Hongerig paard dat ineens volledig van karakter verandert.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stijnDC

Hongerig paard dat ineens volledig van karakter verandert.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 12:31

De titel is misschien al duidelijk.
Kan een hongerig paard, dat normaal gezien SUPER rustig is en geen stap verkeerd zou zetten, ineens van karakter veranderen?
Ik wou hem twee keer nu al berijden, voordat hij zijn ochtendhooi had gehad en twee keer ging het mis.
Eerste keer kon ik hem niet aansingelen, tweede keer beet hij in mijn arm.
Ik heb me beide keren heel groot gemaakt en hem vermanend ( Verheffing van de stem) toegesproken.
Wanneer hij dan terug in de wei gaat komt hij ineens weer met me knuffelen.

Ik snap er helemaal niks van, want normaal is hij zo rustig en de andere keren daarvoor mag ik hem wel rustig borstelen en opzadelen.

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:33

zit er niet iets aan de singel wat hem zeer doet of iets aan het zadel? lijkt me stug dat het komt, omdat ie trek heeft.

Neskolay

Re: Hongerig paard dat ineens volledig van karakter verandert.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:34

Kan best wel hoor :j
Sommige paarden kunnen erg beledigd zijn als je ze voor etenstijd er bij weg haalt!
Dit is toch een vast ritme waar je ze dan uithaalt en de 1 reageert en wel op en de ander niet.

Kan dus best daar aan liggen :j

stijnDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 12:44

Het zou me gek lijken als het aan singel of zadel ligt.
Daar reageerde hij nooit op.
Vandaag heb ik zelfs het zadel nog niet eens boven gehaald want ging hem gewoon poetsen.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:50

Nee dan zou hij er elke zadelbeurt zo op reageren.
Dus ligt echt aan dat je zijn ritme verstoort door hem bij het eten weg te halen, ene paard reageert daar heel heftig op en het andere maakt het niet uit.
Heeft hij ook voernijd?

Kun je em niet net iets eerder zadelen nog voordat het etenstijd is? (staan er meer paarden die dan ook eten krijgen?)

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:53

mijn paard reageert niet zo boos maar best wel misnoegd als ik haar eetritme verstoor of anders indeel.
Ze gaat dan tijdens het poetsen heel druk doen en van die toestanden maar tijdens het rijden blijft ze wel heel braaf...
dus echt karakterverandering zou ik het niet noemen wel laten blijken dat ze het er eigenlijk niet mee eens is :)

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:54

Mijne reageert ook iets knorriger voor het eten dan na het eten maar niet extreem, dus ik denk dat het best goed kan dat het daar aan ligt.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:57

Het kan best wezen dat de singel of het zadel is hoor.
Ik heb een paard gereden, 3 maand met het zadel, en de een op andere dag singelnijd. Na een aantal dagen toch maar het zadel na laten kijken, en dat lag dus niet goed :) een ander zadel er opgelegd, en na een aantal dagen was de merrie weer als voorheen :)
ik weet niet wat voor singel je hebt, met of zonder elastiek?

groetjes :)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:03

Dat kan zeker! Mijn vorige verzorg arabxKWPN stond ook constant te dribbelen. Ik legde de link met 'hongerig' pas (iedereen dacht dat het haar karakter was), toen we de stap maakten de paarden 24/7 op de wei te zetten en ze dus onbeperkt konden eten. De merrie veranderde toen van dag naar nacht :).

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:06

Lijkt me niet zo vreemd als ze eerst altijd gevoerd wordt en nu ineens aan 't werk moet, voor het eten.

stijnDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 13:16

Hallo allemaal,

Hij staat 24/7 buiten, maar kan nu natuurlijk geen gras eten met de vrieskou en de sneeuw.

singel is van wintec en met elastiek.

Het valt ook op dat hij het nu ineens doet, met verandering van het eetritme, dus ik zou zadel durven uitsluiten.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:17

Dan zul je als je het echt vervelend vindt je planning een beetje aan moeten passen dus *D

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:22

Meer hooi geven dan!! Je laat je paarden toch geen honger lijden!!

