lastige pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

appeltje87

lastige pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 22:35

Ik heb dus een ponyke, van 2 jaar en de laatste tijd is die enorm wild en onhandelbaar, die stampt naar iedereen, die bijt constant, vraagt heeeel den tijd aandacht ... ik weet niet meer wat ik er nog mee kan aanvangen :( doet echt pijn om die zo bezig te zien pff ... hoe kan ik dit probleem oplossen??

Wikiboo

Re: lastige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:37

als hij iets doet wat niet mag bestraf hem daarvoor
als hij braaf is beloon hem daarvoor
hou dit vol, en blijf consequent
succes,!

appeltje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 22:43

mag je een pony straffen? ik dacht dat dit slecht?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:51

Tjaaaaa, je hebt mssn al wel een beetje ervaring met het rijden , maar zo'n jog dier moet een opleiding / opvoeding krijgen en daar schiet jij heel duidelijk in tekort.
Roep er zo snel als mogelijk een ervaren instructeur/paardentrainer bij en werk daar dan duidelijk aan. Doe dit niet alleen je maakt er zo op deze manier een kreng van een paardje van, en gedragscorrectie is altijd wel mogelijk maar is toch altijd moeilijker dan er gewoon voor te zorgen dat zoiets niet gebeurt.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:53

is het een hengst?
(zo ja, dan kan je hem beter laten castreren)
staat hij wel bij andere pony's in?
hoe is hij gehuisvest, hoeveel (kracht)voer krijgt hij?

is het persé nodig dat je zoveel bij hem bent?
het gevaar is dat de pony nu in deze fase van zijn leven zich dit soort gedrag aanwent naar mensen toe, het straks nog moeilijk te corrigeren is.
voorkomen is beter dan genezen, hij kan beter worden opgevoed door andere paarden, en straks als hij ouder is en wat minder baldadig, in handen komen.
beter dan groen, en dus geen aangeleerd negatief gedrag, dan straks wat minder groen maar met allerlei streken vind ik.

appeltje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 22:54

Het is een mini pony waar niet wordt opgereden, en een paardentrainer erbij halen kost te veel geld hoor.

Ik vraag gewoon tips, wat ik het beste kan doen qua correctie van de pony.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:55

verdiepen in het gedrag wat hij vertoont.. :)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:59

appeltje87 schreef:
mag je een pony straffen? ik dacht dat dit slecht?

Sorry.. ik moet even zuchten..
Ik zou me echt s even gaan verdiepen in het gedrag van een paard, voordat je nog verder wat met de pony gaat doen.
Laat lekker op t land staan en ga geld sparen voor een goede begeleider.

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 23:03

Kijk inderdaad naar het gedrag en bedenk daarbij waarom hij het gedrag vertoont (stress? voeding? huisvesting? sociale contacten? lichaamsbeweging?). Je geeft al aan dat het om aandacht gaat (krijgt het wel voldoende aandacht, ook van soortgenoten?). Met aandacht kun je dus gewenst gedrag belonen en ongewenst gedrag ontmoedigen zoals lotte al aangeeft. Straffen wil niet altijd zeggen slaan ofzo, ook iets wegnemen wat je paardje graag wil hebben (aandacht) kan als negatief worden ervaren door je paardje.
Lees eens een boek of site over training van paarden (of honden). Verdiep je ook in het gedrag van paarden in het algemeen. Gedrag onderling.
Zoiets moet je leren en ondervinden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 23:14

Of je haalt er nu iemand bij om je degelijk les te geven hoe je hiermee om moet gaan, of je verkoopt het dier zo snel mogelijk. Een 2-jarige is nog wel te corrigeren als het foute gedrag net begint, maar hoe langer hij hier de ruimte voor krijgt, hoe moeilijker het zal worden om zijn gedrag nog te corrigeren.
Als jij denkt dat het slecht is om een pony te straffen bij (ernstig) fout gedrag, dan ben jij voorlopig niet in staat om dit beestje op te voeden.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 10:48

Het is nodig dat je je paardje gaat "opvoeden" door hem zijn plaats in de kudde te leren kennen, jullie vormen voor hem een kudde.
Een paard is een kuddedier en in een kudde is er een rangorde met een leider en ondergeschikte.
Jij moet leren om de "leider" te worden en dan zal jij meer vertrouwen krijgen in je paard omdat je dan leert wat je moet doen in alle situaties en je paard zal rustig blijven omdat zij weet dat hij zijn leider kan vertrouwen.
1. Ga op zoek naar het gedrag binnen een kudde tussen" leider" en "ondergeschikte".
2. Maak een lijst met gedrag van leider tov ondergeschikte = zwart, dit mag je niet van hem aanvaarden en moet je dan corrigeren maar moet jij doen tov hem. En een lijst van het gedrag van een ondergeschikte tov leider = wit, dit gedrag moet jij vermijden en bij hem aanmoedigen.
3. Hou je strikt aan dit zwart - wit, een paard denkt ook zo, hij kent geen "grijs". Corrigeer of moedig dit gedrag aan, elke seconde dat je bij je paard bent, consequent en steeds op dezelfde wijze en zolang je je paard hebt. Dit zal niet onmiddelijk alle problemen oplossen maar wel zal je na enkele weken verbetering zien in jullie relatie, het is een werk met geduld en consequent zijn dat nooit ophoud.
Voor dit opvoedings aspect is veel grondwerk een goed idee.

