ontbrekend paspoort

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

blue_kim

ontbrekend paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 22:37

ik heb 7 jaar geleden via mijn stage mijn pony gekregen. gratis en voor niks. is prima paard heb er al jaren plezier van, maar nu wordt ze toch wat ouder en ga ik er toch wel eens over nadenken van wat als ze straks niet goed meer is wat gaan we dan doen.
nou heb ik besloten dat als het moment daar is en het is voor haar lichamelijk mogelijk, dan gaat ze naar de slager.
nou zit ik me alleen af te vragen, voor het slchaten heb je natuurlijk het paspoort nodig.
dit heb ik alleen, vanwege bepaalde redenen qua fokken etc, toen niet meegekregen. ik had er toen helemaal geen problemen mee, kreeg het paard mee in vertrouwen het een leuke oude dag te bezorgen en niet met de bedoeling om er verder nog mee te fokken ofzo, vandaar dat ik dat niet meekreeg en heb ook nooit de intentie gehad om wedstrijden te gaan rijden oid dus heb het ook nooit nodig gehad. wel kreeg ik het entingsboekje mee, waar keurig alles van voor mijn tijd tot heden in staat.
maar nu zit ik me te bedenken... mag ik haar wel laten slachten als ik het paspoort er niet bij heb? of moet ik een nieuwe aan vragen?
misschien beetje stom om over na te denken, maar wil wel goed voorbereid zijn als het moment daar is.

PBA_

Re: ontbrekend paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 22:39

je hoort ten alle tijden (officieel) het paspoort bij het paard te houden. hoe doe jij dat met entingen dan?

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 22:41

entingsboekje, gewoon zo'n ouderwets klein ding. daar staan alle entingen van de afgelopen uuuh tien 12 jaar in ongeveer.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 22:41

Is het entingsboekje dan niet het paspoort en heb je verder geen stamboek papieren erbij gekregen? En is je paard dan wel gechipt? Anders kan ie sowieso niet geslacht worden.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 22:42

Oh nee zo'n entingsboekje dat mag niet nee. Als je hem zou willen laten slachten ooit moet je wel een paspoort en een chip hebben. Dat kan je laten aanmaken en je paard laten chippen dat is geen probleem.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 22:43

paard is wel gechipt ed, want heb alles van haar wel via google kunnen vinden. heb het paspoort toen ook ingezien, maar kreeg het niet mee, dat waren duidelijk afspraken en voorwaarden.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 22:44

maar kan ik dan gewoon via knhs een nieuwe aanvragen? of moet dat echt bij het officiele stamboek, want daar is ze toendestijds uitgeschreven.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 22:45

als ik jou was zou ik toch dat paspoort zien te bemachtigen om de reden dat deze ten alle tijden bij het paard hoort te blijven. Ook als het dier ziek is en bepaalde medicatie krijgt moet deze genoteerd worden (niet alle) dan moet er ook nog een speciale bijlage medische verklaring in zitten (en aangezien je pony al ouder is heeft ie deze niet). Is ie wel geschipt zoa als madeliefjes zegt.

edit paard is idd gechipt zie ik

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 22:47

paard is gewoon keurig gechipt. paspoort zal ik niet meer kunnen bemachtigen.
paard heeft nog nooit iets gehad wat genoteerd moest worden dus daarom is het verder ook nooit tersprake gekomen.
maar kan je dan een nieuw paspoort aanvragen bij een paard wat wel gechipt is?

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 22:51

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 22:52

via de knhs gok ik, dan melden dat deze al een chip heeft maar dat je het paspoort kwijt bent. Klaar (tenminste dat denk ik)

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 22:56

Heb je nog contact met de oud eigenaar. Als het zo moet zijn dat ze op een gegeven moment zo oud is dat ze geslacht moet worden, kan je dan vragen aan je oude stage of het stamboom/paspoort mee mag! Dan heeft hij zekerheid.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 22:57

dat had ik inderdaad net ook gelezen, naar dat zou dus zeggen dat het orginele stamboek het paspoort moet uigeven dus dat ik hun moet contacten en niet de knhs kan. begrijp ik het goed? want ik dacht dat je dan lid moet zijn van dat stamboek?

