Paard wil niet meelopen..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WinterWortel

Paard wil niet meelopen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 23:31

Zoals de titel al zegt, soms heeft mijn paard zo'n dag dat hij totaal niet met je meeloopt.
Hij doet dit meestal niet als we de stal uitgaan, maar op de terugweg naar de stal of na het werken. Hij loopt braaf met je mee en dan op een gegeven moment gaat hij stil staan en verzet hij geen stap meer.
Ik heb al verschillende dingen geprobeerd:
* Iemand erachter lopen en laten klikken/aanmoedigen
* Tikje op zijn bil (maar daar heb je ook iemand anders voor nodig..)
* Rustig afwachten, beetje meevragen aan het halster en dan weer ontspannen (dit werkt alleen als hij stopt omdat er iets engs is, maar dat is meestal niet het geval, hij gaat gewoon stilstaan.. :+ )
* Naast hem gaan staan en een paar stapjes naar links of naar rechts te doen en daarna weer rechtdoor (dit werkt soms, maar dan staat hij meestal na 5 stappen weer stil.. :( )

Ik hoop dat jullie hier tips voor hebben en dat er een blijvende oplossing voor dit probleem is!
Alvast bedankt! :o

Maysie

Re: Paard wil niet meelopen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:44

Oh het is zo irritant als ze dit doen :roll:
Iemand erachter zou ik zeggen en zodra ze stil willen staan doordrijven. Als ze echt hardnekkig zijn en het geen angst is mag voor mijn part iemand met de bezem er een keer achter. als ze 1 of 2 keer die stekelige dingetjes hebben gevoeld dan lopen ze meestal rap door de volgende keer :j. En dan bedoel ik niet slaan met de bezem voordat ik half bokt over me heen krijg :'). Maar gewoon een duwtje/zetje met de haren van de bezem. Ze hebben gewoon door te lopen want ze kennen dit spelletje maar snel genoeg.

Ben je alleen longeerzweep in je hand en tik maar bij gewoon vast blivjen houden en met de zweep kan je hem zachtjes achter je op te drijven zonder dat paard net buiten bereik gaat staan ;) :Y) Succes :j

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:46

Ik had dat eerst ook met mn oude bijrijdpaard. Sowieso jezelf nooit omdraaien en het paard aankijken. Wat ik deed was het paard terug in de achteruit zetten, dus paar passen achterwaarts en voorwaarts, zo kwamen we steeds iets verder... Op een gegeven moment houdt dit wle op trouwens heb ik gemerkt...

Zicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:50

Kun je hem geen tikje op z'n bips geven met het uiteinde van het halstertouw? Dat gedeelte dat je in je linkerhand hebt. Je kunt er zo gewoon naast blijven lopen.

JFR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:53

dit is idd vervelend ja, deed mijn pony in het begin ook altijd

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:57

JFR schreef:
dit is idd vervelend ja, deed mijn pony in het begin ook altijd

Daar heeft de TS weinig aan lijkt me .. Het is wel de bedoeling om in dit gedeelte tips te geven ;)

@ Zicky: tikje met een halstertouw geven is vaak behoorlijk moeilijk . Omdat het gemiddelde halstertouw te kort is daarvoor en paarden dit door een simpele draai makkelijk kunnen ontwijken. ;) .

WinterWortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 00:02

Maysie schreef:
Ben je alleen longeerzweep in je hand en tik maar bij gewoon vast blivjen houden en met de zweep kan je hem zachtjes achter je op te drijven zonder dat paard net buiten bereik gaat staan ;) :Y) Succes :j

Helaas is mijn paard nog is slim ook.. Als ik met mijn longeerzweep (die heb ik natuurlijk wel eens bij me na het werken :o ) naar zijn kont ga, dan draait hij met zijn hoofd naar mij toe. Hij zorgt ervoor dat hij dan met zijn hoofd richting mij staat, dit doet hij ook wel eens aan het begin met longeren, dan moet ik ook even flink doorzetten voor hij netjes zijn rondje gaat lopen :roll:

Verder reageert hij totaal niet op tikjes op zijn kont. Met het rijden hoef ik met de zweep zijn kont alleen maar zachtjes aan te raken en hij spurt vooruit, maar ernaast maakt het hem niks uit wat je op zijn bil laat kriebelen of tikken.. |o

Ik hoop dat iemand anders nog tips heeft, ik zal misschien toch maar de bezem er bij gaan pakken :P

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 00:06

Dan mag je gerust wat strenger optreden vind ik . Draai niet naar hem toe. houd hem gewoon vast naast ja met longeerzweep naast je in andere hand, ook niet het touwjte opgerold om de zweep . En tik hem dan eens bij en dat mag best streng. Ze moeten gewoon doorlopen. Als er geen angst in het spel is en gewoon ronduit word geauwehoert mag je hem best eens aanpakken hierbij want ze blijven het anders doen, aangezien ze je toch slimmer af zijn.

