Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Nell_ schreef:Ik ga alleen naar buiten als mijn paard rustig is. Dus dan kan ik rijden met alleen een trenshoofdstel.
Als ze dus druk/gespannen is, ga ik niet. Dan hoef ik er ook niks aan te hangen
Ik ben van mening dat buitenrijden ook ontspannen moet zijn voor het paard. De mijne loopt dan met een lang teugeltje.
Arabesk schreef:Als je al die troep nodig hebt om 'veilig' buiten te kunnen rijden, zou ik achter mijn oren krabben. Ik zou opnieuw beginnen, grondwerk etc om vertrouwen van beide kanten te kweken. Ik zou pas weer opstijgen als we ons beide veilig voelen en het paard rustig blijft staan bij het opstijgen en ontspannen te rijden is.

jury schreef:Met dit weer doe ik trenshoofdstel in met slof.
Er schort niets aan zoals mick zegt, maar door minder rijden, frisser weer en als ie ervandoor schiet op ijzig terrein terecht komt vind ik dit gewoon veiliger.
Mick maakt overigens wel veel conslusies waar ik me absoluut niet in kan herkennen.
Tiedemann is ook prima maar die heeft niet iedereen.
S&T met slof vind ik overdreven.
En met slof is niets mis, maar dan puur als noodrem tijdens buitenrit of kundig gebruik tijdens de trens.
. Het is glad buiten, ze zijn fris en als ze wegspringen/omspringen dan heb ik ze liever onder controle op het gladde,
. Ook als mijn pony wat baldadig lijkt te zijn, dan neem ik ook gerust de slof mee hoor 
. Wat is er nu mis aan een slof? Slof wordt alleen gebruikt als het echt nodig is en het paard heeft er verder absoluut geen last van (het hangt immers los). En natuurlijk zijn er altijd mensen die er niet mee om kunnen gaan en zijn er mensen die denken dat ze met slof hun paard wél onder controle kunnen, terwijl ze dat zonder slof helemaal niet kunnen. Maar daarom is de slof opzich niet gelijk een veroordeelde
magic_lover schreef:Ik rij die van mij ook met slof (en verder gewoon dubbel gebroken trensje, waar die normaal ook op loopt) buiten, puur idd om wat meer controle te hebben op de momenten dat nodig is.
aangezien wij 1 a 2km langs de weg moeten (waar ze echt niet zuinig rijden) vindt ik dat toch een wat prettiger idee.
In principe als ik eenmaal maar in het bos ben dan is het niet zo erg als ie wat fris is of heet, maar zo langs de weg vindt ik het anders levensgevaarlijk.
Daar komt bij dat ik bij die van mij ook nog niet echt wist hoe hij buiten was, dus dan liever zowieso uit voorzorg de slof er maar bij, als ik hem niet nodig ben heb ik er geen last van, en op momenten dat ik hem nodig ben kan ik hem erbij pakken.
zelf vindt ik het erg prettig op deze manier.
Met mijn vorige paard reed ik altijd gewoon zonder buiten, die kon ik door en door en vertrouwde ik volledig.
Niet dat ik mijn huidige paard niet vertrouw, maar dat is toch anders met hem, en hij kan soms nogal eens de clown uithangen.....