Paard kopen dat 2 jaar stilgestaan heeft?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gamorca

Paard kopen dat 2 jaar stilgestaan heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 23:44

Hoi Bokkers,

Ik ben opzoek naar een paard en heb een paard gezien dat helemaal bij mij past..
Alleen dat paard is al 2 jaar niet bereden. [ Ivm. gezondheid van de eigenaar & ze was drachtig ]
De eigenaar zegt dat ze makkelijk weer kan beginnen maar nou maakte mijn ouders zich er toch zorgen over en willen graag zekerheid.
Dus hier mijn vraag zou ik haar wel of niet kopen?

Alvast bedankt!

Mijn excuses als het hier verkeerd staat.

Sidera

Re: Paard kopen dat 2 jaar stilgestaan heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 23:51

Als je het rustig op bouwt: waarom niet?

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 23:53

Sidera schreef:
Als je het rustig op bouwt: waarom niet?

Dat dacht ik ook alleen mijn ouders zijn bang dat ze dan bijvoorbeeld wild is of ze het zadel niet leuk vindt [ TJa.., ze zijn geen paardenmensen xD]

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 23:54

Kan je dat ?
Hoe oud is ze ? is ze daarvoor al goed doorgereden ?

Opzich lijkt het me geen probleem. Ligt ook aan jou ervaring denk ik.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 23:57

Op zich geen enkel probleem, alleen hoe ver reikt jouw kennis? Hoe ver kom je in het rijtje van mijn onderschrift? Hoe goed is je lesgeefmens?

Oreo

Re: Paard kopen dat 2 jaar stilgestaan heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 23:59

Hoeft geen probleem te zijn, maar hoe betrouwbaar is die verkoper???

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 23:59

ja ligt eraan hoe ze voor die 2jaar gereden is ?

ik kocht een 8 jarige merrie die alleen op haar vierde de basis begrippen had geleerd maar het is mij niet gelukt erop te gaan.
maar was wel een gecompliceerd gevalletje:)

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 00:02

jackgirl schreef:
Kan je dat ?
Hoe oud is ze ? is ze daarvoor al goed doorgereden ?

Opzich lijkt het me geen probleem. Ligt ook aan jou ervaring denk ik.

Dit word mijn eerste paard. [ Het paard is wel heel rustig etc. ]
Ze is 10 jaar en goed doorgereden.

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 00:03

Oreo schreef:
Hoeft geen probleem te zijn, maar hoe betrouwbaar is die verkoper???

Hij lijkt tot nu toe heel betrouwbaar heeft ook geen problemen met keuringen & proefperiode [Maar je weet maar nooit...]

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 00:04

linsim26 schreef:
ja ligt eraan hoe ze voor die 2jaar gereden is ?

ik kocht een 8 jarige merrie die alleen op haar vierde de basis begrippen had geleerd maar het is mij niet gelukt erop te gaan.
maar was wel een gecompliceerd gevalletje:)

Ze is vooral buiten gereden en heel recreatief.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 00:04

weer voorzichtig, laat die eigenaren maar een weekje weer rustig beginnen met dit paard, dan kan je daarna samen met je ouders besluiten of het acceptabel is wat je ziet en voelt met rijden, als ze dit niet willen, afhaken.
Het zal niet de eerste merrie zijn die door lichameleijke en rijtechnische problemen wordt ingezet voor de fok en daarna onder deze noemer weer verkocht wordt, ik vind gezondheidsproblemen en drachtig wel iets om heel erg op je hoede te zijn.

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 00:06

Ze is 10, dus kan makkelijk toch? Mits je rustig opbouwt maar dat snap je wel :)

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 00:09

Ik zou der iid goed laten keuren en dan zou ik nog goed nadenken. Het paard kan wel hartstikke gevaarlijk zijn als het op rijden aan komt. Je weet het niet..
En weet je ook wel waarom die 2 jaar niet gereden is?

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 00:10

garny95 schreef:
weer voorzichtig, laat die eigenaren maar een weekje weer rustig beginnen met dit paard, dan kan je daarna samen met je ouders besluiten of het acceptabel is wat je ziet en voelt met rijden, als ze dit niet willen, afhaken.
Het zal niet de eerste merrie zijn die door lichameleijke en rijtechnische problemen wordt ingezet voor de fok en daarna onder deze noemer weer verkocht wordt, ik vind gezondheidsproblemen en drachtig wel iets om heel erg op je hoede te zijn.

Thx, Dat zal ik zeker onthouden

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 00:11

R0oszs schreef:
Ik zou der iid goed laten keuren en dan zou ik nog goed nadenken. Het paard kan wel hartstikke gevaarlijk zijn als het op rijden aan komt. Je weet het niet..
En weet je ook wel waarom die 2 jaar niet gereden is?