Een paard mag je zeker straffen maar dit dit wil niet zeggen dat je hem moet slaan of schoppen.
Het woord straffen hoor ik niet graag en is eigenlijk fout, je kan beter spreken van "corrigeren", hem duidelijk maken "ik ben niet akkoord met wat je doet".
Het principe van corrigeren is dat als hij iets doet wat je niet wil dat je onmiddelijk "druk" op hem zet met teugel, zit, benen, stem, halstertouw, enz, doet hij het goed neem je deze druk onmiddelijk weg en dit is dan een beloning voor hem. Dit corrigeren kan je op verschillende wijzen en niveau's doen, een voorbeeld.
Je stapt met je paard aan de hand en hij doet iets wat jij niet wil :
1e stap : stoppen en een kort en krachtig "NEEN", is deze correctie voldoende laten we het zo, anders
2e stap : stoppen en een kort en luid geroepen "NEEN", is deze correctie voldoende laten we het zo, anders
3e stap : stoppen en een verticale korte ruk aan het halster touw + kort en krachtig "NEEN".
4e stap : stoppen, je paard achteruit laten lopen, stilzetten, hem even rust geven en terug vertrekken.
En zo kan je nog verder gaan

Zoek eventueel hulp bij iemand die veel belang hecht aan dit opvoedingsaspect, vooral western ruiters doen dit, en opvoeden heeft niets met de rijstijl te maken.

Veel succes

rizo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:09

alles wat hij goed doet meteen belonen! en zijn slechte gedrag negeren en als het niet kan straffen, maar op zo'n manier dat hij niet merkt dat jij het doet. bijv: bijt hij dan geef jij hem onopvallend een armpje zodat hij zichzelf stoot en hem niet aan kijken.
ga vooral niet slaan etc, want dan maak je hem alleen maar wantrouwig en wordt hij nog nijdiger tegen mensen.

beloning werkt beter dan straffen
en wel volhouden, ook al is hij de hele tijd vervelend en er is 1 moment dat hij lief is of braaf stil staat of niet bijt belonen
( maar pas op met snoepjes hier kunnen paarden ook bijterig van worden!)
succes ;)

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:10

Als een paard iets doet wat ik niet wil, en dan heb ik het gedrag als bijten, stampen e.d., dan corrigeer ik liever in één keer goed, dan dat ik vier of meer stappen moet ondergaan. Want dan ben ik blijkbaar niet duidelijk genoeg naar mijn paard toe, aangezien hij niet ophoudt... Als mijn paard mij pijn doet door te bijten, dan kan hij een tik terug verwachten. Mijn veulen moet dit gedrag ook niet proberen bij mijn merrie, want dan krijgt ie echt een rotschop van haar. Daar wordt ie ook niet schuw van...

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:11

ZUCHT...het zoveelste topic met paarden dat als probleempaarden worden beschouwd..

tijd voor een goede opvoeding, als hij iets niet mag, maak hem dat dan goed duidelijk,met
stem, met lichaamstaal of met een tik.. Opvoeden die handel!

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:31

_Bitje_ schreef:
ZUCHT...het zoveelste topic met paarden dat als probleempaarden worden beschouwd..

Tijd voor een goede opvoeding, als hij iets niet mag, maak hem dat dan goed duidelijk,met
stem, met lichaamstaal of met een tik.. Opvoeden die handel!

Hallo again. :+

Idd opvoeden. Als het je niet zelf lukt, haal er dan hulp bij. Niet alleen gaan doen terwijl je het zelf ook niet weet! ;)

appeltje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 18:49

het is een hengst ja, hij staat samen met een andere hengst van 6 jaar, dat is een super rustig ponyke... hij krijgt 1 schepje korrels per dag (dieetvoer af en toe) en af en toe een peer of appel ... niet te veel natuurlijk... hij heeft een grote wei en een propere stal dat wel. maar hij staat niet bij ons, maar bij boeren, en ik heb die al bezig gezien met een grote hengst en die kreeg shotten omdat die niet luisterde, dus ik werd al bang dat ze dat bij mijne pony ook deden ...

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:51

Shotten? Wat zijn dat?

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:52

shotten? Wat mag dat wel niet wezen dan?

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:55

Schoppen/stampen... Vlaams dialect. :)

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:56

O, maar als een paard echt link gaat doen krijgen ze bij ons ook een schop.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 19:00

Idd sjeik, was dat 'm maar eerder overkomen dan, had je nu geen probleem gehad.

