Rijschoenen met gladde zool of met wat profiel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

1234

Rijschoenen met gladde zool of met wat profiel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 01:06

Ik ben op zoek naar nieuwe Jodphurs/rijschoenen voor onder mijn chaps, maar ik kom heel verschillende schoenen tegen op mijn 'zoektocht' op internet. xD
Zo kom ik veel gewone 'standaard' rijschoenen/jodphurs, met een gladde zool, tegen ( http://www.harryshorse.nl/fotos/produkten/3010000.gif), die heb ik nu ook een hele lange tijd gehad.
Maar ook wat stevigere, met wat profiel ( http://www.ooteman.nl/product.asp?id=50 ... n%20Trento) , wat mij juist ook beter/handiger lijkt om meer grip in de beugels te krijgen.
Nu glijd ik er nog wel eens uit.

Nu dus mijn vraag, wat is nou het beste om te kopen? :)

Want ik hoor van sommigen ook dat rijschoenen een gladde zool moeten hebben, maar er zijn ook erg veel schoenen met profiel, die als gewoon rijschoenen verkocht worden.

tamary

Re: Rijschoenen met gladde zool of met wat profiel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 01:11

Als je schoenen met profiel gebruikt doe dan wel altijd blokjes in je beugels. Profiel kan nl anders vast komen te zitten.
Zelf loop ik veel en nog al eens op glad, modder, etc. terrein, dus goede stal/rij/wandel schoenen met profiel zijn dan wel zo handig.
Heb wel meteen bij mijn zadel veiligheidsbeugels gekocht (ez rides met korf), dan kan je andere eisen aan je schoeisel stellen.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 10:55

Ja ik rijd op een manege, en daar hebben we volgens mij altijd blokjes in de beugels :)
Ik zal het dinsdag ook nog even aan mijn instructeur navragen.

Ik wacht ook nog even andere reacties af :)

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 11:05

Een ruiter zit niet de hele tijd OP het paard maar loopt er ook vaak naast!Het is dan echt wel handig om niet direct onderuit te gaan als je paard een beetje duwt of trekt,of als er ergens wat nattigheid/mest/blubber ligt.
Ik ben dus voor een goed profiel.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 11:07

Ik heb ook laarzen en schoenen met veel profiel, maar rij daarbij wel met veiligheidsbeugels

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 11:18

bedankt voor jullie reacties!

Ik heb nog nooit met andere schoenen gereden dan van die jodphurs met gladde zool, maar indd, mij lijkt het ook makkelijker/lekkerder als er ook gewoon fatsoenlijk mee te lopen is. Ik merk bij deze die ik nu heb wel dat, na een dag op stal , het niet meer lekker loopt en ik ze eigenlijk uit zou willen doen.
Dan zouden gewoon stevige schoenen die goed aansluiten, en wat profiel, mij indd toch lekkerder lijken, zowel op als naast het paard :)

Ik ga er eens verder voor zoeken, wat nou de beste schoenen zijn (maar niet de hoofdprijs kosten).
Ik hoorde overal mensen Ariat en Mountain Horse roepen, maar die zijn veelal ontzettend duur.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 14:20

Heeft er iemand ervaring met deze schoenen?
http://www.ooteman.nl/product.asp?id=50 ... n%20Trento
Mij lijken ze heel comfortabel, hoewel ze misschien wat warm zijn als het in de zomer wat warmer wordt?
Maar hij is van boven ook smal, wat weer makkelijker is bij chaps eroverheen.

Rowie1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 00:14

Ik zou altijd met gladde zool rijden, vind profiel wat gevaarlijk, je hebt dan weer te veel grip in je beugels. Als je gewoon een goede zit hebt en redelijk rijdt, zou je met een gladde zool ook niet uit je beugels moeten glijden. Dus waarom geen gladde zool?

Rowie1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 00:17

Zelf rij ik ook met jodphurs, Mondoni, op divoza.com. Heb achterin een rits, erg handig als je ze mooi snel aan wilt doen, en veters voor om ze goed te laten zitten om je voet. Ze hebben een gladde zool en zitten perfect! Paar chaps erop en klaar!:)

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 00:26

ja ,das waar :)
Maar dacht later ook van, die jodphurs met iets meer profiel zijn ook gemaakt voor het rijden, dus zal geen kwaad kunnen xD
Ben ook nog verder aant zoeken hoor :)
Kom wel veel leuke schoentjes tegen ;) zowel met gladde zool als iets ruwere.
Vooral met de rits is handig :)
Hoewel ik die met veters weer minder vind, want mijn chaps zitten niet zo ruim xD ben dan bang dat het dan te dik wordt aan de voorkant en het er niet meer overheen kan :P (bij de meeste schoentjes die ik met veters aan de voorkant heb gezien iig )

