Agressief paard, muilkorf??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tanya21

Agressief paard, muilkorf??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 22:59

Mijn paard is op stal best agressief op stal. Buiten valt het meestal wel wat mee.
Ze is op stal heel erg bijterig en ook vaak wel schoppen, ook als ik gewoon de box van mijn andere paard in loop. Dan zit zij al weer te schoppen/bokken/stijgeren.
Ik heb al een aantal keer na gedacht om een muilkorf voor haar te kopen. Zo kan ze mij niet bijten maar ook niet in de voerbak, wat ze ook wel regelmatig doet (denk daarbij zelf toch wel aan verveling. Maar hoe kan ik dat oplossen? Heb al een speel bal en nog een ander speeltje voor haar)
Nu vandaag kwam ik bij haar box en ze viel me echt aan. Ze stoof op mij af en hapte heel hard in mijn jas en stoof gelijk weer weg. Dus ze wist ook wel dat ze verkeerd zat. Ik was blij dat het in mijn jas was zo dat ik verder niet meer dan een blauw plek heb. Maar was het op mijn hoofd dan had ik hier nu denk ik niet zo gezeten...
Heeft iemand tips? Zal ik wel of geen muilkorf aan schaffen? En kan een paard gewoon eten met een muilkorft om??

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:03

lijkt me geen goed plan..... krijgt jou paard wel genoeg weide gang en beweging?

Caira

Re: Agressief paard, muilkorf??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:04

Ik zit op mijn handen om niet iets heel naars te gaan typen, zoek alsjeblieft vakkundige hulp!

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:05

Ik geloof ook niet dat dit de oplossing gaat zijn. Eten met een muilkorf die bijten belemmert gaat volgens mij niet. Hoe is je paard zijn dag-indeling? Heb je 'm al lang? Wat weet je van zijn verleden? Is de reactie zo heftig op alle personen die met 'm om gaan?

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:08

Een muilkorf komt ook aan hoor :P
Waarom zet je je paard niet gewoon buiten als ze dit buiten niet doet? Lijkt me een duidelijk teken dat ze buiten beter staat :P

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:08

Volgens mij gaat ie met muilkorf nog neidiger worden.
Zoek vakkundige hulp!!!!!!

Tanya21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 23:09

Ik heb het paard nu ongeveer 3 jaar. Ze is altijd al erg agressief geweest. Ook veel stress. Maar hoe ze mij vanaaf pakte heeft ze nog niet eerder gedaan.
Haar dag indeling is wel volgens een vast ritme.
Ik weet verder niet zo veel van haar verleden. Als mijn vader voert is ze ook erg agressief, het zelfde als bij mij.
Ze heeft ook wel zo haar ups en downs. Dan gaat het een periode weer redelijk goed en dan weer op eens veel minder..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:09

... misschien een dierenarts erbij... een paard dat zo heftig reageert kan volgens mij niet 100% in orde zijn.

Tanya21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 23:10

Lord_Ik Sommige paarden zijn er niet helemaal voor gemaakt om dag en nacht buiten te staan...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:10

hoe lang staat ze buiten elke dag? hoeveel ruwvoer?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:10

Wat doet je paard de hele dag? Is er mogelijkheid om haar eventueel 24/7 in een kudde buiten te zetten?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:11

Tanya21 schreef:
Lord_Ik Sommige paarden zijn er niet helemaal voor gemaakt om dag en nacht buiten te staan...

Maar geen enkel paard is ervoor gemaakt om dag en nacht een muilkorf te dragen.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:12

Met "dagindeling" bedoel ik komt ze regelmatig buiten en zo ja hoelang/hoe vaak? Verandert het gedrag tijdens/voor/na de hengstigheid? Heeft ze ooit een veulen gehad? Is ze over het algemeen gemakkelijk te rijden?

Tanya21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 23:13

Vjestagirl schreef:
Tanya21 schreef:

Maar geen enkel paard is ervoor gemaakt om dag en nacht een muilkorf te dragen.

Dat doe ik ook niet..

