Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

moonfish13 schreef:Belonen met eten vind ik sowiezo geen goede aanpak.
Dan heb ik hier binnen de korste keren een schooiend paard.
Het paard moet het voor jou doen, niet voor het eten.
JoCo schreef:moonfish13 schreef:Belonen met eten vind ik sowiezo geen goede aanpak.
Dan heb ik hier binnen de korste keren een schooiend paard.
Het paard moet het voor jou doen, niet voor het eten.
Maar hoe leer ik haar dan zich te laten pakken in de wei??? Want dat is ook een zeer groot probleem ...
haar in een hoek drijven lukt niet, ik ben maar alleen en dan breekt ze altijd door (of knalt me om).
Laat ik haar halster aan en lok ik haar met eten, lukt het over het algemeen wel ...
JoCo schreef:A ok goed, dus op wei mag ik dus wel zo verder doen... Maar neem nu bijvoorbeeld in de stal: ze wil haar halster niet laten aandoen en staat supernerveus te piafferen, geef ik haar dan een snoepje als het eindelijk aan is of ga ik de stal in, en spreek haar zeer streng toe van huppa halster aan en geen gezever? (bij de staleigenaar lukt deze aanpak)
En om toch een band met haar te krijgen, zou ik juist veel tijd met haar doorbrengen of haar juist met rust laten? Want ze moet niet van mensen weten, ik hoop toch zo dat dat nog gaat veranderen ...
tamary schreef:Ik weet niet wat in jouw ogen precies zacht is of hard/bruut. Maar als ik de reactie van je paard lees kan het ook zijn dat de staleigenaar simpelweg duidelijk is en dus in haar ogen goed leiding geeft. Dan hoeft zij niet meer op te letten, want dat doet hij en dan gaat alles altijd goed. Dat geeft rust en veiligheid.
Kan zijn dat jij op haar niet zelfverzekerd genoeg overkomt en dan moet zij zelf opletten dat ze niet opgegeten wordt.
. Veel paarden zijn uiteindelijk op zoek naar een duidelijke leider. JoCo schreef:Zucht ...vind het erg moeilijk ... hoe pak je het borstelen dan aan? Ook dan staat ze alle kanten op te trippelen, te snuiven, aan 1 stuk door te mesten, heeft voor alles aandacht behalve voor mij ... gewoon negeren of bestraffen?