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 00:43

Ik heb Mondoni York http://divoza.com/isroot/DivozaStore/li ... _40640.jpg deze draag ik al 6 jaar met heel veel plezier. Er zit een goeie zool in met goed voetbed waardoor je er makkelijk een heledag mee kunt lopen zonder pijn (je moet ze wel even inlopen maar daarna zijn ze perfect, zelfs voor een lange boswandeling) Mijn schoenen beginnen nu een beetje te praten maar dat mag na zoveel jaren intensief dragen ook wel. Heb voor netjes Ariat schoenen erbij gekocht. Maar baal nu al dat ik niet weer Mondoni's heb genomen. Deze Ariats willen maar niet in lopen, de schoen blijft stug en het voetbed is lang zo goed niet. En juist een goed voetbed heb ik nodig anders krijg ik last met lopen.

1234, even naar de winkel gaan en de chaps erover heen passen ;) voordeel is dat als de schoen inloopt en je veters hebt je ze strakker kunt trekken en met rits erin niet.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 11:06

Zulke jodphurs had ik in een winkel ook al aangehad, maar vond ze niet mooi :o
Nja zijn niet echt mijn soort schoen xD
Zoek meer zwarte en niet zo'n Engels achtig model, die heel smal zijn/netjes (heb brede voeten) of zo'n bruinige kleur O:)

Maar ik neem zowieso indd mn chaps mee naar de winkel als ik erheen ga.
Zijn eerst dus naar een klein winkeltje geweest, maar daar was niets wat ik zocht, alleen maar standaard en van die Engelse modellen die mij echt niet staan. Maar we gaan binnenkort naar Hypoplaza, die is heel groot :) hebben ze ook veel meer soorten, zodat ik er ook veel kan passen.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:51

Ik rijd op bergschoenen (is veel profiel) met chaps. Bevalt mij prima. Ik moet veel lopen (als begeleider naast het paard) en met rijden vind ik het ook fijn om wat grip te hebben. Geldt ook voor op de grond.
Daarnaast zijn die schoenen lekker stevig en lopen ze goed.

De beugels zijn veiligheidsbeugels met blokjes. Vast blijven zitten zou dus niet mogen gebeuren :).

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 15:57

Ja klopt :) zo'n idee heb ik dus ook. Stevigere schoenen waar je ook gewoon lekker op loopt :)
Maar dan wel gemaakt voor paardrijden ook :P
Op stal hebben we ook allemaal blokjes in de beugels :j

jennifer1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:34

ik zou met profiel kopen als je van die gladde zolen hebt glip je vaak uit!

JuliaaahX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 16:53

Met profiel.

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 16:55

met wat profiel, dan sta je ook wat steviger in je beugels :)

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 21:01

bedankt voor jullie reacties :)
Ben nogsteeds aan t rondspeuren xD
Als iemand tips heeft voor leuke jodphurs met rits, altijd welkom :D
( zo iets als die van Ooteman)

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 23:25

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 23:40

De enige jodhpurs (merkloos, hyporama) die mij lekker zaten hadden een hele gladde zool dus ik gleed telkens uit/door de beugels. Door de schoenmaker profielzolen eronder laten plakken, en dat bevalt tot op heden heel goed, voldoende grip maar blijf er ook niet mee in mijn beugels hangen.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 21:52

hmm dat zou natuurlijk ook nog kunnen, een andere zool eronder zetten als derest niet lekker zit maar die ene met een te gladde zool wel xD
Vind die schoenen als die van Ariat die Emjam liet zien niet zo bij mij passen :o
Zoek niet van die hele smalle of luxe-ogende schoenen :P

Foedji

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 01:09

ik vind met profiel het lekkerst! stevig rijden!!!

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 01:13

ik rij ook met schoenen met profiel.
deze schoenen gebruiken ze ook vaak als wandelschoen.
om deze tijd ook geen koude voeten !!!!

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 01:15

Gewoon goede schoenen van Ariat kopen, daar kan je echt de hele dag op lopen en rijden. Super schoen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 01:17

Veel profiel!

Want is nu het probleem met alleen kleine streepjes, als je veel rijd (zoals ik) dan slijten die snel af en dan heb je... Geen profiel!
(En dat is toch niet erg handig.)

Heb nu goede leren joppers, zit fantastisch. :j