Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
. Het is erg donker en de beelden zijn onduidelijk maar volgens mij ka je goed horen wat ze doet. Met een snoepje maakte ze nu geen geluid, doet ze de ene keer dus wel de andere keer weer niet. Ook schud ze dan met dr hoofd. Ze zit ook regelmatig aan mijn jas te plukken waarna ik haar weg duw maar ze is nogal "aantastelijk" en nieuwsgierig.

Anya schreef:Dit is het gilletje/geluid dat mijn merrie maakt als ze een leuk ander paard tegenkomt, gaat staan neuzen en dan komt dat gilletje. Meestal slaat ze dan ook een voorbeen uit of zo. Als ze hengstig is doet ze het erger. Ik ben bang dat je het in die richting moet zoeken![]()
Maar als jij er geen probleem mee hebt, en zij ook niet... dan is het geen probleem.
Je zegt wel heel vaak 'niet doen' trouwens en zij gaat gewoon door. Dus je 'correctie' komt niet echt over. Dit soort gilletjes kunnen daarmee te maken hebben.
Ik ben benieuwd wat anderen hiervan vinden.

Ikima schreef:Volgens mij is het gewoon een pieptrut, een echte merrie dus, gelukkig is mijn merrie niet zo'n piepert.
Dat getik van het stroomapparaat is voor paarden een verschrikking, zij horen vele malen beter dan wij dus dag en nacht die knallen boven haar hoofd zal niet echt goed zijn.
Dit kan natuurlijk ook op haar humeur gaan werken. Kan daar niets aan gedaan worden? Het is voor paarden namelijk een marteling.

Dit roept herinneringen op!
Precious20 schreef:Dit roept herinneringen op!
Ik heb ooit een merrie gereden die ook bij vanalles en nog wat piepte (eigenlijk meer: gilde). Bij het borstelen, deken omdoen, opzadelen, singel aantrekken, opstijgen of iets te hard inwerken met je been: piep!
Je kon je er in opjagen zoveel als je ook maar wou, merrie bleef het gewoon doen. Kwestie van je erbij neer te leggen!
Ikima schreef:Ik denk niet dat je dat piepen kunt afleren, dat zit gewoon in haar karakter. Zolang ze er niet gemeen bij doet zou ik mij geen zorgen maken.
Nog even over het apparaat, 5 minuten die knallen boven je hoofd is voor een paard al een kwelling, als het mijn paard was dan zou dat ding uit moeten als ze op stal staat of een andere box.
ik lach me echt rot om die geluidjes.

aikon schreef:Senna ben ik met je eens, ze geeft met piepen aan dat ze het er niet mee eens is.
Mijn pony knarste met erg met de voortanden als hij iets wou en niet kreegt of iets deet wat niet mog voor al na een waarschuwing.
Ze laten op hun eigen manier weten dat ze het niet eens zijn met je.
TS misschien toch wat duidelijker zijn wat je wel en niet toe staat, heeft bij mij geholpen, het knarsen is zo goed als over.
senna21 schreef:Ik denk toch dat je het moet zoeken in 'dominantie'.
Je paardje zoekt steeds de grenzen op in jullie communicatie.
Met gilletjes en duwen probeert ze jou te imponeren, al durft ze de confrontatie niet echt aan (gelukkig).
Als het goed is moet je paard het rustig toelaten als jij haar verzorgt, zonder dat dat (stress)reacties oplevert. Het klinkt wel gezellig en ze doet je geen kwaad, maar het is voor de merrie zelf verwarrend.
Mogelijk doet ze het 's winters meer omdat ze meer op stal staat. Haar 'eigen ruimte' is dan kleiner.
Het lijkt me beter als je zorgt dat je consequent bent. Bijv. kun je het rechtleggen van de deken etc. beter doen op de poetsplaats. Haar box is voor haar om 'uit te rusten'. Niet dat ze de baas is in haar box, maar ik denk dat het voor haar duidelijker is.
En idd, dat lief uitgesproken 'niet doen' versterkt het gedrag alleen maar. De merrie denkt 'oh ze geeft een gilletje terug'.
Nee is nee. Je paard heeft behoefte aan een duidelijke leider. Dat maakt het leven voor haar een stuk rustiger.
P.s. ik ken ook een ruin die dit doet bij bepaalde mensen, maar dat is hem duidelijk 'aangeleerd'. Bij mij doet hij het niet.
Enne, van dat stroomapparaat zou ik ook getikt worden
leun schreef:Precious20 schreef:Dit roept herinneringen op!
Ik heb ooit een merrie gereden die ook bij vanalles en nog wat piepte (eigenlijk meer: gilde). Bij het borstelen, deken omdoen, opzadelen, singel aantrekken, opstijgen of iets te hard inwerken met je been: piep!
Je kon je er in opjagen zoveel als je ook maar wou, merrie bleef het gewoon doen. Kwestie van je erbij neer te leggen!
Hoi, deed die merrie dat het hele jaar door? Want mijn merrie doet het alleen in de winter, das vreemd he?
maar in het voorjaar was het wel iets erger dan anders.