Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Daisies schreef:Omdat ze over het algemene van nature meer moeite hebben met de gevraagde oefeningen dan een kwpn'er dat heeft. En omdat er meer animo is om een Kwpn'er op GP niveau te rijden dan een Fries of een dergelijk ras.

Neonlight schreef:Er zijn wat spanjaarden die met barokke paarden rijden in de GP, er is in ieder geval ook 1 fries die GP loopt.
Neonlight schreef:Ja, dan komen ze daar toch op tekort?
Iphi schreef:Ik heb onlangs op de WB in Mechelen een Fries aan het werk gezien. Ik vond er eigenlijk niet veel aan, overdreven knie-actie en geen ruimte in de bewegingen. De galop was behoorlijk hectisch.
Verder wel een mooi zicht natuurlijk, zo'n chique zwart paard, maar ik vind het meer iets voor de show en niet voor op wedstrijd.

cloris schreef:Ik denk dat de eisen veranderd zijn, het gaat niet meer alleen om piaffe, passage en verzameling, het gaat om spectakel, meer beweging, grotere beweging enz. De ontwikkeling van de dressuursport is verder gegaan.
Citaat:In deze tijd streden de vorsten niet meer aan het front en daarmee verloor de wapenrijkunst langzaam aan gewicht en begon de recreatieve rijkunst en ‘’L’Art pour ‘L’Art’’. De rijkunst voor de rijkunst. Het hoogste doel was niet langer een strijdros, maar een luxe paard die voornamelijk mooi moest zijn en elegant moest kunnen bewegen. De rijkunst leidde tot goed geschoolde, wendbare, verzamelde paarden die op elegante wijze de moeilijkste oefeningen konden uitvoeren.
Heino schreef:cloris schreef:Ik denk dat de eisen veranderd zijn, het gaat niet meer alleen om piaffe, passage en verzameling, het gaat om spectakel, meer beweging, grotere beweging enz. De ontwikkeling van de dressuursport is verder gegaan.
Mja eisen lijken zeker veranderd. Maar of het de ontwikkeling van de dressuusport nu ten goede gekomen is?
Ik kijk vrij weinig paardensport moet ik eerlijk toegeven, maar dat wat ik zie word ik niet warm van. Piaffe waarbij een paard nog gewoon horizontaal is, weinig gedragenheid etc.

Daisies schreef:Aan de ruiters van barokke paarden om dat beeld te veranderen