rug, doordat je meer vaart hebt als je echt gaat opstijgen ofzo!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 19:35

Ben het met je eens hoor gekvanfleur, maar was heel erg benieuwd waarom men de officiele versie nu zo bedacht heeft.

Net zoals het links opstijgen. Dit zou nog te maken hebben met de riddertijd, ander zou je zwaard in de weg zitten. :D

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 19:35

nee dat heeft toch alleen maar nadelen? :=
stel je paard schrikt en gaat er vandoor dan word je omver gevlogen omdat je je voet net in de beugel hebt gedaan. Als je met je kont naar het kont vna het paard staat dan schiet je voet eruit. Ik zat het laatst namelijk ook te bedenken :P

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 19:36

Bij het ruiterbewijs moet je dus echt die paar hupsjes maken en dat kan ik niet. Ik zet mij in 1 keer af.

Alatariel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 19:39

Ik geef altijd aan dat men moet opstappen met de rug naar zn billen:
1 omdat je als je met je rug naar zn hoofd staat je voet moet meedraaien en je eigenlijk altijd in zn buik prikt met gevolg dat je onbedoeld aanspoort
2 omdat je niet kunt zien waar en of je paard ergens op reageert en eventueel schrikt
3 omdat als je paard schrikt je niet met gedraaide voet in de beugel kan blijven hangen als hij ervandoor schiet

EllyC

Re: Waarom bij opstijgen beginnen met rug naar paardenhoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 19:40

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 19:41

Ik vind het wel onzin dat je persee op moet stijgen met je rug naar het hoofd. Wat maakt dat nou uit? Stap liever op met een krukje, dan spaar je de rug van het paard tenminste.

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 20:47

Goh, zou niet eens meer weten dat het zo "moet" leerde je vroegah wel op de manege.
Stap ook al een eeuwigheid op met een krukje! Goed voor mijn rug EN die van het paard.....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 20:52

Omdat, als je met je rug naar het hoofd staat, je nooit met een verkeerd gedraaide stijgbeugel kunt eindigen. Probeer maar eens. Met je rug naar de kont kun je de voet verkeerd in de beugel zetten qua draaiing.

sientjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 20:57

zo heb ik het ook geleerd "vroeger " :P
Volgens mij is het omdat als het paard schrikt, heeft het altijd de neiging heeft om naar voren te gaan springen. Maar als jij al naast het hoofd staat zou hij dat minder snel doen. En als je met je rug naar zn billen staat en hij springt dan naar voren, dan sta je zo achter zijn achterbenen.
Weet het niet meer zeker hoor, maar volgens mij was het zoiets.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:00

Pff ik vindt zoveel van de officiele dingen onzin, net als altijd rechts opstijgen (want anders zat vroeger het zwaard in de weg, lekker relevant nu).. Niet goed voor de rug van je paard (heftige eenzijdige belasting) en vaak erg onpraktisch..
Doe vooral lekker wat je zelf wilt en trek van mensen die alles volgens de regels willen vooral lekker weinig aan

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:03

Ze laten je naar de voorkant opstappen omdat als je een echte beginner bent, je nogal de neiging kan hebben om het paard in zn buik te prikken met je tenen op het moment dat je de lucht in komt.

Tutchi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:09

In ieder geval sta je op deze manier dichter bij het hoofd van je paard dan bij de kont (te hupsen). Dat kan voor sommige paarden en (beginnende) ruiters een fijner idee zijn.

Goeie vraag eigenlijk :-).

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:24

Geen rijtechnisch probleem -> OPG

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:39

Voor m'n ruiterbewijs moest ik ook zo opstappen ja.
Ze zijden dat het zo 'makkelijker' was.
Nouja beetje zwak argument eigenlijk maar zelf zou ik het dus echt niet weten.
Ik stap altijd met krukje op :j

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:41

Dat klopt ja, ik zie het sommige mensen ook doen. Terwijl ze dan zo hupsen dat ze uiteindelijk omdraaien. Ik kan het iig niet en het is mij ook nooit zo geleerd. Gewoon op de 'normale'manier ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:42

'Omdat je paard je dan niet kan trappen.'
Ja, maar ik ben dus verongelukt door op deze manier op te stappen :+ Had mijn knie uit de kom gedraaid (been waar je mee afzet, knieschijf zat aan de zijkant).
Dus ik doe het iniedergeval lekker op mijn eigen koppige manier nu.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:44

Ik heb het ook zo geleerd. Maar ik kijk nu toch liever naar het hoofd van het paard, zo kan ik op grond van het orenspel een beetje inschatten waar hij mee bezig is, en is de kans ook minder groot dat ik hem per ongeluk met de punt van mijn schoen prik...

Denise_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:45

Het zal wel iets te maken hebben met de vaart die je dan krijgt, je blijft dan minder snel halverwege hangen. Ik moet zeggen, als ik op en groot paard op moet stappen, kom ik er zo wel beter op als wanneer ik zonder hupsjes erop kom (en geen krukje in de buurt heb). Dat is dan ook het enige moment dat ik het hupsen toepas. Waarom het nu 'officieel zo moet' weet ik ook niet...

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:55

Op deze manier komt de punt van laars nie tegen het paard.

Je staat met je voet in de kont, tegen de tijd dat je halverwege bent en de met de punt richting paard komt, duw je je knie in het zadel, waardoor de punt het paard niet raakt.

Zelf zetten ik altijd de punt tegen de singel. Nu stap ik op met kruk en raak ik hem ook niet. Kruk is altijd de beste manier!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:59

Iris82 schreef:
Ze laten je naar de voorkant opstappen omdat als je een echte beginner bent, je nogal de neiging kan hebben om het paard in zn buik te prikken met je tenen op het moment dat je de lucht in komt.

Lol, oké. Nevermind. Ga geen 'discussie' aan als je aangeschoten bent Irisje. %)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:05

jury schreef:
dat is dus niet de officiele manier Alatarie, maar ik kan je argumenten volgen.

Onder deze link een kort filmpje hoe het hoort
http://www.prinsemolen.nl/optomen/opstijgen.html

haha, paard staat met zijn benen niet echt charmant en gemakkelijk erop ;)

hoe kan ik in vredesnaam hupsen als ik 1.60 ben en paard 1.70
als ik geen kruk gebruik frummel ik me in de stijgebeugel met mijn tenen ver boven mijn hoofd en dan in een keer. :')