TS: Als je niks met het beest doet, en niet bereid bent om erin te investeren, dan vind ik dat je 't niet waard bent.
Een paard is een spiegel van je ziel, hij doet niets verkeerd, JIJ bent degene die iets verkeerd doet.
Ik hoop dat je niet zo iemand bent die denkt alles al te weten en al dit goede advies in je topic in de wind slaat, want dan kon het nog wel eens slecht aflopen met je pony.
Veel mini's eindigen bij de slager, weet je.....

SweetCalypso

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:18

blijf idd consuquent! alles wat hij of zij goed doet direct belonen laat zien dat je blij bent met wat hij goed doet daarin kan je naar mijn mening niet enthousiast genoeg zijn. Als wat niet mag laat je hem inderdaad naar achterlopen. Geen reactie sla je het touw om de grond. bij jonge paarden zit dat er zo in als je het goed doet niet zomaar opgeven doorzetten! Bijten deed de mijne ook! Wild ehem geen tikken verkopen omdat ik bang was voor hoofdschuwheid en dergelijke. Kneep hem in zn bovenlip.Ahh zielig nee wind ik niet vind een tik zieliger en dat knijpen in zn lip is minder gevoelig maar leren het sneller af. Dat is mijn ervaring. Die van mij deed het ook voor het eten.Ben er nu nog steed smme bezig het bijten is weg heeft erge voedernijd hij krijgt dan ok pas zn eten als hij er netjes om vraagt.

Dit is mijn ervaring! Andere manieren zijn er natuurlijk ook.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 10:10

Vie schreef:
Als een paard iets doet wat ik niet wil, en dan heb ik het gedrag als bijten, stampen e.d., dan corrigeer ik liever in één keer goed, dan dat ik vier of meer stappen moet ondergaan. Want dan ben ik blijkbaar niet duidelijk genoeg naar mijn paard toe, aangezien hij niet ophoudt... Als mijn paard mij pijn doet door te bijten, dan kan hij een tik terug verwachten. Mijn veulen moet dit gedrag ook niet proberen bij mijn merrie, want dan krijgt ie echt een rotschop van haar. Daar wordt ie ook niet schuw van...

Mijn gevoel is dat appeltje niet veel ervaring heeft met opvoeden en die vier stappen heb ik gegeven als voorbeeld hoe je een paard KAN straffen zonder dat je moet slaan of stampen.
Bij ons paard (4,5 jarige dominante paint merrie) zijn die stappen ook niet nodig, zij is goed opgevoed maar als ze in haar puberaar enthousiasme toch buiten de lijntjes loopt is het voldoende dat ik mijn stem verhef en ze herinnerd zich de lijntjes terug maar dit is wel het resultaat van consequent opvoeden in de 2,5 jaar we haar hebben, zonder geweld.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 10:24

Je kan het idd zo doen, maar ik vind dat als je vier stappen moet ondernemen, dat dat niet echt 100% consequent zijn is. Maar dat is mijn mening. ;) Je paard snapt dan i.m.o. overduidelijk de bedoeling niet bij stap 1, of heeft geen respect voor stap 1 (en jou dus)... Ik ben iemand die wel een tik durft uitdelen als ze een stap te ver gaan (en dan heb ik het over bijten, stijgeren, over me heen walsen...). En dat weten mijn paarden dondersgoed, ze hebben nl. allebij wel eens de grens afgetast. Je bent jong en je wilt wat hé. :D En de volgende keren hoef ik geen tik meer uit te delen, stemverheffing is idd genoeg.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 14:31

Vie schreef:
Je kan het idd zo doen, maar ik vind dat als je vier stappen moet ondernemen, dat dat niet echt 100% consequent zijn is. Maar dat is mijn mening. ;) Je paard snapt dan i.m.o. overduidelijk de bedoeling niet bij stap 1, of heeft geen respect voor stap 1 (en jou dus)... Ik ben iemand die wel een tik durft uitdelen als ze een stap te ver gaan (en dan heb ik het over bijten, stijgeren, over me heen walsen...). En dat weten mijn paarden dondersgoed, ze hebben nl. allebij wel eens de grens afgetast. Je bent jong en je wilt wat hé. :D En de volgende keren hoef ik geen tik meer uit te delen, stemverheffing is idd genoeg.

Bij ons paard hebben deze stappen wel gewerkt, zonder geweld.
Aanvankelijk moesten wij soms meerdere stappen doorlopen maar al snel wist ze dat als ze stap 1 negeerde er volgende stappen volgden tot ze deed wat ze moest, dat is volgens mij consequent zijn
Als ze ooit zou trachten te bijten of over mij te lopen, iets dat ze nooit heeft gedaan, dan komt het roofdier in mij naar boven en dan zal ik haar door mijn houding en stem wel duidelijk maken dat zij mijn prooi is en best even opzij gaat.