Ja, De vrouw waarvan ze was kreeg een Hernia [Dubbele] Die heeft haar toen laten dekken..

vwmissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 00:12

vraag zeker om een proeftijd van een week of 6 dan weet jezelf vast al meer ,of het wel of niet gaat lukken met dit paard .
veel succes ermee :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 00:16

Ik heb van de zomer een paardje doorgereden die ruim 1 jaar en 8 maanden stil had gestaan.
Begonnen met longeren , daarna erop en de longeerlijn en vervolgens los. Ging allemaal prima en binnen 2 weken had ik het beestje weer super aan het lopen :)
Dus denk dat dat prima wil.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 00:18

Misschien is het onder contract wel een optie?
Als ze levensgevaarlijk blijkt te zijn onder zadel o.i.d. dat ze haar terugnemen?
Het is wel heel naief om het zomaar aan te nemen, mensen zijn soms banketstaaf genoeg om er over te liegen.

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 00:20

moonfish13 schreef:
Misschien is het onder contract wel een optie?
Als ze levensgevaarlijk blijkt te zijn onder zadel o.i.d. dat ze haar terugnemen?
Het is wel heel naief om het zomaar aan te nemen, mensen zijn soms flauw genoeg om er over te liegen.

Ik was zowiezo al van plan & van te voren natuurlijk een proefperiode

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 00:22

Dan is het toch prima?
Als je maar niet zomaar op de mooie blauwe ogen van de verkoper vertrouwd.
Dat kan in deze tijd niet meer jammer genoeg.
Zonder contract heb je geen poot om op te staan.

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 00:34

moonfish13 schreef:
Dan is het toch prima?

Oke, bedankt!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 00:40

moonfish13 schreef:
Dan is het toch prima?

Ja en nee. Ik heb deze zomer een paard gekocht waarvan ik wist dat het een risico was. Dat paard bleek een gouden greep als rijpaard, is elke euro meer dan waard maar in de sociale omgang heeft ze me wel behoorlijk in de (mentale) problemen gebracht.
dat kan ik de verkoper niet kwalijk nemen. De wijze waarop ik het paard houdt wijkt totaal af van de wijze waarop het dier tot dan toe werd gehouden. Dit paard moest op 9-jarige leeftijd opeens leren hoe sociaal paardengedrag werkt. Dat is, helaas, niet zonder slag of stoot gegaan.

Sommige zaken kun je niet voorspellen. Zowel de verkoper als mijn lesgeefmens (die me de tip over dit paard gaf) hadden geen idee dat er zo'n hiaat in haar opvoeding zat. Later ben ik meer van haar verleden te weten gekomen en werd een en ander iets beter verklaarbaar, maar wat ze heeft aangericht zal de rest van haar leven een klein zwart randje blijven.........
Zelfs al vertrouw je niemand, geloof je alleen wat je zelf ziet, dan nog gaan er soms dingen anders dan je had voorzien.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 00:58

Op zich hoeft het geen probleem te zijn een paard wat langer stil heeft gestaan weer op te pakken, en dus te kopen. Maar Ik wil je wel op het hart drukken proeftijd ed goed op papier te zetten. Er zijn verkopers genoeg die paarden verkopen waar achteraf blijkt dat er toch wat niet goed mee is. Als voorbeeld moet je anders dit topic maar eens lezen (en niet achterover vallen van verbazing ;) ) [RT-P] Paard steigert en laat zich achterover vallen. Daaruit blijkt maar weer eens wat er gebeurd als het om het geld gaat (en in dit geval niet eens van de eerste verkopende partij).

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 10:28

rina schreef:
Op zich hoeft het geen probleem te zijn een paard wat langer stil heeft gestaan weer op te pakken, en dus te kopen. Maar Ik wil je wel op het hart drukken proeftijd ed goed op papier te zetten. Er zijn verkopers genoeg die paarden verkopen waar achteraf blijkt dat er toch wat niet goed mee is. Als voorbeeld moet je anders dit topic maar eens lezen (en niet achterover vallen van verbazing ;) ) [RT-P] Paard steigert en laat zich achterover vallen. Daaruit blijkt maar weer eens wat er gebeurd als het om het geld gaat (en in dit geval niet eens van de eerste verkopende partij).

Oke, bedankt voor de informatie!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 10:35

Het is vrij gemakkelijk om te testen:
Leg er voor de aankoop een zadel op en begin te singelen.
Is het betreffende paard een zure, zul je het ook dan al in de ogen kunnen zien.
Een paard wat zich goedmoedig laat zadelen, zal zich waarschijnlijk ook laten rijden.

Er is niets op tegen om een drachtige merrie even onder het zadel te laten stappen. Een paard wat daarbij al volledig uit zijn panty gaat, wil je immers liever laten staan.

Als ik de verkoper zou zijn, was proeftijd overigens uitgesloten. Je kwam maar bij mij thuis om te 'proeven', maar de merrie verliet mijn erf niet zonder volledige en definitieve betaling.