Paarden buiten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marian0557

Paarden buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 18:45

Sorry voor het zoveelste topic.

Na aanleiding van dit topic:
[VN] BLID wil onbeschutte dieren verplicht binnen laten halen

ben ik wel erg geschrokken.
Mijn haflinger staat nog steeds buiten met deze kou, en blijft vanacht buiten staan.
Ze staan met z'n 3e in een hele grote wei die met groot deel met ijs bedekt is.
Hebben weinig schutplaats, en staan aan de waal

Ze worden niet bijgevoerd door de boer waar ze staan.
Dus geen onbeperkt hooi.

Ik ben er net maar (ondanks mijn spieren) maar snel heen gefiets, met 2 halve emmers voer, met biks, muslie, appels en wortels.
Heb ook voor de oude merrie maar wat meegenomen (25 jaar).

Zullen ze het volhouden vanacht? Het word zo koud, en hebben niet onbeperk voer, moeten goed zoeken naar het gras. Hebben wel genoeg drinken.

Ik wist niet dat de boer ze weer naar die wei had gebracht. Ik ben zelf niet mans genoeg om ze net weer mee naar huis te nemen, wat ik liever wel had gedaan

Melia

Re: Paarden buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 18:49

Ook weer niet in 1 keer téveel brok/muesli e.d. voeren dat lijkt me ook niet goed. Als je er veel hooi neer hebt gelegd dan moet het vast wel goedkomen, ze vallen zo niet om :Y).

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 18:50

Kun je niet iemand inschakelen die je helpt met het brengen van hooi? Vind dit eigenlijk geen wenselijke situatie zo, zeker als er eentje van 25 bijloopt......... Appels ed. is leuk voor even maar hun kacheltje zou moeten blijven branden door -zo goed als- onbeperkt RUWvoer..........

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 18:56

Ze krijgen geen onbeperkt ruwvoer.

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 19:03

niemand????

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 19:03

Wat krijgen ze dan te eten op een wei waar niks meer te halen valt?

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 19:04

Marian0557 schreef:
Ze krijgen geen onbeperkt ruwvoer.

Nee dat had ik al gelezen maar krijgt ze uberhaupt wel ruwvoer dan?
Als je genoeg gebracht hebt vanavond moet het te doen zijn lijkt mij?
Vorige week (of die week ervoor) is het namelijk ook behoorlijk koud geweest... hoe heb je dat toen gedaan? En... dat hebben ze ook overleefd dus :P.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 19:06

wel ruwvoer geven hoor!!!!!!!!
anders gaat de kachel uit,en dan die van 25 jaar???

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 19:06

Ze krijgen niks, ze moeten dus zelf opzoek naar het gras, en heb ze net gevoerd.

Heb net geen ruwvoer gebracht, alleen maar biks en muslie

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 19:08

Euh? In de wintermaanden zit er helemaal niks meer in het gras qua voedingswaarden! Ik vind het echt diep triest dat je hier een topic over moet openen op bokt..misschien had je je eerst eens moeten verdiepen in paarden voordat je er 1 kocht

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 19:09

Zij hebben nu wel hooi nodig voor de energie om zich warm te houden. Biks en muesli alleen is niet voldoende, alleen ruwvoer is wel genoeg. Ik vind dit eigenlijk wel een beetje zielig voor de paarden. Zij moeten al zoeken naar het gras en dat bevat nu o,o voedingswaarde.

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 19:11

Jeanine84 schreef:
Euh? In de wintermaanden zit er helemaal niks meer in het gras qua voedingswaarden! Ik vind het echt diep triest dat je hier een topic over moet openen op bokt..misschien had je je eerst eens moeten verdiepen in paarden voordat je er 1 kocht

Humm, ik zit al jaren in de paarden. Deze paarden hebben als er geen sneeuw ligt super te eten!
Dan zijn ze tonnetjerond!

Dan vind jij het maar diep triest, maar dat vroeg ik niet!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 19:12

Biks en muesli geeft ze kort energie, en geef alsjeblieft niet in één keer veel met het oog op koliek. Hoe vaak krijgen ze krachtvoer? Zorg in elk geval dat ze voldoende vitaminen/mineralen en sporenelementen binnenkrijgen, desnoods met een vitaminekoek.
Veeeeeeeeel belangrijker: Als warmhouder is ruwvoer écht onmisbaar. Waarom voert de boer ze geen ruwvoer bij? Als het mijn pony was, zou ik zelf ergens baaltjes inslaan en voeren. En wel héél snel. Je pony kan het niet helpen dat jij dat zelf misschien niet kan, dus regel anders (desnoods tegen betaling) iemand anders.

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 19:12

astridelise schreef:
Zij hebben nu wel hooi nodig voor de energie om zich warm te houden. Biks en muesli alleen is niet voldoende, alleen ruwvoer is wel genoeg. Ik vind dit eigenlijk wel een beetje zielig voor de paarden. Zij moeten al zoeken naar het gras en dat bevat nu o,o voedingswaarde.

