Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
hunter87 schreef:ik heb mijn E dus dat is het probleem niet.
xantaatje: ik vind voor een trailer en fries 1300 kg best aan de krappe kant. ik moet een x op de weegbrug bij een controle en daar weet ik van dat de trailer en paard 1276 kg woog op dat moment. (zadel enz. in de auto)
hunter87 schreef:ik heb mijn E dus dat is het probleem niet.
xantaatje: ik vind voor een trailer en fries 1300 kg best aan de krappe kant. ik moet een x op de weegbrug bij een controle en daar weet ik van dat de trailer en paard 1276 kg woog op dat moment. (zadel enz. in de auto)
Xantaatje schreef:hunter87 schreef:ik heb mijn E dus dat is het probleem niet.
Oke je mag 10 % overbeladen he, maar inderdaad met fries misschien net wat zwaarderder auto
ikke schreef:Xantaatje schreef:
Oke je mag 10 % overbeladen he, maar inderdaad met fries misschien net wat zwaarderder auto
Dat de politie bij caravancontroles 10% overbelading door de vingers ziet, wil nog niet zeggen dat de verzekering dat bij ongelukken ook doet!!
Begin er niet aan om op voorhand die 10% in te calculeren! Je gaat voor de bijl op het momnet dat het mis gaat!!
Xantaatje schreef:ikke schreef:Dat de politie bij caravancontroles 10% overbelading door de vingers ziet, wil nog niet zeggen dat de verzekering dat bij ongelukken ook doet!!
Begin er niet aan om op voorhand die 10% in te calculeren! Je gaat voor de bijl op het momnet dat het mis gaat!!
Meen je dat nou? Dat wist ik echt niet![]()
Vreemd eigenlijk dat het wel goedgekeurd wordt en een verzekering dat dan noiet uit zou betalen..
Bedankt voor de tip!
MarcR schreef:Ga eens bij Subaru kijken, al hun modellen winnen telkens bij de keuzes van caravan trekauto's.
Wij rijden nu een jaar met een Forester 2 liter benzine, dit is het SUV model, trekken een ifor Williams met een paint horse en dit gaat zeer goed. Forester mag, vanaf het model 2008, 2000 kg trekken, in Belgie het kan zijn dat dit in Nederland anders is.
Als je geen SUV wil is er de Legacy en de Outback, dit is een Legacy break die iets hoger op de wielen staat. Alle Subaru hebben 4x4 aandrijving, zijn zeer goed uitgerust en afgewerkt en ze hebben nu een juweel van een 2 liter dieselmotor.

ikke schreef:Xantaatje schreef:
Meen je dat nou? Dat wist ik echt niet![]()
Vreemd eigenlijk dat het wel goedgekeurd wordt en een verzekering dat dan noiet uit zou betalen..
Bedankt voor de tip!
Gedogen is niet hetzelfde als goedkeuren!!! Je bent als chauffeur nog altijd verantwoordelijk voor de belading van je auto en de gevolgen daarvan!!
De verzekering zal zich aan de wet houden (moeten ze wel) en helaas biedt de wet geen bewijs dat 10% overbelading MOET worden geaccepteerd. Daarmee is er geen verplichting voor en verzekeraar om 10% overbelading te accepteren en dus uit te betalen. Dat er in de technische praktijk geen direkt gevaar is doordat fabrikanten dit soort marges inbouwen in de toegestane waardes maakt nog niet dat je de werkelijke grenzen ook maar moet gaan zoeken.
Het bewijs hiervoor is simpel: Ik heb een Land Rover Defender die op papier 6000kg mag trekken. In NL krijg je in principe alleen de door Land Rover opgegeven 3500kg op papier. Zelfs het aanwezige luchtdruk remsysteem (principe van een vrachtwagen) werd door de RDW niet geaccepteerd.
Dees schreef:Als je geen terreinauto wilt rijden, dan is een jonge Volvo S60 prima in staat om een anderhalfpaards trailer met Fries te verrijden.
Je wilt natuurlijk altijd zoveel mogelijk kracht voor de trailer spannen, maar realiteit moet je ook in ogenschouw nemen. De auto welke je laat trekken, gebruik je waarschijnlijk ook voor andere vervoersdoeleinden.
Ik rijd circa 10% van al mijn kilometers met een trailer aan de haak. Welnu, dan vind ik rijcomfort en brandstofverbruik ook heel belangrijk... daarom vallen terreinauto's bij mij af. Die kunnen niet tippen aan mijn S60
Alhoewel... de XC60 misschien
hunter87 schreef:ik heb een leuke auto gezien, niet te groot neit te klein (neem deze auto puur voor de trailer dus iik hoef echt niet zn grote bak te hebben)
maar ik kwam de toyota rav4 funcruiser tegen. ik weet dat wij 1276 kg wegen met trailer en paard maar de funcruiser mag 1400 kg trekken. lang leve ikke en een auto! opzich zijn ze in schaaf niet al te duur (heb net ook een heel huis in meoten richten, staan al 2 vakanties gepland) en dit komt er echt ff tussen.
iemand toevallig ervaring met een funcruiser en een trailer?
ikke schreef:Waarom staat deze auto dan al maaaanden bij deze dealer te koop?? Auto ziet er keurig uit, ik heb 'm live bekeken en zelfs overwogen.
Maar om heel eerlijk te zijn, de auto die ik op kerstavond kocht (ja, letterlijk) kan ik heeeel lang rijden voor het prijsverschil, nog afgezien van het feit dat ik met deze nieuwe auto nergens naar hoef te kijken. Daar kun je in NL niks aanhangen wat niet zou mogen (en ik heb alle rijbewijzen) en de wagen heeft de wereld aan vermogen en koppel, ruim meer dan in mijn lijstje, daar kan zelfs Subaru een puntje aan zuigen.
MarcR schreef:Ik weet niet welke wagen jij op kerstdag hebt gekocht maar als het om de Defender gaat waar je over spreekt in een van je antwoorden dan kan je geen vergelijking maken ivm trekkracht, Defender is op dit gebied een klasse apart maar op andere gebieden staat hij ver achter, bijvoorbeeld veiligheid : Forester heeft 8 airbags, verschillende veiligheidssystemen en 5 sterren bij crash testen, de Defender ?
yarrah schreef:Ik zal niet voor een Subaru gaan. Een vriendin van me heeft zo'n ding en komt met een pony in de trailer zeer slecht over een viadukt.
Kijk eens naar een Nissan X-trail. Mag 2000 kilo trekken je kunt hem op 4x4 zetten als je op een natte weiland moet komen. Het is een goedkope auto in verbruik 1:10 en wegenbelasting. En met de sneeuw van de afgelopen week heb jij geen problemen.