Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Caira schreef:Hoeveel tijd staat ze dagelijks bij andere paarden? Hoe gedraagt ze zich in een kudde? Doet ze het zowel bij merries als ruinen?

Raja schreef:En mensen, als TS nu aangeeft dat het hiet niet mogelijk is om het paard in het land in een kudde te plaatsen, ga daar dan niet nog op door, maar kom dan gewoon met andere tips.
Twinklebel schreef:Maar je hebt wel gelijk hoor, in de twee jaar dat ze op weiderust heeft gestaan was haar gedrag veel minder heftig, al bleef ze wel een dominant kreng.....moest als laatste de wei in en als eerste er weer uit, anders kwam de rest het hek niet door, die sloeg ze weg....
Ik ga maar eens rondvragen op stal of er iemand met een merrie wil proberen of we ze samen los kunne gooien in de longeerbak...probleem is dat veel al haar overdreven reactie hebben gezien en het dus niet aandurven, terwijl ze los veel minder reageert dan in "gevangenschap" (aan de hand/onder het zadel).
Raja schreef:En mensen, als TS nu aangeeft dat het hiet niet mogelijk is om het paard in het land in een kudde te plaatsen, ga daar dan niet nog op door, maar kom dan gewoon met andere tips.
Morris schreef:Ik zou ze niet snel in bak bij elkaar laten, ik denk dat ze wel de ruimte moeten hebben om te 'vluchten', rennen en hopelijk spelen.
Sorry Fieke, maar ik zou mijn merrie niet bij Vien in de bak zetten. Maar in een weiland zou ik het wel aandurven.

Ninx schreef:Raja schreef:En mensen, als TS nu aangeeft dat het hiet niet mogelijk is om het paard in het land in een kudde te plaatsen, ga daar dan niet nog op door, maar kom dan gewoon met andere tips.
Als dat de best oplossing is, dan kan daar toch gewoon naar gezocht worden?
Dat lijkt me beter dan er allemaal pillen en poeders in stoppen om het probleem aan de oppervlakte te verdoezelen.
Een paard kan slecht tegen een solitair bestaan, het uit zich bij ieder paard weer anders....
Raja schreef:Daar zou naar gezocht kunne worden, maar ik woon indelfde regio als TS en het is hiet gewoon echt niet haalbaar om in de winter je paatrd ergens te stallen waar ze en naar buiten kunnen overdag en waar je dan ook beschikt over een bak e.d en wat dan ook nog aan te rijden is!
We hebben hier klei of veen grond en daar wil jij echt je paard op hebben staan in de winter!
dan staan ze tot aan hun oksels in de bagger!
Citaat:Daar zou naar gezocht kunne worden, maar ik woon indelfde regio als TS en het is hiet gewoon echt niet haalbaar om in de winter je paatrd ergens te stallen waar ze en naar buiten kunnen overdag en waar je dan ook beschikt over een bak e.d en wat dan ook nog aan te rijden is
Jannepauli schreef:ik denk dat er sowieso stallen te vinden zijn waar paarden in paddocks kunnen staan, of in stallen waar de paarden via de zijwanden van de stal toch contact kunnen hebben.
Twinklebel schreef:In de winter helaas niet daar ligt denk ik ook een gedeelte van het probleem. Toen ze nog wel in de kudde liep (tot eind oktober) vertoonde ze dit gedrag ook wel, maar in mindere mate. In de winter hebben we echter alleen de beschikking over paddocks, en die zijn wat te klein om ze samen in te zetten. Opzich kan ze best met andere paarden, maar ze wil nog wel eens lelijk doen. Als het andere paard dan weg loopt is er niks aan de hand maar ind e paddock kan het andere paard dus niet evr genoeg weg....
In de kudde gedraagt ze zich gewoon als een normaal paard. Wel vaak de baas, ze is een vrij dominante merrie, maar zeker geen jager. Ze is even duidelijk, maar klaar is klaar. Loopt het andere paard weg voor haar dan gaat ze er niet ook nog achteraan.
Dit gedrag is erger bij ruinen dan bij merries, en dan vooral bij wat uitsloverige ruinen de macho's om het zo maar te zeggen...maar vanochtend deed ze het ook bij een wat dominante en erg drukke merrie.
d0nnaa_dan schreef:Stipje, mijn vzpaard doet 't ook, rijden met een ander paard in de bak is erg lastig. Ze staat elke dag zeker een paar uur buiten met andere paarden..