Rassen in de hogere dressuursport

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Rassen in de hogere dressuursport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 23:31

Misschien een heel stomme vraag hoor, maar waarom zie je eigk geen barokke rassen in de hogere dressuursport?
Je zou juist denken dat deze rassen zeer gewild zijn in de sport omdat ze een natuurlijke aanleg lijken te hebben voor verzameling en de hogere oefeningen.

Anoniem

Re: Rassen in de hogere dressuursport

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 23:32

Dat vraag ik me dus ook af. Ik denk dat ze meer voor 'de show' gebruikt worden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 00:40

Er zijn wat spanjaarden die met barokke paarden rijden in de GP, er is in ieder geval ook 1 fries die GP loopt.
De barokke rassen hebben misschien dan wel aanleg voor verzameling, op andere punten schieten ze ook weer te kort. Met name op beweging en vaak ook de buigzaamheid door het lijf.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 00:42

"Overall" lijken ze me minder geschikt (uitzonderingen daargelaten) voor de hogere sport dan het typische sportpaard zoals Neonlght ook al aangeeft.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 13:15

Neonlight schreef:
Met name op beweging en vaak ook de buigzaamheid door het lijf.

Is het qua beweging niet meer wat we gewend zijn?
En buigzaamheid door het lijf? Lengtebuiging misschien, maar die dieren hebben vaak ook niet zo veel lengte :)

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:49

Omdat ze over het algemene van nature meer moeite hebben met de gevraagde oefeningen dan een kwpn'er dat heeft. En omdat er meer animo is om een Kwpn'er op GP niveau te rijden dan een Fries of een dergelijk ras.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 13:56

Daisies schreef:
Omdat ze over het algemene van nature meer moeite hebben met de gevraagde oefeningen dan een kwpn'er dat heeft. En omdat er meer animo is om een Kwpn'er op GP niveau te rijden dan een Fries of een dergelijk ras.

Ja dit denk ik dus persoonlijk meer :)
Ik vind barokke rassen gevraagde oefeningen als piaffe, passage, pirouettes etc. juist veel correcter uitvoeren.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:05

Neonlight schreef:
Er zijn wat spanjaarden die met barokke paarden rijden in de GP, er is in ieder geval ook 1 fries die GP loopt.

Aanvulling:

Voor Australië rijdt Hayley Beresford met Relampago do Retiro, een Braziliaans gefokte Lusitano. Zij eindigden als 18e op de OS in 2008.

http://www.hayleyberesford.com/index.ph ... age=horses

Naar mijn idee is het in de loop der jaren zo gegroeid dat een KWPN of Duitse warmbloed 'het ideaalplaatje vormt' voor de moderne dressuur. Terwijl het niet lang daarvoor de beweging van barokke rassen nog 'het toppunt van schoonheid' was.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:05

Het verschilt per paard en per ruiter. Aangezien de 'top' ruiters over het algemeen alleen maar kwpn'ers rijden en er maar enkele zijn die animo hebben om een Barok paard hoger uit te brengen. En hoeveel zullen dat er zijn? Vrij weinig anders zouden er wel meer Barokke paarden mee rijden op GP niveau. En op een aantal paarden is de kwaliteit moeilijk te beoordelen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:06

Heino schreef:
Neonlight schreef:
Met name op beweging en vaak ook de buigzaamheid door het lijf.

Is het qua beweging niet meer wat we gewend zijn?
En buigzaamheid door het lijf? Lengtebuiging misschien, maar die dieren hebben vaak ook niet zo veel lengte :)

Ja, dan komen ze daar toch op tekort? ;)

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:07

Het toppunt van schoonheid is een aanzienlijk verschil moet geschiktheid voor de dressuur

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:07

Voor wat betreft het plaatje van 'zo hoort moderne dressuur eruit te zien' wellicht wel ja. :j

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:08

En de lengtebuiging is vaak ook een probleem bij Friezen. En je hebt een correcte lengtebuiging nodig om een oefening correct uit te voeren

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 14:10

Neonlight schreef:
Ja, dan komen ze daar toch op tekort? ;)

Ze komen er denk ik niet op tekort, want ze kunnen die buigingsoefeningen naar mijn mening ook correct uitvoeren. Het ziet er denk ik alleen minder spectaculair uit omdat het niet zo toont. Ze kunnen volgens mij wel dezelfde "hoeken" qua buiging maken, maar omdat de "zijden van de hoeken" minder lang zijn lijkt het alsof ze het niet correct uit voeren.

Jemig, lastig uit leggen, hoop dat jullie het snappen :=

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:13

En daarbij, in hoeveel gevallen wordt het correct uitgevoerd? Als ik naar mezelf kijk; het is ontzettend moeilijk om een correcte lengtebuiging bij een Fries te behouden. Want soms denk ik, nu heb ik voldoende lengtebuiging en dan vertelt een ander mij dat hij veel te diep loopt. Het is zó lastig in te schatten.

Ik denk dat er ook te veel Friezen zijn die niet voldoende in aanspanning van achteren naar voren worden gereden. Maar dat is een ander punt

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:14

Ik heb onlangs op de WB in Mechelen een Fries aan het werk gezien. Ik vond er eigenlijk niet veel aan, overdreven knie-actie en geen ruimte in de bewegingen. De galop was behoorlijk hectisch.