En anders bezempje erachter ;)
Succes :)

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:16

WinterWortel schreef:
*knip* Hij doet dit meestal niet als we de stal uitgaan, maar op de terugweg naar de stal of na het werken. Hij loopt braaf met je mee en dan op een gegeven moment gaat hij stil staan en verzet hij geen stap meer. *knip*

Blijkbaar gaat je paard liever uit zijn stal dan terug naar zijn stal. Heb je een idee wat hier de reden voor zou kunnen zijn? Er zijn duizend verschillende manieren om een paard dat niet vooruit wil lopen in beweging te krijgen, maar daarmee pak je de oorzaak van het probleem nog niet aan.

kimendana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:45

Ook ik heb helaas al met meerdere paarden meegemaakt..Gewoon hetzelfde bij hem doen als hij bij jou doet..:D.. Hij wil toch wel zijn stal uit? iedere keer als hij wil lopen ga jij stilstaan.. Zodra hij weer met je meeloopt netjes belonen.. Misschien dat het bij jou ook werkt.. succes..

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:48

proberen met een snoepje of een wortel?
en als ze mee loopt en ze is in de stal terug of waar ze heen moet krijgt ze iets lekkers

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:49

Halstertouw in je ene hand, zweepje in je andere hand. De gemiddelde dressuurzweep is wel aardig lang. Iedere keer een flinke tik geven wanneer hij zich aansteld en stil staat. Jij bent de baas! Helpt een tik op het schouder wel?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:50

longeerzweep mee en met je linkerhand achterlangs effe zn billen raken :)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:51

ik heb ook ooit zo`n paard gehad, en deze zette ik in de achteruit :+
als hij niet vooruit mee wil lopen dan maar achteruit meelopen,na een paar x was hij dat zat en liep weer netjes mee
en af en toe probeerde hij het weer en dan weer omdraaien en achteruit laten lopen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:52

Je paard heeft je aardig afgericht :D het werkt namelijk wat hij wil.

Iemand op stal met ervaring met Grondwerk, die je kan helpen? Veel heeft te maken met je eigen lichaamshouding en jullie samenwerking. Neem les in grondwerk/freestyle en leer een andere lichaamshouding aan en wees meer overtuigend richting je paard.

Een bezem of zweep met iemand erachter, lost het probleem tijdelijk op. Maar zodra je weer alleen bent met hem, doet hij het toch weer. Probeer het samen onder leiding van een ervaren instructeur op te lossen. Want uiteindelijk moet je het zelf doen.

Succes

Fristi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:55

Als je met de longeerzweep loopt, en je wilt hem een tikje geven, en hij gaat draaien, gewoon meedraaien. Hij wordt er vanzelf wel een keertje gek van. Hij zal dan ook gewoon naar voren toelopen, als hij doorheeft dat dat de enige manier is dat jij ermee stopt! Succes! :)

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:56

Mijn paard wil af en toe ook niet meelopen en dan draai ik haar even een kleine volte op zodat ze in beweging komt en dan weer voorwaarts! Dan heb ik meestal alweer 5 passen te pakken! :) Die voltes wordt ze op het laatst beu en loopt ze dus wel door..

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:59

dodyg schreef:
proberen met een snoepje of een wortel?
en als ze mee loopt en ze is in de stal terug of waar ze heen moet krijgt ze iets lekkers

Dat lijkt me niet verstandig, je beloont een paard als het ware voor staakgedrag.
Het tegenovergestelde van positieve conditionering, dat kan nooit de bedoeling zijn. :Y)

TS, doe je grondwerk met je paard?
En inderdaad, een longeerlijn. Als je met een halster loopt, misschien een keer een hengstenliujn gebruiken?

Dianthus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:01

Ik heb niet alles gelezen, dus wete niet zeker of deze tip er al bij staat.

Een lus van de longeerlijn maken en die om de billen van het paard doen. Als hij niet mee loopt dan de lus aantrekken, en ik weet bijna zeker dat hij dat zal gaan lopen ;) succes!!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 21:54

WinterWortel schreef:
* Tikje op zijn bil

Ik denk dat hier je probleem al ligt. Als hij niet bang is maar gewoon geen zin meer heeft om mee te lopen kun je hem het beste eens een harde tik op zijn kont verkopen met daarbij streng het commando "stappen".
Vaak leren ze dan heel snel. ~~}> . Gewoon de longeerzweep erbij en oefenen! Succes.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:59

De enige oplossing is inderdaat, samen met een lesgever/paardentrainer aan dit probleem gaan werken.
Grondwerk is de basis van alles wat je met je paardje wil gaan doen.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:01

Staat hij daarna weer 24/7 op stal? Mss schuilt hier het probleem?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:03

Slim paard heb je, hij weet precies wat ie wel en niet kan doen en hoe hij JOU een het werkt krijgt en niet jij HEM.

Ik zou inderdaad ook eens gaan kijken voor grondwerk.
Hier moeten duidelijk wat verhoudingen rechtgetrokken worden.

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 17:24

belangrijk is dat jij de leider wordt (degene die de ander beweegt is nl. de leider) het kan zijn dat je dmv je lichaamstaal, houding en ooggebruik je paard "vertelt" dat hij moet stoppen. dmv grondwerk kun je de verhoudingen tussen jullie beiden trainen. Veel succes!

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 18:54

JaneJansen schreef:
Staat hij daarna weer 24/7 op stal? Mss schuilt hier het probleem?

Dat vraag ik me ook af. Als dit zo is, of er is misschien een andere reden dat de stal met iets vervelends geassocieerd wordt, is het logisch dat het paard van de TS gaat stilstaan op de terugweg. Als het alleen voortkomt uit dominantie of 'gewoon niet willen', waarom zou hij het dan niet ook doen als hij uit de stal gehaald wordt?