hij heeft een eigen wil

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxberdienxx

hij heeft een eigen wil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 18:10

als we cros training hebben word hij opeens heel heet en gaat hij met mij aan de loop niet altijd even leuk maar
ook al rijd ik een uur van te voren hem los hij blijft heet en rend op alle hindernissen af en al ik hem tegen hou begint hij te bokken weet iemand hoe ik hem een beetje rustig kan krijgen

Vjestagirl

Re: hij heeft een eigen wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:12

Hoeveel en wat krijgt hij te eten? Hoeveel komt hij (los) buiten. Hoevaak train je hem? Helpt het om hem los te gooien van te voren?

Enne, leestekens bijten niet ;)

naomi_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:22

Misschien helpt het om hem een half uurtje los te gooien & opjagen ?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:23

naomi_mickey schreef:
Misschien helpt het om hem een half uurtje los te gooien & opjagen ?

Opjagen zou ik niet doen, als een paard niet lopen wil kan dat zorgen dat jij n paar achterbenen tegen je hoofd aan krijgt.

Maar laten we eerst kijken wat de oorzaak is, voordat we oplossingen verzinnen :)

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:47

je kunt je paard trainen om te wachten op jou.

xxberdienxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 19:20

gaat iedere dag naar buiten als het kan anders wordt hij gelongeert
krijgt een halve schep brokken merriebrok en een plak hooi 2x daags
rij hem 5 keer per week

xxberdienxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 19:21

opjagen daar doe ik niet aan

mieckeymouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:25

Ik denk dat het goed is om er profecionele hulp bij te zoeken. Het is dus niet dat je paard te veel energie heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:28

Sowieso is 2xdaags een plak hooi wel erg weinig ruwvoer, op zich. Naar mijn idee zou je als basis toch gewoon veel ruwvoer moeten geven, en dan evt. aanvullen met krachtvoer afhankelijk van de prestaties die je paard moet leveren.
Het is mij ook niet helemaal duidelijk hoe vaak hij naar buiten gaat op een dag, en hoeveel uur per dag hij binnen staat?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 21:15

In je profiel staat dat je helemaal niet springt met de pony omdat hij onderuit is gegaan en het niet meer wil. Voor zover ik weet is crosstraining best lastig als je niet springt }>

nozliwki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 21:58

Wat zegt je instructeur ervan?

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 22:05

nu ik het nog eens terug lees, lijkt het een vluchtreactie.
heeft je pony pijn?

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 22:07

Of hij is gewoon happy en heeft er vreselijk veel zin in om lekker te springen?

Enne, het is een paard, geen robot. Het heeft altijd een eigen wil :D .

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:40

hihi had hetzelfde met een manegepony waar ik vaak me sprong, die had dat soms ook, was ook niet uit te zitten. was dan overigens alleen als er maar 1 sprongetje stond, wedstrijd was ze een engeltje (ok, bij een ander ging ze over de bakdeuren naar buiten). maar in mijn ervaring is het een gebrek aan respect, hoewel ik zeker eerst even zou nagaan of hij nergens pijn aan heeft. alsie helemaal in orde is, zeker grondwerk gaan doen en hem leren je te respecteren (sowieso ben ik altijd voor grondwerk, maar dat even terzijde).

xxberdienxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 14:08

hij krijgt maar 2 plakken hooi omdat hij het niet opeet hij is nooit een goede eter geweest en sleept alles door zijn stal
het is ook niet echt vlucht gedraag want hij stormt er heel hard op af op de cros hindernissen en met crossen heeft die minder moete dan met springen ik doe het ook gewoon voor de lol en gaan geen wedstrijden doen of zo maar hij mag best een klein beetje rustiger zijn.

xxberdienxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 14:12

amyz schreef:
hihi had hetzelfde met een manegepony waar ik vaak me sprong, die had dat soms ook, was ook niet uit te zitten. was dan overigens alleen als er maar 1 sprongetje stond, wedstrijd was ze een engeltje (ok, bij een ander ging ze over de bakdeuren naar buiten). maar in mijn ervaring is het een gebrek aan respect, hoewel ik zeker eerst even zou nagaan of hij nergens pijn aan heeft. alsie helemaal in orde is, zeker grondwerk gaan doen en hem leren je te respecteren (sowieso ben ik altijd voor grondwerk, maar dat even terzijde).

ja zo is hij ook een beetje omdat bij het cros terein de hindernissen ver uit elkaar staan gaat hij steeds harder lopen maar als die bijvoorbeeld de boomstam raakt dan schrikt die daar wel van maar heeft geen piijn en gaat ook niet meer over die boomstam heen okal is die maar 10 cm hoog ik laat hem dan er ook niet meer over heen gaan omdat ik hem niet iets wil laten doen waarvoor die bang is

xxberdienxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 14:16

trouwens omdat hij niet zoveel hooi eet kan niet aan zijn gebit liggen of omdat hij ziek is we hebben hem al naar de tandart laten gaan en door onze eigen dierenarts laten onderzoeken maar hij is gewoon een slechte eter

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:19

Mag ik even klagen? Gebruik alsjeblieft leestekens want je posts zijn heel moeilijk te lezen! (zoals punten en komma's!)

Maargoed, het ziet ernaar uit dat het een vlucht reactie lijkt! Schrikt hij soms van dingen of zien de hindernissen er een beetje te hoog uit voor hem?

Succes!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:05

Doet hij het overigens ook als er iemand anders op zit? Zou er gewoon even een keer een instructeur oid opzetten (iig iemand met veeeeel ervaring) om te zien of hij dan hetzelfde gedrag vertoont. Hadden op de manege meerdere paarden die met springen door lang niet iedereen te hanteren waren..

En als hij begint te rennen, oortjes naar voren of niet? Als hij er nerveus mee flappert oid zet ik ook in op een vluchtreactie, hoewel het echt heel erg overeenkomt met die pony waar ik vaak mee sprong; overenthousiasme..

xxberdienxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 18:55

ja oren naar voren en gaan. is het bij hem, het is vooral als je op de hindernis komt afrijden en nog 20 m hebt, dan begint hij opeens veel harder te galopeeren. ik hou hem dan tegen omdat hij anders ook opeens kan stoppen. en ik door de snelheid die hij maakt er dan meteen aflig. maar dan begint hij zich net als een stuiter bal te gedragen. en stopt dan zo bie zo. op knhs kamp zijde ze me, dat ik heb gewoon moest laten gaan. Zodat hij zelf de goeide afstand kan vinden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:57

zie mijjn onderschrift, en doe er je voordeel mee :)

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:03

dat hebben ze daar op dat kamp dan goed gezien!
je vecht niet met je pony, maar met je eigen angst, en dat is niet goed.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:46

Tsja, klinkt voor mij echt als overenthousiast (om wat voor reden dan ook). Zeker grondwerk gaan doen voor respect, en inderdaad, doe je voordeel met het onderschrift van kiwiko :P

Equiine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 22:53

Idd. het klinkt als overenthousiast,je moet 'm gewoon een beetje in bedwang proberen te houden,voorbeeld:
loop je dravend op een hindernis af en gaat hij galopperen?Probeer dan van de hindernis af te wenden,en dan te gaan stappen,net zolang totdat hij het begrijpt. :) Dan rustig vertrouwen opbouwen en het nog 1 keer proberen,stapje voor stapje. :)

Britt20099

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 23:22

Steeds pas laten springen als hij rustig is. Veel figuren rijden, overgangen rijden en aandacht vasthouden door bezig te houden.
Na elke sprong weer terug naar de basis en eerst rustig krijgen en houden. Praat tegen je paard, rijd veel figuren en overgangen. Succes.