Verder wel een mooi zicht natuurlijk, zo'n chique zwart paard, maar ik vind het meer iets voor de show en niet voor op wedstrijd.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:14

Ik denk dat de eisen veranderd zijn, het gaat niet meer alleen om piaffe, passage en verzameling, het gaat om spectakel, meer beweging, grotere beweging enz. De ontwikkeling van de dressuursport is verder gegaan.
De sportpaarden zijn meegegaan in die ontwikkeling, meer op beweging gefokt? aangepast aan de huidige vraag? Daar waar de Barokke paarden veel later zijn gaan veranderen en van mij hoeft die verandering niet. Als ik een superbewegend sportpaard wil ga ik wel op zoek naar een kwpn'r als ik een paard wil waarvan mijn hart sneller gaat kloppen dan kijk ik in de tuin :D
Ik rijd met mijn Spaanse hengst ook dressuur en start ook gewoon, hij is heel barok maar heeft een hele goede ruime draf, dat scheelt een hoop, verzameling is bij hem genetisch bepaald :D
Verder denk ik ook dat het aanbod van Barok veel minder is dan het aanbod van sportgefokte paarden, daarbij loopt niet elk sportgefokt paard in de (sub)top.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:15

Iphi schreef:
Ik heb onlangs op de WB in Mechelen een Fries aan het werk gezien. Ik vond er eigenlijk niet veel aan, overdreven knie-actie en geen ruimte in de bewegingen. De galop was behoorlijk hectisch.

Verder wel een mooi zicht natuurlijk, zo'n chique zwart paard, maar ik vind het meer iets voor de show en niet voor op wedstrijd.

Nu scheer je wel even álle Friezen over een kam ;)

Dus alle Friezen zijn zwaar, hebben overdreven veel knieactie en geen ruimte in de beweging?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 14:18

cloris schreef:
Ik denk dat de eisen veranderd zijn, het gaat niet meer alleen om piaffe, passage en verzameling, het gaat om spectakel, meer beweging, grotere beweging enz. De ontwikkeling van de dressuursport is verder gegaan.

Mja eisen lijken zeker veranderd. Maar of het de ontwikkeling van de dressuusport nu ten goede gekomen is?
Ik kijk vrij weinig paardensport moet ik eerlijk toegeven, maar dat wat ik zie word ik niet warm van. Piaffe waarbij een paard nog gewoon horizontaal is, weinig gedragenheid etc.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:18

Laat ik het zo formuleren: voor mij persoonlijk is 'het toppunt van schoonheid' een paard dat datgene wat van hem gevraagd wordt uitvoert met plezier en zonder dat eventuele (lichamelijke) beperkingen hem daarbij hinderen.

Blijkbaar kan een KWPN'er of andere voor de hedendaagse dressuur gefokte warmbloed het beste mee in het plaatje van de moderne dressuur. 'Vroegah' waren dat meer de barokke rassen.

http://www.klassiekedressuur.com/index.php?id=14

In de barokke tijd (rond 1700) gebeurde dit:

Citaat:
In deze tijd streden de vorsten niet meer aan het front en daarmee verloor de wapenrijkunst langzaam aan gewicht en begon de recreatieve rijkunst en ‘’L’Art pour ‘L’Art’’. De rijkunst voor de rijkunst. Het hoogste doel was niet langer een strijdros, maar een luxe paard die voornamelijk mooi moest zijn en elegant moest kunnen bewegen. De rijkunst leidde tot goed geschoolde, wendbare, verzamelde paarden die op elegante wijze de moeilijkste oefeningen konden uitvoeren.

Dat was blijkbaar toen het toppunt van elegantie (dat woord zocht ik eigenlijk, schoonheid is idd slecht gekozen). Nu is dat in de meeste gevallen een KWPN'er of Duitse warmbloed die in het plaatje past van wat tegenwoordig het toppunt van elegantie is.

[Edit] Verdorie, alweer tig reacties erbij, mijn reactie komt als mosterd na de maaltijd. ;)

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:19

Nou wordt er over Friezen gepraat maar behoren de Friezen dan tot de Barokke paarden waar TS het over heeft? Die rassen met een natuurlijke aanleg voor de verzameling enz? M.i. heeft T.S. het dan over de Iberische rassen en de Lippizaner (kweet nooit of ik dat nou goed of fout schrijf) :+

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:19

Aan de ruiters van barokke paarden om dat beeld te veranderen :~

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:20

Heino schreef:
cloris schreef:

Mja eisen lijken zeker veranderd. Maar of het de ontwikkeling van de dressuusport nu ten goede gekomen is?
Ik kijk vrij weinig paardensport moet ik eerlijk toegeven, maar dat wat ik zie word ik niet warm van. Piaffe waarbij een paard nog gewoon horizontaal is, weinig gedragenheid etc.

dat is weer een hele andere discussie ;)

Daisies schreef:
Aan de ruiters van barokke paarden om dat beeld te veranderen :~

Ben bezig *D
Laatst bijgewerkt door cloris op 12-01-10 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 14:20

cloris schreef:
M.i. heeft T.S. het dan over de Iberische rassen en de Lippizaner (kweet nooit of ik dat nou goed of fout schrijf) :+

Klopt ;)

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:23

Ik ben ook druk bezig maar mijn Fries is te luxe uitgevallen, en op jonge leeftijd kan hij dus niet het niveau aan wat ik graag zou willen rijden. Maar geduld is een schone zaak O:)