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:25

Misschien krijgt ie wel aantal x per dag hooi oid... dat staat nergens beschreven, dus niet te snel conclusies trekken.
Ook is het niet duidelijk of het krachtvoer of ruwvoer betreft wanneer hij zo reageert.

stijnDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 13:29

hij krijgt twee maal per dag hooi, en meer dan voldoende.
Ook nog bietenpulp bij de eerste keer, een gewone biet, wat brood, ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:33

Waarom zou je gaan rijden voor hij heeft gegeten? Hij heeft al heel de nacht moeten wachten. Op pensions wordt vaak op om 17.00 uur gevoerd en om 19.00 is alles op. Dan is de nacht lang.

Mijn paard is ook zuur met honger. Ik respecteer dat en laat hem eten. Desnoods de helft van zijn hooi, maar met een hongerige buik ga ik niet rijden. Ik ga ook niet sporten met honger.

Een paard heeft een ritme, dat is met eten heel belangrijk.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:33

mijn paard kan gehumeurd raken als ik met hem ga werken voor hij eten heeft gehad. vooral als je paard de nacht niets gehad heeft, vind ik dat je hem eerst de gelegenheid moet geven om wat hooi te eten.
het gedrag lijkt overigens ook op singelnijd, ik zou zeker ook het zadel laten controleren!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:34

In de titel staat anders toch echt 'hongerig paard', Orlando_.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:35

stijnDC schreef:
hij krijgt twee maal per dag hooi, en meer dan voldoende.
Ook nog bietenpulp bij de eerste keer, een gewone biet, wat brood, ...

2 maal is niet veel. Een dag duurt 24 uur. Gewone biet en brood is niks voor een paard. Brood is ook slecht voor paarden, een paar sneetjes op een dag niet, maar er wordt vaak ter vervanging een heel brood gevoerd, heel slecht voor de darmbacterien, sommige paarden zijn daar steeds licht koliekerig van. Voederbieten is koeienvoer, sommige paarden eten het uit verveling of gewoon omdat ze honger hebben. Is voornamelijk vocht, niks geen voeding.

Singel met elastiek, lekker strak aantrekken op een hongerige buik doet ook wonderen.... ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-01-10 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:36

Ben ik nu echt de enige die het raar vind dat een paard EEN HELE NACHT zonder eten staat, of wat?!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:37

Dani62 schreef:
Ben ik nu echt de enige die het raar vind dat een paard EEN HELE NACHT zonder eten staat, of wat?!

Nee. Hier is hooi altijd aanwezig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:38

Dani62 schreef:

Nee hoor, ik ook, maar hoeveel paardeneigenaren die hun paard op pension hebben staan, hebben verstand van voeding? 24 uur buiten is ook vaak een dogma, lekker buiten, maar eten is er niet meer. 8 maanden per jaar kan het dier eten wanneer hij wil en juist als ze veel ruwvoer nodig hebben ivm de kou, is het er bijna niet... jawel 2 keer per dag een berg, maar op is op.....

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:41

Een singel met elastiek is niet ideaal, met de merrie die ik reed dan. Ik gebruikte hem op de juiste manier, maar door het elastiek trek je altijd strakker aan, waardoor het paard bijna 1 word in het zadel... Ik raad het je dus af :) de merrie is erg opgeknapt na verandering van zadel en singel.

Maar voer is ook zeker belangrijk. Beter te veel, en dat je dan weg kan halen, dan een paard met voernijd omdat de honger zo sterk is.

Lees ik het verkeerd, of rij jij 2x op een dag? Zo ja, dan heeft een paard echt meer voer nodig.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:02

Dani62 schreef:

Nee hoor, ik ben het volledig met je eens. Een paard hoort vlak voor de nacht nog flink hooi te krijgen en 's morgens vroeg weer.
Een paard mag maximaal 5 uren zonder staan.
Niet iedereen is in de gelegenheid of afhankelijk van voerbeurten pensionstal. Dat maakt het wel lastig natuurlijk.
Maar om dan ook nog te rijden voor een voerbeurt is vragen om problemen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:14

Kan wel denk ik :)

Mijn eigen paard kan behoorlijk chagerijnig doen als het op eten (krachtvoer, bij hooi doet hij het minder) aankomt. In de winter heeft hij er meer last van dan in de zomer (staat wel 24/7 op de wei, maar in de winter staat er veel minder gras, in de zomer is hij altijd al volgevreten ;) ) Hij zal nooit echt bijten, maar kijkt dan wel altijd heel lelijk als ik in de buurt ben terwijl hij aan het eten is, terwijl het normaal gezien altijd een heel vrolijk paard is. Tja, hij heeft een beetje voedernijd overgehouden aan de tijd dat hij bij een handelaar heeft gestaan.