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:14

Ik zou er sowieso eerst een DA bij halen om lichamelijke problemen uit te schakelen. Blijkt ze lichamelijk 100% in orde, dan zou ik een ervaren iemand zoeken die je kan helpen met het veranderen van het gedrag.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:14

Ik vind een muilkorf ook geen ideale oplossing. Maar ik heb hier op bokt meegelezen in het topic over een meisje dat haar halve duim kwijt is, door een paard (van een ander) dat beet.

Als je echt denkt dat jou veiligheid en die van anderen gevaar loopt, dan zal je toch naar een oplossing moeten zoeken. Misschien is dat wel tijdelijk iets waardoor het paard niet meer kan bijten, en vervolgens de oorzaak van het bijten zo snel mogelijk wegnemen.

Ik zeg helemaal niet dat je je paard morgen met een muilkorf om moet zetten, maar wel dat je op moet passen voor ieders veiligheid.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:15

Dit is niet normaal gedrag, er moet haast wel iets in haar verleden zijn gebeurd , het eerste wat ook in mij opkomt krijgt ze genoeg aandacht /ruimte/enz.
Ik heb zelf een tijd hulp gehad van een soort "paardenfluisteraar" en daarna is mijn paard ontzettend veranderd .

Vertel eens wat meer over je paard want ze doet dit niet voor niets ...

Lord_Ik

Tanya21 schreef:

Of probeert de eigenaar het paard dat gemaakt is om dag en nacht buiten te staan 'onklaar' gemaakt? :P
Hier is het wel paardje dat een duidelijk signaal geeft dat ie wél gemaakt is om buiten te staan, maar dag en nacht hoeft niet persé hoor,, de hele dag kan ook al voor een hele verbetering in gedrag zorgen denkikzo.
In elk geval,, met een muilkorf ga je niets verhelpen want dan blijft ze met muilkorf ook wel agressief doen en een muilkorf tegen je hoofd is ook niet zacht.
Laatst bijgewerkt door Lord_Ik op 09-01-10 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Ts: wat doet je paard de hele dag, hoeveel beweging krijgt ze, hoeveel voer krijgt ze, hoeveel staat ze buiten?

Tanya21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 23:17

Lord_Ik schreef:
Tanya21 schreef:

Of probeert de eigenaar het paard dat gemaakt is om dag en nacht buiten te staan 'onklaar' gemaakt? :P
Hier is het wel paardje dat een duidelijk signaal geeft dat ie wél gemaakt is om buiten te staan, maar dag en nacht hoeft niet persé hoor,, de hele dag kan ook al voor een hele verbetering in gedrag zorgen denkikzo.
In elk geval,, met een muilkorf ga je niets verhelpen want dan blijft ze met muilkorf ook wel agressief doen en een muilkorf tegen je hoofd is ook niet zacht.

Als je goed leest, komt ze er dagelijks uit..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:17

hoe lang?

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:18

Hoe ziet je stal eruit?? Heb je misschien een bovendeur met weefrek die je dicht kunt doen of een ander trailieluik die je dicht kunt doen..... Niet een dichte bovendeur natuurlijk want dan sluit je haar wel heel erg op.... En misschien kun inderdaad ook iemand vragen van paardenbegrijpen of werken in balans. Want dit doet ze niet zomaar natuurlijk....

Muilkorf houd probleem in stand, je moet het probleem verbeteren en oplossen en dat is gaan trainen met haar op de 1 of andere manier....

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:20

TS: hoelang komt je paard iedere dag buiten, wat voor beweging krijgt ze en hoeveel, wat krijgt ze te eten en hoeveel?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:20

Caira schreef:
Ik zit op mijn handen om niet iets heel naars te gaan typen, zoek alsjeblieft vakkundige hulp!

_/-\o_

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:21

Tanya21 schreef:
Lord_Ik schreef:

Als je goed leest, komt ze er dagelijks uit..

Maar niet de hele dag geloof ik he? Staat ze alleen op de weide of samen?
(Mijn verzorgmerrie is ook echt niet uitgeraasd als ze een uur op de weide heeft gestaan,, integendeel, als ik er niet nog een halfuur achter zit mag ik me aan heel wat verwachten als ik erop kruip en ga rijden en dan mag ik nog heeel lang rijden voor ze eindelijk kálm wordt. Als jou paard hetzelfde doet maar dan met agressief gedrag verhelp je dit dus niet met een uurtje of twee op de weide.)