hoofd hoog met hoofdstel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SuperSmurf

hoofd hoog met hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 20:23

Ik had het haar eindelijk aangeleerd om haar hoofd laag te houden met het indoen van het hoofdstel, maar nu ik geen kaptoom meer om heb, heb ik geen neusriem meer die ik kan gebruiken om haar hoofd laag te brengen. Met als gevolg dat mevrouw lekker haar hoofd de lucht in steekt en ik dus op het puntje van mijn tenen moet gaan staan om gewoon het hoofdstel om te doen :+ Dat is natuurlijk niet de bedoeling..

Hoe leren jullie een paard aan dat ze het hoofd laag moeten houden en dan het liefst nog naar jou toe? Ze weet wel dat ze haar hoofd laag moet doen als ik de teugels over het hoofd wil doen of bij het hoofdstel weer af doen. Maar om? Nee, dat zit er nog niet in :D

Sjintoo

Re: hoofd hoog met hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 19:35

zoals ik het vroeger geleerd heb is om met je rechterhand de neus laag te houden en dan met je linkerhand het hoofdstel aan te doen. Dus je gaat met je rechterarm onder het hoofd door en dan zo je hand over de neus. Zo houden de meeste paarden die ik ken hun hoofd toch netjes naar beneden.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 19:38

nou nee de mijne niet :+ Ze kent wel het principe druk op de kaptoom = hoofd laag, maar het principe druk op de neus met de hand snapt ze dan dus weer niet :+
maar misschien kan ik dan beter eerst aanleren dat ze hoofd laag moet doen op druk op de neus met de hand.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 19:42

Sjintoo schreef:
zoals ik het vroeger geleerd heb is om met je rechterhand de neus laag te houden en dan met je linkerhand het hoofdstel aan te doen. Dus je gaat met je rechterarm onder het hoofd door en dan zo je hand over de neus. Zo houden de meeste paarden die ik ken hun hoofd toch netjes naar beneden.

Dit doe ik altijd netjes en rustig.. maar mijne gebruikt zoveel kracht om haar hoofd weer omhoog te doen dat ik ik er dus weer niet bij kom..

Ik heb dus het zelfde probleem, zowel met een halster als hoofdstel. Ze doet haar hoofd helemaal omhoog en gaat vervolgens ( met de oren naar voren) eens kijken wat er om haar heen gebeurd.. Ik ben maar 1.63 en zij 1.72 dus ik kom er dan echt niet bij.. Heel vervelend.. Heb het met snoepjes geprobeerd ect. maar heeft geen zin.. Haar bit doet ze trouwens zonder problemen in hoor, alleen dat over haar oren kom ik niet bij. Als mijn vriend er bij is ( hij is 1.93) dan is er niets aan de hand. Ze doet verder ook niet spastisch dat ze het niet wilt ofzo.. Ze doet gewoon in alle gemak haar hoofd omhoog..

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 20:00

precies, het gaat bij mij exact hetzelfde. Bit krijg ik gewoon normaal in, maar die oren, daar kan ik dus niet bij :+

notterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:35

had ik eerst ook, volgens mij helpt dit altijd: voor je het bit in doet meng je een beetje water met wat suiker en smeert dat op het bit. als ze heeft geleerd het hoofd laaag te houden doe je steeds een beetje minder suiker op het bit, reknen maaar dat ze het hoofd laag houden

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 13:36

je kunt ook een paar brokjes in je hand houden, je paard daar naar toe leiden en zo houden ze het hoofd ook laag.
eventueel een commando er bij "laag"en na een paar keer weten ze dat ze je hand moeten volgen.

ik heb het wel bij paarden op stal die een halster om moeten als ze dan vanuit de wei de stal weer op gaan.,
bij de erg grote paarden moet ik ook op mijn tenen en daar heb ik echt geen zin in.
ik ga dan naast ze staan, halster in linkerhand en met rechts pak ik dan de wang van het paard beet en die duw ik naar me toe.
vanuit daar kan ik dan het hoofd nog lager brengen en het halster om doen.

en anders een krukje pakken :D :P

AnneKi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 14:02

Ik rij ook een paard die zijn hoofd omhoog doet bij het hoofdstel (en halster) omdoen. Hij doet dat omdat hij het eng vindt als je bij z'n oren in de buurt komt (heeft hij altijd al gehad).