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 22:58

pubelia schreef:
Heb je nog contact met de oud eigenaar. Als het zo moet zijn dat ze op een gegeven moment zo oud is dat ze geslacht moet worden, kan je dan vragen aan je oude stage of het stamboom/paspoort mee mag! Dan heeft hij zekerheid.

nee, dat is dus niet mogelijk, daarom wil ik een nieuwe aanvragen.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 23:00

Heb even voor je rond gegoogled en je vindt je antwoord dus ook op de site van het knhs maar als je paardje al gechipt is zoals bij jou moet je echt zien dat je dat papier in handen krijgt anders wordt het een heel gedoe. Als ie niet gechipt was was het simpeler dat hebben wij thuis ook wel eens gehad met volwassen paarden zonder papier. Das een een kwestie van chippen en aanvragen.

Je kan wel contact opnemen met het stamboek maar je geeft zelf al aan dat de oude eigenaren je paardje daar hebben afgemeld dat komt er dan op neer dat ie voor het stamboek niet meer leeft. Ik zoui als ik jou was maar eens even gaan bellen met het knhs dan vertellen zij wel wat je moet doen.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 23:09

ik zal inderdaad het knhs ook even bellen, heb net het stamboek een mailtje gestuurd, kijken wat hun zeggen en anders ga ik even knhs bellen van de week.
maar slachten doen ze dus zoiezo helemaal niet zonder paspoort.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 23:19

Nee dat doen ze niet. Je mag hem niet eens vervoeren zonder paspoort.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 23:21

Is het een Draver? Dan zou je bij de NDR wel kunnen vragen om een duplicaat van het paspoort. Of is ze misschien van 1997? Dan heeft er inderdaad geen paspoort bijgezeten en is ze alleen gechipt.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 23:25

was ze maar van 97 :P dan hadden we nog flink wat jaartjes! heb inderdaad het ndr al benaderd od er iets mogelijk is van duplicaat, maar aangezien ze uitgeschreven is toen destijds, weet niet of het dan bij hun nog mogelijk is.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 23:29

Volgens mij was die van ons destijds ook al verkocht zonder papieren toen ik een paspoort aanvroeg. Ze weten dat lang niet alle Dravers dood zijn als ze uitgeschreven zijn :+ Zou het vreemd vinden als ze daar moeilijk over zouden gaan doen. Het enige wat het probleem zou kunnen zijn is dat de chip niet via hun is gedaan. Mara in principe zijn ze een paspoortuitgevende instantie en kan je met wat voor ras dan ook een paspoort bij hen aanvragen.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 23:31

Dravers gaan meestal weg zonder de papieren. Ik weet bij het ndr niet precies wat uitgeschreven inhoudt. Dat ie niet meer op de koerst of dat ie dood zou zijn.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 23:31

Madeliefjes schreef:
Nee dat doen ze niet. Je mag hem niet eens vervoeren zonder paspoort.

ben jij ooit aangehouden voor controle? ik niet, terwijl mijn andere paard keurig altijd alles in orde heeft.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 23:32

WendyBZ schreef:
Volgens mij was die van ons destijds ook al verkocht zonder papieren toen ik een paspoort aanvroeg. Ze weten dat lang niet alle Dravers dood zijn als ze uitgeschreven zijn :+ Zou het vreemd vinden als ze daar moeilijk over zouden gaan doen. Het enige wat het probleem zou kunnen zijn is dat de chip niet via hun is gedaan. Mara in principe zijn ze een paspoortuitgevende instantie en kan je met wat voor ras dan ook een paspoort bij hen aanvragen.

oke, nou ik heb hun een mailtje gestuurd, dus hoop ik maar dat ze daar zo lief zijn om een nieuwe te willen verstrekken.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 23:34

Nee maar slachten zonder mag echt niet hoor! Anders zou die chip ook geen nut hebben zonder paspoort. Dat is het identificatie en registratie systeem.

Ik heb het ook niet bij me hoor als we met de trailer op pad gaan. Maar bij de stamboekopname kreeg ik toen een vrijwaringspapier om mee naar huis te kunnen. TIs maar voor het geval dat.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 23:36

tis toch maar allemaal lastig tegenwoordig hoor! snap het wel, maar wel een hoop gedoe als je wat mist!
is het voor een spuitje eigenlijk ook nodgi je paspoort? niet dat ik daar voor kies maar even uit nieuwschierigheid.