Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ze heeft daar gewoon op te reageren
Wat je ook kan doen is een poosje zonder spoortje gaan rijden, en dan wel met een zweepje. En dan ook gewoon onwijs streng en consequent zijn. Ik geloofde daar ook nooit zo in maar heb het laatst met mijn eigen paardje ook gedaan en het hielp wel degelijk
ilse86 schreef:Ja, zonder spoor heb ik wel eens geprobeerd, maar dan heb ik t idee dat ze helemaal niet vooruit te branden is. Heb wel altijd een zweep. Wanneer ze niet direct uit de grond komt wanneer ik t vraag, krijgt ze een tikje.
Ik bedoel, je hoeft haar niet doormidden te meppen, maar ze kan wel tegen een stootje, ze moet wel gewoon naar je luisteren
Eventjes heel streng zijn en na een paar keer rijden hoef je die zweep zelfs niet meer te gebruiken. 
Consequent zijn met de spoor vind ik dan ook zo zo.... Consequent zijn met je béén... Je spoor is daar niet voor.
Pret kan heel erg heet worden (is sowieso een heethoofd van nature) maar door mijn zit heen denderen doet die niet, ze reageert enkel bijzonder snel en ze straft me wat feller af als ik fouten maak
Dus als jouw pony netjes opgevoed en gereden is dan mag hij zo heet worden van die oefening als hij wil, dan blijft hij netjes bij je.
Krijg je toch wat moeite zoek je effe de ontspanning op, lang en laag eventueel effe stappen..
Laat het niet zo ver komen dat hij echt tegen je in gaat... Als het niet nodig is hoef je zulke dingen niet op te zoeken. Niet vechten met een paard als dat niet nodig is.