Wat ik doe is gewoon rustig blijven en rustig zijn hoofdstel omdoen, ik merk dat het hierdoor ook steeds beter gaat. Ik moet hier wel bij zeggen dat ik zelf wat langer ben (1.80) en het geen heel groot paard is...

Met andere paarden heb ik geen problemen, die weten gewoon dat je door je hand op zijn neus te leggen hij zijn hoofd laag moet houden.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:00

De mijne deed het echt omdat ze wist dat ik er dan niet meer bij kon. Heb een aantal keer een krukje gebruikt en nu ze weet dat ze het niet zal winnen heb ik die niet meer nodig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 18:15

Aller eerste moet je ook goed kijken waarom het paard het bit niet in wilt! {nare ervaringen met bit,teveel handgebruik ruiter?}dit zeg ik niet om vervelend te doen maar kan een wereld van verschil maken voor een paard.

Verder krijgen zij bij mij altijd een handje voer als ze het bit in hebben,als beloning en het is nog nooit een probleem geweest verder.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 19:57

anoeska, daarom doet ze het bij mij dus ook.

Elisa, nee hoor, absoluut geen nare ervaringen, zo deed ze eerst ook met halster, kaptoom en nu dus met het hoofdstel. Ze probeert gewoon altijd eerst alles uit en als ze er dan achter komt dat iets lukt gaat ze ermee door. in dit geval is het dus het hoofd omhoog doen. Een beetje suiker op het bit vind ik wel een goeie, die kan ik wel proberen :)

Ellen; ja bij ieder ander paard leg ik ook gewoon mijn hand om de neus, maar een paard is en blijft sterker dan wij dus als ze willen lukt het ze toch wel :+

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:07

SuperSmurf schreef:
Een beetje suiker op het bit vind ik wel een goeie, die kan ik wel proberen :)

Ik heb juist de ervaring dat ze daar strontvervelend van worden. Ik zou het echt gewoon een paar keer met een krukje doen. Gewoon rustig blijven, dan is de lol er echt snel vanaf.

Tammy_lover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 18:12

Inderdaad gewoon rustig blijven,ik ken ook een hoop paarden die dat doen maar ik leg mijn hand op zijn neus en dan doe ik het om.En als het me niet aleen lukt vraag ik gewoon iemand om hulp :D

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 22:10

zou inderdaad eens gaan oefenen op dat ze dr hoofd naar beneden moet brengen met druk op dr neus. dit kan je oefenen daar eerst met wat brokjes te doen, dan weten ze vaak wel snel hoe het zit.

@ padany, dit heeft TS al gedaan alleen dan met een kaptoom dus in princiepe kan ze haar hoofd wel netjes naar beneden houden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 22:13

Paard leren hoofd laag te houden met druk achter de oren. Als ze dat weten is het mogelijk om de teugel achter de oren te brengen, daar druk op te houden en zo het hoofd omlaat te brengen.

Ja, ik hoor het argument al aankomen dat ze haar hoofd omhoog doet als je druk achter de oren legt, en je er zo niet bijkunt.
Voor het aanleren: gebruik een opstapje, kruk of poetskist. Wat je zou gebruiken bijv. om het paard in te vlechten voor een wedstrijd.
Hou met twee vingers druk op het spitse puntje tussen de oren. Duw het hoofd er niet mee naar beneden, gewoon gelijke druk houden. En de druk meteen laten varen als het hoofd vanzelf naar beneden gaat. Na verloop van tijd heb je steeds minder nodig om dat hoofd te laten wijken voor druk achter de oren. Tot het punt dat je ook bijv. de teugels achter de oren kunt schuiven en er van onderen wat druk op kunt houden, en het paard zo zijn hoofd laat zakken.