Ik vind het ook zeker zielig, en haal ze morgen ook naar huis, en volgend jaar ergens anders!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 19:12

Ik zou als de sodemieter een andere stal zoeken voor je paard...

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 19:13

Sientje schreef:
Biks en muesli geeft ze kort energie, en geef alsjeblieft niet in één keer veel met het oog op koliek. Hoe vaak krijgen ze krachtvoer? Zorg in elk geval dat ze voldoende vitaminen/mineralen en sporenelementen binnenkrijgen, desnoods met een vitaminekoek.
Veeeeeeeeel belangrijker: Als warmhouder is ruwvoer écht onmisbaar. Waarom voert de boer ze geen ruwvoer bij? Als het mijn pony was, zou ik zelf ergens baaltjes inslaan en voeren. En wel héél snel. Je pony kan het niet helpen dat jij dat zelf misschien niet kan, dus regel anders (desnoods tegen betaling) iemand anders.

Ja op de stal, ergens anders, hebben we wel hooi, en daar worden ze zelfs ook bijgevoerd!
Terwijl ze daar ook gewoon op de wei staan, nu staan ze weer in die grote wei, en krijgen ze niks.

Dat vind die boer niet nodig, want de paarden gaan zelf wel opzoek naar huis gras.

StormTitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 19:14

Diep triest vind ik het niet, maar de paarden zijn gewoon geen sneeuw gewend en ook niet zulke lage temperaturen. Ik zou toch maar een oplossing zien te vinden om ze ruwvoer te brengen. Nu hebben ze dus alleen een beetje biks dat is echt niet genoeg!! Mijn paarden staan ook dag en nacht buiten maar hebben wel een schuilstal en onbeperkt ruwvoer.

Het is nu echt te koud om ze zonder ruwvoer buiten te laten!

Ik hoop dat je toch een oplossing vind. Heel veel sterkte!!

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 19:14

@griebels: oja hoor, ze gaan morgen al terug naar stal!

Melia

Eh ik vind het wel erg slecht dat ze geen ruwvoer krijgen :=. Ben bang dat je nu ook heel bokt over je heen krijgt. Dit is wel iets wat ze nodig hebben imo! Ik zou dus toch eens (dringend) op zoek gaan! :D.

PercyLeen

Marian0557 schreef:
Jeanine84 schreef:

Humm, ik zit al jaren in de paarden. Deze paarden hebben als er geen sneeuw ligt super te eten!
Dan zijn ze tonnetjerond!

Dan vind jij het maar diep triest, maar dat vroeg ik niet!

Als dat zo is dan vraag ik mij af hoe inmens groot de weilanden zijn waar jouw paarden lopen willen ze in de wintermaanden alles uit het gras kunnen halen! Mijn merrie heeft in de zomer 24/7 op het land gestaan en zelfs toen werd ze nog bijgevoerd met ruwvoer omdat gras niet voldoende was!

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 19:15

Als er geen sneeuw ligt zeg je... maar er ligt al weken sneeuw!?
Paarden houden zich warm door de energie die ze o.a. uit ruwvoer halen. Zo werk je nog in de hand dat ze ondervoed raken, of ziek worden doordat hun darmen bv niet goed kunnen functioneren. Als je al zolang paarden hebt zou je dat toch moeten weten. Ik zou als ik jou was die beesten als de donder hooi gaan geven, voldoende om de hele dag te kunnen eten.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 19:15

Heb je de indruk dat de paarden het koud hebben?

Het voer is nodig, gewoon als voeding, maar ook met dit weer extra om 'het kacheltje aan te houden'.

Dit is imo absoluut niet acceptabel, gooi hooi het land in!

Als je lastig zit kun je best véél hooi erin gooien, desnoods voor een paar dagen.

Doe hier iets aan!! De paarden hebben je nodig nu!!

Edit: de paarden kunnen juist heel goed buiten staan, ben ik juist erg voor, maar ze moeten dus wel goed eten hebben. ;)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 19:16

Marian0557 schreef:
Sientje schreef:

Ja op de stal, ergens anders, hebben we wel hooi, en daar worden ze zelfs ook bijgevoerd!
Terwijl ze daar ook gewoon op de wei staan, nu staan ze weer in die grote wei, en krijgen ze niks.

Dat vind die boer niet nodig, want de paarden gaan zelf wel opzoek naar huis gras.

Kun je niet vanavond nog fixen dat ze waar ze nu staan het hooi van die andere stal krijgen...?

Edit: zowel de voedingsstoffen van gras als hooi lopen gedurende de winter sterk terug, vandaar dat ik er sowieso een vitaminesupplement bij zou geven.

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 19:18

Heb echt absoluut geen indruk dat ze het koud hebben, ik BAAAL mega erg dat ze nu daar staan zonder ruwvoer.
Echt, ik heb net ook al huilend gestaan dat ik ze daar moest achterlaten hoor!

Morgen gaan ze terug naar stal, alleen vanacht! ;( |(

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 19:19

Geen voer???? Da's niet normaal hoor. En jij gaat je pas zorgen maken als het al weken vriest?? Te triest voor woorden.
Als ik er achter kom waar ze staan dan bel ik de DB!!