Fellowschat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 22:15

ik zou laten zien dat je niet te klein bent en er gewon een krukje bij halen. dan heeft ze door at het geen nut meer heeft en stopt ze van zelf waarschijnlijk.
of inderdaad leren hoofd naar beneden te doen als er druk op de neus komt. Succes!!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 22:16

Ik geef al mijn paarden altijd een klontje als ze het bit/hoofdstel in hebben. Paarden happen gewoon naar het bit, want ze weten dat daarna de beloning komt.
wsl niet erg gezond, maar het werkt goed en de tandarts komt elk jaar :+

Ni_na

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:56

gewoon rustig het hoofd vasthouden en gewoon proberen het hoofdstel in te doen, als het niet lukt gewoon opnieuw proberen. Het paard van mijn vriendin deed dat ook een tijdje en uiteindelijk is het vanzelf goed gekomen!

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 12:51

cassidy, nee hoor dat argument zal ik niet gebruiken, ik kan er nl wel bij, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat ik op mijn tenen moet gaan staan :D Maar die teugel, das ook nog ene goeie idd :j En anders kan ik nog proberen met een brokje haar te leren dat druk op de neus = hoofd laag. En snoepje na het bit in doen. nou opties zat nu dus :D

Thx allemaal! :D

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:58

Fellowschat schreef:
ik zou laten zien dat je niet te klein bent en er gewon een krukje bij halen. dan heeft ze door at het geen nut meer heeft en stopt ze van zelf waarschijnlijk.
of inderdaad leren hoofd naar beneden te doen als er druk op de neus komt. Succes!!

Mijn vorige verzorgpaard draaide dan gewoon haar hoofd om als ik op een krukje stond zodat ik eigenlijk bijna van het krukje afkieperde zodra ik haar hoofd probeerde te pakken. :+

Later heb ik gewoon haar bovenlip beetgepakt, gewoon zachtjes niet knijpen, en kon ik zo het hoofdstel indoen. Werkte echt altijd.

Maxenpoldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 21:05

Mijn verzorgpaard, heeft er ook een hekel aan,
wij gaven heb iederekeer tergelijker tijd met het bit in doen een snoepje of stukje appel ofzo.
anders wilde ze het bit ook niet in,
nou gaat het supper, en kan het ook zonder snoepje.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 21:10

Wat bij mij altijd gewerkt heeft is om 1 oor naar voren te vouwen (klinkt wel heel vreemd, maar gewoon naar voren duwen) en dan het hoofdstel alleen daarover heen te schuiven. Daarna het andere oor naar voren en hoofdstel ook daar overheen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:13

Maxenpoldi schreef:
Mijn verzorgpaard, heeft er ook een hekel aan,
wij gaven heb iederekeer tergelijker tijd met het bit in doen een snoepje of stukje appel ofzo.
anders wilde ze het bit ook niet in,
nou gaat het supper, en kan het ook zonder snoepje.

imo kun je dat er beter direct na geven, want een bit mét snoepje tegelijk is nogal onhandig voor het paard.

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:01

misschien helpt een klein snoepje wel ;)
als ie zijn hoofd hoog heeft krijg hij geen beloning als ie wel zijn hoofd omlag heeft krijgt hij na het in doe een snoepje ;)
pas wel op welke snoepjes je heeft wat niet alle snoepjes of groente ofzo kunnen ze eten mett een bit in ( makkeljik eten)

Djinteequa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:07

Wij geven de paarden altijd een suikerklontje als ze het hoofdstel om hebben. Na een paar keer weten de paarden het en komen ze meteen naar je toe, doen ze hun hoofd omlaag, en hun mond open voor het bit. ik vind dat het echt werkt, je moet alleen niet vergeten om het klontje te geven want dan kijken ze je echt supper zielig aan :D.
sterkte ermee!!